Pony niet te pakken krijgen in de wei.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noeni

Berichten: 3251
Geregistreerd: 20-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 17:35

mijntjuhh schreef:
met rijden heb ik niet veel problemen gehad. ik was dan de baas over haar vooral als ik haar opgejaagd had had ze echt het gevoel zij is de baas. rijd je met zadel? misschien vind ze het zadel neit lekker? ik reed ook een pony die onder je uit liep.. heel veel denken dan inhouden inhouden, maar mijn instructeur zei een keer"laat hem gaan'dus ik heb hem toen laten gaan en uit laten razen. toen hij terug wilde in draf heb ik hem aangespoort zodat hij erg moe werd en dat heb ik een tijdje volgehouden en toen vond hij dat onderjeuitspurten niet leuk meer. ik hoop dat je wat aan deze tips hebt.


Dat heb ik ook een keer gedaan, of iig een achternichtje van mij wou het proberen.
Ze vloog overal roekeloos langs.
Maar het probleem is, ik heb een wei.
Dus ik ga een stukje afzetten, misschien dat ze denkt; Ik hoor hier niet te werken onder het zadel maar lekker te grazen en rennen.
Dus misschien daarom gaat ze rennen of iig spurten.
Maar het is voor mij heel moeilijk om alles te doen..
Want mij ouders werken nooit echt mee...
Houden niet van paarden.

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:27

ik ken het!! MAris doet ook alles om er onde ruit te komen. Soms tot grote ergenis van mijn stal genoten die hem uit het land moeten halen als ik eens nietkan haha...

Wat misschien wel eens wil helpen (heb niet het hele topic door gelezen) is als je een aantal keer komt terwijl je niets met haar doet. Alleen effe hoi zeggen, en effe aaien (als dat al lukt, bij maris niet!) na de 3e dag neem je dr gewoon weer effe mee om te poetsen en daarna weer terug zetten. Dus niet alleen als je zou gaan rijden. Ik weet hoe frustrerend dit voor je is. Ik heb er zelfs een paar jaar aan zitten denken om de wei voor Maris maar af te schaffen. Of maar 1 maand en dan die hele maand vakantie voor hem. Maar ieder jaar zette ik hem er toch weer op. Nu maak ik mij er niet zo druk meer over. Behalve als ik les of wedstrijd heb, dan ga ik vaak al meer dan een uur van te voren naar het land toe om er zeker van te zijn dat ik hem te vangen krijg. En anders sta ik teslijmen bij zijn vriendjes dan wordie jaloers en lukt het meestal wel.. Als het niet lukt ist pech voor mij,. (kheb um nu bijna 9 jaar en tis pas het 2e jaar dat ik mij er niet zo druk meer om maak) Suc6 er mee!! Enne laat je niet gek maken he!

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:30

Chestnut schreef:
rudi schreef:
Gewoon halstertje mee, halstertouw, doen alsof je gek bent en erop af lopen. Wanneer je pony wegloopt, pak je een zweep (of je gebruikt je halstertouw) en je jaagt haar op. Jaag haar maar weg, elke keer als ze kijkt ofzo, gewoon weg jagen. Ze moet constant door de wei rennen. Staat ze stil? Ren op haar af. Hou dit even een kwartiertj ofzo vol, is wel vermoeiend, maar wel volhouden!
Vervolgens ga je midden in de wei zitten met je rug naar haar toe. En heb maar geduld (let op! Je mag de pony niet aankijken!) En dan wacht je tot ze zelf naar jou toe komt. Gewoon geduld hebben, uiteindelijk zal ze komen.
Dit is een soort van Join-up.
Bij mijn shetlander heeft dit heel goed gewerkt! Je moet het niet opgeven terwijl je bezig bent hoor! Gewoon even doorzetten!

Je moet nooit een join-up doen zomaar even. Voor een paard kan dit best hard aankomen, omdat het in de kudde net zoiets is als even verstoten worden.



Ja, maar hij moet ook gestrafd worden, hij loopt weg van jou, dus vervolgens draai jij het om, hij zag het als een spelletje, maar jij 'bent boos en laat dat zo merken. De band tussen jou en je pony wordt er alleen beter van, omdat hij weet dan dat het weer goed is. Tuurlijk moet je dit niet zomaar doen, maar het helpt wel!

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Re: Pony niet te pakken krijgen in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:33

Hoi,

Ik heb ook met hetzelfde probleem gezeten en ik heb alles geprobeerd wat hier ook staat, maar niks ervan hielp.

Mijn pony wilde ineens niet meer naar me toe komen, maar omdat we al aan het einde van het seizoen zaten kon ik niet op tijd een oplossing vinden.
Toen het seizoen weer begonnen was ging alles goed, totdat het gedonder weer begon.
Ik had toen al les (NH) van Petra Vlasblom en die heeft mij toen van mijn probleem afgeholpen.
Ze is toen mee naar de wei geweest om te kijken hoe ik haar uit het land haalde om mij zo verder te helpen.
Zij zei dat ik mijn pony veels te interresant maakte!
Ik moest ervoor zorgen dat zij mij interresanter ging vinden als ik haar.
Dat doe je als volgt:
Loop het land in en probeer de aandacht van je pony te trekken.
Op het moment dat je haar aandacht te pakken hebt stop je met lopen en doe je een paar passen terug (in het begin is het handig als je snoepjes meeneemt en ze een beetje voor je uit houd).
(((Mocht ze verder gaan met grazen loop je nog een stukje naar haar toe en probeer je het opnieuw, maar als ze naar je kijkt stoppen met lopen)))
Als ze dan op je af komt lopen en ze is bijna bij je doe je nog een paar passen achteruit en als ze bij je blijft geef je haar een snoepje (loopt ze nou niet achter je aan dan geef je haar eerst het snoepje als ze bij je aankomt).
Dan ga je daarna langere stukken lopen, slingers maken, stukjes rennen, weer stil gaan staan en ze moet de hele tijd bij je blijven.
Als jij stil gaat staan en ze komt bij je dan geef je haar een beloning en zorg ervoor dat haar aandacht niet verslapt, als die wel verslapt gelijk haar aandacht er weer bij vragen.
Let ook op andere paarden in je buurt!
Neem een halstertouw mee het land in, als er andere paarden bij je in de buurt komen ga je naast je rondjes draaien met het touw om de andere paarden rustig weg te jagen.
Als je dat niet doet durft je pony misschien niet in de buurt te komen ivm rangorde tussen de paarden.

Nu is er bij ons weer een nieuw seizoen begonnen en het gaat nog steeds goed, ze komt nu zelfs naar het hek toe gerend!

Hopelijk snap je het zo een beetje en veel succes met je paardje!

Groetjes Andrea.

Noeni

Berichten: 3251
Geregistreerd: 20-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 11:30

In de zomer krijgt ze een kleinere wei ivm te veel gras voor ons dikbuikje...
Dus het word mij al een stuk makkelijker gemaakt...
Ik heb geprobeerd sommige tips..
Alleen het helpt nog niet echt..
Maar oefening baart kunst

mijntjuhh

Berichten: 884
Geregistreerd: 26-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 13:25

inderdaad! je moet wel heel erg geduld hebben! haha maar in de zomervakantie over een poosje heb je wel heel veel tijd

SelindeR
Berichten: 71
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Heinoo!!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:16

Je moet af en toe, zonder dat je iets van d'r wil, naar haar toe lopen, een brokje geven, belonen, en dan weer weglopen, anders denkt ze dat als je de wei inkomt, dat je wat van d'r moet, ik had nl. hetzelfde probleem en 't heeft echt gewerkt! succes d'rmee

Lara_
Berichten: 1160
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:09

Mijn paard deed dit in het begin ook. Je moet het weiland in gaan er gewoon straal voorbij lopen. Als er nog een paard in het weiland staat die gaan aaien. Dan hebben ze vaak zoiets van heah! anders gewoon ergens gaan zitten en wachten veel succes

Niien_

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:27

Je moet gewoon vaak naar je paard in het weiland gaan en niet
alleen maar om te rijden. Je kan ook naar haar toe gaan om haar gewoon ff lekker te vertroetelen. Gewoon elke keer wat lekkers meenemen. En als ze dat gewent is weet ze niet dat je dr wilt rijden, maar ze weet dan wel dat ze wat lekkers en aandacht krijgt, dan krijg je haar denk ik makkelijker te pakken. zo heeft een vriendin van mij het ook opgelost.

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:18

mijn verzorgpaardje heeft er ook wel eens een handje van. Gewoon aan de gang houden als ze zich niet laat pakken, niet echt gaan jagen maar gewoon laten lopen- als ze niet wil komen wordt er ook niet gegraasd! je zult zien dat ze op een gegeven moment steeds kleinere rondjes om je heen gaat rennen en op jou gaat letten. Als je dan stilstaat en ze komt naar je toe kan je haar zo pakken. Loopt ze weer weg, zet je haar weer aan het werk. De eerste keer duurt het een half uur voor ze naar je toekomt maar dat wordt steeds korter. Succes gegarandeerd. Als je 3 hectare grond hebt is het wel handig om ff de wei een stukkie kleiner te maken, of niet..en dan heb je niet alleen je paard gevangen, maar ook nog aan je conditie gewerkt

Ik ben absoluut niet voor lokken met brokjes!! Hij moet gewoon komen, wat moet je anders doen als je een keer je brokjes vergeten bent! Bovendien, een paard dat net op de wei staat vind het gras vaak veeeul lekkerder dan brokjes Wat ik wel doe is als ik haar eenmaal vast heb, halster om heb gedaan, dan een brokje geven als beloning, maar niet om haar te lokken. En het is inderdaad goed om af en toe eens zonder reden haar te pakken en meteen daarna weer los te laten.

succes

Noeni

Berichten: 3251
Geregistreerd: 20-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 11:15

GerO_Saiilan schreef:
Je moet gewoon vaak naar je paard in het weiland gaan en niet
alleen maar om te rijden. Je kan ook naar haar toe gaan om haar gewoon ff lekker te vertroetelen. Gewoon elke keer wat lekkers meenemen. En als ze dat gewent is weet ze niet dat je dr wilt rijden, maar ze weet dan wel dat ze wat lekkers en aandacht krijgt, dan krijg je haar denk ik makkelijker te pakken. zo heeft een vriendin van mij het ook opgelost.


Ik rijd d'r ook nooit.
Omdat dat probleem nummer 2 is.

Pexluvah

Berichten: 443
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: De Geast [Fryslân]

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:24

Mijn pony heeft hier ook last van.
Het is verder een superleuke pony enzo, ook met rijden..
Maar ze laat zich niet vangen, als je met biks rammelt, komen alle paarden, behalve die van mij.
Als ze eenmaal bij je is, en je zal't halster omdoen, gooit ze haar hoofd omhoog en draaft ze weg.
Ook wordt ze niet moe, volgens mij kan ze zo een uur achter elkaar door't land scheuren.

Ik heb ook nog niets dat werkt, dus ik ga dit topic ook even volgen

mijntjuhh

Berichten: 884
Geregistreerd: 26-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:57

laat iemand helpen met rijden! en verder ben ik het ook met kjoetie eens. maar je moet echt iemand vragen om met je pony te helpen

Noeni

Berichten: 3251
Geregistreerd: 20-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 19:45

mijntjuhh schreef:
laat iemand helpen met rijden! en verder ben ik het ook met kjoetie eens. maar je moet echt iemand vragen om met je pony te helpen


Ik heb iemand gevraagd vorige zomer.
Is een keer geweest en verder niet meer.
En er was een AFSPRAAK!