Hervatten van de training na blessure.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BailyKarlos

Berichten: 2138
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Haarlemmermeer

Hervatten van de training na blessure.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 23:05

Hoi,

Mijn paard heeft een blessure gehad aan zijn been. Hij is eigenlijk nog herstellende.
Het was wat je bij een mens een verstuikte enkel noemt (overvulde sesamschede, overrekte banden).
Ik heb een maand gestapt en ben nu 5 minuten aan t draven rechtuit op de rechterhand (zijn blessure zit linksvoor).

Maar hoe hebben jullie de training opgepakt na een blessure?
Je mag natuurlijk vrij weinig.
Ik wil hem gewoon weer fijn en soepel hebben en weer op mijn oude niveau het liefst beter komen. En mijn wedstrijden hervatten.
Het ging daarvoor echt lekker! we zaten lekker in de wedstrijden (L met winst).

Dus wie hebben er tips om snel weer terug te komen op het oude niveau zonder iets te forceren en zonder terugval.

alvast bedankt!


groetjes danielle

Raiza

Berichten: 1608
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: In het mooie zuiden

Re: Hervatten van de training na blessure.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 23:10

Allerbelangrijkste: HEB GEDULD
Je kan beter een week te laat beginnen met opbouwen, dan een dag te vroeg.
Mijn paard is vorig jaar zomer geopereerd aan een tumor die onder de singel zat. Mocht minstens 4 maanden geen zadel. Door complicatie (hechtingen gescheurd door gigantisch zwellen) heeft het al met al wel 6-7 maanden geduurd voor het zadel er weer op kon. Ik heb echt gewacht tot er niets meer van te zien was en hij niet meer reageerde als je aan de plek waar de wond gezeten had kwam. Sindsdien rij ik nog steeds met een lamsvellen bontje rond de singel om irritatie te voorkomen.
Mijn paard liep M2, en heeft al met al 7 maanden stil gestaan, alleen weidegang, verder niets. Veel spieren en conditie kwijt dus. We zijn inmiddels weer 5 maanden aan het trainen en het begint nu geleidelijk terug te komen.
Ik heb geen ervaring (gelukkig) met beenblessures, maar ik denk dat je veel rechtuit moet rijden, geen korte wendingen linksom etc, dus tot je paard helemaal geen last meer heeft zeker niet linksom belasten.
Veel succes ermee. Lijkt alsof het eeuwigheidheid duurt, maar het is het wachten wel waard.

BailyKarlos

Berichten: 2138
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Hervatten van de training na blessure.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 23:22

Ja, t is niet dat alles nu perefct moet zoals daarvoor.
Maar ik wil het gewoon het beste aanpakken.
Ik rij rechtuit rechtsom en absoluut geen wendigen, geen bochten (maar meer een ei hoefslag) en ik stap ruim een kwartier in en uit op het harden.
Ik mocht 10 minuutjes draven maar ik ben met 5 begonnen en ik spuit het na t rijden 10 minuten af.
Ik ben dus heel voorzichtig.
Maar het is gewoon moeilijk om je paard fatsoenlijk en ontspannen door de baan te laten gaan terwijl hij alleen maar de showbink uit wil hangen en als een hengst door de bak gaat.
Bij zet zijn rug vast en bij het allerminste gevoel bij zijn buik is t:
Ik dacht toch echt dat dat een gallop hulp was, ok nu gallop, ik wil galloperen dribbel dribbel.

Hij is gewoon zo fananthiek werklustig ik moet hem telkens afremmen en dat is ook niet leuk.
Dus hoe leid ik dat ik goede banen die energie?

maffe_moses
Berichten: 137
Geregistreerd: 24-04-06
Woonplaats: Apeldoorn.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 23:54

ik ben het helemaal eens met raiza, heb geduld. als hij weer beter is met dit stappen dan elke dag rustig opbouwen met conditie. nog veel suc6!

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:58

Waarom bel je de DA niet?

BailyKarlos

Berichten: 2138
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 19:23

Blue_Star schreef:
Waarom bel je de DA niet?

ja, ik was al van plan om maandag even te bellen om te vertellen hoe t gaat en wat ik nu verder moet doen.
Het gaat trouwens heel goed nu met hem! Hij was de eerste paar dagen onzettend heftig en daarna pakte hij t weer helemaal op!
hij heeft 1 dagje gehad dat het wat minder ging. Ze been was ietsje dik en hij was die dag heel vervelend, maar daarna weer super!