Voor de eerste keer op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prii

Berichten: 985
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Breda

Voor de eerste keer op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 11:16

Ik hoop binnenkort met mijn verzorgpaard voor de 1e keer op buitenrit te gaan.

Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken ?
Waar moet ik opletten ?

Ik ben al een klein stukje over straat geweest naar de overburen met mijn vz paard, maar van auto's is ze niet bang. Vrachtwagens en tractors etc. weet ik niet want die ben ik nog nooi tegen gekomen.

O,ja ik moet maar een paar straten door en dan ben ik bij het bos, dus veel verkeer komen we niet tegen..

Alvast bedankt !

Kelpla
Berichten: 887
Geregistreerd: 06-01-05

Re: Voor de eerste keer op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:32

Spannend!. Als je maar zorgt dat je zelf heel ontspannen bent, en gewoon doet alsof je al jaren met je vz paard naar buiten gaat.
Je zou eventueel ook iemand met de fiets mee kunnen laten gaan.

Veel plezier

prii

Berichten: 985
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Breda

Re: Voor de eerste keer op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 11:55

Okee bedankt

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:26

als er onverhoopt toch verkeer aankomt zorg dan dat je veilig staat door bijv in een inrit te wachten, zelf ontspannen blijven en je niet druk maken om een vrachtwagen en vooral niet je teugels strakker gaan houden. Doe net of het jou niet boeit. Mocht ie nou toch wegspringen dan sta je in ieder geval veilig.

In het bos opletten voor de kabouters want die verstoppen zich nog wel eens
Paarden kunnen nou eenmaal schrikken, als jij je maar ontspant blijf je beter zitten en is je paard het zo weer vergeten.
Veel plezier!

prii

Berichten: 985
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Breda

Re: Voor de eerste keer op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 12:50

Haha ik zal oppassen voor de kabouters
Bedankt !

_Kimberley

Berichten: 5090
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: den helder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:40

Haha dat heb ik vandaag ook voor het eerst gedaan toevallig. Heb je het wel aan de eigenaar gevraagd? Zou het even doen
Neem gewoon je mobiel mee, en als je pony alleen terugkomt vraag of ze dan een ambulance bellen als je niet hebt gebelt..

Mayra_

Berichten: 1989
Geregistreerd: 16-01-06

Re: Voor de eerste keer op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:52

Ik ging zondag voor de eerste keer met mijn verzorgpony op buitenrit.
We gingen in een groep van 4 mensen zodat ze wat "steun" had aan de andere pony's. Ze heeft de hele weg voorop gelopen, ze kon goed om haar heen kijken wat er gebeurde en verder moet je zorgen dat jij laat blijken dat je er vertrouwen in hebt. Ga er dus niet als een bangerik op zitten want dat voelt een paard heel goed. Verder heb ik gewoon lekker met de ander mee gedraafd en gegaloppeerd en verder wat ze echt eng vond even laten kijken. Wat ook belangrijk is, laat d'r bij een grote weg waar je moet oversteken stil staan ookal komt er niets aan want als er dan een keer wat gebeurd en ze moet daar stil staan kan ze het.

miepmiep91

Berichten: 1078
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Voor de eerste keer op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:51

Spannend inderdaad, probeer zo rustig mogelijk te blijven en het zou handig zijn dat er een pony of paard mee ging die verkeersmak is en nergens bang voor is. Succes

Kinee_

Berichten: 1427
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: Manege Groenesteyn - Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:34

Rustig zitten, lachen en vooruitdenken! (Mijn levensmotto )
Niet gaan opfokken. En als het kan iemand mee laten rijden(met of zonder paard)
Veel plezier!

mrdw
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:10

Heb je de mogelijkheid om samen met iemand te gaan? Of laat anders iemand naast je fietsen dan ben je niet alleen mocht er iets mis gaan. Veel plezier in ieder geval!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:19

Het allerbelangrijkste: Waarom zou eht paard bang zijn van een vrachtwagen?? Daar is geen reden voor, zeker wanneer jij tegen hem zegt dat vrachtwagens nog nooit een paard op hebben gegeten. Doe dus asjeblieft alsof er een mug langskomt ipv. een vrachtwagen, anders máak je je paard alleen maar bang.

De eerste keren is het, voor je met een bomproof paard of gewoon op de fiets.

Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:23

Als ik voor het eerst op buitenrit ga, ga ik eerst gewoon in de bak rijden, tot ie een beetje moe is en dan lekker uitstappen in het bos en dan geleidelijk steeds korter rijden in de bak en langer in het bos. Je kunt ook met een zeer braaf paard meegaan, maar dan moet die wel echt nergens voor schrikken, anders heb je kans dat jouw paard alleen maar een slechte ervaring opdoet.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:34

Ik ben nu mijn driejarige alvast mak aan het maken door hem aan de hand mee uit wandelen te nemen. Nu weet ik ook van wat voor dingen hij schrikt (koeien in de wei en als de bebossing dik wordt) en hoe zijn schrikreactie is (heel hoog steigeren en op de achterbenen omdraaien, op te lossen door een keer heel hard tegen hem te vloeken en het is gedaan - aan de hand althans). Verkeer, trekkers, grasmaaiers, dat soort dingen waar ik me meer druk om maakte dan hij, weet ik nu dat ik er niet bang voor hoef te zijn - ook niet als ze heel hard vlak langs hem komen razen. Die wandelingetjes aan de hand zorgen niet alleen dat hij meer gezien heeft maar ook dat ikzelf rustiger en vertrouwder ben met hem.
De eerste keer naar buiten ga ik samen met mijn vriend die hem dan aan de longe kan pakken, mocht hij me afgooien (hij steigert zo hoog dat hij zichzelf bijna niet kan houden dus we gaan ooit eerst nog eens samen omslaan voor hij door heeft dat het niet gaat) dan kan hij in elk geval niet over de weg naar huis.
Maar eerst maar eens zadelmak maken.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:43

Leuk man
Idd zelf heel ontstpannen zijn!
En als er een trekker komt niet opeens de teugels heel kort pakken en stil gaan staan ofzo!
Gewoon teugels op maat houden en door stappen, ook kun je hem wat rond gaan rijden zo dat hij meer op jou let en minder op de trekker!
Het is ook handig als je de 1e keer met nog een paard gaat, die wat ouder/ervarener is. Als je paard dan iets eng vind kan die andere voorgaan.
En als dat andere paard dan niet schrikt volgen ze vaak het voorbeeld van het andere paard!
Succes!

Whoopi32

Berichten: 73
Geregistreerd: 21-12-05

Re: Voor de eerste keer op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:50

Ook mijn antwoord: RELAX!!!!!!!!!!!!!! zijn, werkt echt het beste.

prii

Berichten: 985
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Breda

Re: Voor de eerste keer op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 12:36

ja ik heb het al eens gevraagd, maar ik ga het zeker nog een keertje vragen.
Er kan wel iemand mee.. maar dat is een shetje en mijn vz paard is 1.75 ong en ze kunnen nou niet echt bepaald goed met elkaar opschieten.. maar ik kan het altijd proberen.

MIjn instructrice had ook al voorgesteld eerst even in de wei te rijden zodat de meeste energie er wat af is..

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:54

ben tijdje terug ook met mijn 3 jarige voor het eerst naar buiten geweest, heb voor die tijd al paar keer langs de weg gewandeld, een 'buitenrit' aan de hand gemaakt etc... en ze deed helemaal niks! wel zou ik de 1e keer beetje kort houden niet gelijk 1 2 of 3 uur naar buiten gaan...

en denk erom gewoon rustig blijven... anders verneemt het paard het ook dat je onrustig bent..

riverwoods
Berichten: 22
Geregistreerd: 03-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:31

De meeste tips zijn al gegeven..
Veel plezier

Xantaatje

Berichten: 581
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Monster

Re: Voor de eerste keer op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:42

Spannend hoor, maar ik zou toch de eerste keer iemand mee laten fietsen.

Wiesje

Berichten: 2915
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:43

Gewoon lekker relaxen en vooral door blijven rijden. Als je ergens in de verte iets ziet waarvoor je paard bang zou zijn, zorg dan dat je altijd nog een tandje bij kunt schakelen. Zo gauw ze stilstaan is het stuur kapot (wijze les van onze hoefsmid )

Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:27

Gewoon op buitenrit gaan en ervan uitgaan dat er niets gaat gebeuren. Jij lekker ontspannen en zorgen dat je paardje zich ook lekker ontspant!
Altijd wel handig als je de eerste keer met een ander paard erbij op wandeling kan gaan.

Veel Plezier !!

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:08

Leuk! Ik ga 2 juli voor het eerst op buitenrit naar Leersum, heb er nu ook al onwijs veel zin in. Ik heb ook best een schrikkend paard, maar als ik zelf doe alsof ik doof en blind ben schrikt zij zelf ook niet, dus dat moet je dan in het bos ook gewoon doen