Paard loopt je gewoon omver

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Patriesie20
Berichten: 2
Geregistreerd: 19-05-06

Paard loopt je gewoon omver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 23:32

[i]Hallo,
Ik heb nu al 3 jaar een eigen paard, maar hij heeft totaal geen "respect" voor mij( dat komt denk ook door mezelf, ik ben soms veel te makkelijk of te "lief:) het probleem is dat hij gewoon over me heen loopt, en zodra die eten ziet of weet dat die het heeft rent die gewoon keihard stal meestal liet ik dat altijd toe omdat ikhem toch niet hield( heel stom) maar ik word het nu toch een beetje zat het word ook gevaarlijk want ik zie het nog keer gebeuren dat die misschien over een klein kind heenloopt. Het is een erg grote ruin, en ik ben niet zo heel groot en sterk dus hij maakt gewoon erg gebruik van zijn kracht. Heeft iemand tips om dit te verhelpen??
[/i
Alvast bedankt]

Elmond

Berichten: 895
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Berkelland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 23:35

Lijkt mijn verzorgmallerd wel... die loopt ook zo over je heen! Als je ervoor staat en hij rent op je af...dan spring maar aan de kant want anders word je plat. Ik denk dat je hem echt moet bestraffen
veel oefenen met halthouden voor de stal en steeds een paar passen zodat hij rustig de stal in gaat!!! Ik denk dat je dan al een hoop oplost.verder weet ik het ook niet

Patriesie20
Berichten: 2
Geregistreerd: 19-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 23:37

ja, het is soms echt gevaarlijk! ik probeer hem ook steeds stil te laten staan en op mij te laten wachten maar ik word er gewoon achter aangesleurd. Nu elke keer als die me meesleurt naar stal bijv. dan neem ik hem weer mee waar we stonden net zo lang totdat hij rustig met me meeloopt. Het gaat wel ietsie beter hoop dat het effect heeft!

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Paard loopt je gewoon omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 23:47

Ik had het zelfde probleem met mijn haf zei rende me ook altijd omver en een keer is ze zelfs nog eens over iemand heen gesprongen!!!
Toen ben ik grondwerk met haar gaan doen en al na 2 sessies ging het al stukken beter.
Daarna heb ik vooral veel geoefend door met haar te lopen, als ik dan wil dat ze blijft stoppen ga ik pral (met de rug) voor haar staan en zeg streng nee.
Als ze me nu nog wil overrompelen doe ik eerst mijn ellebogen tegen mijn zij knallen en als dat niet lukt stamp ik op de grond maak een trap gebaar en laat haar achteruit gaan.
Ze probeert het nu alleen maar nog als ik te onzeker ben, voor de rest geen denken aan

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:38

Veel oefenen met aan het halster lopen. Stappen, stilstaan, stappen, stilstaan, stappen, draven, stappen, stilstaan, achterwaarts, stilstaan, stappen enz. enz.
Consequent blijven, dus niet de ene keer toestaan en de andere keer straffen, dit is heel erg verwarren voor het paard.
Belonen als hij het goed doet en straffen als ze niet gehoorzaamd.

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:40

Zo train ik veel met jonge paarden.
Als ze heel erg lomp doen doe ik het met een monty-roberts halster.
Maar je moet wel weten hoe je hier mee om moet gaan.

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:00

Je moet conswquent (of hoe je dat schrijft) zijn en blijven.
Dit mag je wel, dat mag je niet.
Zorg er voor dat als je wilt dat je paard achteruit loopt dat hij dat dan ook gewoon doet.
Dat heeft bij mijn lompe al best veel geholpen.
ik ben ook met Natural Horsemanschip begonnen en Vrijheidsdressuur en nu is ze al helemaal niet meer lomp!

paardjes___l

Berichten: 1070
Geregistreerd: 02-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:08

FlynnlOver schreef:
Je moet conswquent (of hoe je dat schrijft) zijn en blijven.
Dit mag je wel, dat mag je niet.
Zorg er voor dat als je wilt dat je paard achteruit loopt dat hij dat dan ook gewoon doet.
Dat heeft bij mijn lompe al best veel geholpen.
ik ben ook met Natural Horsemanschip begonnen en Vrijheidsdressuur en nu is ze al helemaal niet meer lomp!

ik ben het hier mee eens !

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:51

idd erg consequent blijven, wat je de ene keer niet toe laat moet je anders ook niet toelaten.

Hij moet gewoon zorgen dat jij de baas bent, en dat ie weer respect voor je krijgt!

dat kan wel een poosje gaan duren, omdat je het al 3 jaar toe laat.
maar het komt vast wel goed, zolang je gewoon consequent blijft met alles!

Succes!

danielle1981

Berichten: 1465
Geregistreerd: 10-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:58

Ik ken dat probleem idd. Ik had dat ook met mijn verzorgpaard. Als je haar niet dwong stil te staan dan walste ze dwars over je heen. Kwestie van heel veel oefenen, oefenen, oefenen. Ik ging soms ook gewoon een half uur stappen en echt steeds na een paar passen haar stil laten staan en heel duidelijk 'ho' zeggen. Liep ze dan nog dwars door me heen dan deed in het halstertouw om haar neus. Ik hoefde er dan niet eens aan te trekken, want ze wist meteen dat ze niet verder moest gaan. Dit heeft heel goed geholpen, ze luistert nu echt heel goed.

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:01

dat soort problemen heb ik nou ook met mijn vz pony hij word maar 2x per week bereden en zijn eigenaar is egt veel te lief voor hem terwijl hij juist een harde hand nodig heeft.. bv tijdens het poetsen loopt hij allekante op maar dat krijgt hij bij mij egt niet voor elkaar 1 stap naar voor is gedwonge 2 stappen naar achter zo leert ie het wel af.. de volgende x dat ie zen stal in rent moet je hem er gewoon weer uit trekken en belonen als ie het goed doet dan vind ie het vanzelf leuk om voor zen stal deur te blijve staan

Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:51

Mijn verzorgpaard is 1.75m en heel sterk, maar heel braaf aan het halster, zelfs op vreemd terrein, omdat ik heel consequent met hem ben, hij weet dat hij braaf moet zijn, ik ben ook niet sterk. Zorg ervoor dat je altijd voor hem de stal in en uit gaat, zet hem desnoods stil door streng ho te zeggen en een ruk aan het halster te geven, doe hem desnoods de eerste paar keer een hoofdstel in met bitje. Ho is Ho. Geef hem desnoods een knal tegen zijn hoofd. Praat met een zware stem tegen hem als hij fout zit en met een lieve stem als hij het goed doet. En niet teveel verwennen met snoepjes enzo, want dan gaat hij jou alleen maar associeren met eten en dan staat hij weer boven jou.

EsSther
Berichten: 807
Geregistreerd: 17-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:54

ik rijd op een dekhengst, en als hij een merrie in de neus krijgt wil hij ook wel eens een sprintje trekken, er is dan echt geen houden meer aan!
hij krijgt van mij een knal voor zijn hoofd! er kunnen vooral in mijn situatie gevaarlijke situaties voor doen.
ik zal nu wel weer reacties krijgen dat het paar onvriendelijk is, maar zo doe ik het dus.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:16

Ik zou grondwerk met hem doen.

Veel goede tips vind je in dit boek: Grondwerk van Inge Teblick.

http://www.cremebrulee.be/inge/welkom.h ... tml~midden

Koop een touwhalster en ga daarmee wandelen. Niet mee vastzetten of losgooien. Waak ervoor te blijven trekken als hij ook gaat trekken of zich sterk maakt. Eis dat hij voor de box blijft wachten en jij er als eerste ingaat. Eis dat hij wacht met het nemen van de eerste hap totdat jij het halster hebt afgedaan en de toestemming hebt gegeven.

Je zegt zelf, je bent veel te lief geweest. Niet alleen te lief, maar hebt teveel van hem gepikt. Dus wil je dat er uitkrijgen moet je heel konsekwent zijn, en er ook niet van schrikken eens wat harder te moeten optreden.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:23

Toevallig heb ik ook zo'n rotknol gehad.Ik zeg gehad want nu zijn we al een heel eind verder en weet hij nu waar zijn plaats is.

Hij nam vooral misbruik van zijn sterke nek,wilt hij rechtdoor,dan mag je 150kg wegen,die krijg je niet om,zelfs niet in een logge stap. Zelfde met de trailer en douche.
Iedereen kent dit verhaal wel van de trailer,nog bekender is de douche.

Nu hoeven we alleen nog maar een borstel vast te hebben of hij gaat rustig in de trailer(douche doen we later),dan ziet hij dat we het menen.Hij is er niet mee geslagen,slechts kleine tikjes om hem voorwaarts te drijven.

Hiermee bedoel ik : als je consequent genoeg bent zal het heus wel beteren,je moet alleen laten zien dat jij de leider bent.

Hoe is hij met het gewoon stappen?Kent hij de basiscommando's stap,halt en draf?Zorg ervoor dat die er goed inzitten!!

Stormt hij op de stal af?Geen probleem,haalt hem er weer uit en probeert opnieuw,zo gaat hij leren dat wanneer hij te snel wilt gaan,het langer duurt.

De mijn was precies zo,erger eigenlijk.
Nu mag hij pas de stal in als ik zijn halster heb afgedaan,dat mag 1 min duren maar dat mag ook 10min duren,hij moet luisteren.

Ligt er eten in zijn voerbak en om de 1 of andere reden heeft hij zijn halster nog aan als hij in de stal gaat,dan moet hij wachten tot ik zijn halster heb afgedaan,ook al zit hij als het ware met zijn hoofd in zijn voerbak.

Maw:door consequent te zijn,weten wat je wel en niet wilt toelaten én zeeer veel geduld bereik je veel

Anoniem

Re: Paard loopt je gewoon omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:31

Als een paard eenmaal zo lomp en onopgevoed is dat hij niet meer te houden is, dan heeft het nog weinig zin om hem aan een normaal halster alsnog proberen op te voeden.

Ik zou met zo'n paard dus een tijdje aan een hengstenketting gaan wandelen. Op het moment dat hij door wil lopen terwijl hij niet mag, meteen een ruk aan geven. Ben je te laat dan is ie met ketting en al vertrokken. Timing is eigenlijk het meest belangrijke.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Paard loopt je gewoon omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:33

CCCCorine schreef:
Als een paard eenmaal zo lomp en onopgevoed is dat hij niet meer te houden is, dan heeft het nog weinig zin om hem aan een normaal halster alsnog proberen op te voeden.

Ik zou met zo'n paard dus een tijdje aan een hengstenketting gaan wandelen. Op het moment dat hij door wil lopen terwijl hij niet mag, meteen een ruk aan geven. Ben je te laat dan is ie met ketting en al vertrokken. Timing is eigenlijk het meest belangrijke.


Ik weet niet wat jou ervaringen zijn maar ik heb dat met 3 paarden meegemaakt en daardoor werd alles dubbel zo erg.
Ze gingen alleen maar sneller lopen en eentje probeerde steeds mensen aan te vallen!
Die andere twee werden steeds onzekerder, namen steeds de leiding en luisterden voor geen cent.
Ik heb met deze methode alleen maar negatiefe ervaringen maarja ieder paard is anders en niet iedere methode is geschikt voor een paard.

Ohja btw waarom zou je een lomp en onopgevoed paard niet met een normaal halster kunnen trainen?
Een trainster van mij traint mishandelde paarden alleen maar met een halsring.

Anoniem

Re: Paard loopt je gewoon omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 22:29

hns schreef:
CCCCorine schreef:
Als een paard eenmaal zo lomp en onopgevoed is dat hij niet meer te houden is, dan heeft het nog weinig zin om hem aan een normaal halster alsnog proberen op te voeden.

Ik zou met zo'n paard dus een tijdje aan een hengstenketting gaan wandelen. Op het moment dat hij door wil lopen terwijl hij niet mag, meteen een ruk aan geven. Ben je te laat dan is ie met ketting en al vertrokken. Timing is eigenlijk het meest belangrijke.


Ik weet niet wat jou ervaringen zijn maar ik heb dat met 3 paarden meegemaakt en daardoor werd alles dubbel zo erg.
Ze gingen alleen maar sneller lopen en eentje probeerde steeds mensen aan te vallen!
Die andere twee werden steeds onzekerder, namen steeds de leiding en luisterden voor geen cent.
Ik heb met deze methode alleen maar negatiefe ervaringen maarja ieder paard is anders en niet iedere methode is geschikt voor een paard.

Ohja btw waarom zou je een lomp en onopgevoed paard niet met een normaal halster kunnen trainen?
Een trainster van mij traint mishandelde paarden alleen maar met een halsring.


Een mishandeld paard is niet per defintie lomp en onopgevoed en andersom . En zij zal vast geen paarden aan een halsring trainen als ze bij voorbaat weet dat ze ze daarmee toch niet kan houden.

Opvoeden met een normaal halster is gewoon zinloos bij paarden die zich aan hetzelfde normale halster moeiteloos lostrekken. Iedere keer dat een paard het voor elkaar krijgt zich los te trekken, maakt het probleem alleen maar groter. Hij wordt immers bevestigd dat hij gewoon er vandoor kan als het hem uitkomt, zonder verdere directe gevolgen. Geef je hem op zo'n moment 1 flinke ruk met een ketting over zijn neus, dan bedenkt hij zich nog wel een keer voordat hij zich los probeert te trekken. Overigens gebruik ik zo'n ketting alleen op momenten dat het echt nodig is. Je moet natuurlijk niet de ketting continu strak houden en jezelf vervolgens aan de ketting voort te laten slepen.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 22:54

Ik moet er wel bij zeggen dat het afhangt van halster tot halster en van paard tot paard.

De 1 luistert al bij een stalhalster terwijl de ander bij een touwhalster waarvan de dikte van de touwen 6mm zijn al aan de haal gaat

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Re: Paard loopt je gewoon omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:07

Misschien toch het beste als je hem een tijdje ergens heen brengt waar ze hem ( en jouw ) met verstand van zake, "heropvoeden", want of het jezelf lukt is nog maar de vraag. Het kost dan wel even extra, maar je krijgt er da wel een weer handelbaar paard voor terug, waar je weer met plezier mee om kunt gaan.

Lodinn

Berichten: 367
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:51

Grondwerk is idd een goed idee.

En zoals iedereen zegt: consequent blijven. En in je hoofd houden IK ben de baas, niet luisteren gelijk op zn plek zetten. Je hoeft hem natuurlijk niet de hele tijd te gaan meppen ofzo maar hij moet wel zn plek weten.
Dat van IK ben de baas klinkt heel raar want je hoort natuurlijk samen te werken met je paard. Maar bij mij helpt het wel als ik daar aan denk

SelindeR
Berichten: 71
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Heinoo!!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:09

Als hij heel hard op je af komt rennen, gewoon heel stevig blijven staan:P en anders gewoon je handen in de lucht, zo groot mogelijk maken, zodat hij zich (hopelijk;)) bedenkt dat jij groter bent en dattie toch echt moet stoppen.. iets veel beters kon ik niet bedenken.. idd. heel erg consequent blijven, als je dat niet doet, geef je 'm alleen maar gelijk, en da's natuurlijk niet de bedoeling;)

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Paard loopt je gewoon omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:16

mijn paard heeft dat bij vlagen! maar dan is het heel simpel bij mij...ik ga gewoon lopen en zodra ik stil sta moet zij ook stilstaan! loopt zei door krijgt ze een rukje aan het halstertouw! hoeft vaak maar 1 keer en dan heeft ze het weer door en doet ze de komende tijd weer heel voorzichtig bij mij in de buurt! een ketting zou ik persoonlijk nooit doen bij mijn paard maar dat ligt er maar net aan wat voor paard je hebt! mijne is heel gevoelig en dan verpest ik het alleen maar bij der denk ik zo...

Xantaatje

Berichten: 581
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Monster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:51

magic_lover schreef:
idd erg consequent blijven, wat je de ene keer niet toe laat moet je anders ook niet toelaten.

Hij moet gewoon zorgen dat jij de baas bent, en dat ie weer respect voor je krijgt!

dat kan wel een poosje gaan duren, omdat je het al 3 jaar toe laat.
maar het komt vast wel goed, zolang je gewoon consequent blijft met alles!

Succes!


Ja inderdaad. Geduld en veel concequent oefenen.

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 14:14

Consequent zijn, altijd, in de omgang en met rijden. Als ik zo'n probleem heb hou ik er een klein zweepje bij. Hier sla ik niet mee maar als hij niet luistert dan zeg ik met een luidere stem "niet doen" ofzoiets en geef ik hem een klein tikje. Dit doe ik als ik hem aan de hand heb maar ook als ik aan het poetsen ben ofzo. En dat werkt heel goed, binnen de korste keren kan ik er alles mee. Maar dan moet je opletten dat je niet gelijk weer te makkelijk wordt want dat hebben ze heel snel door!!!