Van je weglopen aan het halster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Van je weglopen aan het halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 12:44

Ik heb een heel vervelend probleem met mijn 5 jarige KWPN ruin.

Als ik hem aan het halster ergens naartoe breng dan kan hij soms zomaar de andere kant uitlopen.
Zelfs als ik met mijn rechterhand het halster vast heb draait hij opeens zijn hoofd naar rechts en loopt die kant op en trekt mij gewoon mee.
Hij is helemaal niet groot (1.60) maar wel heel sterk!
Doe nu vaak de knip aan de zijkant van het halster vast ipv aan de onderkant en als ik met hem de weg op moet doe ik hem het hoofdstel aan.

Hij haalt dit grapje ook uit als ik na de les hem op de trailer wil zetten, vlak voor de trailer draait hij van me weg, meestal heb ik hem dan al bij het halster vast maar dan nog red hij het vaak om me mee te trekken.
Laatst stapte hij daardoor op mijn laars waardoor ik viel en hij op de binnenkant van mijn knie ging staan (aaaaauuuuuuuw)!

Hij doet het niet omdat hij angstig is of gestresst ofzo, hij wil gewoon op dat moment zijn eigen zin doen, thuis loopt hij zo de trailer in.
Hij heeft na de les gewoon geen zin om bij de andere paarden weg te gaan.

Wie heeft voor dit probleem een oplossing?

mandy101

Berichten: 1274
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:46

een halstertouw gebruiken

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:53

Een halstertouw met een ketting eraan kopen! Dan het halstertouw door het ijzer van het bakstuk naar de andere kant brengen onder de kin door en daar weer vastmaken aan het ijzer van het bakstuk. Vooral niet trekken maar als hij probeert weg te lopen een rukje geven! Wij zweren bij halstertouwen met een ketting, de paarden hebben er heilig ontzag voor! Natuurlijk niet blijven rukken als ze braaf zijn maar uitbundig belonen maar dat snap je zelf ook wel!

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:56

consequent zijn! De pony neemt gewoon een loopje met je en weet dat hij de baas is, dit moet dus snel veranderen.. probeer hem goed aan te pakken, en voor de rest ga ik met de andere 2 mee

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 13:03

aerdenhout1

Bedoel je de knip aan de rechter kant vastmaken en dan onder het kin door en dan door het ijzeren gat links?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:13

Niet alleen onder de kaak, over de neus kan ook.

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 14:19

Oke, denk dat over de neus misschien het meeste effect heeft.

Heb nog nooit eerder te maken gehad met een paard die dit doet, en weet je hij doet het als je er het minst op verdacht bent en omdat hij zo sterk is ben je te laat om in te grijpen en kun je alleen maar meelopen en hem dan weer opnieuw de kant op gaan waar je naartoe wilde.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:21

Voorkom dat je gaat trekken, en laat meteen los als het paard weer jouw kant toegaat. Als je blijft trekken gaat het paard het van je qua kracht winnen.

Ik zou veel grondwerk doen, en een touwhalster gebruiken, dat werk wat scherper in (daar niet mee losgooien en niet mee vastzetten) en veel oefenen. Laat acuut de druk op het halster varen als hij een stap jou richting uit maakt. Hij moet leren op je af te gaan als hij druk voelt, en niet met het hoofd in de wind een andere kant uit te lopen.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:31

Over de neus ben ik geen voorstander van! Dat is n.l wel erg pijnlijk en zou ik alleen in het alleruiterste geval proberen!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:40

Idd ketting over de neus, of onder de kaak door.
Hier moet je wel echt met beleid mee omgaan. Niet trekken, alleen een klein rukje.
Dit heb ik ook een klein tijdje gedaan bij mijn pony, en daarna was het helemaal over. Ze moeten het even doorhebben. Nu loopt ze zo ook aan gewoon touw braaf mee.

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 16:45

Ik zal in iedergeval een touw met ketting kopen en eerst onderlangs proberen.
Maar hij is niet zo heel erg snel ergens van onder de indruk en als hij het in zijn hoofd heeft om de andere kant op te willen dan gaat ie gewoon ongeacht wie hij daarvoor omver moet lopen of met zich meetrekt, ik denk soms ook weleens dat het gewoon dommigheid en lompheid is, zijn moeder een Engelse Volbloed (heb hem zelf gefokt) was een paard wat heel sensibel, kijkerig en soms wat zenuwachtig was maar liep me nooit omver en stond ook nooit op mijn tenen dus misschien heeft hij dit van zijn Pa (Feinbrand) meegekregen?
Hoop wel dat het van tijdelijk aard is, want je moet je hoofd er goed bijhouden heb niet zoveel zin om zijn hoeven nog eens op mijn benen te voelen

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:54

Geloof me als je het op de juiste manier doet dan heeft ie binnen de kortste keren heilig ontzag voor je! Ik heb n.l fjorden haflingers en een van 1.85 staan die dat kunstje ook deden! En net als afgelopen week toen het zo stormde was ik erg blij met mijn ketting toen ze uit het land moesten! Je voelt je dan erg klein hoor, tussen die grote jongens!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:04

Ulfeino schreef:
Ik denk soms ook weleens dat het gewoon dommigheid en lompheid is, zijn moeder een Engelse Volbloed (heb hem zelf gefokt) was een paard wat heel sensibel, kijkerig en soms wat zenuwachtig was maar liep me nooit omver en stond ook nooit op mijn tenen dus misschien heeft hij dit van zijn Pa (Feinbrand) meegekregen?


Kan,maar hoeft niet. Als er als veulen al teveel en verkeerd mee is omgegaan, kan hij het ook daar hebben geleerd.

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 17:22

Als veulen was hij al wat zo en ook erg brutaal, hij is vanaf dag 1 veel in handen geweest, voetjes optillen, vast zetten, meelopen aan touw (samen met moeders over de weg naar de wei), met zachte borstel borstelen, plastic zakken etc. om hem maar zo jong mogelijk overal aan te laten wennen.
Drie seizoenen heeft hij met andere jonge paarden in de wei gelopen.
Dit wegdraaien doet hij sinds ongeveer een half jaar, hij heedft het gewoon een keer ontdekt dat hij dan sterk is en er mee wegkomt en dus probeert hij het weer als iets hem niet zint.

Hij probeert me met rijden ook uit, hij is slecht voor het been en wil zijn eigen tempo lopen als je hem vraagt te versnellen dan kropt hij zich op en als je hem dan een keer goed aanspoort of een tik geeft bokt hij zo ook bij het aanspringen in de galop.
Pas als hij voelt dat je boos wordt en je niets van zijn gemopper aantrekt begint hij te luisteren en gaat hij doen wat je van hem vraagt.

Maar ja hij is nog jong en ik ben me er heel goed van bewust dat ik hem eigenlijk wat meer zou moeten rijden, nu is het vaak maar 2 keer in de week (verder wel overdag weidegang), ondanks dat hij al een jaar onder het zadel is is hij eigenlijk nog steeds niet goed doorgereden.
Vind zelf dat ik daar rekening mee moet houden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:40

Nee, daar hoef je geen rekening mee te houden...of dacht je dat dit gedrag over gaat als je wat meer gaat rijden?

Op het moment dat het paard zijn hoofd van je af wil draaien en als het ware zijn hele gewicht ten je gaat gebruiken moet je ervoor zorgen dat zijn achterhand van je vandaan gaat. Desnoods gebruik je een carrot stick of een zweep, en tik je tegen de achterhand aan. Hiervoor moet het paard wel eerst hebben geleerd dat een tikje tegen de achterhand betekend dat hij voor de druk weg moet lopen. Kortom: grondwerk, desnoods met stokje (carrot stick) Op het moment dat de achterhand bij je vandaan gaat komt het hoofd naar je toe en heb je iig zijn aandacht.

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 09:26

Ik zal het proberen in theorie klinkt het goed maar heb wel een beetje mijn twijfels, want als ik hem normaal vastknip onder het halster en hij buigt af naar rechts en ik zou hem dan aantikken dan denk ik dat hij alleen maar meer van me wegloopt.
Nu heb ik de knip steeds aan het bakstuk zodat ik meer macht heb om zijn hoofd weer naar me toe te trekken.

Ik merk dat als ik hem meer rij of longeer hij meer op mij gericht is en mij meer als leider ziet dan wanneer ik hem alleen maar een beetje poets en daarna in de wei zet.
Gister heb ik hem voor we naar de stal gingen eerst nog even gelongeerd, toen ik bij hem kwam wilde hij eerst niet komen en keek erg chagerijnig en liet zich niet pakken.
Heb hem toen een beetje aangemoedigd met de longeerzweep en toen begon hij uit zichzelf rondjes om me heen te draven en te galoperen, net of zat hij aan de longeerlijn en hij had de oortjes mooi vooruit je kon merken dat hij er aardigheid aan had.
Op de linkerhand heb ik hem even aan de longeerlijn gezet want dat is zijn mindere kant en dus draaide hij los steeds om.
Daarna was hij erg gezellig en liep los met me mee, ging nog even wat drinken en kwam toen weer in volle galop naar me toe ik kon merken dat hij helemaal op mij gericht was en graag met me mee wilde.

Met meer rijden e.d. heb ik hoop dat hij zich meer op mij richt en de band beter wordt hij mij meer als leider zal zien en minder behoefte zal hebben zijn eigen gang te gaan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:48

Dat kun je met grondwerk ook bereiken. De eerste tekenen daarvan heb je gisteren al gezien.

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 13:02

Heb onlangs een touw met ketting gekocht en kan niet anders zeggen het werkt super, hij probeert het niet eens meer!
Kan nu ook weer met hem aan het halster over de weg naar de wei brengen, bij andere paarden langs.

Ben heel erg blij

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:28

als je heel erg snel bent, kun je ook op het moment dat hij zijn hoofd naar rechts draait met je rechterhand onder de hals door een tik op de zijkant van zijn hoofd geven. Maar dat vergt wel handigheid en heel erg alert zijn.

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 14:03

Ja dat zou ook kunnen, maar het nadeel daarvan vind ik dat je dan idd doorlopend heel erg allert moet zijn en niet ontspannen naast hem kunt gaan lopen.

Maar ze zijn wel super slim, want ik heb niet een keer aan het touw getrokken hij had gelijk in de gaten dat hij het nu beter uit zijn hoofd kon laten .

Zijn moeder ging altijd hangenals ze vast stond, maar als ik er eens 2 touwen aan het halster deed, of een extra band om de nek, deed ze het niet, ze zijn zo slim de boeven!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:06

Ulfeino schreef:
Ja dat zou ook kunnen, maar het nadeel daarvan vind ik dat je dan idd doorlopend heel erg allert moet zijn en niet ontspannen naast hem kunt gaan lopen.

Je zult wel moeten nu. Hij maakt misbruik van je, en dat zul je moeten oplossen. pas als hij lief en braaf altijd meeloopt, kun je weer makkelijker worden. Ik vind het persoonlijk een prettiger oplossing dan met een ketting gaan werken, het vergt alleen consequent en alert zijn.

Citaat:
Maar ze zijn wel super slim, want ik heb niet een keer aan het touw getrokken hij had gelijk in de gaten dat hij het nu beter uit zijn hoofd kon laten .

Zijn moeder ging altijd hangenals ze vast stond, maar als ik er eens 2 touwen aan het halster deed, of een extra band om de nek, deed ze het niet, ze zijn zo slim de boeven!

toch is het dan een kwestie van strenger opvoeden, ze leren vanzelf dat ze dan beter braaf kunnen zijn. Onze Raimaer was als 3 jarige een onvoorstelbaar lompe ezel, en die is ook een keurige dame geworden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:08

Fijn dat de ketting succes heeft. Maar durf hem ook na verloop van tijd gewoon weer weg te laten.
En dat hij nu zo zoet met de ketting over zijn neus is, betekend niet dat je niet alsnog aandacht en tijd aan het grondwerk moet en kunt besteden....

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:09

dat ben ik met cassidy eens. Je zult de rangorde duidelijker moeten maken, hij neemt gewoon - letterlijk en figuurlijk - een loopje met je.

MarRic

Berichten: 241
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:40


Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:19

Wijken voor druk is een hele mooie! Hij kijkt weg, jij oefent druk uit op halster, ketting, teugels of wat dan ook. Zodra hij terug kijkt, of met zijn hele lijf weer jouw kant op komt en zich dus weer bezig gaat houden met jou, meteen de druk eraf. Succes.