hoe oud moet een veulen zijn...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nessah

Berichten: 8954
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Roosendaal

hoe oud moet een veulen zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 10:38

Hallo,
ik weet niet of het hier goed staat en of er al een topic over is.. maar ik kon het niet vinden.
Mijn vraag is.. Hoe oud moet een veulen zijn voordat hij bij de moeder weg mag?
Groetjes Nessah

Vogel
Berichten: 239
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Buinen!!! Drenthe

Re: hoe oud moet een veulen zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:41

Als hij afgespeend is en helemaal zelf kan eten. Is ongeveer rond de 6 maanden.

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:19

4 a 5 maanden, maar dat is wel echt minimum, langer is beter.

snoetie

Berichten: 1687
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: landgraaf, zuid-limburg!

Re: hoe oud moet een veulen zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:25

volgens mij ook rond 4 5 maanden

AppaloosGirl

Berichten: 645
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Zonnemaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:39

Wij hebben ons veulen met tegen de 6 maanden afgespeend.. dan zijn ze wel groot genoeg enzo en zelfstandig genoeg

Nessah

Berichten: 8954
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Roosendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 09:50

een vriendin van mij wilt namelijk haar veulen halen.. als die 4 1/2 maand is, het veulen reageerd nu ook niet als de moeder even voor 5min ( om te oefenen) wordt weggehaald..en is al goed zelfstandig.. over 2 maanden zou hij dan weg gaan bij de moeder

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:02

moet voldoende zijn. vanaf 4 maand kunnen de meeste veulens zo zelfstandig eten en reageren dat ze zonder moeder kunnen.
mijn eerste veulen is ook met 4 maand weggegaan en dat is perfect gegaan. veulen nummer 2 is met 6 maand vertrokken, en heb werkelijk geen verschil in beide veulens gemerkt.

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:09

In de tijd die het veulen bij de moeder doorbrengt drinkt het veulen niet alleen bij de moeder, maar leert het verschillende dingen van haar zoals sociaal gedrag en het wel of niet eten van bepaalde planten. Het allerbelangrijkste is dat een veulen ruwvoer en een beetje krachtvoer tot zich kan nemen voordat het gespeend kan worden. Zes maand is een mooie leeftijd om te spenen.

Maar kijk ook naar de merrie. Heb je een knoert van een veulen die de merrie helemaal leeg trekt, dan kun je overwegen om hem er eerder bij vandaan te halen (mits hij goed ruw- en krachtvoer eet).

Na het spenen is het 't beste om het veulen bij soortgenootjes te plaatsen met op z'n minst één leeftijdsgenootje.

Als het veulen al zo zelfstandig is dat het een tijdje zonder de merrie kan doorbrengen, dan zou ik het er gewoon tot een maand of zes bij laten lopen, míts het niet te zwaar voor de merrie wordt. Waarom eerder spenen als het nog zoveel van z'n moeder kan leren.

danielle1981

Berichten: 1465
Geregistreerd: 10-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:59

een half jaar ofzo idd

Parce

Berichten: 875
Geregistreerd: 20-03-06

Re: hoe oud moet een veulen zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:23

Hengstveulens gaan er vaak eerder af omdat ze wat vervelender kunnen zijn dan merrieveulens.
Maar ga uit van 4 tot 5 maanden. Ik zie liever 5 maanden of langer, hoe langer eigenlijk hoe beter, tenzij de merrie echt aangeeft dat ze het veulen zat is.

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:28

Wij halen de veulens meestal op een leeftijd van 5 maanden of 6 maanden bij de moeder weg.

Vorig jaar hadden we een merrie die het gewoon heel erg zwaar het met het veulen. dat veulen vergde veel van haar en het koste haar heel veel enrgie. vanaf vier maanden zag je de merrie minder worden en toen hebben we het veulen er op vier maanden al bij weggehaald. De merrie was het duidelijk ook echt zat. Het veulen was al zelfstandig genoeg inderdaad en het kon prima.

Mijn voorkeur gaat echter uit naar een maand of 5 / 6.

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:35

Bij de 4 maanden.. Maar later is wel beter

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:03

rond de 5 maanden maar hoe later, hoe beter.

Xantaatje

Berichten: 581
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Monster

Re: hoe oud moet een veulen zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:37

Na ongeveer 6 maanden. Hoe langer hoe beter.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Re: hoe oud moet een veulen zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:11

Wij kregen ons Friese veulen toen ze 4 maanden was. Is hartstikke goed gegaan.
Maar ze kwam bij ons wel meteen in een groep andere paarden en een hengstveulen van dezelfde leeftijd.

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: hoe oud moet een veulen zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:26

Aldewereld schreef:
Hengstveulens gaan er vaak eerder af omdat ze wat vervelender kunnen zijn dan merrieveulens.
Maar ga uit van 4 tot 5 maanden. Ik zie liever 5 maanden of langer, hoe langer eigenlijk hoe beter, tenzij de merrie echt aangeeft dat ze het veulen zat is.

'Vervelend' en 'zat zijn' bestaat niet. Dat zijn invulling die de mens eraan geeft.

Bekijk het maar eens vanuit het oogpunt van een paard. Zo'n veulen wordt ouder en vertoond steeds meer (speel)gedrag. Het is algemeen bekend dat hengsten veel meer spelen. Als ze geen maatje hebben, dan proberen ze met de merrie te spelen. Dat is wat men dus 'vervelend' noemt.

En als de merrie aangeeft dat de grens overschreden wordt, geeft ze een snauw of ze dreigt eens en daardoor wordt het veulen op z'n plaats gezet, gecorrigeerd. Dat is wat men 'zat zijn' noemt.

Zo'n veulen wordt dus gecorrigeerd. Als je hem op vijf maanden bij de merrie vandaan haalt, leert zo'n veulen dus geen grenzen.

Nogmaals, zes maanden is echt de minimum leeftijd. En het veulen daarna in een groep, bij voorkeur bestaande uit dieren van verschillende leeftijden. Maar kijk daarbij wel naar de merrie. Zolang de merrie het met bijvoeren aan kan, kan het veulen gerust tot minimaal zes maanden erbij lopen.

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:06

ik dacht ook altijd dat 6 maanden de minimum leeftijd was
maarja dat zal wel zoiets zijn zoals je nu al een 2 jarige mag opleren

ik laat mijn veulen bij mijn merrie tot haar 9 maanden

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:14

Lowara schreef:
moet voldoende zijn. vanaf 4 maand kunnen de meeste veulens zo zelfstandig eten en reageren dat ze zonder moeder kunnen.
mijn eerste veulen is ook met 4 maand weggegaan en dat is perfect gegaan. veulen nummer 2 is met 6 maand vertrokken, en heb werkelijk geen verschil in beide veulens gemerkt.



4 maand is wel heel erg vroeg voor een veulentje. wij hebben ooit een veulen met 4 maand gekregen en die was te vroeg van de moeder gehaald. dat kon je aan alles nog niet. ze bleef heel aanhankelijk aan de andere paarden. Toen ze een maand of 6-7 was kon je gewoon zien dat ze de andere paarden minder nodig had.

persoonlijk vond ik het te vroeg. er zijn veulens die zich goed redden, maar wij houden het op minmaal 6 maand.

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:20

tessyke schreef:
ik dacht ook altijd dat 6 maanden de minimum leeftijd was
maarja dat zal wel zoiets zijn zoals je nu al een 2 jarige mag opleren

ik laat mijn veulen bij mijn merrie tot haar 9 maanden



maar met twee jaar opleren is toch eigenlijk ook al te vroeg want dan zijn ze nog volop aan het groeien en het ontwikkelen van botten en spieren?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:51

Ligt eraan wat je met die tweejarige doet.

Veulen bij de moeder, zo lang mogelijk. In het geval van een vroeg veulen: de hele zomer. In het geval van een laat veulen toch op zijn minst een half jaar.

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:55

Mustang2006 schreef:
tessyke schreef:
ik dacht ook altijd dat 6 maanden de minimum leeftijd was
maarja dat zal wel zoiets zijn zoals je nu al een 2 jarige mag opleren

ik laat mijn veulen bij mijn merrie tot haar 9 maanden



maar met twee jaar opleren is toch eigenlijk ook al te vroeg want dan zijn ze nog volop aan het groeien en het ontwikkelen van botten en spieren?

sarcasme
wat ik bedoel is dat iedereen tegenwoordig niet meer kan wachten

veulens worden te vroeg bij moeder weggehaald
paarden worden te vroeg opgeleerd