Paard wil niet meer alleen zijn.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8462
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Paard wil niet meer alleen zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 20:12

Toen ik mijn paard als 5-jarige kocht, kon ze absoluut niet zonder andere paarden. Haar gedrag was tamelijk gevaarlijk te noemen. Ze draaide zich om met rijden, steigerde en sloeg uit. Op stal kwam ze hoog en probeerde je omver te lopen om langs je te kunnen lopen.

Ik heb haar in de beginperiode tamelijk streng aangepakt bij gevaarlijk gedrag en verder beloond als ze zich goed gedroeg. Mede doordat ze jaren in een stal gestaan heeft waarin ze geen contact had met andere paarden en ook af en toe in haar eentje naar buiten ging wende ze eraan en bleef ze ook rustig zonder andere paarden.

Nu staat ze sinds een paar maanden op een andere stal. Op zich een perfecte stal alleen haar oude vervelende gedrag komt weer naar boven.
Ze wil absoluut niet alleen zijn. Ze staat geen seconde stil met poetsen (voorheen hoefde ik haar niet eens vast te zetten). Ze hinnekt, draait, schraapt en steigert in haar stal.

Het probleem is dat ze gewend is geraakt om altijd paarden om haar heen te hebben. Als ik haar dan op stal/trailer zet raakt ze echt uit haar doen. Ik wil niet aan haar gedrag toegeven en vind dat ze af en toe een paar uur op stal moet zonder de rest, want ik wil niet dat ze weer zo link wordt als dat ze vroeger was.
Verder laat ik me niet omver lopen en probeer haar zo stil mogelijk te laten staan (moeilijk)

Als ze naar buiten mag is ze idioot genoeg nauwelijks geïnteresseerd in de andere paarden. Ze heeft niet echt speciaal een maatje ofzo.
En ze is de baas van de groep.

Afleiding met eten helpt nauwelijks. Iemand nog een goede tip?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Paard wil niet meer alleen zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:36

Ik heb zo'n beetje hetzelfde als jou.
Behalve dan dat mijn paard niet het verleden heeft, maar wel het niet stilstaan, naar de groep willen, niet alleen op stal kunnen blijven.

Je kan het er denk een groot gedeelte uit krijgen, maar het blijft in een paard zijn karakter zitten (sluimeren zeg maar) en op het moment dat er zoiets drastisch gebeurd als van stal veranderen is het best wel logisch dat het even heftig terug komt.
Ben nu zelf een maand geleden van stal veranderd en ze is nu ook even extra zeg maar.

Ik negeer het gedrag in de stal, soms moet ze even alleen staan, wat ik dan ook doe heeft geen zin.
Tijdens het poetsen moet ze stilstaan, wel poets ik minder uitgebreid dan normaal, rosborstel, zachte borstel, voetjes en klaar.
Dan ga ik meteen met haar aan het werk,als ik niet meteen ga rijden of longeren wandel ik desnoods wat op en neer, zet haar een paar tellen stil, oefen wat met het ho en kom gebeuren en ga daarna weer verder met wat ik ook wil.

Na het rijden/longeren is ze iets rustiger omdat ze dan al wat energie kwijt is.
Dan borstel ik haar uitgebreider, spuit haar voetjes af, blijf nog even bij haar staan maar maak dit ook niet al te lang.

Dan weer gewoon het land in, waar ze idd weinig aandacht aan de rest besteed, ze gaat richting vaste kliek, kijkt er een paar boos aan en het is in orde.

Ik heb het geluk dat ik weet dat dit van tijdelijk aard is, kan me er heel erg druk om maken maar daar wordt het niet beter van.
Enige wat ik dus eigenlijk doe is slecht gedrag negeren (tenzij het iets alledaags als schrapen is) kort en duidelijk zijn en niet te lang mutsen, dat komt wel weer als ze gesetteld is.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Paard wil niet meer alleen zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:31

Oh, ik herken het helemaal. Mijn KWPN heeft het er ook heel moeilijk mee. Het is wel eens lastig, maar ik ga er relax mee om en dan gaat het wel. Ik zadel haar op naast de wei en niet helemaal bij de boxen, want dan is er niets mee te beginnen, ik heb het geprobeert, maar het beviel niet dus heb ik het simpel op gelost. Vlak bij het weiland vindt ze niet erg.
Als ik met mijn andere paard weg ga, ik heb er drie, moet ze vaak in de box maar nu mijn enter thuis is kan ze ook wel in het weiland blijven, maar dat heb ik nog niet geprobeert, maar het kon wel voor de enter een poosje wegging. In de box blijft ze gillen en rondlopen en als ik terug ben en ze beide weer in het land zet moet de KWPN een zweetdeken op en de andere vaak niet, hihi..
Ik los het simpel op door het vaak niet echt op te zoeken, ik hoef haar niet per se bij de boxen op te zadelen, dat maak ik het me mijzelf alleen maar extra moeilijk.
In de box, als ik met mijn andere paard weg ben, gaat het de laatste tijd wel beter, ze blijft wat rustiger.

Als ik met haar ga rijden is ze wel erg onrustig, vooral als het te lang duurt, dan kan ze echt gaan panieken e.d. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Vooral als we net weg zijn gaat ze gillen, maar blijft op zich wel goed lopen, al dribbelt ze wel een beetje.
Ik rijd nu vaak met een vriendin buiten en dan gaat het prima.

Ja zo'n paard komt gewoon met een handleiding, maar als je zelf maar kalm blijft, gaat het al een stuk beter.
Groetjes Esther..

DragonLance

Berichten: 12
Geregistreerd: 29-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:43

mischien kun je proberen op em niet gelijk in 1 keer paar uur op stal te zetten maar alles langzamer hand doen... langzamer hand het opbouwen zodat ze vaker alleen kan zijn...
en anders als het niet gaat om alleen te rijden mischien vind ze het leuker als je niet alleen gaat rijden maar met z´n 2en bijv.

als ik op mijn pony rij en ik rij alleen in de bak is hij echt een stuk onrustiger dan normaal en reageert hij minder op de hulpen. heb gewoon het idee dat hij het gewoon niet leuk vind om alleen te rijden. hijs erg sociaal naar andere paarden toe ook. en als 1 van zijn beste paardenvriendjes mee rijd in de bak is hij nie te stoppen dan hoef ik ook niet zoveel been te geven om hem voorwaarts te krijgen. dan wil die wel.

boemel

Berichten: 8462
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Paard wil niet meer alleen zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 10:38

Ik wil juist absoluut alleen kunnen rijden. Ik wil niet afhankelijk zijn van een ander qua rijden.
Het alleen rijden gaat ook wel goed.

Bij het poetsen zet ik haar nu op een andere plek neer waar ze minder kan draaien en gek doen, dat gaat een stuk beter.

Ze wordt steeds als laatste de wei in gedaan en moet als eerste weer op stal. Dan heeft ze steeds een moment dat ze alleen moet staan.
Als ik overdag met haar rij, dan laat ik haar nog ca. 1.5 uur alleen op stal staan. Ze vind het niet leuk, maar het gaat al beter dan een paar weken geleden.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: Paard wil niet meer alleen zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 00:51

toen ik mijn paard kocht, wist ik dat hij niet alleen kon zijn, dat was me verteld. Geen probleem want we hadden nog een paard. Door omstandigheden hebben we deze verkocht en bleef mijn paard 8 weken alleen. Er bleek geen vuiltje aan de lucht. Hij mankeerde er niets van. Na die 8 weken kwam er dus een nieuw paard bij en nu is het einde zoek. Hij wil niet zonder haar. We hebben ze nu 3 jaar samen, de ergste is eraf, maar het blijft lastig.

Het is denk ik een vorm van verlatings angst. Dat zit in het paard.

Als mijn man weg is met zijn paard, kom ik niet in de box van de mijne, want hij walst compleet over me heen. Niets kan hem tot rust manen. Als we samen in de manege les rijden, is alle aandacht naar dat andere paard en niet naar mij. Mijn man hoeft dan ook niet ineens de bak te verlaten, want dan word de mijn gek.

Ik heb hem nu zover dat ik alleen les, dat gaat goed. Ook alleen op de trailer dus. Alleen van huis is ook geen probleem. Maar samen uit, is echt samen uit en er word niet gescheiden.

Jij zegt zelf , dat je je paard alleen hebt gehad en dat lukte, ik denk zelf dat dat het beste is, anders blijft ie plakken aan anderen.

succes ermee.

boemel

Berichten: 8462
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Paard wil niet meer alleen zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 17:44

Ja, ik denk ook dat ik haar regelmatig even alleen moet laten staan.
Vroeger was ze echt gevaarlijk! Dat gedrag wil ik echt voorkomen.
Met een beetje hinneken en draaien kan ik nog wel leven, maar het moet niet gekker worden.