paard gooit zijn hoofd heen en weer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

paard gooit zijn hoofd heen en weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 22:58

Ik heb sinds 3 weken dus een nieuw paard. Het is een 8 jarige kwpner en ben er heel blij mee.

Nu kwam gisteren de staleigenaar naar mij toe en die zei: ''ik zie iets aan het paard en dat is echt niet goed''

ik schrok daar natuurlijk van maar ik zou niet weten wat er niet goed is.

het bleek dat als hij de paarden uit de wei haalde en de stal in liet lopen mijn paard in de gang een paar keer met zn hoofd/nek heen en weer zwaaide niet heel erg leek net alsof hij aan de stallen snuffelde.

volgens de staleigenaar was dit een probleem en was het absoluut niet goed. Zelf zie ik hier geen probleem in maar mijn vraag is dus:\

Is dit wel een probleem en wat kan het zijn? hij doet het overigens neit in de stal.

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:30

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Doet zij dat als hij haar aan het halster meeneemt naar binnen?

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:33

ja, is inderdaad beetje onduidelijk. zoals ik het nu lees is het gewoon wat snuffelen. Doet hij dit elke keer of nu gewoon 1 keertje. en onder rijden en als hij op stal en wei staat ook?

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 22:02

het is ook een beetje moeilijk uit te leggen:

Als de staleigenaar de paarden op stal zet: (dat doet hij door het draad open te doen en elk paard loopt naar zijn eigen stal) dan gooit mijn paard zijn hoofd onder het lopen in de gang zijn hoofd heen en weer, niet extreem maar gewoon heen en weer zwaaien een keer of 3

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:04

Maar als de staleigenaar zegt dat het paard een probleem heeft kan hij je misschien uitleggen wat het probleem is.
Het is een beetje moeilijk om uit dit verhaal te zeggen wat er aan de hand is.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: paard gooit zijn hoofd heen en weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 08:59

is het een vrij lange beweging die het dier maakt?
zeg maar van onder helemaal naar boven toe?

kan ook scheef zijn trouwens, dan gooien ze het hoofd van de ene kant scheef naar boven toe( beetje moeilijk uitleggen)

als het zo'n soort beweging is dan is het ongeduld, op die manier laat een paard merken dat het wat ongeduldig is dat het zijn stal in mag, of dat het te lang duurt voor er iets gebeurt zeg maar...en is niet erg hoor!

ik heb dravers gehad die het ook deden, een lange beweging van de ene naar de andere kant, waren ze ongeduldig omdat ze op stal gingen voor het eten

N_fotografie

Berichten: 2830
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Apeldoorn/Elburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:05

Is het echt heel hoog omhoog gooien, en dan weer in naar beneden, of echt het heen-en-weer bewegen?
Een paard bij mij op de stalling die doet om de seconde zeg maar zijn hoofd heel apart heen-en-weer alsof hij stikt, daarbij doet hij zijn mond ook ver open. Dat is alleen een tik, verveling misschien? wie zal het zeggen.
Ik denk dat dit echt duidt op ongeduld, of blijdschap? Mijn paard doet dat ook altijd als ik hem naar binnen doe, even zijn hoofd omhoog en dan rennen maar

Hopelijk is het niets(heeft hij ook niet zijn hoofd gestoten ofzo) Misschien dat hij pijn heeft? maar dan zou hij het altijd doen :s
Nou jah, sterkte!

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 14:31

het komt het meest overeen met ellepel, ik denk ook dat het ongeduld is aangezien ze het alleen dan doet en verder nooit. bedankt voor de reacties!

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:10

noortje schreef:
het is ook een beetje moeilijk uit te leggen:

Als de staleigenaar de paarden op stal zet: (dat doet hij door het draad open te doen en elk paard loopt naar zijn eigen stal) dan gooit mijn paard zijn hoofd onder het lopen in de gang zijn hoofd heen en weer, niet extreem maar gewoon heen en weer zwaaien een keer of 3


Nou, ik geloof niet dat haar daarom wat mankeert hoor. Zij is dan gewoon een beetje ongeduldig. Niets om je zorgen om te maken hoor!

jentel
Berichten: 3584
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: Wierden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:47

hoi,
maak je geen zorgen noortje, ik weet wat je bedoelt deed ze hier ook als ik haar nog niet na binnen head gehaald en de pony wel.
ze is ongeduldig en het lijkt wel dat ze "nee'schud zeg maar.
is niets aan de hand
maar hoe gaat het verder?

saltycinq
Berichten: 42
Geregistreerd: 13-05-02
Woonplaats: Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:39

Hoi noortje,

Wat laat die man jou schrikken zeg! Niks aan de hand hoor...ik heb het even voor je opgezocht en het is een teken als het paard met zijn hoofd schud een teken van dominatie in de paardenkring...heel erg logisch, want ze gaan met zijn allen naar binnen en zij wil eigenlijk wel heel erg graag de eerste zijn maar weet haar rang blijkbaar in de groep en uit ze zich door ( ongeduld) met haar hoofd te zwaaien....nou ik hoop dat je dit geruststeld! Heel erg veel plezier nog van haar!

groetjes Elsbeth

jentel
Berichten: 3584
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: Wierden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 00:44

klopt, het is een dominante meid!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 07:48

Als je er met rijden geen last van hebt en ze het op andere momenten ook niet doet lijkt het me geen lichamelijk probleem en ook geen headshaking, maar eerder een uiting van ongeduld/irritatie. Zou me er geen zorgen over maken. Om je geweten helemaal gerust te stellen zou je er een fysio of kraker bij kunnen halen, die problemen in de hals en rug uit kan sluiten.

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 10:20

ik schrok er idd van maar ze vertoont het niet onder het rijden en alleen als ze de stal in mag. Ben nu wel gerust gesteld bedankt voor de reacties!
@jentel het gaat verder super goed met haar, loopt lekker los en makkelijk in de mond, springen gaat ook super, langskomen mag altijd he

DenK4ever

Berichten: 3284
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Almere city

Re: paard gooit zijn hoofd heen en weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 23:23

Ook raar dat zo'n staleigenaar op zo'n manier zegt dat jou paard een probleem heeft en dat het niet goed is. Helemaal als blijkt dat er helemaal niks aan de hand is... Hoe neem je hem dan serieus als er wel echt wat is....