Paardenhandelaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Paardenhandelaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 16:14

Haay Bokkers!

Omdat ik te groot voor mijn ben geworden, hebben we besloten hem te verkopen. Ik krijg daarvoor wel een grotere pony terug, een E-pony. Nu zit ik al een tijdje op allemaal internetsites te kijken, maar nog niks gevonden eigenlijk. Nou zit er een meisje bij mij in de klas, die heeft ooit een pony bij een paardenhandelaar gekocht, en wat blijkt? Die kan nationaal springen! Maargoed, zij is dus ook te groot voor haar pony geworden en die pony wordt ook verkocht.

Maar wat nou eigenlijk mijn vraag is: Wat vinden jullie van pony's/paarden kopen bij paardenhandelaren?

Groetjes Jojanneke

(Weet niet of dit hier goed staat...)

Suprice
Berichten: 2540
Geregistreerd: 02-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:20

mijn paard staat zelf op een pensionstal, waar ook ze ook handelspaarden hebben. Natuurlijk zijn niet alle handelsstallen hetzelfde. Bij deze stal zeggen ze gewoon eerlijk wat je van het paard kan verwachten. Meestal kopen ze een groen paard, en rijden hem dan in. Maar soms hebben ze ook van die paarden die niemand wil hebben, en dan proberen ze er nog wat van te maken (van die paarden die echt bokken enzo, niet gemeen bedoelt zo lijkt het wel maar kan het niet echt anders omschrijven). Ze hebben soms wel toppaarden, maar soms ook meer recreactiepaarden. Op dit moment zijn ze vooral van de tinkers en de bonte paarden. Ik snap ook wel dat niet alle handelsstallen hetzelfde zijn, maar hier heb ik goede ervaringen..

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 16:37

Nee oke ik snap het Weet iemand misschien een paardenhandelaar in Drenthe? Puur als interesse hoor...

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:48

niks tegen een handelaar. kunnen best goede paarden bij staan
ken vele handelaren hier in de buurt en zou er gene problemen hebben om paard bij hun te kope
ken 2 paarde die bij handelaar vandaan komen die ik ken en ik rijd die paarden soms nog steeds voor mensen en zijn echt lekkre beesies.
zolang je maar oplet en iemand bij je heb met verstand ervan komt het wel goed

Ulissa

Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Paardenhandelaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 23:04

Ik koop niet zo graag bij een handelaar. Je kent de voorgeschiedenis van het dier niet. Ik heb teveel paarden gezien die bij een handelaar gekocht zijn en na een aantal maanden helemaal stuk waren.

Daarentegen komen er ook paarden bij een handelaar vandaan die wel goed zijn,

Ja, misschien is het wel net als in de autohandel, dat ik ze niet zo erg vertruw.

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Paardenhandelaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:24

mijn pony komt ook bij een handelaar vandaan en na 6 jaar is ie nog steeds gezond

kwestie van goed kijken, iemand meenemen die er verstand van heeft en eventueel laten keuren door je eigen dierenarts

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:28

Mijn oudere merrie kwam ook bij een handelaar vandaan. Een super aankoop geweest, de handelaar had hem direct bij de fokker vandaan.
Zou het de volgende keer niet meer zo doen, maar van mij aankoop heb ik geen spijt gehad. Altijd laten keuren door een eigen VA als je een paard (ook van een handelaar) koopt, ga er uitgebreid op rijden als je wilt voelen of het klikt, beding een proeftijd uit om te kijken of het paard niet platgespoten is om rustig te blijven....

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Paardenhandelaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:30

Ik kocht mijn paard in drenthe bij iemand die grote wedstrijden rijd maar die ook handeld in paarden,ik heb er een goede ervaring mee. Ik heb een topper gekocht met paieren en heb het echt getroffen.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:31

als je gewoon je gezonde verstand gebruikt en bij je eigen dierenarts laat keuren is er in principe vaak weinig aan de hand.
ik zelf koop liever bij een goede handelsstal dan bij een particulier.
beide kunnen liegen dat het gedrukt staat en bij beide kan je ontzettend belazerd worden. alleen een particulier heeft over het algemeen geen naam hoog te houden en een handelaar vaak wel.
over de voorgeschiedenis van een paard die je bij een handelaar niet weet: elke particulier kan evengoed liegen hoor.
kortom: ik ben er zeker niet tegen om bij een handelaar te kopen

Yannicke

Berichten: 7699
Geregistreerd: 07-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:36

Noukie schreef:
als je gewoon je gezonde verstand gebruikt en bij je eigen dierenarts laat keuren is er in principe vaak weinig aan de hand.
ik zelf koop liever bij een goede handelsstal dan bij een particulier.
beide kunnen liegen dat het gedrukt staat en bij beide kan je ontzettend belazerd worden. alleen een particulier heeft over het algemeen geen naam hoog te houden en een handelaar vaak wel.
over de voorgeschiedenis van een paard die je bij een handelaar niet weet: elke particulier kan evengoed liegen hoor.
kortom: ik ben er zeker niet tegen om bij een handelaar te kopen

ben ik het mee eens.... zowiezo, niet elke handelsstal is hetzelfde!! ik heb tot een halfjaartje geleden 3 jaar op een handelsstal gewerkt, en daar was niks mis mee.. de mensen waren eerlijk tegenover de klant etc.

Ik zou wel aanraden om je evt nieuwe paard/pony bij de dierenarts te laten keuren, zo heb je meer zekerheid!!

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:27

je hebt grote verschillen tussen handelaars. Je hebt er die er echt op uitzien dat ze enkel de goede paardjes er tussenuit halen, die niks anders willen dan kwaliteit. Meestal dan ook duurdere stallen..

Je hebt er langst de andere kant dan ook die alles opkopen wat ze kunnen vinden tegen een lage prijs, vervolgens het paard een beetje opknappen, zijn gebrekken verbergen en proberen verder te verkopen...

het is maar bij wie je gaat! Neem allesinds zeker iemand mee die er wat van kent, en laat zeker ook keuren door de DA!

Xantaatje

Berichten: 581
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Monster

Re: Paardenhandelaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:58

Laat je goed informeren over de handelaar. Ik zelf een goede ervaring met een handelaar, maar er zijn er ook ij waar je absoluut niet moet wezen.

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Paardenhandelaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 09:59

Er zullen goede en slechte handelaren bij zitten, maar bij particulieren zal dat niet anders zijn. Ik ken ook iemand (particulier) die haar paard als "goed" verkocht, maar waar van alles aan mankeerde. Het is wel een voordeel dat als je bij een handelsstal koopt je rechten als koper tegenwoordig goed beschermd zijn. Dit in tegenstelling tot vroeger. De wet is gewijzigd en je kunt een paard veel gemakkelijker dan vroeger terugbrengen. Daarnaast is het vaak mogelijk een paard op proef te krijgen. Als je het dier daarnaast nog laat keuren dan kan er toch niet zoveel misgaan?

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paardenhandelaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:08

Het is heel simpel, zowel de koper als de verkoper hebben rechten en plichten. Verdiep je in deze rechten en plichten en laat de verkopende partij blijken dat je op de hoogte bent van de regels. Daarmee geef je blijk van enige kennis van zaken en is de kans groot dat de verkopende partij ook beter oplet.

Ik heb het met mijn laatste paard anders gedaan. Ik heb rondgevraagd naar de reputatie van de verkopende partij (de fokker) en kreeg enkel lovende woorden. De gevraagden kenden elkaar niet, dus dat was voor mij een bewijs dat het betrouwbaar was. Ze heeft me ook niet teleur gesteld.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:24

Noukie schreef:
als je gewoon je gezonde verstand gebruikt en bij je eigen dierenarts laat keuren is er in principe vaak weinig aan de hand.
ik zelf koop liever bij een goede handelsstal dan bij een particulier.
beide kunnen liegen dat het gedrukt staat en bij beide kan je ontzettend belazerd worden. alleen een particulier heeft over het algemeen geen naam hoog te houden en een handelaar vaak wel.
over de voorgeschiedenis van een paard die je bij een handelaar niet weet: elke particulier kan evengoed liegen hoor.
kortom: ik ben er zeker niet tegen om bij een handelaar te kopen



ben ik het mee eens

Ik vind ook dat je gewoon moet zorgen dat je EIGEN da je paard keurt..

En een particulier kan ook liegen, maar wie weet, weet ie ook niet eens wat er vroeger met zijn paard is gebeurd

Xantaatje

Berichten: 581
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Monster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:58

Voordat wij onze pony kochten hebben we er heel wat bekeken.
Zowel bij partuclieren en handelaren.
Wij hebben haar gekocht uiteindelijk bij het horseteam en ben daar keurig behandeld. We kwamen voor een ruintje maar er stond een merrie opgezadeld. Ik had van te voren een mail gestuurd dat mijn dochter no niet zo erge held was, en dus vonden zij het beter om eerst eens op haar te rijden en daarna op het ruintje (die veel duurder was). We zijn ook inderdaad voor haar gegaan en hebben nooit spijt gehad. Ze moest kort daarna haar tanden laten doen, en ook dit is door horseteam alsnog betaald omdat ze bij de keuring hadden moeten zien dat ze haken had. Keurig dus.

AppaloosGirl

Berichten: 645
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Zonnemaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:33

Ik heb in het algemeen niet veel tegen handelaren, maar er zitten soms wel verkeerde tussen. En sommige verzwijgen ook veel dingen over de paarden.

2 Paarden van onze manege zijn ook naar een handelaar gegaan en die heb ik nu dus te koop zien staan op internet en ik weet dus hoe die paarden in elkaar zitten. Bijv. dat eentje het aan zn rug heeft en niet makkelijk onder het zadel is. En hun zetten erbij een leuke kinderpony. Zulke dingen en daar moet je gewoon rekening meehouden.

En zoals al eerder hier is gezegt, als je echt een leuk paard bij een handelaar ziet, gewoon laten keuren dan weet je zeker dat het paard in orde is

Dooortje
Berichten: 3366
Geregistreerd: 14-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:36

cijsalover schreef:
Nee oke ik snap het Weet iemand misschien een paardenhandelaar in Drenthe? Puur als interesse hoor...

ik heb mijn pony ook bij een handelaar gekocht in drenthe
ik zal het adres wel even voor je opzoeken
dat is een hele goede je pony word ook gekeurd op zijn kosten

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:57

AppaloosGirl schreef:
Ik heb in het algemeen niet veel tegen handelaren, maar er zitten soms wel verkeerde tussen. En sommige verzwijgen ook veel dingen over de paarden.


en particulieren verzwijgen geen dingen?

mijn pony zou heel braaf zijn volgens de eigenaren.... (particulier dus)
toen ik een paar jaar later een jury trof die dat meisje met mijn pony had les gegeven was ze erg verbaasd hem in het M te zien lopen. Dat dier was namelijk levensgevaarlijk toen hij verkocht werd...