Paard loopt je gewoon omver

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PaardenDroom
Berichten: 139
Geregistreerd: 28-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:38

Bedenk eerst het volgende:
met geweld los je niks op, want zo'n paard is zo veel keer zwaarder dan jou, dus daar schiet je niks mee op.

Je moet juist het natuurlijke gedrag van een paard proberen te gebruiken dat zich graag door ander laat lijden.
Je moet dus eigenlijk zorgen dat jou paard zo veel respect en vertrouwen in je heeft, dat hij jou als lijder gaat zien, dan gaat hij ook met JOU mee lopen, ipv jij met hem.

Even samen gevat, zorg dat je de oorzaak en niet het symptoom oplost

ik wil je ook verwijzen naar de boeken een paard liegt niet en paard als partner

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re: Paard loopt je gewoon omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 17:42

Citaat:
Als een paard eenmaal zo lomp en onopgevoed is dat hij niet meer te houden is, dan heeft het nog weinig zin om hem aan een normaal halster alsnog proberen op te voeden.

Ik zou met zo'n paard dus een tijdje aan een hengstenketting gaan wandelen. Op het moment dat hij door wil lopen terwijl hij niet mag, meteen een ruk aan geven. Ben je te laat dan is ie met ketting en al vertrokken. Timing is eigenlijk het meest belangrijke.

Hier ben ik het wel mee eens Lachen. Ik heb ook zn paard gehad en hij heeftmn zusje t halve weiland door gesleurd en dat los je niet even met training en een gewoon halstertje op.
Je kunt wel voordat hij gaat rennen hem omtrekken zeg maar. Een rondje draaien maar ik weet niet hoe ingeprogrammeerd het is bij hem:).

wat misschien ook wel helpt is gewoon zjin hoofdstel aanhouden, met een bitje heb je net iets meer te vertellen. Wanneer dat gaat kun je het proberen met een halsten en een touw die je links en rechts door het halster doet ( slipketting idee)

o0marije0o

Berichten: 2388
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Weesp

Re: Paard loopt je gewoon omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 17:54

mijn verzorg paard was toen hij hengst was ook niet te houden. Hij wou zo graag losbreken en naar de merries rennen die links rechts..aan alle kanten van m waren.
Het werd na een tijdje gevaarlijk. Toen zijn we drastisch gaan ingrijpen. Meneer werd gecastreerd. En we zijn meteen gaan oefenen met wandelen.
We liepen al met hengstenketting..maar hebben er ook een zweepje bij gepakt...
aan het zweepje hadden we plastic stukjes geknoopt zodat het "geluid maakt"als je er mee gaat wapperen. Hij vond dit doodeng dus had zn aandacht meteen weer op mij en de zweep.
Ik richte het zweepje voor me uit. Zodra hij langs mij ging kreeg hij een tik op de borst.
Ook liet ik hem vaak stil staan. Het aantal passen dat hij dan nog vooruit ging heb ik hem ook weer achteruit gezet.
Na een week hadden we een resultaat waar we niet van durfde te dromen. Het enige wat we daarna moesten afbouwen is de zweep.
met de zweep gaf ik zeg maar richting aan..een soort aanwijs stokje was het..

edit:
hengstenketting de hele tijd in een boogje laten hangen..zodra je merkt dat hij met jou wil gaan wandelen geef je een ruk aan het touw zodat de ketting strak trekt.
Daarna laat je de ketting weer in een boogje hangen..zodra de hengstenketting strak staan..en hij gaat rennnen heeft ie weinig effect meer..dus let erop dat de ketting in een boogje hangt.

B_Sweet
Berichten: 619
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: Jelsum(Leeuwarden)

Re: Paard loopt je gewoon omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:28

Onze tinker deed dat in het begin ook..En vooral als hij eten zag!
We hebben veel grondwerk gedaan als hij 1 stap voor ons deed moest hij 2stappen achterwaarts...
We kunnen nog steeds niet de staldeur open houden want als hij dan eten ziet gaat hij ook uit zijn stal...
Maar nu kunnen zelfs kleine kinderen hem meenemen..
In de bak heeft hij het eigenlijk nooit gedaan...
Je zou het kunnen proberen

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Paard loopt je gewoon omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:37

Veel grondwerk doen en vooral los-samen-werken. D.m.v. lichaamstaal het paard door de bak laten lopen. Hierdoor zorg je ervoor dat het paard jou als leider ziet.

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: Paard loopt je gewoon omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:02

Paard heeft gewoon geen respect voor je en dit los je op door vanaf de grond met hem te gaan werken en consequent te zijn. Geef hem een vinger en hij pakt je hele hand waarschijnlijk!

ingridge
Berichten: 286
Geregistreerd: 01-06-06
Woonplaats: noord-holland

Re: Paard loopt je gewoon omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 08:58

Mijn merrie heeft het nu eigenlijk alleen nog met de staldeur en smalle doorgangen (trailer gaat nu goed), dan gaat ze met een snelheid.... Nu heb ik haar zover dat een meter voor een open staldeur moet wachten en dan knip ik het touw los en dan mag ze naar binnen. Ik jaag haar niet op en leg nog geen voer in stal maar ze doet gewoon zo.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Paard loopt je gewoon omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:35

Concequent zijn, en de problemen vooral niet oplossen met kracht, dat win je niet. En idd grondwerk, veel wandelen en schakelen met stap en halt. De 3 jarige merrie bij ons op stal was precies zo. Ze is in een jaar tijd écht enorm veranderd, ze rijd nu af en toe zelfs rondjes met kleine kinderen door het land. Een heel ander paard is het geworden. Concequent zijn is zo belangrijk, zeker met die jonkies. Lachen

JeroenS

Berichten: 1036
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: Paard loopt je gewoon omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:46

Wat ik wil zeggen staat hier vast wel meer.
Je moet heel consequent zijn tegen hem, en hem op zijn plaats zetten als hij iets doet wat hij niet mag.
In dit geval kan je ook grondwerk met hem gaan doen om samen een band te vormen als het paard zich volledig op jou geconcentreed is, is dat al op de goede weg waarschijnlijk zullen de problemen met deze twee methodes langzamerhand weggaan.

Gr Jeroen

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Paard loopt je gewoon omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:35

Het inschakelen van hulpmiddelen vertelt het eigenlijk al: "hulp"middel. Een hulpmiddel betekent dat je eigen vaardigheden niet voldoende zijn. Dat is geen kritiek, meer het idee dat men niet weet hoe aan een relatie te werken. Bij een goede mens-paardrelatie moet jij 51% van de stemmen hebben. Niet meer en niet minder, je wilt namelijk geen slaafs/flegmatiek paard, maar een paard dat met plezier bij je is. Je vriend. Je kunt aan een relatie werken met grondwerk, freestyle, consequent zijn, goed nadenken voordat je wat onderneemt, jezelf niet overschatten, clickertraining, schrikparcoursen, aandachtsoefeningen etc. etc.

Eerlijk gezegd is het relatief eenvoudig om dit gedrag positief om te draaien. Over het algemeen is 1 dagjes cursus al voldoende om zoveel meer paardenplezier uit je hobby te halen.

Voor grondwerk moet je maar eens googlen, er is zoveel informatie over te vinden! Voor aandachtsoefeningen verwijs ik je naar mijn website bij Nieuws, daar staan diverse artikelen die ik voor vakbladen heb beschreven, in elk artikel staan wel praktische zaken die je kunt proberen.