Paard gedraagt zich erg vreemd in de kudde.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mexxje

Berichten: 1764
Geregistreerd: 17-06-05
Woonplaats: friesland

Paard gedraagt zich erg vreemd in de kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 20:32

Vorige zomer was mijn ruintje van, vandaag 5 geworden , (enige man) erg druk bezig met 'zijn' kudde.
Hij was ze constant aan het beschermen, bij elkaar houden enz...
Sinds de winter heb ik er een IJslander erbij.
Een merrie van bijna 23 jaar, en is nu de enige IJslander in de kudde.
Nou was ik vanavond naar mijn pony's toe, en ik weet dat mijn 2 het erg goed kunnen vinden met elkaar.
Ze stonden weer heel lief te eten,, ik wou de IJslander gaan pakken maar dat lukte niet echt. maar kreeg haar uiteindelijk wel. en mijn ruin was niet bij haar weg te slaan. Hij deed haar precies na, ook toen we de IJslander niet konden pakken. Hij glipte dus mee naar stal. Vind ik verder niet zo erg. Ging ik even rijden, mijn ruintje even sneu hinniken en toen ik terug kwam weer. doet hij altijd.
Zet is ze weer in het land, Mijn ruin doet haar precies na, ze gaan dom staan en om haar heen kijken, hij ook. ze loopt naar het gras, hij ook.
en hij loopt de hele tijd achter haar aan, in alle gangen.
Maar op een een ofandere manier probeert hij haar ook te beschermen voor de anderen, want als die dichtbij komen gaat hij ze schoppen.
En ook als ze staat te eten, let hij heel goed op wat er om haar heen gebeurt. Komt de kudde in beweging, hij gaat rondjes om haar heen lopen....
Kennen jullie dit?
wie weet waar hij mee bezig is?

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:48

Hoelang geleden in je ruin gecastreedt?
Het zou kunnen dat er nog wat tytpische-hormonen in de ruin ronddwalen... Of je ruintje voelt zich opeens de leider van de kudde? Verder zou ik het ook niet weten.

mexxje

Berichten: 1764
Geregistreerd: 17-06-05
Woonplaats: friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 21:52

jah hij is laat gecastreerd en hij gedroeg zich als leider en hengst.
maar hij doet nu anders, hij bemoeit zich alleen maar met die ijslander

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:55

Mijn IJslander staat in een groep van 4 merrie's en een ruin, de ruin is de baas. En als de merries hengstig zijn loopt hij er ook steeds achteraan en dekt ze zelfs denk dat je merrie hengstig is. Gaat wel weer over

kiithos1
Berichten: 182
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: ergens ;-)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 22:38

Hij heeft er een vriendin bij, die beschermd hij.

mexxje

Berichten: 1764
Geregistreerd: 17-06-05
Woonplaats: friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 17:02

@thokkadisje, dat heeft hij wel eens gedaan.
maar dat is nu grotendeels over.
Mijn moeder zei dat hij mijn ijslander beschermd omdat zij zo oud is...
Die ijslander stoord zich er niet aan..
net een ster met een bodyguard

mexxje

Berichten: 1764
Geregistreerd: 17-06-05
Woonplaats: friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 17:03

@kiithos1
nee, die heeft hij al 3 maanden, en sinds ze in het land staan doet hij het. eerst bemoeide hij zich er niet zo veel mee.

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:30

Het klinkt mij eerder in de oren dat jouw ruin de oudere merrie behandeld als een soort moederfiguur. Hij gedraagt zich als een veulen. Zij doet iets, hij aapt het na. Zij gaat weg, hij voelt zich in de steek gelaten. Hij schermt haar af, want zij is zijn steun en die wil hij niet delen. Je zegt dat hij 5 is, dat is relatief jong. Is hij verder onzeker ? In de omgang met andere paarden (overactief kuddegedrag kan hier ook op duiden) ? In de omgang met mensen ? Met rijden ? Op dit moment vind hij zijn zekerheid bij je oudere merrie. Langzamerhand zal hij van zichzelf zekerder worden en minder aan haar gaan hangen. Kwestie van tijd dus en hem veel vertrouwen in zichzelf geven.