Twijfels: haflinger/fjord op welke leeftijd beleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niekes

Berichten: 1712
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: The garden of Ede(n)

Twijfels: haflinger/fjord op welke leeftijd beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 16:18

Ik ben gisteren aan het twijfelen gebracht.

Ik heb altijd gedacht dat Haflingers en Fjorden langer over de ontwikkeling doen dan bijvoorbeeld een KWPN'er. Dus dat je ook pas later kunt beginnen met beleren.
Gisteren kreeg ik van iemand te horen dat Haflingers en Fjorden eerder klaar zijn met de ontwikkeling.

Wie weet wat het juiste antwoord is?




(p.s. ik weet niet of mijn topic hier goed staat!)

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:22

De meeste mensen die ik ken met een haflinger of fjord hebben ze rond 4 jaar zadelmak gemaakt. Of ze wat later zijn met de ontwikkeling weet ik niet precies, maar dat is wel wat ik erover gehoord heb.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:07

antwoord A is juist, u kunt door voor de wasmachine! sorry melig...

over het algemeen zijn fjorden, haflingers, ijslanders etc later 'rijp' dan andere rassen. Beter jaartje langer wachten en er tot hoge leeftijd mee kunnen doen dan te vroeg beginnen en vroeg opruimen. Uitzonderingen daargelaten en ook afhankelijk van wat de belasting op jongere leeftijd is, zwaar trainen is erger dan af en toe 10 minuten rijden.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:11

Ik denk dat er misschien bedoeld is beleren voor de wagen.
Hier kun je gewoon met 3 mee beginnen
Met onder het zadel hangt compleet af van je paardje.

Niekes

Berichten: 1712
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: The garden of Ede(n)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 17:13

JOEPIE!! Wat is de volgende vraag?? (kan ik ook kiezen voor plasma tv??)

on-topic: Wat ik te horen heb gekregen is dat je met 2,5 al kunt beginnen voor de wagen! Dit lijkt mij een beetje vroeg. Inrijden kon vanaf 3.
Mij lijkt idd. voor de wagen vanaf 3 en inrijden 3,5 of 4 jaar.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:27

jouw antwoord is weer goed! volgende ronde voor de droger?

Voor de wagen is minder belastend dan erop rijden, mits je uiteraard geen zware bosritten gaat maken.
Ik zie het nut van (te) vroeg beginnen niet zo, laat ze lekker jong blijven ze kunnen nog lang genoeg werken. Mijn 2 jarige mag eerst ruim 3 worden en dan langzaam beginnen ondanks dat 'men' vaak al vroeg begint met quarters (ook zo'n discussie maar daar gaat het hier niet over)

Niekes

Berichten: 1712
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: The garden of Ede(n)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 17:36

Nou, nou! Een wasmachine en droger! haha!

Ik ben met mijn (ex) haflingers rond de 3,5 of 4 begonnen met beleren. Dus rustig opbouwen met longeren enzo.
Ik ben zeker niet van plan alles te overhaasten of wat dan ook.

Fijn te weten dat mijn verstand me niet in de steek heeft gelaten. Tja, ik word ook al een jaartje ouder.....

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:20

jouw verstand is nog in zijn geheel aanwezig en goedwerkend

ik begin bij dit soort paarden (of welk soort paard dan ook zowieso niet voor drie, en meestal pas met drie en een half ...
en op het gemakkie aan

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:24

jouw verstand is nog in zijn geheel aanwezig en goedwerkend

ik begin bij dit soort paarden (of welk soort paard dan ook zowieso niet voor drie, en meestal pas met drie en een half ...
en op het gemakkie aan

Krips

Berichten: 2951
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Randstad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:09

Haflingers zijn laat.. Lekker nog even laten spelen dus!

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Twijfels: haflinger/fjord op welke leeftijd beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:51

Los van de overige antwoorden ligt het natuurlijk ook aan je aanpak.
De Fjord die ik ooit met een vriendin had, was als jaarling al beleerd voor de kar; dat wil zeggen, die Fjord dacht dat ie voor de kar liep, in werkelijkheid liep ie met tuig op voor-spek-en-bonen mee naast haar Haflinger, die het werk deed.
Het ligt dus ook aan je paard. Deze Fjord wilde actie in het leven, veeeeel actie! Immers, welke jaarling-Fjord gaat er niet aan de kant voor een tram en bijt bovendien in de bel!! OK, dit beest spoorde niet, dat klopt, maar we hebben er wel een hoop lol van gehad

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Re: Twijfels: haflinger/fjord op welke leeftijd beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:37

Of haflingers en fjorden echt later rijp zijn betwijfel ik.

In principe ben ik voorstander om ieder paard vanaf zijn 4e pas te beleren met gewicht op de rug. Dit puur vanwege de nog lopende groei van de botten.

Met 3 betuigen en niet te zwaar belasten kan IMO prima. Kan zelfs een heel mooi opstapje zijn naar het inrijden een jaar later.

Die jaarlingfjord voor de kar vind ik in alle opzichten niet kunnen, ook al verricht het dier geen zwaar lichamelijk werk. Maar in het koppie altijd veel te jong. Juist zo'n dier moet je tegen zichzelf in bescherming nemen.

Krips

Berichten: 2951
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Randstad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:01

Ja, dat vind ik dus ook. Niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk moet een paard het aankunnen. Een kind van 4 kan misschien lichamelijk al wel stil in een bankje leren lezen, maar daar wacht je ook nog 2 jaar mee.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:22

Ik heb me deze vraag ook al eens gesteld. Iedereen zegt namelijk: Koudbloeden zijn laat-rijp. Maar nu kreeg ik een lesboek onder ogen en daar stond; Koudbloeden zijn vroeg-rijp...

Toen wist ik het even niet meer *en nu dus nog niet eigenlijk*

Hier begin ik met 3/3.5 jaar, rustig en vanaf 4/4.5 jaar iets intensiever. Heb vaak het idee bij de fjorden (hafs heb ik geen ervaring mee) dat ze met 3 jaar lichamelijk het vaak al wel aan kunnen, maar mentaal nog niet er volledig klaar voor zijn (vandaar dus ook het 'rustig').

Niekes

Berichten: 1712
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: The garden of Ede(n)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 10:29

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ben blij te horen dat ik niet de enige ben met twijfels.

Wilt

Berichten: 838
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Twijfels: haflinger/fjord op welke leeftijd beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:55

Je kunt ze gewoon beleren met 3 jaar alleen is twee a drie keer per week rijden dan genoeg. Bij 4 jaar kun je 4 a 5 keer gaan rijden en vanaf 5 kun je ze helemaal gaan belasten. Pony's groeien ongeveer tot 6 jaar

miepmiep91

Berichten: 1078
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Twijfels: haflinger/fjord op welke leeftijd beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:52

Ik denk zelf iets met tussen 3½ en 4 jaar .

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 00:58

Bella schreef:
Ik heb me deze vraag ook al eens gesteld. Iedereen zegt namelijk: Koudbloeden zijn laat-rijp. Maar nu kreeg ik een lesboek onder ogen en daar stond; Koudbloeden zijn vroeg-rijp...

Toen wist ik het even niet meer *en nu dus nog niet eigenlijk*

Heel simpel: hoe langer je aan de voorkant wacht, hoe langer ze op het eind meegaan.
Daarbij geldt dan ook nog eens dat hoe rustiger je de training opbouwd, hoe gemakkelijker alles gaat.

Anne_
Berichten: 2309
Geregistreerd: 22-09-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 01:02

Mee eens!

Kinee_

Berichten: 1427
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: Manege Groenesteyn - Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:36

Het gaat er inderdaad ook om hóe je je pony inrijd.
Mijn tip: Lekker laten spelen op zn 2.5e, en als ie ruim 3 is stukje bij beetje beginnen

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:41

ikke schreef:
Bella schreef:
Ik heb me deze vraag ook al eens gesteld. Iedereen zegt namelijk: Koudbloeden zijn laat-rijp. Maar nu kreeg ik een lesboek onder ogen en daar stond; Koudbloeden zijn vroeg-rijp...

Toen wist ik het even niet meer *en nu dus nog niet eigenlijk*

Heel simpel: hoe langer je aan de voorkant wacht, hoe langer ze op het eind meegaan.
Daarbij geldt dan ook nog eens dat hoe rustiger je de training opbouwd, hoe gemakkelijker alles gaat.

Maar dat is algemeen zo (toch?). Het is geen antwoord op het vroeg of laat rijp zijn, het moment waarop de botten/kraakbeen voor het grootste deel volgroeid is....
Maar ben het verder wel volledig met je uitspraak eens hoor (heb merrie hier met 8 jaar beleerd, die pikte het super en supersnel op)..

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:46

Bella schreef:
ikke schreef:
Heel simpel: hoe langer je aan de voorkant wacht, hoe langer ze op het eind meegaan.
Daarbij geldt dan ook nog eens dat hoe rustiger je de training opbouwd, hoe gemakkelijker alles gaat.

Maar dat is algemeen zo (toch?). Het is geen antwoord op het vroeg of laat rijp zijn, het moment waarop de botten/kraakbeen voor het grootste deel volgroeid is....
Maar ben het verder wel volledig met je uitspraak eens hoor (heb merrie hier met 8 jaar beleerd, die pikte het super en supersnel op)..

Hele l*lverhaal over vroeg of laat rijp zijn is gewoon onzin. Dat probeerde ik duidelijk te maken.
Een paard groeit door tot z'n 7 - 8e jaar; dan pas is het skelet volledig af. Dat wil echter niet zeggen dat je ze niet eerder aan het werk kunt zetten, maar doe dat dan met enig beleid. Dat er met drie zo nodig opgezeten moet worden komt meer vanuit het ongeduld van mensen en stamboeken die paarden zo jong mogelijk opgetraind wil zien (hengstenkeuring).
Ter vergelijk: een mens is ook pas "klaar" rond de 20 jaar, maar je kunt voor die tijd al best werken, zonder dat dat slecht is voor je lijf.

_Dunja_

Berichten: 4204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: bollenstreek

Re: Twijfels: haflinger/fjord op welke leeftijd beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:40

Ik ben met mijn pony met 3,5 begonnen met inrijden, dan wel maar 10 minuten per keer en dat 3 keer per week...

Nu rijd ik nog steeds maar een paar keer per week en eigenlijk nooit langer dan een half uur, tenzij ik een buitenrit maak maar dan doe ik ook altijd rustig aan..

Ik geef haar ook vaak nog wel eens een weekje vrij of soms langer dat ik alleen lekker ga wandelen en poetsen..

Op deze manier is mijn pony iedere dag blij als ik weer kom want ze hoeft zich nooit te pletter te werken en ze vind het daardoor ook geweldig...

Ik denk ook dat je naar de pony zelf moet kijken of die er al aan toe is....

Die van mij verveelde zich dood en nu hoeft dat gelukkig niet meer.

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:19

laat rijp of niet laat rijp, voor zijn 3.5 vind ik niet dat je er al op moet gaan zitten (beter het zekere voor het onzekere). Ik vind 4 ook een mooie leeftijd zowel voor een fjord als voor een haflinger! En heb ook geleerd dat ze later rijp zijn.

Ik begrijp trouwens nog steeds het nut niet ervan om er eerder op te gaan zitten dan nodig is...sommigen mensen zijn zo ongeduldig, en vergeten dat het om de rug (hele lichaam) van het paard gaat..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:01

ook ik heb altijd geleerd dat koudbloeden juist eerder rijp zijn. Dus die discussie kan eindeloos doorgaan denk ik.
Maargoed ik heb een fjord die 25e deze maand 3 word Dus om precies te zijn over 11 dagen.
Heb er al wel eens opgezeten en ben nu met longeren bezig.
Er ligt nu sinds kort een zadeltje op ( een licht wintec zadeltje ). En heb er 2 keer op gezeten met zadeltje ( ik weeg zelf rond de 50 kilo ).En dna ook zeker niet langer dan een minuut of 7.
Voor de rest staat ze nog op de wei en gaat ze alleen even aan de longe met les ( en misschien er even op ) en 1 keer in de verdere week, voor de rest staat m'n fjordje nog lekker op de weide, ik begin het wat meer op te pakken als ze een jaar of 3,5 is, en als ze 4 is kan ik wat meer gaan doorijden