Wat te doen met 3 jarige die op zelfde plek stijgerd help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Wat te doen met 3 jarige die op zelfde plek stijgerd help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 19:31

Voorgeschiedenis:

Het gaat om een haflinger van 3 jaar en 2 maanden,er is 3 jaar niks mee gedaan,ik heb haar 2 maanden geleden gekocht.
Vorige eigenaressen waren ook bang van der en hebben haar niet aangepkt denk ik.
Ik begon met meelopen in de bak(kon ze ook niet)
Nu longeer ik 2 keer per week,en dat vind ze onwijs leuk.

Het probleem.
Het stukje van de bak naar paddock en bak komt ze omhoog.Soms gaat het 3 dagen goed,en dan opeens heeft ze het weer.Op andere plekke doet ze dit niet,ook niet bijv als ik langs het landje loop waar ze nu niet op mag ivm regen. Sinds een week zit ik er op in de stal en is superbraaf,doet helemaal niks. Het is wel een eigenwijze pony moet ik zeggen,maar het gaat dus specifiek om het stijgeren op dat punt.Ze komt echt boven je uit,al heb ik zweep in hand.Hoe dit te doen,harde hand of met wat lekkers af en toe.Mijn lesgeefster komt donderdag en dan ga ik het met haar ook bespreken,maar wil zoveel mogelijk meningen.Bedankt gr eline

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 19:31

O ja ik oefen dan wel altijd totdat ze braaf is en wel meeloopt,maar het probleem komt dus steeds terug

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:38

Ik weet natuurlijk niet de oorzaak van het probleem. Maar het is erg belangrijk dat je haar in haar waarde laat.

Hiermee wil ik zeggen, als ze omhoog komt, hou haar gewoon vast en blijf zelf rustig. Blijf vragen of ze naar je toe komt, door te vragen en weer los. Het paard doet dit niet voor niks, maar ik heb ook niet het idee dat er kwaad in zit.

Misschien is ze wel ergens van geschrokken? Laat haar maar in haareigen sop gaar koken, en ze draait wel bij.. Maar straffen heeft denk ik geen zin, volhouden wel, en niet toegeven..

kleine_joyce
Berichten: 74
Geregistreerd: 30-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:42

ik ben het helemaal met jeske 333 eens gewoon in dr eigen sop gaar laten koken

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re: Wat te doen met 3 jarige die op zelfde plek stijgerd hel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 19:45

Bedankt voor jullie reacties. Ik weet niet of er bij de vorige eigenaar wat gebeurd is,weet wel dat er bang voor waren.Ze is ook wel koppig,maar denk niet dat dit het alleen is. Ik heb het al op lieve manier geprobeerd,praten enz maar dan komt ze echt nie mee. Ze is wel erg op me gericht al,hinnekt steeds en is echt blij als ik kom. Ik vraag me echt af waarom dit stijgeren dus is.

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:48

Wat je evt nog zopu kunnen doen is snoepjes in je zak steken en elke keer als ze toch mee komt een snoepje geven..
Zo heb je kans dat ze het gaat vergeten, want er zijn toch lekkere snoepjes??

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 19:55

ja haha dat dacht ik ook al,maar ben nooit zo van het met snoepjes omkopen,want ze moet luisteren vind ik. Maar in dit geval gewoon moielijk,want het wordt gewoon gevaarlijk zo.Wel misschien een snoepje als ze braaf naar bak is gelopen,en dan geven,dat heb ik vandaag gedaan uiteindelijk.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Wat te doen met 3 jarige die op zelfde plek stijgerd hel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:59

Wat goed zou zijn is grondwerk. Op die manier krijgen jullie een betere band met elkaar en word jij een echte leider, waardoor zij dit soort dingen niet meer zal doen (tenzij het echt uit angst is, maar dat zal wel niet).

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 20:01

Ben wel veel ook bezig met haar met meelopen,en los meelopen,en dat doet ze zo braaf allemaal. Ik stop er echt veel tijd in,ben er iig 3 uur elke dag.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Wat te doen met 3 jarige die op zelfde plek stijgerd hel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:01

Meelopen is toch echt iets heel anders dan grondwerk (ik heb het dan over natural horsemanship he).

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 20:04

oke ja das misschien een goede optie ja,zal is over op zoeken en aan lesgeefster vragen

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:01

Ik bedoel ook niet dat je een paard moet verwennen, maar met een jong paard kun je wel degelijk iets veranderen of leren door hem zo te belonen. Als dat eenmaal goed gaat moet je het wel af bouwen, anders wordt het een verwend dier..

Isis_Ywen
Berichten: 291
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Midden nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:46

Het klinkt alsof er een gewoonte ontwikkeld is waar ze ooit wel iets positiefs uit heeft weten te halen.

Ik ben zelf geen voorstander van snoepjes, ook in dit geval niet. Wel van grondwerk (natural horsemanship; in welke vorm gegoten dan ook) onder proffesionele begeleiding. De kans dat ze het zelfde zal doen onder de man, is denk ik best groot, en ik zou dit probleem dus ook eerst oplossen voordat je verder gaat met inrijden.

Suc6 ermee!

Isis

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:13

Ieder zijn manier... Ik ben weer geen voorstander van natural horsemanship..

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Wat te doen met 3 jarige die op zelfde plek stijgerd hel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:18

Ik ben sowieso helemaal geen voorstander van steigeren.

Paard mag schrikken, springen en doen, maar niet op de achterbenen, het is gewoon te gevaarlijk,als ze niet op let of net verkeerd neerkomt is dat toch ruim 400 kg (in dit geval)op jouw rug.

Snoepjes geven lijkt me niet verstandig, ik weet niet opwelk moment je dat dan had willen doen?
Na het steigeren is sowieso geen goed idee.
Snoepjes geven als ze rustig mee gewandeld heeft heeft denk wel weinig nut en of ze het verband zal leggen?
Kans dat als je dan geen snoepje geeft zedan juist weer wel omhoog komt omdat ze het zo gewend is.

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 07:23

Is nadenken nou zo moeilijk? Natuurlijk geen snoepje na het stijgeren.. maar wel als ze braaf is meegelopen.. en dat na een tijdje weer afbouwen..

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:38

jeske333 schreef:
Is nadenken nou zo moeilijk? Natuurlijk geen snoepje na het stijgeren.. maar wel als ze braaf is meegelopen.. en dat na een tijdje weer afbouwen..


Eh een beetje normaal tegen andere mensen praten is dan zeker ook behoorlijk moeilijk?

Ik heb wel degelijk mensen gezien die als het paard naar beneden komt roepen goed zo dit is wel braaf, en dus ook mensen die dan wat lekkers geven omdat die "weer op de grond staat".
Zal volgende keer aan ze vragen of nadenken zo moeilijk is.

Rijan_

Berichten: 1429
Geregistreerd: 14-05-06

Re: Wat te doen met 3 jarige die op zelfde plek stijgerd hel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:43

ik ben het heele maal met jeske333 eens !!

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 12:24

Het gaat nu weer een paar dagen goed,ze is braaf meegelopen dan krijgt ze snoepje als ze in de bak is. Stel dat ze stijgerd,geef ik dus niet,en oefen ik opnieuw,loopt ze dan wel braaf mee dan weer snoepje in de bak

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:14

Als je kleine kinderen gaat belonen of omkopen met snoepjes, worden het verwende kengen. Bij paarden gebeurd dit ook. Een aai over de hals of een knuffel is ook al een beloning....

Blueberry

Berichten: 3242
Geregistreerd: 11-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:20

Pas maar op hoor met die snoepejes, daar kunnen het idd verwende (gemene) paardjes van worde..

Nh lijkt mij ook een idee. En vooral NEGEREN. Gewoon doorlopen, geen aandacht geven als ze steigert..

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:23

Orlando8 schreef:
Het gaat nu weer een paar dagen goed,ze is braaf meegelopen dan krijgt ze snoepje als ze in de bak is. Stel dat ze stijgerd,geef ik dus niet,en oefen ik opnieuw,loopt ze dan wel braaf mee dan weer snoepje in de bak


Een paard weet dat niet te koppelen helaas.
Steigeren mag best afgestraft worden: een keer roepen, een tik met de zweep of het uiteinde van het halstertouw, een ruk aan het touw... al naar gelang wat werkt bij jouw pony. En anders moet je zorgen dat iemand een keer achter je aan loopt met een longeerzweep, zodra ze stilvalt en omhoog komt, geeft de persoon achter haar een tik met de zweep zodat ze voorwaarts moet blijven (pas op dat ze niet achteruit slaat, dus wel afstand houden). En natuurlijk veel oefenen in het braaf meestappen.
Snoepjes zijn prima (voor je eigen gevoel!) om te belonen maar niet geschikt om ondeugden mee af te leren.

Blueberry

Berichten: 3242
Geregistreerd: 11-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:28

Als jij je paard lijdt. Dan moet jij straffen en niet iemand anders. anders denkt dat paard straks dat ie vanuit alle hoeken een zweepslag kan verwachten (van achteren kan ie niet eens zien aankomen) Ik vind het een gemene methoden. Je paard zal ej niet veilig bij jou voelen en je niet vertrouwen als ie vanachteren geslagen word. En zwieper met het lhalsterttouw kan je best geven, maar dan wel jij en niet iemand anders!

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:58

Zolang hij maar naar voren gaat Blueberry. Een paard dat steigert is zelf ook niet vriendelijk, die behandel ik ook niet vriendelijk. Dat heeft niks meer met vertrouwen te maken, want een paard vertrouwt al niet op jou als hij je op een dusdanige manier domineert.

Heleen1988

Berichten: 257
Geregistreerd: 21-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:11

ik ben het eens met urielle. Dit moet je echt de kop in drukken, want het paard heeft duidelijk geen respect voor je. Je moet dit zowieso eerst opgelost hebben voordat je een stap verder gaat.
Ik heb er ook ervaring mee met mijn jonge paard. Je kunt nu het beste 1 keer echt flink optreden, zodat ze in 1 keer weet wat haar plaats is. Jouw paard moet gewoon NU snappen dat jij echt de baas bent! En je kunt nu beter 1 keer heel hard optreden, dan 26 keer een beetje. Geloof me, het is niet leuk om te doen, maar sommige paarden hebben dit 1 keer nodig. (de mijne deed precies hetzelfde, maar dan onder het zadel. Ik ben er 1 keer afgesprongen voordat ze me eraf kon rodeo-en (ik had het zover laten komen dat ik er zowat elke keer naast lag, omdat ze doorkreeg dat ik toch niet echt iets deed als ze weer omhoog ging) en heb haar een pak rammel verkocht. En dat was de laatste keer dat ze omhoog is gegaan (nu een jaar geleden)) En ik heb haar daarna nooit meer 1 tikje hoeven geven.
Succes ermee!