paard met singelvrees wat te doen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Theeglas

Berichten: 2545
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

paard met singelvrees wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 18:40

heey,

Ik zit al een tijdje met een vraag eigenlijk.
Wij hebben een rps merrie van 4 jaar oud en die willen we gaan inrijden.
We zijn nu een half jaar bezig met zadelmak maken maar het wil eigenlijk niet zo vlotten.
Want elke keer als je een singel (zadel of lingeersingel maakt niet uit) om haar buik doe word ze al springetig zelfs al op het eerste gaatje daarna gaat ze contidnue stijgeren en bokken (echt fel kaarsrecht). En dit doet ze elke keer al ruim een half jaar lang.
Dus toen dachten wij gaan we eerste zonderr zadel erop dat gaat goed tot ze een misstap maakt en je je benen om haar heen doet dan gaat ze weer kaarsrecht omhoog staan.
Ze is al helemaal gekeurd en gezond verklaart dus pijn is het niet.

Wie kan mij helpen met tips om haar van haar singelvrees af te helpen?
Ow wij zijn trouwens de eerste die met haar aan de slag gaan we hebben haar al als veulentje en er is dus in het verleden niets gebeurd. En in de omgang is het een vreselijke schat.

Alvast bedankt voor de tips

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:22

Hee!

Waarschijnlijk heeft je paard gewoon een verschrikkelijk gevoelige buik, je zult het kunnen opbouwen met een elastieken dekencingel, eerst heel los, en dan steeds strakker doen. Dit kun je je paard gewoon op stal of in het land om doen en houden. Zo bouw je de druk langzaam op.
Succes met je paardje

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:23

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik heb wel gehoord dat het nog wel eens wil helpen

ik_jolanda

Berichten: 309
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:00

Accepteert ze wel borstels aan haar buik? Anders zou ik daarmee beginnen. Misschien kun je idd oefenen met een dekensingel, of anders doe je een centimeter om haar buik en die hou je dan even vast. Moet je trekken om de singel op het eerste gaatje te doen? Zo ja, dan kun je het misschien met een langere singel proberen, en die zo los doen dat hij net de buik raakt. Zodat er echt helemaal geen druk op haar buik komt. En dan langzaam opbouwen.
Succes!

Theeglas

Berichten: 2545
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: paard met singelvrees wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 12:17

Ja ze accepteerd borstels prima hoor niets mis mee.
Nou bedankt voor de tips ik zal eens aan de slag gaan met een deken singeltje.
Nogmaals bedankt voor de tips, al zijn meer tips natuurlijk altijd welkom

Charles

Berichten: 7477
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Onder de sterren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:23

misschien een singelbontje? voelt als je singel niet zo strak zit misschien aan als een borstel?

Theeglas

Berichten: 2545
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: paard met singelvrees wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 17:51

oowja das ook misschien nog wel een idee.
Super

ellepel

Berichten: 47382
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: paard met singelvrees wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:30

wij hebben er een gehad, die deden we zo'n dekensingel om en lieten haar vervolgens daarmee in de wei lopen.

na een dag was het al goed en was ze gewent aan de druk op haar buik, voordeel van zo'n dekensingel is dat het elastisch is ..

wel deden we 1e dag alles nog vrij los en daarna steeds wat strakker zodat ze daar rustig aan kon wennen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:15

Als je al een half jaar aan het emmeren bent ben je te lang bezig en heeft het paard inmiddels geleerd dat ze gewonnen heeft als je haar aansingelt.

Ik zou een prof inschakelen, niet nog langer doorgaan.

Joltsje

Berichten: 9044
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: paard met singelvrees wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:48

ellepel schreef:
wel deden we 1e dag alles nog vrij los en daarna steeds wat strakker zodat ze daar rustig aan kon wennen...


ik zou niet alles vrij los doen...natuurlijk het zou beter zijn. maar stel het zadel zit los, je paard doet gek en het zadel schuift opzij. dan zit het zadel dus aan de zijkant of tussen zijn benen..dat lijkt me ook niks

ellepel

Berichten: 47382
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: paard met singelvrees wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:55

maar in mijn bericht staat ook:

dekensingel



no way dat ik een zadel los erop zou leggen, nee gewoon zo'n elastische dekensingel, die omdoen, en laat ze maar lekker ermee in de wei lopen, ding geeft minimaal druk en zo kunnen ze rustig wennen

Niien_

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 23:16

Dit ken ik heel goed. Ik heb heel lang een paardje gereden die ook singelvrees had. Zadel erop leggen, No Problem, maar zodra ze de singel voelt begint ze heel druk te doen en te springen en alles. Ik kreeg er toen wel rustig en deed de singel op 1 gaatje. Eenmaal in de bak moet je natuurlijk meer aansingelen. Dus ze loopt iedere keer rondjes als je wil aansingelen. Hoogstens irritant. Paar weken later was ze er bijna vanaf en ging het veel beter. Totdat 1 of andere muts op haar ging rijden. Die wist niet dat ze singelvrees had. Dus zij zet dat paardje buiten de stal vast en trekt in 1 keer die singel aan. Paardje steigeren en doen halster breekt, paardje valt naar achter. Ongeluk gehad. Paardje viel achterover op een andere box en heeft enorm grote wond in dr nek. Ze was alle vertrouwen in de mens weer kwijt. Alle moeite was voor niks geweest. Nu is er 1 meisje die heel goed met haar om kan gaan en haar vertrouwen weer wilt terugbrengen. Dus hierbij wil ik je vertellen dat je beter 1 iemand hoogstens 2 mensen moet hebben voor het inrijden en van haar singellvrees af te helpen. Want stel dat er een of andere halve zool dat ook bij jouwe doet. Nou dan zijn de rapen gaar. Verder sluit ik me aan bij Ellepel.

Bonechi_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 05-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:50

Ik zou ook aan de gang gaan met dekensingels en sowieso met meerdere mensen werken. Als ze echt heel erg gaat slaan wil het nog wel eens helpen om haar in beweging een singel om te doen. Bijvoorbeeld in stap (aan een longe of met iemand ernaast) afleiding kan soms een hoop goedmaken.

Maar eerst zou ik de dekensingel proberen, later longeer singel. Als ze een tijdje getiert heeft in bak of land met singel gaat ze misschien inzien dat ze niet opgegeten wordt.

Bienotje

Berichten: 10878
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:59

Een half jaar is wel een erg lange tijd om te tobben met omdoen van een singel o.i.d. Want ik merk hieruit op dat jullie nog niet zijn toegekomen aan rijden. Nu moet dit echt niet perse direct, maar dat je het niet doet omdat je denkt dat je paard er niet aan toe is uit voorzorg of omdat je gewoon nog niet zover bent dat je paard een zadel kan dragen is wel een verschilletje..

je paard heeft al een half jaar de tijd gehad om nare ervaringen met druk op de buik te gaan koppelen. Denk aan proberen met zadel/ longeersingel/ ruiter zonder zadel die been geeft etc..

Lijkt wel mee te vallen, maar al die keren heeft je paard waarschijnlijk geen enkele keer druk op de buik als prettig en niet erg kunnen ervaren.

Klooi liever niet zelf verder, maar laat het door iemand anders doen. Lijkt me in dit geval het beste

Succes verder!

Theeglas

Berichten: 2545
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: paard met singelvrees wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 17:10

Jah nou ik ben nu zelf aan de slag gegaan, eerst met de dekensingels en binnen 3 dagen had ik zonder problemen het zadel erop. Ik ga er nu vanavond voor de eerste keer op dus dat is wel spannend.

Een half jaar klooien is een groot woord op zich want het klopt in totaal zijn we een half jaar verder na de eerste keer dat we probeerde maar we hebben haar eigenlijk maar een stuk of 10 keer gedaan want ze had een veulen gehad en wij zijn nog een maand op vakantie geweest.

Maar nouja het gaat erom die tip over de dekensingels was super, het gaat nu hartstikke goed

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:40

Mijn paard heeft ook singeldwang, heeft ze altijd al wel gehad maar de reden weten we eigenlijk niet.
Nu ik fulltime met haar bezig ben oefen ik veel door te borstelen en met een zachte borstel over de singelplek te borstelen. Met mijn hand wrijf ik er ook veel over heen en geef zo af en toe wat druk.
uiteindelijk kon ik het zadel erop leggen en heel rustig aan aansingelen. De singel hing heel los en steeds maak ik hem een gaatje korter. En uiteraard veel belonen.
Ze legt haar oren wel in de nek, maar doet geen gekke dingen meer.

Maar misschien een tip om er een ervaren iemand bij te halen.
Bij mij komt er a.s. donderdag iemand om me ermee te helpen

mayjan
Berichten: 64
Geregistreerd: 29-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:24

nou,,, hoe ging het toen je erop zat?

mayjan
Berichten: 64
Geregistreerd: 29-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:25

Maar,, met dekencingel ging dus goed

ellepel

Berichten: 47382
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: paard met singelvrees wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:55

Citaat:
Maar nouja het gaat erom die tip over de dekensingels was super, het gaat nu hartstikke goed


ja dat wil wel he?
zo'n singel is elastisch,dus geeft gelukkig altijd wel wat mee



ik heb zelf nu ook een elastische singel voor het zadel, ook een super uitvinding vind ik

Theeglas

Berichten: 2545
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: paard met singelvrees wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 12:26

het ging fantastisch goed!
Ik heb er vandaag weer meegereden en het gaat super
Als je beengeeft vind ze nogwel wat vreemd maar doet ze niet raar of ze reageert niet of ze gaat stil staan omdat ze het nog niet snapt. Maar dat geeft niet.

Alle mensen met super tips bedankt, zo zie je maar weer geduld word beloont