Natuurlijk gedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PaardenDroom
Berichten: 139
Geregistreerd: 28-05-06

Natuurlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 19:04

voor mijn werkstuk heb ik een hoofdstuk geschreven over het natuurlijke gedrag over het paard, het moet beknopt, maar wel heel informatief zijn. Het is voor mijn werkstuk endurance. Ik heb het volgende geschreven, maar heb het idee dat er iets mist, kunnen jullie helpen? Want ik kom er zelf niet meer uit.

Om goed te kunnen paard rijden moet je kennis hebben over het natuurlijke gedrag van een paard, omdat je dan weet hoe een paard in bepaalde situaties kan reageren.

Een paard is een kuddedier, dit houd in dat ze in de natuur in kuddes leven, in die kuddes heerst een herarchie. Aan het hoofd van de kudde staat de alfa-merrie, zij neemt de beslissingen en is de wijste van de groep. De alfa-merrie is de gene met de meeste ervaring, het heeft dus niks met uiterlijk te maken.
Als tweede in de rang staat de alfa-hengst, hij is altijd achter de kudde om de paarden op te drijven als er gevaar is.
Als de mens de hoogste in de rang wil zijn, zal hij rustig, vastbesloten en consequent moeten zijn.

Een paard is een vlucht dier, dit houd in dat het onmiddellijk vlucht als er gevaar is.
Als een paard van iets schrik zal hij beginnen met vluchten, dit uit zich meestal in rennen.
Een paard zal niet snel het gevecht aan gaan.

Een wild paard loopt in de natuur de hele dag en legt in zijn leven heel wat kilometers af.
Het is voor een paard dus eigenlijk een hele omschakeling om 23 uur per dag in een stalletje te staan en 1 uur per dag te lopen. Je kan het paard daarom het best lekker op een weiland zetten zodat hij de hele dag kan lopen.

Elk paard heeft een ander karakter en een ander temprament. Dit maakt ieder paard een individu. Niet alle paarden vinden dus de zelfde dingen leuk. Als een paard iets fijn vind, of juist niet kan je dat zien in zijn lichaamshouding. Een paard met de oren naar voren is vrolijk een blij, een paard met de oren naar achter is boos of heeft pijn.

Djaikha

Berichten: 216
Geregistreerd: 16-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:28

Misschien kan je bij het vluchten nog zetten dat bergpaarden over het algemeen niet gaan rennen, omdat ze dan in een ravijn terecht kunnen komen. Bergpaarden kijken eerst wat er aan de hand is en dan beslissen ze of het gevaarlijk is en of ze moeten vluchten.
En misschien kan je er nog iets over de voeding inzetten. Dat paarden in de natuur de hele dag door eten, omdat ze een kleine maag hebben en dat je paarden in gevangenschap dus ook vaak een beetje eten moet geven.

Ik weet alleen niet of je dit in de lijn van je werkstuk vind passen.

PaardenDroom
Berichten: 139
Geregistreerd: 28-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 13:03

dat van dat voer ga ik er wel in zetten, want dat is denk ik ook wel belangrijk om te weten bij endurance, want die paarden lopen ook veel.

mayjan
Berichten: 64
Geregistreerd: 29-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:50

drang om te overleven en zich voortplanten daar leven paarden om

mayjan
Berichten: 64
Geregistreerd: 29-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:51

al hun reacties hangen daar vanaf

PaardenDroom
Berichten: 139
Geregistreerd: 28-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 16:12

Ik heb het een beetje aangepast, en dit is het resultaat:

Het natuurlijke gedrag van een paard

Om goed te kunnen paard rijden moet je kennis hebben over het natuurlijke gedrag van een paard, omdat je dan weet hoe een paard in bepaalde situaties kan reageren.

Alles wat een paard doet draait om overleven. Een paard beweegt de hele dag om te eten en om naar plekken te gaan waar nieuw en beter voedsel te vinden is. Een paard eet voornamelijk gras, een paard zal in de natuur nooit in een keer heel veel eten omdat hij een kleine maag heeft. Om te zorgen dat het soort overleeft moet hij zich voortplanten. Om de jongen veulens te beschermen zal de moeder haar veulen beschermen tegen alle gevaren van de natuur.

Een paard is een kuddedier, dit houd in dat ze in de natuur in kuddes leven, in die kuddes heerst een herarchie. Aan het hoofd van de kudde staat de alfa-merrie, zij neemt de beslissingen en is de wijste van de groep. De alfa-merrie is de gene met de meeste ervaring, het heeft dus niks met uiterlijk te maken.
Als tweede in de rang staat de alfa-hengst, hij is altijd achter de kudde om de paarden op te drijven als er gevaar is.
Als de mens de hoogste in de rang wil zijn, zal hij rustig, vastbesloten en consequent moeten zijn.

Een paard is een vlucht dier, dit houd in dat het onmiddellijk vlucht als er gevaar is.
Als een paard van iets schrik zal hij beginnen met vluchten, dit uit zich meestal in rennen.
Een paard zal niet snel het gevecht aan gaan.

Er is een algemene regel die je kunt toepassen op het gedrag van een paard.
Een paard zal eerst vluchten, als dat niet helpt zal hij gaan vechten, als dat ook niet helpt dan zal hij verstijven en als ook dat nog niet helpt dan zal hij verslappen.

Een wild paard loopt in de natuur de hele dag en legt in zijn leven heel wat kilometers af.
Het is voor een paard dus eigenlijk een hele omschakeling om 23 uur per dag in een stalletje te staan en 1 uur per dag te lopen. Je kan het paard daarom het best lekker op een weiland zetten zodat hij de hele dag kan lopen.

Elk paard heeft een ander karakter en een ander temperament. Dit maakt ieder paard een individu. Niet alle paarden vinden dus de zelfde dingen leuk. Als een paard iets fijn vind, of juist niet kan je dat zien in zijn lichaamshouding. Een paard met de oren naar voren is vrolijk een blij, een paard met de oren naar achter is boos of heeft pijn.

Bronnen
Paardrijden basisopleiding voor ruiter en paard
www.bokt.nl

Xantaatje

Berichten: 581
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Monster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:52

Goed hoor.