hengst en merrie vervoeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 22:37

Oo ja tuurlijk.
Hij is ontiechelijk eng. Vandaar dat hij ook heel erg snel weg gaat. Hij is al zijn goede manieren verleert.
Maar dat is niet meer aan jullie en ook niet meer jullie probleem.
En je komt niet aan een paard van een ander zonder toestemming.
En een iets aardiger antwoord mag ook wel. Ik ben zo weg.

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:45

tjaa gek he...en je zei t zelf dat je m eng vond. en je durfde geen eens een andere halster normaal aan te doen en m uit de wei te pakke en er mee te lope..maarja maakt mij verder niet. uit ik zeg alleen dat hij echt wel interesse heeft in merrie's hij spring op andere paarden en als je een merrie vlak bij m zit vind hij t zeg maar nogal heeel erg interessant..
en we komen wel aan hem...aangezien hij gewoon mee moest lopen aan een touw..en hij dat dus goed deed toen

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 22:48

Ik ken hem beter dan jij. Als jij een paar hoeven in je buik wil hebben moet je dat lekker zelf weten.
Als hij niet op zijn plaats gezet word doet hij het ook als hij 6 is.
En ik heb geen toestemming gegeven om met hem te lopen. Zal dat ook wel even gaan zeggen.
En ga niet zo oftopic. Het probleem is allang opgelost. Als je nog wat kwijt wil zeg het dan recht in me gezicht.
Je zal me nog wel een tijdje moeten zien.

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:51

als je ooit vaker zou komen als 3 x dat hij er staat zou dat gaan ja.. en weetje pak voortaan lekker zelf je knol dan als ze uit de weien lopen...maarja je bent er nooit dus zou hij maanden los op t erg lopen..lekker vaag...en aangezien ze toch van de wei naar stal moeten zullen ze gepakt worden..logisch lijkt me...maar goed..
en we geven antw op je vraag maar dat wil je niet horen.waarom vraag je t dan...en zal je niet een tijdje moeten zien want je komt mekant nooit... dusja

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:57

wow beetje offtopic of niet?!
persoonlijke dingen moet je niet op bokt uitvechten maar even netjes IRL doen...

Maar hoe is het nou gegaan want volgens mij heb je ze al vervoerd toch?!

Wel vraag ik me even af waarom je eigenlijk nog vroeg hoe je het moest doen aangezien je naar mijn idee je gedachten eigenlijk al vast had staan dat je ze samen ging vervoeren... En een beetje rustiger reageren op reacties van mensen kan ook geen kwaad... ze geven alleen hun mening en verder niks anders jij vroeg wat je moest doen dus reageren ze en dan ze "afsnauwen" vind ik niet zo netjes...

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:59

jah vraag ik me ook af..maar hij staat nog steeds op stal hier dus is niet vervoerd..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 23:02

felicity schreef:
Als jij een paar hoeven in je buik wil hebben moet je dat lekker zelf weten.


Hij was toch superbraaf en had toch nog helemaal geen last van hormonen? Of is hij toch al iets meer hengst dan handig zou zijn als je hem zij aan zij met een merrie wilt vervoeren?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 00:21

griebels schreef:
Mijn hengst van 10jr staat ook gewoon met merries in de trailer met enkel een touwtje dat ze niet bij elkaars neuzen kunnen komen. Geen hengstenschot ofzo aanwezig. En tijdens het rijden hebben ze helemaal geen tijd om elkaar te besnuffelen, maar moeten ze zich staande houden. Zodra je langere tijd stilstaat gaan ze wel van alles proberen...
Ik zeg: gewoon samen vervoeren, het is maar een half uurtje en tevens een goede oefening voor de toekomst.


jij hebt dan ook een keurig opgevoedde hengst
als ik de TS zo hoor(paard is 1,5 jaar geleden vervoerd, en is nu 2, oftewel als veulen op de wagen geweest nogal een verschil met nu...) en een anders halster omdoen lukt niet zomaar, en ze denkt hoeven in haar buik te krijgen...dan zou ik nog eens ernstig nadenken of je dat risico wel wil nemen!!
een trailer is en blijft ene kleine ruimte voor 2 paarden, als er at gebeurd kunne ze geen kant op, je kan er beide paarden voorgoed mee verpesten qua trailer op willen lopen etc als er nu iets mis gaat...

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 00:28

hmm.. beetje tegenstrijdig allemaal zo ofniet? jij vind hem blijkbaar hartstikke lief maar je bent wel bang voor em.. je zegt dat hij makkelijk met merries kan omgaan maar hij springt er wel bovenop.. je zegt dat het maar een klein stukje is maar het teveel moeite is om twee keer te rijden..

en wat me nog het meeste verbaast is dat je vraagt om advies maar je niks wilt aannemen van anderen omdat je je paarden zelf het beste kent waarom open je dan uberhaupt een topic hierover als je het zelf toch allemaal al weet?

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 06:49

BrittKitt schreef:
hmm.. beetje tegenstrijdig allemaal zo ofniet? jij vind hem blijkbaar hartstikke lief maar je bent wel bang voor em.. je zegt dat hij makkelijk met merries kan omgaan maar hij springt er wel bovenop.. je zegt dat het maar een klein stukje is maar het teveel moeite is om twee keer te rijden..

en wat me nog het meeste verbaast is dat je vraagt om advies maar je niks wilt aannemen van anderen omdat je je paarden zelf het beste kent waarom open je dan uberhaupt een topic hierover als je het zelf toch allemaal al weet?

vraag me ook af waarom ze t vraagt ze weet t tog zelf beter want ze wil maar 1 antw horen en dat is niet appart maar samen..

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: hengst en merrie vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 07:37

Je jonge hengst is erg onderdanig, hij weet dus nog niet dat hij hengst is?

En de hengst heeft niet zo veel ervaring op de trailer? De merrie maakt zich snel druk?

Hoe heb je ze nu staan, kunnen ze aan elkaar neuzen of zo? Ik zou ze samen even op de trailer zetten, lekker voeren en kijken hoe dit gaat. Als het goed gaat, ga rijden en er is niks aan de hand. Zorg idd wel dat ze net niet kunnen snuffelen in de trailer..

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 07:40

@jeske333: de paarden staan allebei op een andere stal;)
De merrie hier staat bij ons op stal.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 07:44

felicity schreef:
Het is ongeveer een halfuurtje rijden.
Het is niet gek ver.



Dan zou ik zeker de moeite nemen om 2 x te rijden. Beter mee verlegen dan om verlegen.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:18

Ik heb het vorige week ook gedaan, mijn 2 jarige hengst met zijn moeder van 13 ( die elkaar niet meer herkennen). Maar dat ging prima, allebei even strak vastbinden zodat ze niet kunnen neusen.

DTLL

Berichten: 1305
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:05

Feli ik denk dat je ze (puur om eventuele problemen te voorkomen) beter apart kunt vervoeren. Je hoort hier verschillende meningen, maar ik zou toch het liefst op safe gaan. Als je hulp nodig hebt hoor ik het wel.

@ Arabian_Girl: Iets minder heftig en aanvallend reageren mag wel. Een paard van 2 jaar hoef je niet dagelijks te bezoeken, als ze door een stalhouder in de gaten gehouden worden. Laat ze lekker paard zijn en zich met elkaar vermaken, daar hoort spelen bij. Dat hoeft niet direct op "dekken" te lijken.

Anoniem

Re: hengst en merrie vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:10

Om even over hengsten in te gaan. Mijn ruin heeft tot zijn 4e als hengst in de kudde gestaan, bij de merries en veulens. Hij is stapel op veulens en is er heel voorzichtig mee en heeft een gigantisch respect voor merries.... Kwestie van opvoeden door de kudde it self.

Maar als hij opgewonden is door bijv enge nieuwe dingen in een vreemde omgeving dan is hij even weer een hengstje om maar te zeggen, maar dat hoort erbij als je paarden hebt.

Een hengstige merrie kan ook knap lastig reageren dat je effe denkt, nee he...

Maar om op TS in te gaan. Ik ben niet zo erg met het vervoeren van 2 paarden of ze moeten echt samen lopen op de wei. Ik zet nl ook niet graag mijn 13 jarige ruin naast een merrie als ik niet weet of die merrie die dag geen polonaise van weer zo een vent wil hebben. Het zijn vaak de merries die irritatie naar mijn ruin weergeven en niet mijn ruin naar de merries. Lopen ze als maatjes samen op de wei, dan geen probleem. Wellicht is een 2 jarige hengst nog zo een baby en die 16 jarige merrie heeft zo een hoge status dat die hengst niet eens durft te kijken richting de queen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:47

Ik zou willen vragen wel ontopic te blijven, wat de laatste berichten gelukkig ook weer zijn.

Sommige dingen kunnen anders ook per pb.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:30

Ymmik schreef:
Ik blijf erbij dat je het beter apart kunt doen.
Want waarom heb je dan dit topic geopend als je toch al weet wat je gaat doen en niet naar onze mening luistert...




Felicity.. hij moet het maar leren toch??
En jou merrie is een braaf goed afgericht paard, die zal pk echt niets doen.. je moet gewoon zorgen dat ze niet met hun neusjes bij elkaar komen, doen wij ook altijd.

Kimmy: volgens mij heb jij al helemaal geen ervaring met jonge (hengsten) paarden, pk gaat heus niet in de trailer besluiten met een groot tussenschot ertussen om Prins te dekken hoor!!

Ik zou het gewoon doen, dan is Pk ook weer een ervaring rijker, wil evt wel helpen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:33

horselover21 schreef:
Kimmy: volgens mij heb jij al helemaal geen ervaring met jonge (hengsten) paarden, pk gaat heus niet in de trailer besluiten met een groot tussenschot ertussen om Prins te dekken hoor!!


Dekken zal ie misschien niet meteen kunnen doen, maar de boel verbouwen is zomaar gebeurd.

DTLL

Berichten: 1305
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:31

[/quote]

Kimmy: volgens mij heb jij al helemaal geen ervaring met jonge (hengsten) paarden, pk gaat heus niet in de trailer besluiten met een groot tussenschot ertussen om Prins te dekken hoor!!
quote]


Ze geeft alleen maar haar mening. Hoef je niet gelijk zo heftig op te reageren...

Volgens mij is het nog altijd beter te voorkomen, dan te genezen...

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:59

Citaat:
Kimmy: volgens mij heb jij al helemaal geen ervaring met jonge (hengsten) paarden, pk gaat heus niet in de trailer besluiten met een groot tussenschot ertussen om Prins te dekken hoor!!


Ik geef gewoon mijn mening! Ik zou het niet doen, maar aangezien ik geen echte ervaring heb met jonge (hengsten) paarden, mag ik mijn mening niet geven zeker. Je weet toch nooit wat er gebeurd en PK zal het denk ik toch wel erg interesant vinden allemaal.
Er kan natuurlijk net zo goed iets met een merrie ernaast gebeuren maar ik heb zo mijn twijfels.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:08

zorg altijd dat je eerst de hengst erin zet, het verste bij het deurtje vandaan ( ivm maaiende voorbenen) bind hem direct goed vast. Wees snel met het oplopen van de merrie en geef ze geen kans om te ruiken. Wacht tot beide paarden goed vast staan met het sluiten van de achterklep en zorg dat je ten alle tijden een zweep bij de hand hebt.

Anoniem

Re: hengst en merrie vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:08

Eigenlijk vind ik dat als je geen ervaring met jonge hengsten hebt, je niet een behoorlijke mening kan geven over het gedrag ervan.

Hengsten krijgen vaak tenonrechte een slechte naam. Ik heb een ruin die hengstenstreken kan vertonen, zeker als er een hengstige merrie in zijn buurt komt die mijn ruin uitdaagt. Klimt hij bekant over de deur, maar kan oooo zo braaf zijn als hij met die merrie samen gezet wordt.

Ken je paard, denk ik dan maar.

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: hengst en merrie vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:12

russel schreef:
Eigenlijk vind ik dat als je geen ervaring met jonge hengsten hebt, je niet een behoorlijke mening kan geven over het gedrag ervan.


Daar heb je gelijk in natuurlijk. Maar zoals ik al zei heb ik mijn twijfels, ik ken de merrie maar de hengst niet.

ladigo14

Berichten: 686
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:56

als je alvast de motor van de auto start, en de paarden erin zet met tussenstuk bij de hoofden erin dan kunnen ze zo iezo al niet met de hoofden bij elkaar.
als ze ze erin hebt gezet ga dan zo snel mogelijk rijden ( niet snel rijden maar snel wegwezen zeg maar) als je rijd zijn de pony's rustiger want zijn zijn ze bezig met hun evenwicht dan hebben ze wel iets anders om aan te denken dan aan de merrie die naast hem staat.