Opnieuw beginnen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laverne
Berichten: 326
Geregistreerd: 25-07-05

Opnieuw beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 12:38

Ze staat al zeker 4 maanden stil. Wordt iedere dag gepoetst, iedere dag schoon stalletje, hele dag naar buiten. Aandacht niets te kort.

Maar ik wil meer. Ik heb haar nu anderhalf jaar. Mijn eerste paardje. Veel geleerd, hoe het niet moet en wat wij samen wel als prettig ervaren.

Ze is net 13 geworden, mijn mooie meid. Ze is mijn alles. Ik verzorgde haar, ze zag er niet uit, stond al 2 jaar stil, en heb haar gekocht. In het begin was ik erg onbevangen en durfde alles. Toen verhuisd van stal en toen begon de ellende. Veel mensen die veel meer wisten dan ik, veel meer ervaring. En toen kwam mijn onzekerheid. Ze maakte er misbruik van, en het werd een groot drama. Ik zat verkrampt, ik gaf haar de schuld....kortom.....ik wist dondersgoed waar het aan lag, dus we gingen er weer voor.

Wederom verhuisd (stond te ver weg) en doe nu alles zelf. is een grote opgaaf met een 40-urige werkweek ernaast, maar goed, dat is het probleem niet.

Ik nam weer les, reed aan de longe op haar, en we bouwden het langzaam weer op. Ik rijd niet zonder bodyprotector en cap, voor mijn eigen veiligheid. Ben er vaak hard afgestuiterd, en daardoor heb ik een soort angst ontwikkeld.

Ik ben eind november geopereerd, daarna stond ze kreupel, daarna kreeg ze oormijt, daarna ontsteking, en nu heeft ze weer schimmel..kortom...we hebben echt pech! Ik vind het zonde voor haar (en een beetje voor mijn spaarvarken..die is echt aan gruzelementen nu ) maar ik houd goede moed.

Ze is supergevoelig..neemt mijn buien over, zit ik niet lekker in mijn vel, voelt ze dat en neemt ze dat over. Mijn spanning, voelt ze, neemt ze over..etcetc..... Nu weet ik dat ik vermoeid ben (nieuwe baan, puppy, op zoek naar een huis) maar ik wil weer aan de slag.

Rijden is momenteel niet iets waar ik aan denk. Tuurlijk, het kriebelt en ik zal echt wel kriebels hebben als het zover is...maar ik denk dat ik er verstandiger aan doe op een andere manier te beginnen.

Opnieuw....vanaf 0. Werken aan de band, aan het vertrouwen. Door grondwerk, beetje freestyle, longeren...en zo opbouwen. We zien wel hoe snel het gaat. Omdat ik onrustig ben, is zij het ook. Terwijl wanneer we samen bezig zijn met longeren of grondwerk, het heerlijk gaat.

Wie heeft zoiets meegemaakt? Wie heeft goede ervaringen met iemand uit omgeving NB die daarbij kan helpen. Iets in de trant van holistisch e.d.

Ik voel me goed bij dit besluit. Heb dit weekend de knoop doorgehakt dat ik zo met haar ga beginnen, nu nog iemand vinden die me daarbij kan helpen. Als ik het doe, doe ik het goed. Er is iemand bij mij op stal die hier trainingen in geeft, maar wie weet heeft iemand anders een goede suggestie.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:54

Je kunt Jovarna eens een PM sturen, die heeft hele goede ervaringen met haar paard ermee. Kijk ook even op haar website voor het verhaal, heel indrukwekkend

MysteryMum
Berichten: 51
Geregistreerd: 08-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:26

Wat goed dat je het weer helemaal
letterlijk en figuurlijk vanaf de grond
wil gaan oppakken.

Ik heb geen tips maar wil je wel veel succes wensen!

greens

Berichten: 704
Geregistreerd: 21-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:07

Ook heel veel succes! Het is moeilijk helemaal van 0 te beginnen!

Xanthe

Berichten: 1392
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Groningen

Re: Opnieuw beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:07

Misschien is natural horsemanship iets?
Bijvoorbeeld parelli, hij heeft hele goede pakketten waarmee je thuis aan de slag kunt, alles is heel duidelijk (maar wel engels) Het zijn allemaal dvd's met handige pocket guides, zodat je alles zelf kunt.
Hij begint vanaf grondwerk, later ook rijden.
Lichaamstaal is hierbij heel belangrijk, dus je leert hierbij ook goed met jezelf om te gaan zeg maar. Heel leuk.

Ben ook met mijn paard opnieuw begonnen, na voor de zoveelste keer van hem afgevallen te zijn durfde ik eigenlijk niet meer te rijden.

Als je meer wilt weten kun je pb-en voor internetsites en andere info

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:26

Zoiets heb ik ook gehad. Met Lydia en Hannes allebei. Allebei twee hele verschillende pony's, maar Hannes had de naam 'onhandelbaar' gekregen omdat niemand er meer iets mee kon beginnen. Gevolg: het werd een vervelende pony die ook niemand vertrouwde.

Lydia was bang, degene die er op reed wilde er niet meer op (een klein meisje) en de ouders hadden geen verstand van paarden.

Ik durfde niet meer te galoperen en ook
niet echt te rijden nadat ik een keer op de fiets ben aangereden en een andere pony waar ik op reed uitgleed waar ik met mijn been onder kwam.


Nouja, ik weet niet hoe het zo ver gekomen is, maar hoeveel ik van deze pony's hield heeft me er doorheen geholpen. Op een dag zat ik er zomaar op te rijden in de wei, zonder tuig. Vanaf die dag vertrouwde ik ze weer en kon ik beginnen met training.


Ik was een week ziek geweest en toen ik er weer kwam waren ze verkocht (het waren niet mijn pony's) Ik heb ze sindsdien nooit meer gezien en ik heb het mezelf nooit meer vergeven.

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:35

Sorry, ik weet niet waarom ik dat verhaal daar heb neergezet. Jij hebt daar natuurlijk niets aan. Ik wilde het hele bericht wissen maar ik klikte perongeluk op plaatsen.

Een vriendin heeft mij geholpen door me allemaal voltigeoefeningen te laten doen op een vaststaand paard.

Volgens mij is het belangrijkste psychisch. Bedenk wat je wilt bereiken, en hoe graag je dat wilt.

Serval

Berichten: 667
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: NRW-Duitsland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:15

Ik vind het ook top dat je van voor af aan wilt beginnen......iedereen laat zich wel eens van de wijs brengen door anderen. Ik heb met Serval ook veel baat gehad bij Natural Horsemanship en veel grond werk.......ben 5 jr verder en het gaat nog steeds vooruit met ons 2-en.....probeer je niets weet je niets! Ik wens je alle geluk en succes toe want dat kun je wel gebruiken zo te lezen.

Laverne
Berichten: 326
Geregistreerd: 25-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 16:58

Dankjulliewel voor de fijne reacties.
Het is gewoon heel simpel, ik wil niet zonder mijn meissie
Dus dan is het òf schouders eronder en realistisch blijven òf gewoon stoppen...tsja..kies ik voor het laatste.

Het gaat zeker goedkomen, zolang ik maar rustig blijf. Ik ga goede instructie zoeken en dan bouwen we het langzaam weer op.

Danah

Berichten: 350
Geregistreerd: 24-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:09

respect! ik weet zelf hoe moeilijk het is om door te zetten als je bang/onzeker bent.
(heb er zelf ruim 2 jaar over gedaan om weer -bijna- zonder angst te kunnen rijden)
supergoede keuze om echt vanaf het begin opnieuw te beginnen. ik heb er vertrouwen in dat het goed komt met jullie succes!

ga je de vorderingen bijhouden op bokt?

Laverne
Berichten: 326
Geregistreerd: 25-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 09:29

Ik heb zaterdag 28 juni mijn eerste les. Ben erg benieuwd hoe het zal gaan. Rustig beginnen en dan zien we wel hoe het loopt.

Heb er wel zin in, weer aan de slag met mijn meisje. En wie weet gaat het ontzettend goed!

Xanthe

Berichten: 1392
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Groningen

Re: Opnieuw beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:48

Spannend Hoe ga je het nou aanpakken, eerst grondwerk?
Succes!

Laverne
Berichten: 326
Geregistreerd: 25-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 09:50

Ja. Eerst de basis leggen. Dan gaan we langzaam "gekke" dingen doen. Dus over zeil, parapluutjes, allerlei hindernissen.. van alles wat eigenlijk. Heb er het volste vertrouwen in!

Xanthe

Berichten: 1392
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Groningen

Re: Opnieuw beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:31

Klinkt leuk Gaat vast helemaal goed komen

Laverne
Berichten: 326
Geregistreerd: 25-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 15:25

Nou, gisteren dus de eerste les.
De instructrice stapte de cirkel in en ze kwam gelijk op haar af. Al met al zoekt ze echt een leider. Madame is geen geboren leider en wil echt duidelijkheid van mij. Omdat ze onzeker en paniekerig is moet ik rustig blijven en duidelijk zijn naar haar. Door mijn onzekerheid geef ik gemengde signalen en komt het niet goed over.

Daarnaast ging ze de join-up doen, dat ging goed. Echter loopt ze gewoon door je heen. Ze moest achterwaarts op een gegeven moment en raakt om onverklaarbare reden volledig in paniek. In haar paniek is ze niet te stuiten en loopt ze dwars door je heen. Ook als ze niet in paniek is heeft ze daar een handje van. Dat is haar dominante kant. Geef je haar geen duidelijkheid en ben jij niet duidelijk de leider, dan maakt ze daar toch misbruik van en komt haar dominante kant extreem naar boven.

We hebben in onderling overleg besloten vanuit het loswerken te starten. Ontzettend apart om te zien wat je met je lichaam kunt bewerkstelligen.

Na even loswerken was het voor mijn instructrice duidelijk dat ze compleet uit balans is. Een paard heeft 2 energiecirkels, 1 voor en 1 achter. Van voor is de cirkel erg klein en achter heel groot.

Er zit dus al met al geen rem op en als je achter ook maar iets drijft dan paniekt ze ervantussen.

Voor mij dus extra moeilijk omdat ik met loswerken zo op moet letten niet teveel op haar voorhand, niet teveel op haar achterhand en op een juiste afstand te blijven!!

Ik heb veel geleerd en ga ook echt strenger zijn, anders ben ik verloren natuurlijk. Ze zag absoluut potentie, temeer omdat ze het toch snel oppakt en ik geen haast heb. We komen er wel.

Over 2 weken de volgende les en in de tussentijd veel oefenen!

Xanthe

Berichten: 1392
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Groningen

Re: Opnieuw beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:42

Leerzaam zeg
Moet zeggen dat ze wel wat dingetjes van mijn paard heeft.
Maar dat van die twee energiecirkels heb ik nooit geweten, ben ook wat bezig geweest met loswerken. Vind het vooral zo grappig hoe snel ze zoiets oppakken, tis toch eigenlijk hun taal..
Hou je ons op de hoogte?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:15

Petje af dat je besloten hebt om er toch voor te gaan. Ik zou ook Parelli aanraden, en er sowieso van uitgaan dat je de basis op de grond eerst voor elkaar moet hebben voordat je er weer opkruipt, en dat kan een paar maanden duren. Waar woon je ergens? En wie is je instructrice?

ilona_89

Berichten: 409
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: IJsselmuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:28

tips heb ik niet meer,, k wens je super veel succes

Laverne
Berichten: 326
Geregistreerd: 25-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 09:03

Nou, gisteren dus voor het eerst zelf geprobeerd....en madame besloot dat ze gewoon met haar kont naar me toe ging staan in de longeercirkel. Dus dacht, ik ga een join-up doen en van daaruit kijken hoe het gaat.

Het ging echt goed! Normaal loopt ze door me heeen als we loswerkten en ze moest van hand veranderen, nu ging het super. Ze kwam ook naar me toe, dus de join-up was een succes. Daarna een korte periode losgewerkt en ik stond verbaasd van mezelf
Het ging heel erg goed al zeg ik het zelf.

Met het binnen en buitenzetten moet ze achter me blijven lopen, dat deed ze echter nooit. Sinds gisteren heb ik besloten dat ze dat wel moet doen Dus vanochtend ging ik haar buitenzetten en ze bleef warempel netjes achter me lopen, nu had ik nog geluk ook, want ze schrok ergens van en vloog naar de zijkant. Als ik er naast had gelopen dan had ik echt auw gehad!

Kortom, de knop is om. Ik zie nu in dat ik gewoon sterker, zekerder en duidelijker op moet treden. Dit werkt duidelijk. Ze lijkt het te begrijpen en komt rustiger over....waarschijnlijk omdat ik dat zelf ook ben. Over 2 weken heb ik weer les en dan gaan we verder. Ondertussen blijf ik oefenen.

@Cassidy, ik woon in Noord- Brabant en krijg les van Peggy Schöner uit Dongen. Ze gebruikt zowel tactieken van Emiel Voest als van Monty Robberts. Ik voel me er erg prettig bij.

Xanthe

Berichten: 1392
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Groningen

Re: Opnieuw beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:15

Volgens mij heb je straks een enorm zelfverzekerd paard
en een enorm zelfvertrouwen natuurlijk

Maaiikii

Berichten: 4474
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: Opnieuw beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:03

Leuk dat je opnieuw wil beginnen! Veel succes!!

Danah

Berichten: 350
Geregistreerd: 24-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:14

fijn dat het zo goed gaat! ik blijf topic volgen