wat zal je doen als je paard.....?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_xpipo_macho

Berichten: 355
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: Ede Gld

wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 15:45

hallo mijn paard draait zig de hele tijd om in de stal en dan wilt ti ej e schoppen en bijten wat sal jij deon???

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:57

Ik verplaats het even naar een ander forum

xLaus_

Berichten: 10253
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:02

die van mij zou dan een keer een goede tik krijgen, en dan is t vast wel voorbij ( was iig wel zo het geval bij een vzpony van mij, ik ging naar de eigenaar die zei : "geef dr maar een keer een tik op der kont met je zweep" ik zo "maar dat is zielig, " hij weer "doe maar gewoon")

nooit spijt van gehad dat ik het uiteindelijk gedaan heb, want ze heeft het nooit meer gedaan

Laverne
Berichten: 326
Geregistreerd: 25-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:40

Ok...dat vind ik persoonlijk niet echt de manier!
Dit is gewoon dominantie! Dat doet mijn merrie ook! Die wil haar stal niet uit, heeft geen zin en die draait haar kont. En dan in haar stal stappen is volledig op eigen risico, ze schopt je er keihard uit! Buiten de stal haalt ze dit soort fratsen echt niet uit, maar in haar stal..poehee!

Een tik verkopen zou bij mijn merrie absoluut averechts werken. Wat bij mij werkt is veel geduld. Ik ga in de opening staan en kijk in een andere richting dan waar ze staat...ze is zo nieuwsgierig dat ze vanzelf komt. En als het niet in 1 keer lukt dan maar in 3 keer. Opgeven doe ik niet, me boos maken ook niet. Tenzij ze echt naar gaat doen, dan loop ik gewoon weg....ze is dan zo verbaasd dat ze met haar koppie naar buiten komt om te kijken wat ik nu eigenlijk ga doen. en als ik dan na 10 minuten weer een keer probeer, komt ze zo bij me.

Tis echt een kwestie van geduld, consequent zijn en niets forceren!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:44

Ben het met Laverne eens, geduld is veel belangrijker. Een goede tik helpt bij het ene paard wel, maar het andere paard zal misschien de volgende keer denken: 'Ja dag, nou kom je m'n stal dus echt niet meer in.' Een paard op de manege doet het ook. Meestal zetten ze daar dan gewoon de deur wijd open en dan draait hij zich uiteindelijk vanzelf wel weer om. Als je paard dit tijdens het poetsen ook doet kun je 'm ook even vastzetten.

Nicky__

Berichten: 2892
Geregistreerd: 04-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:46

ik zou der ook een goeie mep verkopen!
nou kan die van my der tegen, maar met geduld berijk je met hr echt niks!

_Sammy_

Berichten: 4339
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:48

eerst hoge stem proberen maar als het echt serieus wordt met schopen enzo doe hetzelfde terug vind ik soms wel zielig maar ze doen het ook bij mij...

ligt er idd aan wat ze doen en wat voor een paard het is met die van mij en op stal heb ik idd gewoon geduld maar heb er 1 gehad

xLaus_

Berichten: 10253
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:48

mijn pony doet t zelf niet, en zal het ook nooit doen aangezien ik echt de leider ben, En het was ook niet mijn keus om die pony een tik te verkopen, maar het moest van de eigenaar, en hij zei later als jij t niet doe, dan doe ik het ( en dat gaat 10 x zo hard )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:49

ik zou gedult hebben en flink oefenen ZONDER gewelt..
de stal moet tenslotte wel veilig blijven als jij erin staat, maar je moet haar wel laten weten dat jij in die stal mag komen en ook veilig in mag rondlopen.. als je gaat slaan denk ik dat ze je nog minder in der stal gaat vertrouwen als dat ze al deed..

en een hoge stem klinkt als angstig. lok je het alleen maar mee uit heb ik het idee

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:58

Wordt er hier maar rustig op los gemept?
Ga eens zoeken naar de oorzaak van haar gedrag

xLaus_

Berichten: 10253
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:00

Blue_Star schreef:
Wordt er hier maar rustig op los gemept?
Ga eens zoeken naar de oorzaak van haar gedrag



nee, er word niet maar rustig op losgemept... ik los zelf ook alles liever met geduld op, en als het om de pony gaat waar ik denk dat het om gaat... dan moet ze zich niet zo aanstellen

Amanda__

Berichten: 1790
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:01

consequent zijn , het niet toelaten, goed laten merken dat het fout is wat hij doet. ZOnder hem een trauma of pijn te bezorgen. en wil je asjeblieft gewoon normaal ABN typen. dit is niet te lezen ik erger me er mateloos aan!

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:02

Valiant schreef:
Blue_Star schreef:
Wordt er hier maar rustig op los gemept?
Ga eens zoeken naar de oorzaak van haar gedrag



nee, er word niet maar rustig op losgemept... ik los zelf ook alles liever met geduld op, en als het om de pony gaat waar ik denk dat het om gaat... dan moet ze zich niet zo aanstellen


Een paard zal zich echt niet aanstellen,die heeft een reden voor zijn gedrag

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:04

Dit paard heeft inderdaad last van dominantie. Dit kan je het beste oplossen met een beste tik op de kont zodat ie weet dat jij de baas bent.
Zo gaat dit in de natuur ook.

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:05

even een vraagje deed ze altijd al of zo op eens want mijn pony deed dit op eens en bleek door haken te komen op haar kiezen

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:48

Van mij zou hij ook een beste kennismaking krijgen met mijn maat 38. Het is pure dominantie en als ik zijn stal in wil dan ga ik daarin.

swiftyfreak
Berichten: 137
Geregistreerd: 14-09-05

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:59

Ik ben het er volledig mee eens dat je het nie bij alle paarden kan bereiken door alleen gedult te hebben. Bij mij is dit bijvoorbeeld, ze doet niet vaak lastig maar als het dan al zo is dan overdrijft ze er heel hard mee. Meestal geef ik haar dan een schopje (niet te hard natuurlijk) maar ik vind het ook best een natuurlijke manier zo doen ze het bij ons in de kudde ook als ze iets niet tolereren van elkaar. en meestal schrikt ze dan een beetje van wat doe jij nou en is het direct weer over en komt ze weer gewoon

xLaus_

Berichten: 10253
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:04

Blue_Star schreef:



Een paard zal zich echt niet aanstellen,die heeft een reden voor zijn gedrag



ik had het over de TS dat die zich niet zo moest aanstellen

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:09

Urielle heeft helemaal gelijk.

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:41

Geen msn-Taal op bokt!

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:48

Valiant schreef:
Blue_Star schreef:



Een paard zal zich echt niet aanstellen,die heeft een reden voor zijn gedrag



ik had het over de TS dat die zich niet zo moest aanstellen


Ah ok,ik dacht dat het paard zich aanstelde
Maar ik neem aan dat je het paard kent??Kan je misschien zelf wat meer info geven?Want uit die 1zin kunnen we niet veel info uithalen.

_Jennifer_

Berichten: 2965
Geregistreerd: 23-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:53

Licht eraan wat voor paard het is. Als het een paard is die snel beledigd is, of een paard wat vroeger mishandeld is of weet ik wat. Zou ik niet zo snel een mep uit delen, misschien stemverheffing of corrigerende tik. Als je een mep verkoopt aan het paard van kennisen, krijg je 'm 10x zo hard terug, al dan niet een andere keer.

En als het zo'n paard is, dan met geduld. En anders moet je misschien even denken of het niet aan jou ligt? Heb jij ooit eens iets gedaan toevallig voordat hij zo deed? En anders is het waarschijnlijk gewoon dominantie!

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:56

Misschien ook gewoon een keer haar stal in gaan om haar even te knuffelen of der een snoepje te geven. Als je altijd alleen maar die stal in komt om der te pakken voor het werk zou ik het als pony ook snel zat zijn hoor .

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:33

Ik zie dus echt niet in waarom je geduld moet hebben tot je paard eindelijk zo goed is om jou in de stal te laten, wie is er nou de baas, het paard of jij? Ik heb zeer veel paarden verzorgd, waarvan ook hele dure, hoog in het bloed staande, overgevoelige paarden die snel beledigd waren, maar een paard weet prima wanneer hij fout is of wanneer jij onterecht bezig bent hoor. Het moet niet gekker worden zeg! Als je paard geen zin heeft om eruit te komen maar gewoon laten staan dan?!

xLaus_

Berichten: 10253
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:02

Blue_Star schreef:


ik had het over de TS dat die zich niet zo moest aanstellen


Ah ok,ik dacht dat het paard zich aanstelde
Maar ik neem aan dat je het paard kent??Kan je misschien zelf wat meer info geven?Want uit die 1zin kunnen we niet veel info uithalen.
[/quote]

ik moet er eerst achter komen welke het presiec is
[/quote]