Pony stijgert als tie vast staat !HELP!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Pony stijgert als tie vast staat !HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 19:21

Hooii ik en een vriendin van mij hebben een vz-pony maar we mogen hem niet meer vast zetten met verzorgen omdat hij dan gaat stijgeren een keer was het zo erg dat hij zijn halster touw brak en achterover rolde omdat dat ding ineens los liet.. en toen mijn vriendin hem vast had aan zijn hoofdstel deed hij het ook en heeft hij zijn hoofdstel kapot gemaakt,, hij is soms best irritant met poetsen als je hem gewoon vast hebt want dan gaat ie achter uit lopen.. En als je hem dan terug trekt gaat ie op zijn achterbenen leunen.. Egt zo van kijk is als je nog een keer trekt stijger ik weer hoor.. En wij vinden dit best wel eng dus meestal trekken we dan maar niet meer.. Dus eigelijk is hij meer de baas over ons als wij over hem.. Verder is hij wel heel lief hoor.. maar hebben jullie mischien een idee hoe we kunne zorgen dat hij gewoon weer vast kan en weten jullie mischien waarom dat hij dit doet?

fourth
Berichten: 1904
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:24

Wrong forum!

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:25

Ik heb even getemt want dit staat verkeerd.

Hij steigert volgens mij niet, maar hij hangt! Ik heb het zelf niet meegemaakt met een paard maar er zijn mensen die hem gewoon een schop verkopen zodra ze gaan hangen. Iemand bij mij op stal heeft haar paard "laten vallen' toen hij ging hangen. Gewoon touw lostrekken. Paard schrok zo dat hij het nooit weer heeft gedaan of dit de beste manier is vraag ik me wel een beetje af

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 19:26

Ooow sorryy jaa zie het :S foutjee (A)

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 19:26

jaa als je aan zijn halstertouw trekt gaat hij hangen maar als je hem aan zijn hoofdstel vast heb en hij wil bv grazen wat dus niet mag met hoodstel dan gaat hij wel stijgere;)

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:28

Mag ik vragen wat je dan doet als hij gaat grazen ??

Mariskatw
Berichten: 1246
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Oldenzijl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:29

Ja ik ken ook een man, die pakt gewoon de bezem en als ze gaan hangen geeft ie ze zo´n ram voor de billen, dat ze zich de volgende keer wel 3x bedenken voor ze het doen. Maarja... zo hard moet je maar net kunnen zijn...

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:30

Sowieso zou ik een halster/touw gebruiken, dat makkelijk losschiet, om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Misschien kun je een zweepje gebruiken, wanneer hij/zij weer gaat hangen.

bokjebok
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-05-06

Re: Pony stijgert als tie vast staat !HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:34

die van mijn heeft dit ook gedaan
ik weet niet of je paard goed luisterd naar je stem
ik heb het zo opgelost ik bleef opletten en zodra ze het wou doen zei ik heel boos en hard voorwaards! en gaf dr dan een tik op dr bips...

k weet nie of ik dat zo goed heb opgelost ma het heeft bij mijne geholpen!

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 19:53

als hij gaat grazen is eerst met mijn stem proberen gewoon heej !! daar reageerde die eerst wel op.. nu niet meer;) daarnaa gewoon rustig (niet dat ik zen halve hoofd eraf trek) omhoog trekken en als tie dean nog niet luistert geef ik wel een ruk aan zijn hoofdstel of halstertouw.. vorge maand was er met gif op het gras gespoten dan ruk ik liever met geweld zijn hoofd omhoog als dat ie straks ziek in zen stal licht

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:02

Wij zetten ze gewoon nooit meer vast, vind het doodeng en je lokt er alleen maar ongelukken mee uit, heb er meerdere achterover op de rug zien klappen. En denk ook niet hem even aan de boxwand vast te zetten, want die trekken ze er ook zo uit.
Als je hem gewoon vast hebt en hij gaat hangen moet je er gewoon iemand met een zweep achter zetten die hem zo'n enorme opdonder verkoopt dat hij nooit meer durft te gaan hangen

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 20:03

jaa maar ik poets mijn vz pony gewoon bij zijn stal en dat zijn zeg maar 6 stallen drie aan de ene kant drie aan de andere kant waar mss 4 meter ruimte tussen zit dus als ik hem een tik geeft zit tie waarschijnlijk bij zijn buuf in de stal

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 21:16

niemand meer?(A)

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:20

Waarom zet je hem dan niet gewoon los in z'n stal dan ?

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 21:28

ik poets hem niet in zen stal maar tussen alle stallen als ik hem los laat issie hem zo gepeert en los in zijn stal poetsen:| oeii liever niet.. dan draait ie zen kont naar me toe en wat tie verder doet dat wil ik niet weten:P

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:39

Hoe gaat de eigenaar met de pony er mee om ?

Hoe kort heb je hem staan, paard van vriendin hing alleen als hij kort stond, zette ze hem aan een langer touw dan bleef hij gewoon staan. Je hebt blijkbaar ook weing vertrouwen in het beestje als niet bij hem in de stal durft omdat hij dan trapt. Dat is niet normaal hoor, dat een paard mept als je bij hem in zijn stal staat.

Je kan natuurlijk ook een keer het paard ergens anders aan zetten, waar je hem wel een tik voor de kont kan geven als hij hangt... hoeft niet perse in de stal.

Over dat graseten: Je moet voorkomen dat hij gras gaat eten, dat is het makkelijkste. Gewoon vasthouden, hij mag niet zomaar naar beneden duiken als hij zin in gras heeft. Goed opletten en zodra hij een poging doet meteen corrigeren. Even een rukjes aan het halster of hoofdstel, hij mag gewoon niet eten. Als hij eet, dan heeft het paard al gewonnen. Je kan hem dan wel omhoog trekken maar hij heeft zijn grassprietjes dan al binnen.

Het handigste is eigenlijk gewoon dat een ervaren iemand je gaat helpen met de pony. Je weet niet wat je met hem aanmoet en hij is duidelijk de baas over je. Zoek een ervaren iemand of vraag de eigenaar of hij wil helpen. Dat is het beste, en daar hebben jullie beide plezier van.

By the way: je topic omhoog schoppen mag niet he , is een beetje vervelend. Heb geduld mensen antwoorden vanzelf. Niet ieder uur zelf een berichtje zetten zovan: nu komen er meer reacties.

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 21:41

Ik ben niet bang van hem en ik vertrouw hem wel.. maar zijn eigenaar is veel te lief vor hem als ze hem uit zijn stal haalt krijgt hij een snoepje.. als hij gepoetst word krijgt hij een snoepje als zijn zadel er op word gelegt krijgt hij een snoepje enz.. maa rik vind dat niet goe dus bij mij krijgt hij er gewoon een al sik aan kom en een als ik klaar ben met rijden.. hij doet zo trouwens alleen voor het rijden naar en tijdens het rijden ben ik wel de baas over hem

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 21:48

de eigenaar vind het trouwens ook niet erg als hij gras eet of gaat hangen of stijgeren.. eigelijk kan de pony er niks aan doen maar hun zijn 5 x per week bij hem en wij maar 1x dus het lijkt me niet dat ik het zo kan afleren dan leren hun het hem wel weer aan of niet?

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:09

-> VMR OMG

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 17:44

Oo sorry maar iemand nog tips? moet er zometeen weer heen*D

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:51

Als er niet konsekwent met de pony wordt omgegaan, en met name door de eigenaar, denk ik dat je weinig kans maakt om dit gedrag nog te veranderen.

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 17:53

Noujaa voor mij is het niet zo heel erg.. maar vin het vooral zonde van de pony!

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 18:15

Iemand alsjeblieft?

Bienotje

Berichten: 10878
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:24

Er zijn een aantal goede tips gegeven, alleen die zijn volgens jouw allemaal niet bruikbaar..Wat moet men dan nog meer verzinnen dan?!?

Hoe gaat nu de eigenaar ermee om, bij hun steigert het paard ook en dit laten ze toe. Als dat zo is, moet het paard na enkele dagen bij hun onhandelbaar zij aangezien ze dus over zich heen laten lopen..

Maar zo te horen gaan ze er nog steeds mee om.. Vinden zij hun paard ook onhandelbaar?!

Gebruik anders gewoon met poetsen een halstertouw door een ring heen, terwijl jij het uiteinde vast hebt. Mocht er iets gebeuren weet je zeker dat je paard niet het touw kapot moet trekken, maar zo heb je wel iets om het paard te begrenzen..

Maar dat is alleen maar iets om het omgaan met je paard te vergemakklijken, niet het probleem oplossen.. Zolang het paard niet consequent wordt gecorrigeerd wordt het niet echt duidlijk voor hem..

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 18:32

volgens hun doet hij dat als hij schrikt dus belonen ze hem om hem gerust te stellen maar er is niks om van te schrikken