paard wil bos niet in, hoe voorwaarts drijven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

paard wil bos niet in, hoe voorwaarts drijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 19:48

Even jullie meningen gevraagd....
Ik ga vaak met mijn verzorgpony het bos in, in het begin wil ze nooit weg, ik zorg dat ik er goed bij ben en goed mijn benen eraan hou (heb ook zweepje mee). Als ik dan merk dat ze zachter gaat lopen drijf ik haar weer aan, als ze niet luisterd geef ik haar een tikje, maar als dit niet helpt geef ik haar een flinke tik (als ze dus echt stilstaat). Maar wat kan ik nu het beste doen? (rij zonder sporen )

1. Haar eerst aandrijven, later schopje, en als dat niet werkt een tik en anders nog een paar keer heel hard, en dan haar 'laten staan' zonder wat te doen, en dan na een paar minuten weer aandrijven en dan loopt ze dus wel voorwaarts.

2. Haar net zo vaak tikken met de zweep totdat ze voorwaarts gaat.

3. Afstappen en naast haar gaan lopen.

Al deze dingen heb ik geprobeerd, ik zou zelf kiezen voor de 1e of de 2e
Ze stijgert verder niet ofzo en loopt ook niet achteruit, ze staat alleen helemaal stil en ik krijg haar niet voorwaarts. (wel als ik eraf stap).

Qimm

Berichten: 15165
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:50

Is het een bepaald punt waar ze niet voorbij wil, of ik het hele 'weggaan van stal' het probleem?

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 20:08

het hele weggaan van stal.. je kunt 2 wegen op (eigenlijk wel meer maar we hebben er altijd 2) en op allebeide wegen stopt ze

Qimm

Berichten: 15165
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:29

En als je samen met een paardje gaat dta wel wil?

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 12:06

dan gaat die wel.. maar ik weet niet met wie ik dan zou moeten gaan.. ze loopt ook voor de kar, dan is er ook niks aan de hand, als ik met mijn vriendin ga, dan 'fokken' de paarden elkaar op, dus dan zitten ze elkaar een beetje druk te maken enzo, en dat heb ik liever niet (en mag ook niet van de eigenaresse ) en om nou met iemand van stal te gaan? ik weet niet of dat ook wel zo'n goed idee is

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: paard wil bos niet in, hoe voorwaarts drijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:14

Wan schreef:
3. Afstappen en naast haar gaan lopen.


Mijn ervaring is, is dat je met geweld het probleem verergerd, dus zou ik voor optie 3 gaan. Rustig blijven, blijft je paardje ook rustig.

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: paard wil bos niet in, hoe voorwaarts drijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 13:02

opala schreef:
Wan schreef:
3. Afstappen en naast haar gaan lopen.


Mijn ervaring is, is dat je met geweld het probleem verergerd, dus zou ik voor optie 3 gaan. Rustig blijven, blijft je paardje ook rustig.

Oke bedankt voor je mening
ik had het dus ook verteld tegen de eigenaar, en tegen m'n lesgeefster, en die zij dat je het beste erop kon blijven zitten, gister had ik dat dus ook gedaan, het is me in totaal 1 keer gelukt om haar zonder meppen of wat dan ook (alleen maar aandrijven) er 'doorheen te krijgen'. Maar als ik ga afstappen dan word het denk ik alleen maar weer erger, want zij vind het alleen maar leuk als ik dat doe.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: paard wil bos niet in, hoe voorwaarts drijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:53

Wanneer je maar geen geweld gebruikt, vind ik het allemaal best

mijSacha
Berichten: 16
Geregistreerd: 16-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:58

heey:)
ik vind ook dat je het beste stap 3 kunt doen, door te slaan enzo wordt die alleen maar banger, door stap 3 stel je hem gerust.

xxsweet

Berichten: 3657
Geregistreerd: 06-07-05
Woonplaats: Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:58

Als je afstapt dan laat je haar winnen dus dat zou ik niet doen!
Gewoon voet bij stuk houden en blijven aandrijven.. Bij elke stap maar belonen en als ze echt geen stap vooruit doet in boogjes gaan lopen..

Dus haar hoofd naar links laten kijken en aandrijven.. Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat ze dan een stap vooruit zet..
Als ze dat heeft gedaan laat je haar hoofd naar rechts kijken en rijdt je dus ook naar rechts.. Zo ga je de hele tijd door, maar denk erom! Je moet in het begin hele kleine bochtjes maken anders stopt ze net zo hard weer..
En als ze een beetje door blijft lopen maak je de bochtjes groter en zo langzaam werk je toe naar het in een rechte lijn rijden..
Als ze weer stopt, dan begin je weer helemaal opnieuw met die kleine bochtjes.. Heeeel veel belonen en echt niet afstappen !!!

Suc6

mijSacha
Berichten: 16
Geregistreerd: 16-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:01

ik denk dat dat inderdaad ook wel werkt, als hij iets rechts ziet dat je hem dan naar links laat kijken en hem hem erna laat zien

groetjes

titan

Berichten: 541
Geregistreerd: 06-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:03

inderdaad ja,,als ze het dan wel doet gelijk belonen.
Veel succes ermee.

mijSacha
Berichten: 16
Geregistreerd: 16-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:05

ja, dat moet je zeker doen goed belonen, als die braaf is, weet die het ook als die goed doet!

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 18:07

mijSacha schreef:
heey:)
ik vind ook dat je het beste stap 3 kunt doen, door te slaan enzo wordt die alleen maar banger, door stap 3 stel je hem gerust.

Ze word doordat ik haar sla niet bang hoor Ze vind de zweep geeneens eng, en als je de zweep op haar kont legt beweegt ze daar geeneens van
En belonen doe ik uiteraard (met stem en met schouderklopjes).

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 18:10

xxsweet schreef:
Als je afstapt dan laat je haar winnen dus dat zou ik niet doen!
Gewoon voet bij stuk houden en blijven aandrijven.. Bij elke stap maar belonen en als ze echt geen stap vooruit doet in boogjes gaan lopen..

Dus haar hoofd naar links laten kijken en aandrijven.. Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat ze dan een stap vooruit zet..
Als ze dat heeft gedaan laat je haar hoofd naar rechts kijken en rijdt je dus ook naar rechts.. Zo ga je de hele tijd door, maar denk erom! Je moet in het begin hele kleine bochtjes maken anders stopt ze net zo hard weer..
En als ze een beetje door blijft lopen maak je de bochtjes groter en zo langzaam werk je toe naar het in een rechte lijn rijden..
Als ze weer stopt, dan begin je weer helemaal opnieuw met die kleine bochtjes.. Heeeel veel belonen en echt niet afstappen !!!

Suc6


Bedankt voor de tip, dit heb ik idd ook al geprobeerd, maar nu trapt ze daar niet meer in Maar ik kan ook niet zulke hele grote boogjes doen want het is een best smal pad (die ene) en daar zit aan de linkerkant stroomdraad, en aan de rechterkant zitten bomen en bosjes De andere weg die ik evt. ook zou kunnen nemen dat is een gewone verharde weg, maar daar rijden dus wel weer auto's langs, en er zit een sloot naast. (daar is ze verder niet bang voor ofzo )
En ik vind inderdaad dus ook, als ik afstap dan heeft zij gewonnen, ze vind het leuk dat ik dat doe dus dit lijkt mij geen goed idee (niet dat ze niks leuks mag doen, maar oke dit is wel even wat anders )

mijSacha
Berichten: 16
Geregistreerd: 16-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:29

ik zou er ook niet langs gaan inderdaad,,,,

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:53

niet afstijgen...!! dan wint ze en krijgt ze dr zin.
ten alle tijden blijven zitten!!
kan er niemand met je mee die het paard voor je vast kan houde aan ene los touwtje... mischien is dit een oplosing voor even...
doet ze dit met wandelen ok anders zal eerst wandelen aanleren door met haar te gaan lope met een zweepje...
je hoeft dr niet hard te slaan maar gwoon even een tikje als ze echt niet wil.

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 10:48

wandelen doen we eigenlijk nooit, ze loopt meestal voor de kar of onder het zadel en ze heeft natuurlijk af en toe wel eens een dagje rust.. maar wandelen eigenlijk niet
Iemand met me meegaan zou opzich ook wel kunnen maar er is niet altijd iemand die daar tijd voor heeft

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:58

In wat voor opzicht "wint "het paard als je afstapt?? Ik bedoel het niet aanvallend, maar vraag het me gewoon af. Ik heb het met mijn paard ook gehad, ging achteruit naar de sloot en steigeren, ben gewoon afgestapt , langs het enge punt gelopen en weer verder gereden. Imo was het op dat moment gevaarlijker om erop te blijven zitten. Het paard gaat er toch langs, dus wie "wint" er dan.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: paard wil bos niet in, hoe voorwaarts drijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:02

Idd je wint zo vertrouwen van je paard door met de situatie rustig om te gaan

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 11:55

als ik afstap dan loop ze nog met moeite mee, ze sjokt maar een beetje vooruit, en stapt 2 passen en dan staat ze weer stil, ze vind het daar verder ook niet eng, aan het eind van het pad vind ze het daar wel weer eng maar daar loopt ze wel gewoon door

xxsweet

Berichten: 3657
Geregistreerd: 06-07-05
Woonplaats: Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:58

remi schreef:
In wat voor opzicht "wint "het paard als je afstapt?? Ik bedoel het niet aanvallend, maar vraag het me gewoon af. Ik heb het met mijn paard ook gehad, ging achteruit naar de sloot en steigeren, ben gewoon afgestapt , langs het enge punt gelopen en weer verder gereden. Imo was het op dat moment gevaarlijker om erop te blijven zitten. Het paard gaat er toch langs, dus wie "wint" er dan.


Het is maar net hoe het paard zeg maar op de situatie reageert..
Mijn paard deedt dit ook maar ik weet zeker dat ze niks eng vondt, maar dat ze weer lekker naar stal wou..
Als ik zou afstappen en naderhand weer erop gaan, dan bleef ze weer staan..
Gingen we weer richting stal, dan was er niks aan de hand!

Kitty84

Berichten: 1334
Geregistreerd: 25-02-06

Re: paard wil bos niet in, hoe voorwaarts drijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:07

Waarom loop je niet eerst aan de hand voorbij het kritieke punt?

Je loopt eerst een stuk pad af (zonder op te stijgen) en op het moment dat je weet dat ze dus er 'doorheen' is stap je pas op.

Ik denk niet dat je je paard elke keer de gelegenheid moet geven om de fout in te gaan.

Op het moment dat jij opstapt en ze loopt netjes aan uitvoerig belonen en iets leuks doen. Vindt ze een stukje crossen leuk...ga een stukje crossen. Vindt ze stappen het leukste en lekker een beetje rondkijken, doe dan dat. In ieder geval niet gelijk de teugels oppakken en je paard dan hard aan het werk zetten (is geen 'beloning').

Als je eenmaal zover bent dat je paard dus als jij verder het bos ingaat en dan pas opstapt gewoon aan loopt kan je dat moment naar voren gaan verleggen.

En zo met kleine stapjes terugwerken.

Je moet alleen dus uitkijken dat ze niet begint te klooien bij het 'verlate' opstapmoment.

Ik weet niet of je het zo al geprobeerd hebt?

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: paard wil bos niet in, hoe voorwaarts drijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 17:33

Kitty84 schreef:
Waarom loop je niet eerst aan de hand voorbij het kritieke punt?

Je loopt eerst een stuk pad af (zonder op te stijgen) en op het moment dat je weet dat ze dus er 'doorheen' is stap je pas op.

Ik denk niet dat je je paard elke keer de gelegenheid moet geven om de fout in te gaan.

Op het moment dat jij opstapt en ze loopt netjes aan uitvoerig belonen en iets leuks doen. Vindt ze een stukje crossen leuk...ga een stukje crossen. Vindt ze stappen het leukste en lekker een beetje rondkijken, doe dan dat. In ieder geval niet gelijk de teugels oppakken en je paard dan hard aan het werk zetten (is geen 'beloning').

Als je eenmaal zover bent dat je paard dus als jij verder het bos ingaat en dan pas opstapt gewoon aan loopt kan je dat moment naar voren gaan verleggen.

En zo met kleine stapjes terugwerken.

Je moet alleen dus uitkijken dat ze niet begint te klooien bij het 'verlate' opstapmoment.

Ik weet niet of je het zo al geprobeerd hebt?

dat doe ik ook niet ze moet eerst minimaal 10 min. in gestapt hebben (van de eigenaar) zodat ze alvast een beetje goed los is, als ze dus ook langs dat punt is geweest wat ze dus niet zo leuk vind (zegmaar dat we een stuk van de stal weg zijn) dan is het verder ook prima, en dan doet ze heel erg braaf, en dan stap ik gewoon verder met een los teugeltje en beloon haar natuurlijk
maar bedankt voor de tips

esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:48

ojwa ik ken het doet er een van ons ook, alleen zij draait om, of loopt achter uit.. ik drijf niet, zet haar alleen in de goeie richting en na even loopt ze toch door..

dit heb ik met meer paarden gehad ook zo opgelost, en die zijn nu heel braaf lopen overal langs..