Wel of niet toestaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OneDesire
Berichten: 1032
Geregistreerd: 17-07-04

Wel of niet toestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 21:57

Tijdens het poetsen van mijn paard, gaat hij mij terug poetsen. Eigenlijk vind ik dit best een groot compliment van hem naar mij toe. Alleen gebruikt hij ook wel eens zijn tanden. Hij bijt niet echt, maar knabbelt een beetje, zoals je paarden ook bij elkaar aan elkaars schoft e.d. ziet friemelen. Maar ik weet eigenlijk niet of ik het nou moet toestaan, aangezien ik bang bij dat hij straks wat te enthousiast wordt en mij pijn doet, ook al is dat onbedoeld. Ik heb het idee dat als ik hem er voor zou afstraffen, hij niet snapt wat hij verkeerd doet .

Whoopi32

Berichten: 73
Geregistreerd: 21-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:58

Ik vind het een goede vraag, weet alleen het antwoord niet, ben wel benieuwd, dus ik ga dit volgen.

miilou_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: limboland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:00

ik zou het antwoord ook niet weten, wel een lief gebaar van je paard!
zou wel zonde zijn hem voor dit af te straffen want opzich doet hij niet echt iets verkeerds!

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:00

Sitella en Whoop doen dit ook altijd, ik duw dan altijd zachtjes hun hoofdje weg

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:04

Ik sta het niet toe, en ze gaan keurig tegen de stal aan friemelen of in de lucht, dus je kan ze prima leren dat ze neit mogen terug kriebelen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:06

Ik vind het onnatuurlijk om het af te straffen, je paard doet dit niet uit gemeenheid maar uit vriendelijkheid. Ik hou mijn hand onder de mond als ze met hun tanden gaan, op zo'n manier dat ze wel kunnen kriebelen met de lippen maar niet met de tanden. Werkt prima.

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:09

Ik sta het niet toe mijn paard deed het ook maar wisselde het af met echt bijten of ineens aan mijn jas trekken.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:11

Je hoeft het ook neit af te straffen om ze te leren dat het neit mag

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: Wel of niet toestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:14

Ik sta het niet toe tijdens het poetsen. Ik duw ze dan zachtjes terug.
Maar ik bouw wel eens een kriebelsessie in. Dan kroel ik bij de schoft in de manen en stel mijn hand ter beschikking waar ze met de lip op mogen terugkroelen. Mijn paarden weten dit precies en vinden het volgens mij ook leuk om op die manier aandacht te krijgen.
Tijdens het poetsen wil ik het niet hebben, omdat ik dan bezig ben met andere dingen, want als ik bijv. aan eht vlechten ben, wil ik dat ze absoluut stil staan en dat verschil is voor de paarden erg moeilijk te bevatten: bij poetsen wel..bij vlechten niet...dus daarom alleen als ik bij de schoft krabbel en mijn andere hand uitsteek.

lottehaf
Berichten: 146
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Wel of niet toestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:41

ik sta het het wel toe, het is iets natuurlijks.
en als je ze wegduwd ofzo weten ze niet wat je daarmee bedoeld.
je kan idd je hand onder zijn mond houden en hem daar even op laten kriebelen.

ikke

Berichten: 37616
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Wel of niet toestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:19

Ik heb mijn paard geleerd dat tanden niet gebruikt mogen worden op mensen. Hij is er zo eentje die alles met zijn mond onderzoekt. Aangezien hij ook erg goed op stem te corigeren is, heb ik hem steeds "bestraft" als hij tanden wilde gebruiken en beloond als hij alleen lippen gebruikte. Ik kan hem dus nu ook veilig toestaan dat hij terug kriebelt, want hij weet dat hij z'n tanden niet mag gebruiken.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:51

Één van mijn ponys mag dit van mij wel doen. Als ze te enthousiast wordt duw ik haar hoofd aan de kant
De kleinste laat ik het niet toe, hij bijt en haalt dan soms ook flink uit met zijn tanden.
Het andere paard duwt me omver dus die laat ik het ook niet toe

OneDesire
Berichten: 1032
Geregistreerd: 17-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 14:05

Mijn paard is dus ook zo eentje die alles met z'n mond moet onderzoeken. Ik zal ook eens proberen of ik hem kan afleren z'n tanden te gebruiken met mij poetsen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:12

Ik sta het niet toe met poetsen, op het moment dat je een trui of een jas aanhebt is het wel schattig, met blote armen minder, helemaal als ze hun tanden gaan gebruiken. Friemelen doen ze dan maar ergens anders....

Als ik ze aai wil mijn oudere nog weleens op zoek gaan naar lekkers, gebruikt daar alleen haar lippen bij. De jongere gebruikt nog te vaak haar tanden en is daar wat onbehouwen in, dat bestraf ik met stem.

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:02

tis negatieve aandacht vragen en die aandacht zou ik niet geven, eerst poetsen en later mag hij knabbelen.

rick_erika

Berichten: 486
Geregistreerd: 15-12-05

Re: Wel of niet toestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:05

ikke schreef:
Ik heb mijn paard geleerd dat tanden niet gebruikt mogen worden op mensen. Hij is er zo eentje die alles met zijn mond onderzoekt. Aangezien hij ook erg goed op stem te corigeren is, heb ik hem steeds "bestraft" als hij tanden wilde gebruiken en beloond als hij alleen lippen gebruikte. Ik kan hem dus nu ook veilig toestaan dat hij terug kriebelt, want hij weet dat hij z'n tanden niet mag gebruiken.


Herken het,
Een van onze pony`s doet het ook en hij kriebelt terug alleen met zijn lip.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:21

marleen_usar schreef:
tis negatieve aandacht vragen en die aandacht zou ik niet geven, eerst poetsen en later mag hij knabbelen.


Negatieve aandacht vragen, dat is echt onzin hoor In kuddes kriebelen paarden elkaar ook terug als soort wederdienst.. voor vriendjes.. heeft niets met negatieve aandacht vragen te maken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:25

WildWings schreef:
marleen_usar schreef:
tis negatieve aandacht vragen en die aandacht zou ik niet geven, eerst poetsen en later mag hij knabbelen.


Negatieve aandacht vragen, dat is echt onzin hoor In kuddes kriebelen paarden elkaar ook terug als soort wederdienst.. voor vriendjes.. heeft niets met negatieve aandacht vragen te maken.


Dat ben ik met je eens WildWings. Zelf sta ik terugpoetsen trouwens niet toe om praktische redenen (je kleren worden smerig en in de zomer zijn die tandjes niet fijn om te voelen). Ik straf het niet af, maar ik duw gewoon het hoofd aan de kant als er een poging tot terugpoetsen ondernomen wordt.

Imitador

Berichten: 1585
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:31

Gewoon lief het hoofd wegduwen of even naar de zij kant stappen. Ik doe meestal als hij zijn tanden gebruikt alsof het heel pijn doet en dat ik er van schrik. Dus zodra ik tanden voel snel achteruit stappen en beledigd doen, en dan kijkt hij zo heel verschrikt en doetie het niet meer met tanden, whaha. Heel toneelstuk, maar werkt zeker! Hij schrikt er gewoon van dattie me dan pijn doet... Zeker niet straffen omdat het om negatieve aandacht vragen, tis gewoon lief bedoeld!

Bergje

Berichten: 1701
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Het huis naast de oprit

Re: Wel of niet toestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:42

Buiten krabbelbereik gaan staan, dat kan makkelijk en/of ietsje korter vastzetten (natuurlijk niet zo kort dat ie niet meer kan bewegen). Dan heb je er geen last van. Het is inderdaad leuk als je dikke kleren aanhebt, in de zomer echter niet meer! Afstraffen zou ik ook niet doen, maar van krabbelen komt misschien wel bijten en dat is minder.

OneDesire
Berichten: 1032
Geregistreerd: 17-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 20:39

Ik vind het zeker geen negatieve aandacht vragen. Het is juist vriendelijk bedoeld lijkt me.

Ik heb er niet echt last van, vind het zelfs wel leuk en lief, maar dan moet het idd wel bij lippengebruik blijven en geen tandengebruik. Ga dus eerst eens proberen met de tips zoals hoofd zachtjes weg duwen bij tanden gebruik en/of verschrikt reageren zoals Imitador zegt.

Voor wat betreft dunne kleren in de zomer: dat heb ik al een paar keer meegemaakt, en geeft nu nog geen problemen. Maar dat wordt uiteraard anders als meneer te enthousiast wordt en zn tanden echt goed gaat gebruiken. Nu is het nog knabbelen.

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:50

Bij mijn pony laat ik het altijd gewoon toe, ze doet het ook heel zachtjes en lief. Zodra ze haar tanden gebruikt hoef ik alleen maar: He! te zeggen en ze gaat weer zachtjes verder..

Maggiolino

Berichten: 28
Geregistreerd: 25-05-06

Re: Wel of niet toestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:07

Ik zou het niet toestaan. Het kan best een keer misgaan. Het is lief bedoelt, maar je hebt er niets aan als je arm (of wat dan ook) straks open ligt.

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Wel of niet toestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:24

het gaat er om dat ze op het moment van poetsen aandacht vragen terwijl ze dan al aandacht krijgen, tis dus negatieve aandacht.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:34

Ik duw het hoofd weg en zeg gewoon 'Niet doen!' Als ze trouwens hun tanden er bij gebruiken geef ik wel echt een goeie brul en bij herhaling een tik. Een van de paarden heeft al eens mijn wang vastgehad tijdens het kroelen en dat was NIET fijn.