Twijfels: haflinger/fjord op welke leeftijd beleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aide
Berichten: 35
Geregistreerd: 09-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:17

Rustig beginnen is voor alle paarden belangrijk. En als een fjord met 3 jaar wel de hoogte heeft bereikt betekent dat niet meteen dat alle spieren ook mee zijn gegroeid in hetzlefde tempo. Daarom stappen mensen te vroeg op een fjord wat problemen geeft in de toekomst. Dus neem de tijd ervoor.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Re: Twijfels: haflinger/fjord op welke leeftijd beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:52

De reden dat er wordt gezegd dat ze vroeg rijp zijn is dat ze er vaak aan de buitenkant rijp genoeg uitzien met bv 2 jaar.

Maar de binnenkant is dan nog lang niet klaar.

En voor diegenen die het plaatje nog niet kennen:

Afbeelding

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Twijfels: haflinger/fjord op welke leeftijd beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:03

Na, dan is die 3,5 dus niet zo'n verkeerde leeftijd. De echt belangrijke delen zijn dan volgroeit.
De rug wordt namelijk niet echt belast, mits je het paard correct voorwaarts - neerwaarts rijdt, waardoor het de buikspieren gaat gebruiken om je te dragen, zoals het hoort.

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:16

als ik die tekening zie, dan snap ik niet dat er zowiezo al paarden zijn die voor hun 3.5 worden ingereden en dat er zelfs al voor hun 3e levensjaar opgezeten wordt....

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:18

Ik begin straks een haflinger van 5 jaar in te rijden, en ben bezig een haflinger van 3,5 zadelmak te maken. Vind ik een goede leeftijd.

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: Twijfels: haflinger/fjord op welke leeftijd beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:17

Wat maakt het ras nou uit?? Het zal best zijn dat de een wat sterker is als de ander maar feit blijft dat de ze allemaal een ruggenwervel hebben die beschadigt kan raken, dus gewoon netjes wachten tot ze 3 zijn...
Meisje bij mij op school traint quarters en die worden vaak ook al met 2 ingereden, belachelijk! Net als dravers btw die koersen ook al op 2,5 jarige leeftijd.

4_LIFE
Berichten: 1035
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Twijfels: haflinger/fjord op welke leeftijd beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:56

Ik zelf zie dat de meeste paarden op 3 a 4 jarige leeftijd worden bereden

Poenarie

Berichten: 4974
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Noord Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:46

Ik vind dat je haflingers en fjorden op 3,5 jarige leefdtijd ECHT kan gaan beleren.
En voor de kar rond 3 jarige leefdtijd.

Ik ben nu bezig met een driekwart arabier en de rest haflinger en die is 3 jaar, maar eind augustus word ze 4.
Ik ben rustig alles aan het opbouwen, zodat ze bespiering krijgt en uithoudings vermogen.
Ik wil dr gaan beleren van de zomer.

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:05

Heb in een boek gelezen dat fjorden en hafs pas op 4 jarige leeftijd worden ingerden