Tips losgebroken paard vangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Tips losgebroken paard vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 17:13

Hallo Allemaal,

Ik wist niet zo waar ik dit moest plaatsen dus als het fout staat dan hoor ik het wel!

Mijn lieve, schattige 4 jarige is vanmorgen voor de tweede keer losgebroken bij een vriendin van mij. Ze stond in de tuin van de vader van dezelde vriendin lekker van het gras te eten en was met geen mogelijkheid te vangen. Ze heeft het een tijdje geprobeerd en heeft toen mij maar gebeld. Ik heb haar uiteraard ook niet kunnen vangen maar uiteindelijk hebben we haar wel het land op kunnen jagen (twee kunnen meer dan 1 )

In de bak als ze haar niet wil laten vangen pas ik altijd de methode (freestyle) van e-miel Voest toe. Als ze zich gewonnen geeft kan ik haar zo pakken niks aan de hand (ze heeft ze kuur zo 1 x in de week) In de achtertuin van de vader van je vriendin word dit lastig! (het is ook een grote achterruin)

Ik heb koekjes eten lief zijn aanhalen rustig praten alles geprobeert maar niks werkte. Ik kan wel bij haar staan maar het halster gaat met geen mogelijkheid om en een touwtje om haar nek boeit haar totaal niet en loopt ze dwars door heen. Hebben meer mensen last van dit verschijnsel? en hoe lossen jullie dit op? Alle tips zijn welkom!

Groetjes Marcella

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 16:59

Als je wel een touwtje om haar nek kan krijgen dan maak je van het touwtje een halster!Met een bakje bix rammelen trappen veel paarden ook wel in.Vooral niet straffen als je ze eenmaal hebt dan krijg je ze de volgende keer helemaal niet meer!Ben je met meer dan een longeerlijn en proberen ze in een hoek te drijven.

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 21:16

Bedankt voor je reactie. Heb dat allemaal geprobeerd. Ik heb haar op een klein stukje gekregen van ongeveer 7 bij 7 meter bakje bix erbij maar niks. Allemaal wegdraaien heb een half uur meegelopen toen besloot ze om dwars door het hek (schrikdraad) heen te gaan en heeft hierbij nog een hele paal gebroken ook. Het schrikdraad stond trouwens niet aan want daar is ze wel redelijk panisch voor. Resultaat? Mevrouw staat nog steeds op het land.. Ik heb het oten maar laten zitten want ik was toen zo ontzettend boos dat ik toch niet rustig had kunnen blijven en ik wil natuurlijk geen dingen doen waar ik spijt van krijg of dat alleen maar berg afwaarts gaat. Ik ga morgen proberen of ik haar in de bak kan krijgen (ik hoop dat ze dan achter de andere paarden aanloopt. Vanaf de bak kan ik 2 longeerlijnen trekken naar haar stal waardoor ze alleen nog de stal in kan gaan... (word hier wel heel creatief van) en het dan maar op stal proberen. Dit is natuurlijk ontzettend vervelend. Ik laat voortaan ook maar met halster staan (behalve op stal dan) op het land kan ze nergens aan blijven hangen en bij het draad komt ze zolang het aanstaat niet in de buurt

Anoniem

Re: Tips losgebroken paard vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:27

VSW --> OMG.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:41

Het blijft een heel vervelend probleem.Wat ook nog wel eens helpt is om net zo lang achter haar aan te lopen dat ze er genoeg van krijgt. Dan moet je wel zorgen dat ze geen moment stil kan staan!Het is dan echt ...wie heeft de langste adem.Doe dat een paar keer en meestal weten ze dan dat ze het toch niet winnen. Het is dan wel zaak om het echt elke dag te doen dus ook als je niet gaat rijden haar even vangen dan wat lekkers (op het land of in de bak ) geven en weer los laten.Zo heb ik ook een van de paarden goed gekregen.

little_angel
Berichten: 278
Geregistreerd: 07-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:11

zo dicht mogelijk naar toe lopen met iets van een snoepje/eten en dat voor je neer zetten/leggen, je eigen omdraaien zodat ze geen contact met je kan maken bij mijn pony hielp dit echt! die deed het tot vervelends toe. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het bij alle paarden werkt!

monaatjuh
Berichten: 184
Geregistreerd: 07-05-04
Woonplaats: almelo

Re: Tips losgebroken paard vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:21

op de oude paardenfluisteraar-manier...pak een gemakkelijke stoel, zet hem midden op het land waar je paard staat en maar gwoon lekker blijve zitten, dan komt ie uit nieuwsgierigheid kijken en kun je ze dan met iets lekkers belonen... en dan maar voorzichtig een halster om doen.. Zelf nooit gedaan hoor, maar een paardenfluisteraar bij ons in de buurt heeft bijna een uur op het stoeltje gezeten...maar het werkte wel...mischien iets als laatste oplossing..

ps. wel belangrijk dat je het paard compleet negeert
pak d'r met z'n tweetjes een pakje kaarten bij zou ik zegge (geen idee of het dan ook nog werkt maarja...)

little_angel
Berichten: 278
Geregistreerd: 07-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:28

ben het met monaatjuh eens , ongeveer hetzelfde principe als wat ik bedoelde

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 20:40

Hoi Allemaal,

Bedankt voor de reactie. Ik heb het allemaal geprobeerd _/-o_

Ik heb ook echt geen flauw idee wat er met haar aan de hand. Het is een ontzettend lieve 4 jarige. Ze is in februari gebracht kwam zo van het land had nog nooit een halster gehad en heeft ook nog nooit hoeven mee lopen etc. De eerste dag dat ze er was lukte de eerste poging met het halster niet en de tweede poging ging perfect. Sinds dien geen problemen meer gehad. Ze heeft een gebroken griffelbeen dus het enige wat ik met haar doe ik wandelen poetsen en grazen. Dus ook geen nare ervaringen of wat dan ook ze vind alles van die dingen leuk om te doen. Ik kan ook wel bij haar komen en aaien aanraken en om haar heen lopen maar zodra ik dat helster pak draait ze weg.

Ze heeft inmiddels wel een halster om (na 2 uur) Ik heb haar eerst achter de groep van de wei naar de bak laten lopen vervolgens heb ik de andere er uit gehaalt en een paar pogingen gedaan zonder succes. Toen heb ik een dominatiespel met haar gedaan om te kijken of het daar aan lag. Ze gaf zich keurig over en accepteerde mij als leider. Vervolgs gestopt en het halster weer geprobeerd. Weer niks. Toen heb ik haar op stal gezet (2 lijnen spannen van de bak naar de stal en met een emmer voer de stal ingelokt) Vervolgens daar nog een paar keer het halster geprobeerd..... en weer niks. Toen heb ik de neusriem van het halster los gemaakt het halster (de keelriem dan) achter haar oren en dan onder haar hals vast gemaakt. Toen heb ik het neus gedeelte over haar oren naar beneden getrokken en het riempje weer vast gemaakt. (dit ging niet zo makkelijk zoals het nu staat maar dit is even de beknopte beschrijving)

Ze komt dus wel naar me toe ze eet bij me ze komt kijken etc etc etc ze alles maar dat halster om vertikt ze sinds vrijdag. Vind het wel jammer dat ik er zelf niet bij was dat ze ontsnapte. Ik heb dit zelf namelijk nog nooit met haar gehad ze was ook altijd erg lief bij me en liet alles toe. Ben nu vrij creatief geweest met oplossen maar dit is natuurlijk niet iets om dagelijks te doen.

Heeft iemand nog andere tips?? Of heeft iemand dit ook meegemaakt en kan mij die mij vertellen hoe dat opgelost is en hoe het nu gaat??

willemijn143
Berichten: 93
Geregistreerd: 02-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:00

hey, denk ook die manier van mony idd, maar je kan ook gewoon halstertje omlaten..

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 12:35

Het halster laat ik voorlopig wel even om, maar ik vraag me wel af waarom ze nu ineens zo panisch voor het halster is terwijl er eerst geen problemen waren

willemijn143
Berichten: 93
Geregistreerd: 02-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:46

nee, heb ook geen idee van eigenlijk.. m'n pony gaat soms ook ineens weglopen enzo als ik het halster omdoe en dan laat ie zich ook niet pakken, met halster in wei is geen probleem dus doe het lekker zo

monaatjuh
Berichten: 184
Geregistreerd: 07-05-04
Woonplaats: almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 15:19

mischien zit het halster niet lekker?geen idee ...maarja...zolang ze meewerkt...blijve belonen..uit nature doet zo'n paard dat niet...je moet het zo aangenaam en verleidelijk mogelijk maken..EN geduld...geduld...geduld

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 15:29

Het halster doet geen pijn hij zit juist goed en als het halster dus om is loopt ze wel gewoon mee met haar oortjes naar voren enzo. Heb haar gister even uit de wei gehaald en toen we op de plaats van bestemming waren heb haar was bix gegeven en ben ik gaan poetsen zodat ze wat leuks doet. Misschien is ze gewoon even aan het puberen. Ze natuurlijk pas sinds februari een halster om en daarvoor heeft ze 4 jaar op het land gestaan en niks gedaan

ladigo14

Berichten: 686
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:30

bij ons werkt het meestal wel met een zakje brood ritselen dan denken ze dat ze brood krijgen en dan komen ze meestal. ( natuurlijk als je hem dan hebt wel een broodje geven)

als je een touw om zijn hals doet . die het touw dan vlak achter zijn oren. als die dan weer weg wilt lopen kan je hem zo na je toe trekken.
als je het touw gewoon in het midden van zijn hals doet dan is hij sterker.

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:13

Je schrijft dat je het halster niet om krijgt. Mijn paard heeft heel veel moeite gehad met vangen toen ik hem leerde kennen. Stijgerend omdraaien als je eindelijk dichtbij genoeg was om het halster om te proberen te doen was één van zijn truukjes. Ik ben toen begonnen met hem te vangen met touwhalster. Dit gebruik ik nu (2 jaar verder en eigenlijk altijd te vangen) nog steeds. Het voordeel met een touwhalster is dat je het om de neus kan doen en een los touwtje achter de oren langs kan doen. Mijn paard reageert nog steeds gestressed als ik een normaal halster over zijn oren wil doen. Met het hoofdstel heb ik trouwens geen problemen. Ik kan het je in ieder geval aanraden om zoiets te gebruiken. Bijkomend voordeel is dat het licht en klein is en je het heel makkelijk even in je zak stopt om het te verbergen.

kayleighhh
Berichten: 521
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:37

heb je er al geprobeert in een hoekje te draaiven

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 16:27

In een hoekje drijven heb ik geprobeerd en dat lukt ook maar krijg dan als nog het halster niet om.

Touw halster heb ik geloof ik nog wel ergens liggen! Dat ga ik binnenkort even proberen

treasure27

Berichten: 566
Geregistreerd: 09-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:43

je kan ook een paar keer met het halster naar haar toe lopen en daarna gewoon weer weggaan. want nu weet ze dat als je met het halster komt, ze mee moet.

Serval

Berichten: 667
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: NRW-Duitsland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:34

aerdenhout1 schreef:
Als je wel een touwtje om haar nek kan krijgen dan maak je van het touwtje een halster!Met een bakje bix rammelen trappen veel paarden ook wel in.Vooral niet straffen als je ze eenmaal hebt dan krijg je ze de volgende keer helemaal niet meer!Ben je met meer dan een longeerlijn en proberen ze in een hoek te drijven.


Idd als je een touw om dr nek kan krijgen kan je in een sec. een halster maken.....voila! En vooral heel goed belonen en herhalen herhalen herhalen herhalen......dan word het vanzelf beter...als het goed is . Ik heb dit probleem enkel als ze in de volle wei hebben gelopen en voor de nacht naar binnen gaan......poeh dan kunnen ze lastig te overtuigen zijn }> ......maar vrouwtje is gelukkig nog steeds ietsje slimmer en handiger dan de dames

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:36

Wat ik zou doen,

is nu ze het halster omheeft; naar haar toe in de wei, vastpakken aan het halster, appeltje geven, en dan een tweede halster over de eerste doen (waarbij je haar dus al vast hebt) weer wat lekkers en dan weer laten gaan.
Na een kwartiertje ofzo hetzelfde en dat dan echt even 5 x achter elkaar. Daarna met rust laten.
Ik zou dat een paar dagen volhouden, en ik denk dat ze daarna ineens een stuk makkelijker is.

Wat wij overigens deden met een eigenwijze pony die je ook wel kon benaderen maar geen halster om kon doen, een halster in een voeremmer, zodat ze als ze eten al met hun neus in het halster zitten, de emmer voor zn neus houden en dan als ie eet gauw het halster over zn oren Had ie dan even niets meer te vertellen.

En Chanel, paard wat zoiezo niet te benaderen was; haalden we alle andere paarden uit het weiland, zodat Chanel ook graag van landje wou veranderen en dan ineens was hij wel te pakken.
Als we geen zin hadden om 20 paarden te verplaatsen jaagde we met 4 personen Chanel in een hoekje en de 5de kon hem dan wel halster om doen.
Daarna heeft ie met halster in het land gestaan, en ging ik er elke dag even heen, pakte hem, aaide hem overal (bleef een beetje bij hem 'hangen') gaf wat lekkers en liet hem weer gaan..

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 14:12

Bedankt voor de tip!

Ik ben gestopt met haar als knuffelpaard te houden. Ze kreeg altijd erg veel aandacht. Ik had haar van de week even uit het land gehaald want mee lopen doet ze wel gewoon en op de bak gezet. Elke keer als ze naar me toe kwam probeerde ik het halster om te doen. Als ze dat niet wou mocht ze ook niet bij me staan en duwde ik haar weg. Na de 2 keer kon haar neusje er al in. Toen trok ze weg. Toen weer weggeduwd en toen heb ik 2 x achter elkaar het halster om en af kunnen doen en flink beloond. Moet zeggen dat het goed werkt om haar alleen aan te halen als ze iets goeds gedaan heeft. Ik heb inderdaad zoals Toydoll aangeeeft het halster om gelaten en een tweede halster om en af gedaan!

Xantaatje

Berichten: 581
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Monster

Re: Tips losgebroken paard vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:28

Hartstikke goed zeg.

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 17:59

Ze staat inmiddels op een andere stal waar ze meer in handen is. Ze is super braaf en alles kan en mag gewoon weer! we zijn zelfs met longeren begonnen! Probleem is opgelost dus hier mag een slotje op!