paard wil bos niet in, hoe voorwaarts drijven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_mrie_
Berichten: 1449
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: 't Durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:37

Bij mijn vorige verzorgpony had dit ook soms als ik het erf al wilde, of de bak in wilde rijden. Bij hem hielp het om hem 'enthousiast' te maken. Beetje roepen, gek doen, je snapt het wel. in de trant van "jaa toe maar! Kom maar! Goed zo!" Als dat niet werkte samen met de drijven/schoppen, dan een flinke klats, en weer roepen. Als hij eenmaal vooruit gin beloonde ik hem dan ook flink.

misschien dat zoiets helpt?

snoeppapier

Berichten: 4937
Geregistreerd: 29-03-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:11

Voor de duidelijkheid: een paard wint/verliest niet.
Met je paard op stap hoort geen wedstrijd, maar een eenheid te zijn. Een paard denkt niet in winnen/verliezen, maar alleen in driften en instincten

Als jouw pony er dus moeite mee heeft om op de heenweg, tot een bepaald punt, voorwaarst te gaan, kan het best dat hij zijn veilige thuishaven liever niet achterlaat, maar dat hij na een tijdje (op dat punt dus) weet dat het oké is en weer verder durft

Met mijn vzpaard heb ik hetzelfde, als ik erop zit krijg ik hem met moeite alleen het erf af en is het eerste stuk constant stilstaan en draaikonten.

Daarom loop ik nu de eerste 5 minuten aan de hand met hem, dat geeft hem vertouwen, en is voor mij een stuk minder stressvol, omdat ik weet dat ik daarna op kan stappen en weg kan rijden. Inmiddels gaat het steeds beter en kan ik steeds eerder opstappen, omdat hij aangeeft rustig en relaxed te zijn

Zoek dus op deze manier naar een oplossing, en zoek het vooral niet in geweld, daarmee maak je je paard alleen maar banger en zal hij steeds minder welwillend mee gaan

Maris_

Berichten: 1450
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: paard wil bos niet in, hoe voorwaarts drijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:48

tsja als ie het niet vaak zou doen zou ik zeggen afstappen, maar als hetheel vaak zo is dan kan je dat beter niet doen want dat kan als gevolg hebben dat je de hele buitenrit moet lopen.
Gewoon drijven en meer teugel geven en het paard geruststellen d.m.v. je stem of iets. en af en toe een tikje op zn tijd kan echt geen kwaad hoor

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: paard wil bos niet in, hoe voorwaarts drijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 23:15

met een tikje op zijn tijd is niks mis, maar hem vooruit slaan is niet echt een goede basis van vertrouwen. ga daar dus eerst aan werken. als je paard jou eenmaal als leider ziet gaat hij waar jij gaat.

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Re: paard wil bos niet in, hoe voorwaarts drijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:31

merrieveulen schreef:
als je paard jou eenmaal als leider ziet gaat hij waar jij gaat.


Ik denk ook dat hier het probleem in zit.
@ Maethoriel( lastige naam om te typen ) Goed verwoord, vandaar dat ik me afvroeg waar al die eerdere posts vandaan kwamen, met niet afstappen want dan wint het paard. Ik heb dat vroeger op de een of andere manier ook altijd ingepompt gekregen, niet afstappen want dan wint hij..Maar je kan moeilijk 3 uur blijven zitten op een paard wat niet voor of achteruit gaat Het is idd per situatie verschillend, met mijn paard was afstappen op dat moment veiliger, met een paard wat niet voor of achteruitgaat is afstappen volgens mij slimmer ook al wandel je dan meer dan dat je rijdt.

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 13:41

Maethoriel schreef:
Als jouw pony er dus moeite mee heeft om op de heenweg, tot een bepaald punt, voorwaarst te gaan, kan het best dat hij zijn veilige thuishaven liever niet achterlaat, maar dat hij na een tijdje (op dat punt dus) weet dat het oké is en weer verder durft

Ja dit klopt ook, het is niet mijn pony maar m'n verzorgpony
Ik zal het eens proberen om er naast te gaan lopen de eerste paar (100) meter

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: paard wil bos niet in, hoe voorwaarts drijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:21

dat lijkt mij een goed idee. je paard krijgt dan immers meer het 'volg - idee', wat in een kudde ook van toepassing is. zo kan jij voorop blijven, en als hij je vertrouwt zal hij zeker volgen zonder problemen. in het beign kan het uiteraard even wennen zijn, maar ik denk wel dat je hier wat aan kunt hebben!

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 09:29

maar als ik er naast ga lopen dan gaat ze ook elke keer stil staan, dan loopt ze weer 4 passen en dan staat ze weer stil dus dan moet ik haar telkens naar voren 'trekken' en ze loopt dan ook vaak langs de kant, want die andere kant vind ze dan eng, als ik er naast loop of erop zit dan probeer ik haar wel naar die enge kant te drijven maar toch blijft dit lastig.

Chntl_Zrro

Berichten: 272
Geregistreerd: 07-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:42

xxsweet schreef:
Als je afstapt dan laat je haar winnen dus dat zou ik niet doen!
Gewoon voet bij stuk houden en blijven aandrijven.. Bij elke stap maar belonen en als ze echt geen stap vooruit doet in boogjes gaan lopen..

Dus haar hoofd naar links laten kijken en aandrijven.. Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat ze dan een stap vooruit zet..
Als ze dat heeft gedaan laat je haar hoofd naar rechts kijken en rijdt je dus ook naar rechts.. Zo ga je de hele tijd door, maar denk erom! Je moet in het begin hele kleine bochtjes maken anders stopt ze net zo hard weer..
En als ze een beetje door blijft lopen maak je de bochtjes groter en zo langzaam werk je toe naar het in een rechte lijn rijden..
Als ze weer stopt, dan begin je weer helemaal opnieuw met die kleine bochtjes.. Heeeel veel belonen en echt niet afstappen !!!

Suc6


hey g0ed idee komt mij mischien OOIT ook nog wel eens van pas

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:33

esperance schreef:
ojwa ik ken het doet er een van ons ook, alleen zij draait om, of loopt achter uit.. ik drijf niet, zet haar alleen in de goeie richting en na even loopt ze toch door..

dit heb ik met meer paarden gehad ook zo opgelost, en die zijn nu heel braaf lopen overal langs..


Uhm wel alles vertellen he
Die van jou loopt met geen mogelijkheid het bos in 9 van de 10 keer. Als ik ze vasthoud en ernaast loop trekt ze heel mijn arm uit de kom als ze weer op de rem staat plots.
Bij haar is het echt etteren, en ik ben dan ook van mening dat je in dit geval een rotschop moet verkopen als ze het weer doet.
TS verteld hier niet WAAROM haar paard het doet, is zeer belangrijk om te weten..
Zorg je wel voor genoeg afleiding voor je paard?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: paard wil bos niet in, hoe voorwaarts drijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 23:01

niet afstappen heeft niks te maken met winnen of verliezen. als het goed is heeft je paard ook plezier in het rijden, dus moet hij afstappen niet zien als een beloning of overwinning. in de natuur volgt een paard ook een ander paard terwijl deze gewoon op de grond loopt. het klinkt mij meer als een dominantieprobleem, je bent nog niet de leider van de 'kudde'. aps als dat zo is, zal je paard je probleemloos volgen, omdat hij erop vertrouwt dat de leider (jij dus) weet wat wel en niet goed is.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: paard wil bos niet in, hoe voorwaarts drijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 00:13

Ik zou haar gewoon eens aan de hand meenemen als je dan ver genoeg van stal bent opstappen als je dan weer terug komt moet je op die plek waar je opgestapt bent afstappen en haar weer aan de hand meenemen.
Als je steeds maar blijft aandrijven en een tikje geeft met de zweep maak je het allemaal maar nog erger.
Probeer het 'van stal weg gaan' te acossieren(sp) met een positief gevoel.
En als je het gevoel hebt ja nu is die zover kun je opstappen en kijken of die dan loopt zonder al dat gefrutsel.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: paard wil bos niet in, hoe voorwaarts drijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:07

hns schreef:
Ik zou haar gewoon eens aan de hand meenemen als je dan ver genoeg van stal bent opstappen als je dan weer terug komt moet je op die plek waar je opgestapt bent afstappen en haar weer aan de hand meenemen.
Als je steeds maar blijft aandrijven en een tikje geeft met de zweep maak je het allemaal maar nog erger.
Probeer het 'van stal weg gaan' te acossieren(sp) met een positief gevoel.
En als je het gevoel hebt ja nu is die zover kun je opstappen en kijken of die dan loopt zonder al dat gefrutsel.


inderdaad, en zolang een paard een leider heeft om te volgen is dat positieve gevoel meestal al aanwezig. als je de leider bent wil het paard graag bij jou zijn, dus zal hij vanzelf wel volgen.

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 11:38

griebels schreef:
Zorg je wel voor genoeg afleiding voor je paard?

zeker, het paard loopt de ene dag onder het zadel in het bos, de andere dag loopt ze in de (buiten/binnen)bak en weer een andere dag loopt ze voor de kar in het bos, en af en toe eens een keer rust maar ze krijg zéker afwisseling genoeg

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:34

Amo heeft hier heel erg last van, hij wil niet graag alleen thuis weg.

Op een gegeven moment gaat hij dus staken. Hij stopt gewoon, probeert om te draaien en gaat achteruit lopen. Dan blijf ik gewoon rustig zitten, laat hem niet omdraaien maar drijf ook niet. Als ik ga drijven gaat hij namelijk nog harder achteruit. Staat hij weer stil dan drijf ik naar voren, en dit net zo lang volhouden tot hij doorheeft dat het tóch geen nut heeft en hij beter door kan lopen.

Soms kost het wat tijd, maar hij krijgt het altijd door. Afgelopen zondag van wel het toppunt, toen heb ik tijdens het buitenrijden meer stilgestaan dan gelopen, maar heb wél volgehouden en mijn rit gemaakt zoals gepland. Jammer voor hem, hij went er maar aan.

Niien_

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 23:09

Een vriendin van mij had het ook. Haar paard was op een 1 of andere manier bang voor het bos. Verder voor niets, maar alleen voor het bos. Toen ben ik met een paard voorop gaan lopen die geen angsten heeft en zo kon het paard van me vriendin zien dat het niet eng was. Dat een paar keer doen en toen liep ze elke keer heel vrolijk het bos in.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:58

Ik drijf gewoon door, ik ga zeker niet afstappen, als hij dan raar begint te doen heb je helemaal niks meer te vertellen.
Liever een tik op zn kont, hij gaat waar IK wil, niet waar hij zelf zin in heeft.

Midget
Berichten: 488
Geregistreerd: 13-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:14

het idee van GerO_Saiilan ben ik het mee eens... met Gjilke niet, ik denk dat ie dan banger word....

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:20

volgens mij ziet je vz-paard jou niet als een leider, want als een paard jou als een leider ziet en je vetrouwt zal hij echt wel de bos in gaan. (daarom gaat hij ook wel in de bos als er een ander paard mee gaat)

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:28

Midget schreef:
het idee van GerO_Saiilan ben ik het mee eens... met Gjilke niet, ik denk dat ie dan banger word....


Als een paard echt bang is werkt dat ook niet. Hier is het meer het geval dat het paard niet van de stal weg wil, en dus helemaal niet bang is.

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 10:23

maar als ik met mijn verzorgpony met meerdere zou gaan, dus dat er iemand bij is, dan word ze juist heel druk en opgefokt door die andere pony, dus daarom rij ik liever alleen. Ik blijf er nog steeds opzitten, af en toe stopt ze wel eens maar als ik eraf stap dan duurt het alleen maar langer voordat ik haar er in 1 keer door krijg.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:38

Citaat:

Als een paard echt bang is werkt dat ook niet. Hier is het meer het geval dat het paard niet van de stal weg wil, en dus helemaal niet bang is.



En door geweld los je al helemaal niks op.
Het paard heeft dan steeds minder vertrouwen in je en een paard door angst en pijn te controleren is wel erg zielig.
Niet alleen voor het paard maar ook voor de mens.