Eigenwijs of echt een beetje bang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fnanne

Berichten: 14272
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Eigenwijs of echt een beetje bang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 19:54

Andante is een bijna éénjarige KWPN-merrie. Scheet van een veulen, erg nieuwsgierig en erg eigenwijs...
Ze is geboren op het weiland, 9 dagen te vroeg, met een erg beschermende mamma om haar heen. Mamma was zo beschermend dat we haar pas na een dag of 7 in de vingers hebben kunnen krijgen.
Geoefend met het halster om doen, borstelen, voetjes oppakken, meelopen... Alles ging eigenlijk prima maar ze bleef wel wat schuchter.

Na een maand of 5 is ze naar een opfok gegaan, daar was ze in het begin echt bang maar ze ontwikkelde goed en werd steeds wat brutaler. Echter: het halster om doen bleef een strijd. Had ze het halster eenmaal om: geen probleem, vaststaan, poetsen: het ging allemaal prima.

Sinds een paar weken staat ze weer bij mijn andere paard op de weide, samen met nog een andere jaarling. In het begin met halster en dan kon ik haar wel in de vingers krijgen: zodra het touw er aan zat: alles prima in orde. Wel wat kijkerig, maar ach: binnen de perken.

Vorige week heeft ze het halster afgewurmd, ik was aan het oefenen met een extra halster er om, maar nu moet ik haar eigen halster weer om zien te krijgen.
Dit gaat nog niet zo heel goed...
Ik heb momenteel niet de beschikking over een stal dus moet alles op de weide doen, tussen stroomdraden. Wel hebben we een sluis van een meter of 4x6. Ik krijg haar wel in de sluis... Maar niet het halster om.
Nu wil ik de boel niet forceren dus we doen het rustig aan: beetje kroelen en kriebelen. Voorzichtig een touwtje over haar hals lukt ook nog maar dan wil ze niet meer. Niet dat ze echt in de stress schiet want ze staat rustig op een metertje afstand wat gras te eten en ze zoekt je ook zo weer op om te kijken of je wat lekkers mee hebt, maar ze reageert wel schuchter. Een hand op haar rug en ze zakt gelijk een paar centimeter naar beneden en wijkt echt van je af...

Nu is mijn vraag: heeft iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ik wil haar niet in de stress jagen, maar begin het idee te krijgen dat ze wel een klein beetje een loopje met me neemt... Als ik echt achter haar aan ga jagen ben ik bang dat ze door het draad heen vliegt en zich bezeert + zou het dan een negatieve ervaring zijn...

Wie ow wie heeft er tips? Is het een kwestie van geduld hebben of moet ik meer aandringen?

Alvast bedankt!!!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:03

1: lok haar in die schacht en zorg dat er iets van een draadje voorzit zodat ze er niet uit kan.
2: ga zelf met je rug naar haar toe zitten en ga 'iets"doen.

ze zal waarschijnlijk na een tijdje nieuwschierig worden en komen kijken. niets forceren, beetje aaien, beetje eten geven en weer weggaan.
dit doe je een paar keer en dan probeer je dat touw om haar hals te krijgen. weer rustg aan stapje voor stapje.
zo ga je steeds verder tot je een keertje het halster meeneemt en die helemaal open maakt. die leg je ook om de hals.
langzaam aan kun je elke keer weer verder en zo het halster op zijn plaats krijgen.

Fnanne

Berichten: 14272
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Re: Eigenwijs of echt een beetje bang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 18:43

@ lowara: dank voor je tips!!! De aanpak die we nu hanteren lijkt op wat jij voorstelt. In principe negeren we haar, ze gaat dan om aandacht vragen maar we geven daar niet gelijk aan toe.
In eerste instantie deinst ze dan nog terug. Later gaat het dan beter.
Eerst maar eens zo en dan langzaam verder opbouwen.

Nog iemand wijze raad?

maffe_moses
Berichten: 137
Geregistreerd: 24-04-06
Woonplaats: Apeldoorn.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 23:47

idd wat lowara zegt, het geduld en doe rustig aan. zelf ook absoluut niet gaan lopen zuchten ofzo van pfft hallo luisteren!! ze is al vanaf het begin wel wat bang.. geef haar gwn veel tijd en idd stapje voor stapje.. het belangrijkste: goed belonen! veel suc6 hopelijk heb je wat aan deze tips!

dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:32

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn haflinger.
Die kon ik ook geen halster omdoen.
Hij heeft een tijd op stal gestaan omdat een stuk afzetten in de wei bij hem niet werkte. Daar sprong ie nog liever uit dan dat er iemand in de buurt kwam.
Toevallig kwam ik het boek"Grondwerk met paarden" van Inge Teblick tegen en dat heeft mij ontzettend geholpen. Toen ik hem duidelijk had gemaakt dat als ik 'Goedzo' zei, dat ie dan goed bezig was en er een brokje volgde was er weinig moeilijks meer aan. Hij wou graag iets doen om een brokje te verdienen en zo kon ik alles rustig opbouwen.


Mijn tips:
Zorg dat alles geheel vrijwillig gaat. Ze moet niet het idee krijgen dat het moet maar dat ze het zelf wil. Vind een beloning waar ze echt voor gaat (bv brokjes) maar leer haar wel beleefd te blijven. Zorg dat je alle aandacht heb als je oefent en wees geduldig. Misschien is het boek van Inge Teblick een idee?

Fnanne

Berichten: 14272
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Re: Eigenwijs of echt een beetje bang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 08:21

Bedankt voor jullie tips
@ dry: dat boek van Inge Teblick klinkt goed. Ik denk dat ik daar eens naar op zoek ga.

Even om jullie op de hoogte te houden: we zijn dagelijks met haar bezig. Niet lang, maar zo om en nabij voertijd. Ze komt netjes naar je toe en volgt je ook, je kan haar al wat beter kriebelen en gisteren kon ik haar zowaar over haar hals/ rug en flanken aanraken.
Daarnaast 'spelen' we nu met een touwhalster wat we tegen haar hals houden, voor haar hoofd, langs haar lichaam laten bewegen.
Heel langzaam zien we kleine beetjes vooruitgang.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:37

probeer het met clickertraining.
je leert haar eerst dat de klik(van een clicker te koop bij dierenzaak) iets lekker betekend. dus klik je en meteen geef je een brokje. dit doe je een tijdje. daarna leg je het touwtje om der nek is ze braaf klik je en krijgt ze een brokje. ga dan met het halster over zn helelijf en telken al je het verlegt en hij doet niks klik je. zodra hij wel iets doet negeer je het en klik je niet zo ga je verder. ga met het halster langs der hoofd hang het aan der oren enz en beloon ze steeds met een klik en ga zo verder eerst alleen neus in de neusriem en steeds verder tot hij echt helemaal aanzit. zo heb ik het bij mijn paard ook gedaan die wa ook te angstig groetjess