hoe oud zijn jullie oudste paarden en wat doe je ermee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:04

en wat eten jullie paarden?
hebben ze ook gebitsproblemen?

Mijn paard staat nu van half 7 s'ochtends tot 9 uur s'avonds buiten op stal krijgt hij dan 1 plak hooi en een kwart muesli/biks. Na het rijden een handje biks.

Mijn paard heeft geen gebitsproblemen.

Chupa

Berichten: 971
Geregistreerd: 07-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:53

De oudste twee zijn 15 en 16 en daar doen we alles nog mee. Ze hebben nergens last van en kunnen zo voor 8jarigen door, behalve bij de schimmel kun je wel echt zien aan z'n kleur en vacht dat ie niet de jongste meer is. Allebei springen ze M en dressuren L2.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:56

de merrie van een vriendin van me is nu iets van minstens 23,e n ze rijd er altijd al recreatief mee.. maar nu mijn oude ruin van 21 vorrig jaar weg moest en ik dus een jong ding van 7 heb rijd ze wel meer met die van haar en komt die dus steeds meer op conditie omdat we nu geen rekening meer hoeven te houden met mijn paard! even voor de duidelijkheid.. ze rijd alleen als ik ook rijd en ze zelf zin heeft.. heeft zij wel zin maar ga ik niet rijden, dan rijd zij ook niet :S ik rijd gewoon wanneer het mij uitkomt

me shetje van ook minstens 23 die ging nog wel eens voor de kar, maar omdat ze heel erg gevoelig is voor spierbevangenheid richt ik me nu meer op de VD met haar..

kiss_lotte

Berichten: 1196
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Heerenveen.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:59

nouw hier ik ook maar even.
mijn eigen is 26 en rij har 4a6 keer in de week + 1 keer les..
en veel buitenritrjes en 2 keer in de 3 maand oefenparcoursje..
ze lojkt op een merrie van 18..
zo zien veel haar ook aan..
de da dacht dat ze 16 was..maar aan da mond valt het alleen te zien..
.
ook verzor ik een van 28 maar die kan niet meer dan een beetje rond hangen en lopen

chinou

Berichten: 791
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: ergens in Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:01

Onze oudste is 21 jaar. Heeft toen ze 16 jaar was een peesblessure opgelopen en nu doet ze bijna niets meer, alleen lekker in het land. Nu gaat een vriendin van mij haar een keer of 2 per week weer wat oppakken met buitenritjes zolang dit goed gaat. Mocht dit niet gaan dan stoppen we ermee en mag ze lekker verder van haar pensioen genieten.
Haar gebit is goed volgens de tandarts maar zij propt wel ondanks dat hij elke 6 maanden voor controle langskomt en direct alle eventueel aanwezige haken vijlt. Ze is trouwens in een bere conditie en ze eet ook die proppen weer op dus laten we het eerst maar zo.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: hoe oud zijn jullie oudste paarden en wat doe je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:03

een vriendin van me heeft 3 paardjes, de oudste is 36 en heeft in Z spingen gelopen nu doen ze er niet zoveel meer mee hij mag de wei op om te spelen en soms rijden ze nog.
Hij heeft wel last van zijn benen en komt ook niet meer aan:( hij is best dun maar zeker gelukkig:)

Madusa
Berichten: 3
Geregistreerd: 12-05-06

Re: hoe oud zijn jullie oudste paarden en wat doe je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:07

Een vriendin van mij heeft een pony van 39. Echt een schatje, maar als hij zin heeft gaat hij gewoon tegen je staat steigeren. Echt een flikkertje dus. Ze longeerd hem nog wel regelmatig of hij gaat in de stap/draf molen. Soms gaat ze er voor een kort wandelingetje buiten even opzitten. Hij is dampig en heeft een lekkend hart, maar met deze verzorging kan hij wel 50 worden!

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:15

Die van mij is 19 en daar rij ik in de winter iedere dag mee, intensief , anders lig ik er naast als ik dat niet doe . In de zomer neem ik altijd een beetje gas terug, omdat hij last van(lichte) bronchitis heeft en als het dan warm en benauwd is, die dagen rij ik niet, bij normaal weer, rij ik iedere dag en train intensief, zit er 1.5u op (half uur naar de manege, rij ik hem gelijk los , half uur trainen en half uur weer terug naar de wei, kan ik hem mooi uitstappen), ik wissel af met een ritje door het bos of buiten in de polder, zo nu en dan maak ik ook nog een sprongetje, en dan gaat hij al bokkend door de baan. Veel mensen geven hem ook geen 19 jaar.

Edit : hij heeft wel gebitsproblemen, maar die heeft hij al vanaf dat ik hem heb ( zo'n 12 jaar nu). De tandarts komt 2x per jaar en dat gaat goed.
Wat eten betreft: op stal : 3 kg biks, 1 kg muesli of slobber, onbeperkt hooi, in de wei: 1/2kg muesli na het rijden, als ik niet rij dan krijgt hij ook geen muesli, hij is tonnetje rond.

Anoniem

Re: hoe oud zijn jullie oudste paarden en wat doe je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:08

Ik had voor mijn huidige paard een verzorgpard van 30 jaar oud.
Ik reed M2 met winst toen ik met hem stopte.
Hij was kerngezond en kon het werk met gemak aan.
Nadat ik met hem stopte heeft er nog een meisje recreatief op gereden maar helaas is hij op 33 jarige leeftijd ingeslapen.

Oude paarden kunnen vaak veel meer als je denkt, het is alleen van groot belang ze gezond en happy te houden. Maar dat geld natuurlijk voor alle paarden

janie
Berichten: 116
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Woerden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:14

En ik heb ook een merrie van 21,die al bokkend door de losgooibak sjeest, nog denkt dat ze 3 is als ze met de jongere garde het land in gaat (lees: bokken, rengalloperen)en verder rijd ik haar zo n 4 keer per week.En 1x per week les, en de overige dagen los longeren, en een dag rust(dan wel een flink stukkie stappen) kortom ik doe nog zat met haar en zij lijkt het ook geweldig te vinden!Heb vorige haar nog los laten springen,niet hoog,maargoed,ze deed het maar ff met dat ouwe lijffie!haha

jacqp
Berichten: 587
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: wenum wiesel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 19:38

GEWELDIG AL DIE ACTIEVE SENIOREN!
DOET ME GOED DIT TE LEZEN, EN DAARDOOR DURF IK OOK WAT MEER TE GAAN VRAGEN MET HET RIJDEN!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 13:07

Mijn paard is vorige week 20 geworden.
Daar rij ik nog vrijwel iedere dag op, heb nog elke week een uurtje privéles, waar we wat M/Z oefeningen rijden. Morgen heb ik weer mijn 1ste L2 wedstrijd van het seizoen.
Mevrouw vind het allemaal best, ze is nog altijd een brok temperament .

Pikeur

Berichten: 6311
Geregistreerd: 01-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 13:12

mijn pony word dit jaar 29 hij is nog vreselijk wild, en ziet er ook echt niet oud uit. verschillende mensen vroegen: hoe oud is tie? ik: 28 hun: waaht nee joh

dat vind ik altijd wel lollig

ELINEXTIRZA
Berichten: 279
Geregistreerd: 24-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 13:17

38! Ziet er wel oud uit hoor,word niet meer mee gereden. Ze heeft ingezakte rug,roos,kale plekken. Maar geen witte haren!

stipkick
Berichten: 227
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: ver genoeg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 13:22

mijn oudste is 33 ,ook ingezakte rug rijd al 3 jaar niet meer is nu weer aan het bijkomen van de winter ,hij is erg dun geworden ,hij heeft wel witte haren ,maar het is een stekelvos dus valt niet zo op

stipkick
Berichten: 227
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: ver genoeg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 13:24

was ik vergeten die van mij staat op het land met jonge hengsten ,dus hij moet af en toe nog wel een sprintje nemen ,gaat niet meer zo hard als vroeger maar wel met plezier,mijn advies om een paard zolang mogelijk te laten lopen sinds die van mij in een rusthuis heeft gestaan is het snel gegaan

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:42

de oudste van mijzelf is net 17 geworden en die loopt zo'n 6 uur per week mee in rijlessen.
mijn verzorgpony is 21 en die loopt geloof ik nog af en toe aan de longe of onder het zadel met de huidige verzorger

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:21

Mist is 24...en ik doe er alles mee. Ik merk nog steeds weinig verschil met toen ze 3 was!

*edit: behalve dat ik de bok- en steiger sessies zelf beter kan uitzitten, hoewel ik er toch minimaal 1x per jaar aflig

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:04

Mijn Max is 25 jaar en we rijden recreatief. Goed losstappen en goed uitstappen. Hij krijgt onbeperkt hooi/kuil en eet 1 kg muesli+1kg slobber. Zijn gebit is nog in perfecte staat.

Prince_

Berichten: 682
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: hoe oud zijn jullie oudste paarden en wat doe je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:06

myn verzorgpony is geloof ik tussen de 20 en 25 met hem rij ik alleen maar buiten

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: hoe oud zijn jullie oudste paarden en wat doe je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:40

rambo is afgelopen donderdag 30 geworden

hij rijdt nog bijna elke dag, in her bos maar ook dressuur in de bak.

hij heeft z2 gelopen, en hij moet natuurlijk wel zijn conditie en spieren zo veel mogelijk behouden!
hij kan nog heel lange bosritten maken, en dressuren kan hij ook nog lekker. je moet alleen iets vaker pauzes inlassen, dan met een jong paard

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:56

Mijn paard is 14 en ik rijd er voornamelijk recreatief mee. Beetje dressuren, springen en een buitenritje op z'n tijd. Van het weekend hebben we een freestyle cursus gedaan, dus daar wil ik nu ook meer mee aan de slag

jacqp
Berichten: 587
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: wenum wiesel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 20:57

weer bedankt voor de leuke berichten!
het doet me goed dat ondanks de lage gemiddelde lft er nog veel aktieve senioren zijn!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:22

Shantal is 18, die loopt 1 keer ind e week een kinderlesje. verder staat ze overdag op de weide.

Flying_Angel

Berichten: 15729
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: hoe oud zijn jullie oudste paarden en wat doe je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:25

bij ons op de manege is een pony ook bijna 40, echt een schatje, hij ziet er qua kleur wel oud uit, maar verder qua botten gewicht, echt niet, hij ziet er zo super uit