Pony niet te pakken krijgen in de wei.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noeni

Berichten: 3251
Geregistreerd: 20-12-05

Pony niet te pakken krijgen in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 17:50

Hoi,
Leuk dat je even de moeite neemt om dit te lezen.
Ik heb een Welsh Pony, van 12 jaar.
Ze is ontzettend lief als je haar eenmaal hebt.
Maar eerst begint het gedonder.
Ze hoort je met het halster of halstertouw aankomen.
Ik heb het al heeel vaak geprobeerd om er op mijn knieen bij te komen.
Dit lukt nu alleen niet meer ze trapt er gewoon niet in.
Snoepje, of stukje brood ook niet.
Ik ben gewoon ontzettend verdrietig, dat ze daar nu staat zonder enige aandacht want je kunt haar op geen een manier pakken.
Overigens heb ik ook problemen onder het zadel.
Ze spurt gewoon onder je uit, en moet altijd iemand langs lopen anders word je zelf 10 meter verder weg gelanceerd als je erop zit en niemand haar vasthoud.
Ik vind dit gewoon enorm triest voor mijn pony'tje, dit kan gewoon niet langer. Ik zit het meest met het uit de wei halen.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes, Eva.

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:39

Je moet gewoon elke keer brokjes meenemen, hij weet dan, dat hij iets lekkers krijgt en komt.
natuurlijk lukt dat niet al bij de 1e keer.
pas na een tijdje weet hij dat als jij aankomt dat je iets lekkers voor hem hebt.
misschien kan je het rijden leuker voor hem maken?
(ik weet niet of je dat al doet)
maar veel paarden vinden het niet leuk om te werken omdat het elke keer hetzelfde is.
Maak afwisseling, spring een balkje, lekkere buitenrit..
Er is genoeg

Noeni

Berichten: 3251
Geregistreerd: 20-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 18:49

Ik rijd ook op het land omdat ik geen bak is.
Maar dat van die wei dat onthoud ik even.

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Pony niet te pakken krijgen in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:46

Ik weet niet of je pony altijd zo geweest is. Misschien is het er eentje die gewoon niet veel aandacht nodig heeft. Als ze echt geaaid wil worden, laat ze zich wel vastpakken denk ik.
Zelf heb ik ook iets dergelijks met een pony gehad maar dat was onder heel andere omstandigheden dus ik kan je hierbij ook niet helpen.
Maar als die van mij zich niet liet nemen, tja dan moet hij/zij maar weten of ze aandacht wil of niet.

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:21

Ik ken ook een paardje die dat heeft gehad, je moet heel vaak naar dr toegaan in het land. Als ze naar je toekomt een snoepje geven, en weer weglopen. Als ze neit naar je toekomt kun je gaan zitten in het land, en met de brokkenbak zitten. Het kan heel lang duren, maar pony's zijn heel nieuwschierig. En als je haar hebt moet je haar natuurlijk niet straffen. Ik weet niet of je het doet, maar er zijn mensen die het doen. Dan zal je pony helemaal niet meer komen.
Maar als je haar elke keer iets lekkers geeft als ze bij je komt en verder niets met haar doet zal ze het vanzelf leuk vinden om bij je te komen. En als je haar dan een brokje hebt gegeven loop je weer weg en doe je het de volgende dag weer.
als ze op gegeven moment bij je komt kun je haar weer een brokje geven en een beetje gaan aaien en kriebelen als ze het fijn vind. Maar helemaal niets met haar gaan doen. Mischien is ze gewoon bang. Je hebt even geduld nodig, maar uiteindelijk kom je er vast wel ! Succes iniedergeval

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:21

Ik ken het, Santos mijn pony doet het ook wel eens. Als je er dan aan komt draait ze soms haar kont naar me toe en gaat ze dreigen. Ik kan daar soms zo boos en ook best wel verdrietig om worden want ik doe er alles aan zodat het voor haar leuker is en dan krijg je dat.
Misschien kan je brokjes meenemen en daarmee rammelen, misschien dat dat beter helpt dan ander eten. Ik gooi altijd eerst snel het touw over Santos haar nek nu. Wat je ook kan doen is een kleiner stukje afzetten met een best grote opening en daar je pony 'heendrijven' (als ie voor je wegloopt er gewoon achteraan gaan en zo een beetje drijven).
Over het onder je uit spurten. Ik herken dat probleem ook in mijn pony. Ze doet het eigenlijk alleen als ik ga rijden in het land waar ze normaal staat te grazen enzo. In andere stukken land (ookal zijn die 10 keer groter (hun eigen land is trouwens iets groter dan 1 ha)) doet ze wel gewoon lief en in de bak (die trouwens ook gewoon in het stuk van de paarden is) gedraagt ze zich ook. Dus misschien kan jij wel een stukje afzetten om in te rijden? En dan kan je meteen je pony daar ook heen drijven.
Succes!

Anne_Bo

Berichten: 59
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:51

ik ga ff deze topic volgen

Ik heb ook een VZ pony die je niet uit de wei kan pakken, als je naar hem toe komt rent hij of weg of hij draait zijn kont naar je toe enz.

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:53

een tip laat het halster om mijn vorige paardje had er een handje van om zonder halster zich niet meer te laten pakken soms weken niet en zodra je haar met halster op het land zetten liep ze vrolijk naar je toe probeer het ook eens

Prince_

Berichten: 682
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:57

kan ze niet gewoon op stal staan ? of neem een voerschep met voer mee,en dan lekker rammelen komt ze vanzelf wel

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:13

Wat bij mij soms helpt, is het halster + halstertouw ergens aan de zijkant van de wei neerleggen, dan naar de pony toelopen, even een kort aaitje en dan gewoon aan de voorpluk pakken en dan de pony naar het halster leiden. Natuurlijk kan het dan zeker geen kwaad om af en toe alleen een keer een aai te komen geven met eventueel iets lekkers.

En over dat rijden.. past het zadel goed? Heb je les? Is alles aan het hoofdstel in orde? enz. Want dat is iets wat zeker wel op te lossen is, maar waar je gewoon wat hulp bij nodig hebt.

radje

Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Pony niet te pakken krijgen in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:25

Hee Eva,

biksjes geven als je haar heb.

Wij hebben al onze pony's binnen 5 minuten op stal, ze weten dat ze biks krijgen als ze komen, ze lopen zelfs hun eigen stal in.

Noeni

Berichten: 3251
Geregistreerd: 20-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 12:30

RXNNE schreef:
kan ze niet gewoon op stal staan ? of neem een voerschep met voer mee,en dan lekker rammelen komt ze vanzelf wel


Dat is niet een oplossing, ik heb nog 3 paarden erbij staan.
Als zij op stal moet en die anderen op land...

Noeni

Berichten: 3251
Geregistreerd: 20-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 12:31

spoekie schreef:
Wat bij mij soms helpt, is het halster + halstertouw ergens aan de zijkant van de wei neerleggen, dan naar de pony toelopen, even een kort aaitje en dan gewoon aan de voorpluk pakken en dan de pony naar het halster leiden. Natuurlijk kan het dan zeker geen kwaad om af en toe alleen een keer een aai te komen geven met eventueel iets lekkers.

En over dat rijden.. past het zadel goed? Heb je les? Is alles aan het hoofdstel in orde? enz. Want dat is iets wat zeker wel op te lossen is, maar waar je gewoon wat hulp bij nodig hebt.


Ik ga het eens zonder zadel proberen met iemand erbij.
Dan kan ik eens kijken of ze het nog doet.
Anders dan probeer ik het met iets op te lossen.
Dan kan ik altijd kijken voor een nieuw passend zadeltje.

radje schreef:
Hee Eva,

biksjes geven als je haar heb.

Wij hebben al onze pony's binnen 5 minuten op stal, ze weten dat ze biks krijgen als ze komen, ze lopen zelfs hun eigen stal in.


Dat is ook een idee.

Chntl_Zrro

Berichten: 272
Geregistreerd: 07-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:39

goed blijven praten en met brokjes proberen.,,
als het echt niet lukt is insluiten ook een optie??
en jj kan ook met hem/haar mischien wel gaan oefenen in een bak waar ze niet weg kan

boldie
Berichten: 293
Geregistreerd: 18-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:48

Die van ons doet het nu ook. We hebben haar nu een jaar en nu pas begint ze van ons weg te lopen als we haar komen halen. Ze deedt dat dus vorig jaar niet.

Ik ga haar achterna, lopend en roep haar, heb dan wel wat lekkers in mijn hand. Ik laat haar wel merken dat ik het niet leuk vind dus praat boos tegen haar. Ze laat zich tnt steeds snel pakken. Dus ze probeert het eerst even en geeft zich dan snel over. Dan krijgt ze ook wat lekkers en beloon ik haar overdreven. Ik denk dat ze het in de gaten heeft dat ik echt niet opgeef.

Heb haar inderdaad ook al met halster aan laten staan. Als ik weet dat mijn dochter van 11 gaat rijden dan laat ik die om. Zelf kan ik haar snel pakken.

Waarom ze het nu wel doet en vorig jaar niet... geen idee!!!

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:54

Gewoon halstertje mee, halstertouw, doen alsof je gek bent en erop af lopen. Wanneer je pony wegloopt, pak je een zweep (of je gebruikt je halstertouw) en je jaagt haar op. Jaag haar maar weg, elke keer als ze kijkt ofzo, gewoon weg jagen. Ze moet constant door de wei rennen. Staat ze stil? Ren op haar af. Hou dit even een kwartiertj ofzo vol, is wel vermoeiend, maar wel volhouden!
Vervolgens ga je midden in de wei zitten met je rug naar haar toe. En heb maar geduld (let op! Je mag de pony niet aankijken!) En dan wacht je tot ze zelf naar jou toe komt. Gewoon geduld hebben, uiteindelijk zal ze komen.
Dit is een soort van Join-up.
Bij mijn shetlander heeft dit heel goed gewerkt! Je moet het niet opgeven terwijl je bezig bent hoor! Gewoon even doorzetten!

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:55

Wat vaak werkt is gewoon ergens in de wei gaan zitten. Met een hoop geduld komt ze vanzelf naar je toe.
Je kan d'r wat nieuwschierig maken door eerst een beetje rond te dwalen.
Wacht iig tot zij naar jou toe komt, dus neem de eerste keren hier ruim de tijd voor.
Als ze er is, knuffel + iets lekkers geven.

Wat ook werkt:
- niet naar je paard kijken als je het land in loopt
- een slingerpaadje nemen, dus niet rech op je doel af
- af en toe stilstaan, doen alsof je een plukje gras pakt ofzo
- staand (niet kijkend naar haar) wachten tot ze naar je toe komt

En inderdaad, gewoon vaak het land in gaan, gewoon om even te knuffelen.

xDreamerx

Berichten: 1121
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:00

Jah, ik ken je probleem met je pony niet te pakken krijgen van bij een verzorgpony... ik weet niet of het bij jou helpt, maar probeer dit eens:

houd je halster en halstertouw achter je, loop zelfverzekerd naar haar schouder toe, en als ze dan wegrent, er niet Ɣchteraan, en als je dan dichtbij bent en ze racet niet meer, haar manen pakken en halstertouw over haar hals zodat ze moeilijk weg kan rennen, snel het halster om en klaar en haar idd niet aankijken

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes

Noeni

Berichten: 3251
Geregistreerd: 20-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 14:45

rudi schreef:
Gewoon halstertje mee, halstertouw, doen alsof je gek bent en erop af lopen. Wanneer je pony wegloopt, pak je een zweep (of je gebruikt je halstertouw) en je jaagt haar op. Jaag haar maar weg, elke keer als ze kijkt ofzo, gewoon weg jagen. Ze moet constant door de wei rennen. Staat ze stil? Ren op haar af. Hou dit even een kwartiertj ofzo vol, is wel vermoeiend, maar wel volhouden!
Vervolgens ga je midden in de wei zitten met je rug naar haar toe. En heb maar geduld (let op! Je mag de pony niet aankijken!) En dan wacht je tot ze zelf naar jou toe komt. Gewoon geduld hebben, uiteindelijk zal ze komen.
Dit is een soort van Join-up.
Bij mijn shetlander heeft dit heel goed gewerkt! Je moet het niet opgeven terwijl je bezig bent hoor! Gewoon even doorzetten!


Hm.. opjagen word ze nog banger van, ze is panisch voor het zweepje.
Ik zal wel kijken.
Bedankt iedereen voor de hulp.
Tips zijn nog zeker welkom.

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:25

rudi schreef:
Gewoon halstertje mee, halstertouw, doen alsof je gek bent en erop af lopen. Wanneer je pony wegloopt, pak je een zweep (of je gebruikt je halstertouw) en je jaagt haar op. Jaag haar maar weg, elke keer als ze kijkt ofzo, gewoon weg jagen. Ze moet constant door de wei rennen. Staat ze stil? Ren op haar af. Hou dit even een kwartiertj ofzo vol, is wel vermoeiend, maar wel volhouden!
Vervolgens ga je midden in de wei zitten met je rug naar haar toe. En heb maar geduld (let op! Je mag de pony niet aankijken!) En dan wacht je tot ze zelf naar jou toe komt. Gewoon geduld hebben, uiteindelijk zal ze komen.
Dit is een soort van Join-up.
Bij mijn shetlander heeft dit heel goed gewerkt! Je moet het niet opgeven terwijl je bezig bent hoor! Gewoon even doorzetten!

Je moet nooit een join-up doen zomaar even. Voor een paard kan dit best hard aankomen, omdat het in de kudde net zoiets is als even verstoten worden.

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:35

Ik ben het wel met Lise81 eens .
Gewoon in de wei gaan zitten, of ergens naartoe lopen wat een meter naast je pony is en daar naar kijken en je lichaam daar naar draaien. En dan proberen rustig je pony te pakken en een paar biksjes te geven. Je hebt heeel veel geduld nodig .

danielle1981

Berichten: 1465
Geregistreerd: 10-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:01

Zodra je hem hebt heel overdreven belonen en iets lekkers geven. t duurt een tijdje maar waarschijnlijk denkt hij daarna; Als ik kom dan krijg ik wat lekkers. en zal hij makkelijker komen.

mijntjuhh

Berichten: 884
Geregistreerd: 26-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:12

oke ik heb hier ook last van gehad. met hulp is het nu aardig over. wat ik deed als ik haar niet te pakke kon krijgen was haar opjagen. net zolang tot ze moe is. dan bleef ze stil staan en ging ik zitten, en dan liep ze naar me toe. dit heb ik een aantal keer gedaan en toen werd ze et zat omdat ze steeds moe werd. wat ook helpt is steeds naar haar toe gaan om haar alleen te aaien en wat lekkers te geven. en als je haar echt niet krijgt dan heb ik nog wel een oplossing wat ik altijd deed. maar dan moet je wel iemand meenemen. dan pak je een heeel groot stuk touw en dan loop je allebij met dat touw op haar af tot ze in een hoekje staat dan laat ze zich wel pakken. dit heb ik ook gedaan en zodra ze het touw ziet weet ze van o ik moet komen. je moet ook absoluut niet bang voor haar zijn. ik was in het begin wel bang en dat is juist niet goed. ik heb als het waren ook steeds een spelletje gespeelt. als zei ging lopen en drijgen stond ik stil(wel met een touw of zweep in je handen voorals ze echt gaat schoppen ofzo) en als zij stil ging staan liep ik op haar af, als ze weer ging lopen stond ik stil... en zo doe je dit steeds weer. dit zijn een aantal mogelijkheden die ik heb gedaan. misschien heb je er wat aan, bij mij heeft het wel geholpen .. die pony vermoorde me bijna in de wei en als je haar had was ze heel lief net zoals die van jou. ook heb ik een tijdje free-style gedaan hielp ook super.

met rijden heb ik niet veel problemen gehad. ik was dan de baas over haar vooral als ik haar opgejaagd had had ze echt het gevoel zij is de baas. rijd je met zadel? misschien vind ze het zadel neit lekker? ik reed ook een pony die onder je uit liep.. heel veel denken dan inhouden inhouden, maar mijn instructeur zei een keer"laat hem gaan'dus ik heb hem toen laten gaan en uit laten razen. toen hij terug wilde in draf heb ik hem aangespoort zodat hij erg moe werd en dat heb ik een tijdje volgehouden en toen vond hij dat onderjeuitspurten niet leuk meer. ik hoop dat je wat aan deze tips hebt.

Marieke__

Berichten: 2499
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Ravenstein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:17

ik zou zijn halster om doen in zijn wei. In geval van nood kun je hem sneller te pakken krijgen, dus ook met het pakken van je pony. ze kunnen nergens blijven haken als je stroomdraad hebt..
en ja altijd wat lekkers mee het is gewoon een kwestie van tijd..

4_LIFE
Berichten: 1035
Geregistreerd: 17-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:36

Als ze zich niet laat pakken ga dan net zo lang in de wei blijven tot je haar hebt.... Maar niet rennen... want dan gaat ie ook spelen.... als je haar hebt belonen en ga dan leuke dingen met haar doen zodat ze zich de volgende keer beter laat pakken....
Succses
Groetez