Hangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_hill_
Berichten: 315
Geregistreerd: 06-01-06

Hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 21:17

Mijn vzpony komt bij de hengst vandaan en is opeens kopschuw en gaat hangen. Wat kan ik het beste doen als ze gaat hangen? Ik weet hier verder namelijk niet zoveel over.

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:29

ik zou eerst naar de mensen gaan van de hengst om te vragen wat er met haar gebeurt is....is ze echt kopschuw(kan je der hoofd niet of moeilijk aanraken?)dan zou ik haar eerst nog niet vast zetten,ik zou eerst oefenen zodat je weer aan der hoofd mag komen,en dan als dat goed lukt kan je het halster om doen,je kan het halster aan de zijkant meestal verstellen dat zou ik los doen zodat je het halster zelf voorzichtig achter de oren langs kan doen.zodat je het halster niet meteen over het hoofd hoeft te doen.en dan steeds wat meer proberen zodat ze leerst dat het niet eng is dat er iemand aan haar hoofd zit.zo heb ik het ook gedaan bij mijn paard want die was ook kopschuw,en die is er nu bijna hellemaal vanaf.
ik zou haar eerst nog niet vast zetten...

_hill_
Berichten: 315
Geregistreerd: 06-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 21:43

Ik kan der hoofd wel aanraken maar soms dan rukt ze haar hoofd weg en gaat ze hangen..

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:48

dus je kan wel gewoon aan haar hoofd zitten enzo en halster en hoofdstel zonder moeite omkrijgen???
dan is ze ook niet echt kopschuw.
waar bind je haar aan vast?????
en mischien is er bij die mensen van de hengst wel wat gebeurt met het vast zetten???

MaiMai

Berichten: 1222
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:49

Als je haar vastzet kun je het halstertouw los door de ring of waar je het ook aan vast maakt halen. De meeste paarden lopen dan niet weg, maar ze merken dat ze niet hoeven te hangen. Als je dat een tijdje hebt geprobeerd kun je het touw gewoon weer vastmaken en blijft ze waarschijnlijk gewoon staan. Mocht ze toch weglopen kun je iemand vragen haar vast te houden aan het einde van het touw, of in ieder geval zo dat ze de ruimte heeft. Mocht ze dan toch weglopen kun je een rukje aan het touw geven, en weer loslaten als ze weer naar je toe komt. Maar ga nooooooit aan het touw hangen! Ze wint het toch van je en zal alleen maar vervelender worden.

Ik zou inderdaad eens vragen wat er gebeurd is bij de hengst, wie weet heeft ze wat tegen haar hoofd gehad of is ze daar gaan hangen toen ze schrok bijvoorbeeld...

_hill_
Berichten: 315
Geregistreerd: 06-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 21:50

Jup dat kan wel.. alleen als ze vast staat en ik kom bij der hoofd raakt ze in paniek en gaat ze hangen! Zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat ze voor de tweede keer bij het veulen vandaan is? Hij hinnikt namelijk constant

MaiMai

Berichten: 1222
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:54

Merries kunnen wel raar reageren als ze van hun veulens wegzijn. Is het veulen afgespeend ofzo? Maar dan gaat het waarschijnlijk heel snel over. Ik vind het wel vreemd dat ze dan gaat hangen trouwens, onze merrie is gewoon chagrijnig daardoor.

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:57

maar ze gaat dus alleen maar hangen als je der vast hebt staan en haar hoofd wil aaien ofzo?niet als je der zelf vast hebt en dan haar hoofd wil aaien?

_hill_
Berichten: 315
Geregistreerd: 06-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 22:14

Nee het veulen is gewoon voor de tweede keer alleen in de box. Ze gaat alleen hangen als ik een onverwachtse beweging maak of iets doe als ze vast staat. Dit deed ze eerst nooit!! Als ze los staat kan ik haar gewoon aaien en der hoofdstel omdoen enzo

MaiMai

Berichten: 1222
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:18

Het klinkt mij in de oren alsof ze inderdaad ergens van geshrokken is ofzo. Probeer haar voorzichtig te benaderen, praat met haar en zet haar dus los neer, met een halstertouw niet (kort) vast dus. Succes!

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:19

wat vreemd mischien moet je dan toch even de mensen bellen van de hengst,mischien is er dan tog wat gebeurt of heeft hij een tik gekregen ofzo....maar je moet gewoon rustig aan weer met der beginnen en zet der in het begin niet te kort vast of zet der eerst los op de poetsplek neer,zodat ze er weer vertrouwen in krijgt.

_hill_
Berichten: 315
Geregistreerd: 06-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 22:28

Oke ik zal het proberen! Maar wat kan ik het beste doen als ze aan het hangen is?

Sacramenta

Berichten: 317
Geregistreerd: 11-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:59

Ja ben ik ook wel benieuwd naar, ik had een bijrijdpaardje die dit erg vaak deed. Erg irritant! In ieder geval zorgen dat je een veiligheidsknoop maakt in je touw zodat het touw ook echt losgaat wanneer ze gaat hangen, denk ik.

zena
Berichten: 10
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Anjum, helemaal boven in Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:27

Mijn paard heeft dit probleem ook sinds een jaar. Zodra ze door heeft dat ze vaststaat raakt ze als het ware in paniek en probeert zich los te trekken en hangen. Ik kan haar dan niet meer gerust stellen ze gaat zo lang doro tot het hele halster kapot is of raar om haar hoofd hangt zodat ze niet verder kan. Gelukkig is ze erg lief en kan ze ook los staan tijdens het poetsen en zadelen maar af en toe wil ze grazen zodat dit geen optie meer is. Ik durf haar ook niet meer vast te zetten. Ook al hou ik het halstertouw vast, gaat ze nog trekken, net of ze erg angstig is.
Een tijdje terug was het over maar dankzij een aantal jagers schrok ze van de knallen en begon het hele verhaal opnieuw. Het was zo akelig want haar halster hing in haar mond ( hoe weet ik niet ging heel snel)
Ik durf haar ook niet meer vast te zetten maar zelf bij andere paarden blijf ik er angstig voor.

je kunt niets doen als ze gaan hangen en de veiligheidsknoop kan ik nhiet meer lostrekken omdat ze met haar volle gewicht de knoop zo strak vasttrekt aan de ring oid dat je deze niet meer los krijgt...

nog meer tips??
Groetjes

SelindeR
Berichten: 71
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Heinoo!!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:21

Zooo hey, wat een verhaal!! lijkt me erg griezelig, mijn paard hangt ook af en toe, maar bij mij thuis weet ze gewoon dat ze niks meer kan slopen, omdat haar ketting heel kort is, en haar halster erg stevig, dus ze heeft wel respect voor de ketting, maar wat ik hiermee aanmoet, ik zou 't echt niet weten joh! sorry.. succes d'rmee!!

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:23

Sel jou paard weet gewoon dat ie zich los kan trekken .

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:24

Dat is 9,9 van de 10 keer het geval .

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Re: Hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:24

Mijn paard ging vroeger ook hangen en heeft heel soms nog steeds wel eens de neiging. Ik heb hem bij ons op het gangpad staan tussen twee elastieken. Die dingen hebben levenslange garantie. In eerste instantie, als een paard ooit gaat hangen moet je hem van achteren naar voren zien te krijgen, dat de druk van het touw/de elastieken af gaat. Maar mijn paard bleef het doen. Toen vertelde de eigenaresse van onze stal me dat ik hem maar een keer moest LATEN hangen. Dus niks doen, en dat hij er dan wel achter zou komen dat het geen nut heeft. Ik heb toen inderdaad een stapje opzij gedaan en heb hem laten hangen. Hij ging door totdat hij één elastiek kapot had, dat heel de gang afgevuurd werd. (Moet je nagaan hoe sterk hij is) Gelukkig stond hij nog vast aan het andere elastiek, en ik moet toegeven, sindsdien doet hij het bijna nooit meer!

zena
Berichten: 10
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Anjum, helemaal boven in Friesland

Re: Hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:25

Een heel verhaal ja, maar erg vervelend. En Kliko zo'n soort oplossing had mijn instructrice ook maar dan in combinatie met een halsband vastzetten. Het touw door het halster en halsband maken zodat ie niet kan stikken. HOe precies weet ik niet meer. Maar ik durf haar niet te laten hangen ben er zelf nog banger voor dan mn paard volgens mij..
Maar met 2 elastieken kan het paard toch net zo goed gaan hangen? En als je m dan laat, valt ie dan niet?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:51

aadlih schreef:
Nee het veulen is gewoon voor de tweede keer alleen in de box. Ze gaat alleen hangen als ik een onverwachtse beweging maak of iets doe als ze vast staat. Dit deed ze eerst nooit!! Als ze los staat kan ik haar gewoon aaien en der hoofdstel omdoen enzo


Hoe oud is het veulen? Ik zou ze voorlopig niet meer uit elkaar halen. En ik krijg de indruk dat ze bij de hengstenhouder een keertje los heeft kunnen komen nadat ze vast was gezet.

_Niels_
Berichten: 18
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:18

Meest simpele oplossing bij paardjes die gaan hangen om zich los te trekken is ze gewoon een mep achter de kont te geven, als je ze laat hangen gaat een paard zich opgesloten voelen en word het probleem vaak alleen maar groter.
Natuurlijk niet doen als je een heel zenuwachtig/ schrikachtig paard heb of als er een duidelijke reden is dat ze trekt.
Als jij je paard vast zet en er is verder niets aan de hand moet je paard begrijpen dat hij/zei stil moet staan.

verder zal ik hier wel een berg commentaar op krijgen , bij de meeste problemen ben ik ook tegen slaan, echter als je paard zelf geweld gaat gebruiken om zijn/haar zin te krijgen raak je uitendelijk alleen maar verder van huis.

en ja mn paard staat netjes stil, gewoon zonder touw

x__beauty

Berichten: 267
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: brabant

Re: Hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:15

heej.. mijn pony heeft dat ook gedaan .. maar toen kwam een vriendin.. van mij met het iedee.. om het .. binnenste van een fietsband te gebuiken als halstertouw.. zo kon ik precies .. zien waneer hij ging hangen nu doet hij het niet meer want telkens als hij ging hangen .. kon ik hem dan tegenhouden en op ze donder geven !!

werkt echt !



=xxx= Femke

zena
Berichten: 10
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Anjum, helemaal boven in Friesland

Re: Hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:21

He Femke

hoe wil je dan tegehouden als het paard al hangt? ??