paard rent steeds weg, moelijk te vangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

paard rent steeds weg, moelijk te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 16:40

hoi, ik heb een verzorgpony;billy. Billy is heel erg moeilijk met vangen meestal. Hij rent bijna altijd weg en dan kan je heel lang bezig zijn. Lief doen met snoepjes of lokken met wat dan ook heeft geen zin. Het is moeilijk hem in te sluiten met zijn 2en op een groot weiland. We kunnen echt onze hele dag eraan verspillen. Heel soms (bijna nooit) blijft hij stil staan, maar dat is dan ook niet voor lange tijd. Als je hem eenmaal heb is hij heel erg lief en heel erg makkelijk en rustig. Onze ideeën zijn op. We hebben hem de laatste 2 keer door pure geluk kunnen vangen, hij moest zijn behoeftes doen, maar om daar nou steeds op te wachten.. Hebben jullie misschien tips en ideeën wat we kunnen doen om hem te vangen??

lascolover
Berichten: 3529
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:42

zet hem in een kleiner weitje dan heb je hem sneler te pakken

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 16:49

heej, lukt niet is gewoon een groot weiland zonder stroom enz. en paardje is ook niet van mij en het weiland ook niet, en dan moet ik hem anders eerst in een kleiner landje zien te krijgen..

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 20:03

iemand??

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: paard rent steeds weg, moelijk te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:07

Wat heel erg goed hielp bij mijn merrie die dit dus ook deed was de wei in gaan met een longeerzweep.

Meestal rennen ze 20 meter,nemen een paar happen gras en rennen weer 20 meter als je dichterbij komt.

Ik heb haar dus gewoon laten rennen en lopen,geen kans gegeven om gras tehappen tussendoor en de rollen maar eens omgedraaid.
Na een kwartier ben ik door mijn knieen gaan zitten en kwam ze zo aanwandelen.

stalnijmegen

Berichten: 4562
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: schijnbaar niet verweg genoeg van het gezeur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:10

Wat ik vaak bij dat soort dingen doe is in de wei gaan zitten desnoods met een boek en het paard negeren.. Vaak worden ze erg nieuwschierig en komen ze naar je toe.. een maal bij je aan gekomen beloon je hem met je stem en eventueel wat lekkers.. dit kost wat tijd maar werkt bij mij meestal het beste

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:48

heej, we zijn al in het weiland gaan zitten met van alles en nog wat, maar geen nieuwsgierigheid. Dus Silly je bedoelt eigenlijk een beetje om je paard uit te laten putten en dan gaan zitten?? Zijn ze dan niet bang van je zweep??

lottehaf
Berichten: 146
Geregistreerd: 30-03-05

Re: paard rent steeds weg, moelijk te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:24

ik zou ook in de wei gaan wachten tot hij komt.
dit kan je ook leren (als hij geen nieuwschierigheid heeft), in de bak.
je moet hier wel erg veel geduld voor hebben, maar uiteindelijk lukt het wel, en daarna erg goed belonen als hij komt.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:31

laila_lover schreef:
heej, we zijn al in het weiland gaan zitten met van alles en nog wat, maar geen nieuwsgierigheid. Dus Silly je bedoelt eigenlijk een beetje om je paard uit te laten putten en dan gaan zitten?? Zijn ze dan niet bang van je zweep??


Nee hoor, gebruik hem gewoon hetzelfde als met longeren,is niet de bedoeling dat je hem in elkaar gaat slaan ofzo
Punt is gewoon dat je het spel omdraait zodat niet jij maar hij de hele tijd voor niks rond rent.
Even laten zien wie hier de beslissingen maakt en als ze dat weer doorhebben is het meestal weer koek en ei.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 08:32

ok, ik ga het proberen!! In de bak kan niet, wnat er is geen bak:P

xxJacqyxx

Berichten: 557
Geregistreerd: 22-02-05

Re: paard rent steeds weg, moelijk te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:49

Zodra je nu het land in komt weet je paard dat hij er weer uit moet.

Ik zou een aantal keer per dag het weiland in lopen zonder je paardje te pakken met alleen wat lekker bij me wat hij dan krijgt.

Je geeft hem wat lekkers, en dan loop je weer weg.

Dit zul je een aantal dagen (eventueel een aantal keer per dag) moeten herhalen.

Op den duur weet hij dat hij wat lekkers krijgt, en zal hij niet zo gauw meer voor je weglopen!

Bij mijn paardje heeft het ontzettend geholpen!

Succes!

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 19:14

bedankt!

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:17

Dat was bij mijn paardje ook zo!
in het begin vond ik het helemaal niet leuk enzo omdat het niet ging.
elke keer nam ik iets lekkers mee, en lokte haar zo.
als dat niet lukte pakte ik een bakje met brokjes en rammelde ermee.
meestal kwam ze dan wel op me af lopen.
ik beloonde haar goed, en deed dat elke keer.
als ik haar een paar weken later riep, kwam ze aangalloperen
ze weet dat ze iets lekkers krijgt, dus dan komt ze.
Als dat niet lukt moet je misschien als je met haar gaat werken leuke dingen doen tussendoor.
leuk spelen, voetballen, wandelen langs de weg, kunstjes leren (VD) dat vond mijn paard héél leuk, en het versterkde onze band heel goed.

Veel succes

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:24

Ga in ieder geval nooit meerennen. Mijn paard was onmogelijk te benaderen of vangen toen ik hem kocht (was mij toen wel bekend), en moest met 4 man in een hoek gedreven worden. Nu, 2 jaar later, kan ik gewoon in de wei met hem kletsen, en hij komt heel soms een paar stappen op mij af lopen. Het kan dus wel, maar kost heel veel geduld, vertrouwen en routine (steeds precies hetzelfde doen).
Ik ben het op een gegeven moment zat geworden om hem in een hoek te zetten en ben het anders aan gaan pakken. Heb er een hele dag voor uit getrokken en ben als hij weg liep er rustig achteraan gelopen. Na 4 (!) uur achter hem aan wandelen, heeft hij besloten dat ik niet weg ging en mocht ik hem benaderen. De volgende keer duurde het 2 uur, daarna steeds minder. Toen is het een hele tijd rond de 10 minuten geweest. Nu is op deze nieuwe plek sta, is hij steeds makkelijker geworden. Zonder halster kan ik hem altijd benaderen, met een halster loopt hij een paar passen weg, maar dat is het.

Succes!

xxJacqyxx

Berichten: 557
Geregistreerd: 22-02-05

Re: paard rent steeds weg, moelijk te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 23:07

Met het weg jagen van je paard bereik je naar mijn mening inderdaad niet veel.

Beloon hem om naar je toe te komen, en maak het "leuk en lekker" als hij steeds naar je toe komt!

Oefenen, oefenen en oefenen!

Je zal er heus wel komen!

Succes!

Bij mijn paard heeft het zeker geholpen!

lailapri

Berichten: 22138
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:53

Ja opjagen is een optie. Je geeft hem een keuze, wegrennen mag, maar dan wel net zo lamg tot ik zeg dat je weer mag stoppen. Nouja vaak denken ze dan na en paar keer, ik laat me wel gewoon vangen....

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: paard rent steeds weg, moelijk te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:12

Vaak is het zo dat wanneer een paard in de wei weg rent, hij het wellicht associeerd met "moeten werken". Mijn paarden pluk ik nooit uit de wei om direct te gaan rijden. Een paard wat voorheen bij ons in pension stond deed dit ook. De eigenaar joeg het paard dan op want dat zie je ook in de vrije natuur, je moet dan zien dat ze jou zien als leider. Maar na een half uur opjagen zou ik er ook flauw van zijn..

Probeer je paard te belonen als hij komt en ga niet daarna direct met hem aan de slag. Zet hem desnoods op stal om wat mee om te tuttelen en ga hem dan rijden.

Mijn paarden weten: komen = belonen, geen straf

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: paard rent steeds weg, moelijk te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:25

Wij hebben een jaarling op stal die dit spelletje ook al erg goed doorheeft. Op een avond is mijn man gewoon door de wei gaan lopen alsof het hem geen bal kon interesseren of dat paard er stond. Niet naar gekeken, niet in de buurt gaan lopen, gewoon rondjes lopen en dat paard geen aandacht geven. In het begin liep hij nog steeds weg, maar na een tijdje was hij zo verbaasd dat niemand aandacht aan hem gaf dat hij zich gewoon opdrong. Sindsdien eigenlijk geen problemen meer.
Wat je heel bewust moet doen als je in de wei gaat staan/zitten is geen aandacht aan je paard geven. Ik zie het toch vaak gebeuren dat mensen zich voornemen deze 'vangtechniek' toe te passen en dan wel in de wei gaan zitten, maar constant het paard in de gaten gaan houden of hij al een stapje dichterbij komt. Niet doen, denk gewoon ik ga een wandelingetje in de wei maken en of dat paard er staat of niet kan me geen bal schelen. Het kan ff duren, maar volgens mij werkt het bij alle paarden. Als je hem dan hebt geef hem een aai en loop weer weg, niet meteen uit de wei slepen en gaan rijden ofzo, maar laten zien dat naar jou toe komen niet meteen betekent werken!
Succes!

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:39

Waar mn zus werkt wilde een paard niet uit de wei. Hebben ze 'm een hele dag laten staan, zonder eten enz. De volgende morgen stond ie bij het hek, deden het hek open en paard rende na zn stal. Nooit meer een probleem mee gehad.
Weet niet ofjou verzorgpaard ook in stal staat?

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:03

Sannert schreef:
Waar mn zus werkt wilde een paard niet uit de wei. Hebben ze 'm een hele dag laten staan, zonder eten enz. De volgende morgen stond ie bij het hek, deden het hek open en paard rende na zn stal. Nooit meer een probleem mee gehad.
Weet niet ofjou verzorgpaard ook in stal staat?



op een stal waar ze weiland hebben zonder gras???

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 13:56

nee, er zijn geen stallen, gewoon wieland met veel gras:P

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:10

maar hoe kun je een paard dan in een weiland zonder gras zetten en verder niet voeren???

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 07:38

ja haha goede, vraag dat maar aan sannert:P

KiekKiek

Berichten: 740
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: NH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 07:50

*ligt dubbel om een weiland zonder gras
ik ben het met erleyne eens! gewoon een dag voor uit trekken!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:15

het gaat mij er gewoon om dat ik er niet in geloof dat als jij je paard buiten laat staan op de wei, je hem "straft" door hem geen brok te geven...mijn paarden verkiezen gras toch echt nog altijd boven brok en een nacht buiten staan zou voor hun alleen een beloning zijn...daar wilde ik heen met mijn punt