Hoelang duurt voordat een paard went aan zijn nieuwe tehuis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vil2002
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-05-06

Hoelang duurt voordat een paard went aan zijn nieuwe tehuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 10:06

Mijn nieuwe paard is net 2 weken bij mij, altijd nog bij moeders gestaan. Ik heb de indruk dat ze weg veel moeite met wennen heeft. Er staan nog 2 paarden en die moeten eigenlijk dag en nacht buiten, maar heb de boer zover gekregen dat ze toch snachts naar binnen mogen omdat mijn paard anders alleen binnen staat en dan erg onrustig is. Durf het paard nog niet dag en nacht buiten te zetten omdat ze niet veel weidegang gewend is, en nu al wel de hele dag buiten staat. Maar nu wil de boer zijn paarden alweer dag en nacht buiten zetten, heb ik nog even kunnen tegenhouden, maar zal niet veel langer gaan duren. Hoe lang zou het ongeveer duren voordat ze een beetje meer op haar gemak is? Verder is ze wel heel braaf alleen wat onrustig in de omgang.

Djaikha

Berichten: 216
Geregistreerd: 16-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:40

Tja, het is moeilijk te zeggen hoe lang dat zal duren.

Maar ik denk wel dat het fijner is voor je paard dat ze buiten in de wei kan zijn met andere paarden waar ze contact mee kan hebben. Dan is er een soort kuddestructuur en dan weten de paarden waar ze aan toe zijn; het geeft zekerheid. Als je haar dag en nacht buiten laat staan, dan denk ik dat ze zich misschien zelfs wat veiliger voelt, vanwege die kuddestructuur, dan wanneer ze opgesloten is in een stal.

vil2002
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 11:59

Zou haar inderdaad het liefst gewoon dag en nacht buiten laten, maar durf het nog niet aan omdat ze dus nog maar weinig weidegang gewend is en moet je langzaam opbouwen. Neem al een risico door haar meteen hele dag op de wei te zetten. Bovendien wordt het weer nu wel erg koud snachts en dan zou ik weer met dekens moeten gaan werken.

Djaikha

Berichten: 216
Geregistreerd: 16-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:05

Ze staat nu toch al twee weken hele dagen buiten zonder problemen? Ik denk dat het dan best mogelijk is om haar ook een keer een nacht buiten te laten staan. Misschien dan idd nog niet een hele week ofzo, maar gewoon een keer als proef?

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:58

Kun je haar 's nachts niet in een paddock/bak/zandstukje zetten, zodat ze 's nachts niet zoveel kan eten?

Blof
Berichten: 31
Geregistreerd: 28-05-06

Re: Hoelang duurt voordat een paard went aan zijn nieuwe teh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:17

Over het algemeen is een paard met 14 dagen 3 weken toch wel gewend aan zijn nieuwe leefomgeving. En als hij overdag ook al bij die andere paarden loopt zou ik hem er gewoon bij laten 's nachts.

mayjan
Berichten: 64
Geregistreerd: 29-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:51

verschilt erg per paard, en hoelang hij bij zijn vorrige huis heeft gestaan. Sommige zijn na een week op hun gemak, maar ik ken ook een paard waarbij dt pas na een jaar was

mayjan
Berichten: 64
Geregistreerd: 29-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:52

dus het verschilt nogal

ilona_89

Berichten: 409
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: IJsselmuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:00

varieert per paard

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:08

waarom vind je het al een risico dat hij overdags buiten staat?Is er iets voorgevallen toen hij in de wei stond?Er is niets natuurlijkers voor een paard om lekker continu met andere paarden buiten te staan.Hij kan zich misschien nog wel meer schade aan doen als hij alleen binnen staat in de stal.Hij heeft dan helemaal geen soortgenoten om om op terug te vallen.
Toen shane kwam ( hij is opgegroeid in kudde en toen maand dag en nacht in stal gestaan helaas) heb ik hem gelijk in de wei gezet 24/7.Hij gaat uiteindelijk toch naar buiten dus waarom niet meteen.Rangorde werd mooi bepaald en hij stond weer heerlijk in de wei en was binnen no time gewend.

vil2002
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 22:48

Ben natuurlijk beetje bang voor koliek omdat ze niet gewend is zoveel op de wei te staan, stond altijd veel op stal voorheen (is tot nu toe bij haar moeder gebleven, wel in aparte stal natuurlijk) en ze heeft al slokdarmverstopping gehad, waarschijnlijk door de stress. En wil hem dus inderdaad ook echt niet alleen op stal hebben, maar boer heeft geen zin om stallen uit te mesten, vandaar dat zijn paarden dag en nacht buiten zouden moeten, maar ik wil liever langzaam opbouwen. Heb helaas ook geen paddock om haar neer te zetten. Dus hoop maar dat ik de tijd krijg zodat ze wat meer gewend is, zodat ik langzaam de weidegang kan opbouwen zodat ze straks ook s'nachts naar buiten kan met de anderen.

Xantaatje

Berichten: 581
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Monster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:18

Varrieert inderdaad. Maar ik denk dat je toch minstens 2 maanden ervoor uit moet trekken om te kunnen zeggen dat het paard een beetje gewend is aan de nieuwe omgeveing en aan jou..
Ik denk dat je je paardje best 's nachts buiten kan laten als hij nu ook al de hele dag buiten staat. (wanneer het weer het toelaat)

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:57

wij gaan er altijd van uit dat een paard ee maand of 3 bij ons moet zijn om echt te wennen aan iederen en dat iedereen hem/haar een beetje leert kennen.

Het wil niet zeggen dat ieder paard deze tijd nodig heeft, misschien heeft hij wel langer nodig.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Hoelang duurt voordat een paard went aan zijn nieuwe teh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:03

de mijne was gelijk op haar gemak

na 2 dagen had ze helemaal door dat wanneer de rest begon te hinikken en stampen de baas eraan kwam om te voeren
de 3 de dag deed ze net zo hard mee!

verder heb ik nergens aan kunnen merken dat ze het moeilijk had,ze was thuis gekomen

JaSpJo

Berichten: 76
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:04

dat verschilt per paard en per stal denk ik.

een paardje die bij ons op stal kwam was gelijk gewend en waar ze vandaan kwam kon ze niet wennen.

gr

DenK4ever

Berichten: 3284
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Almere city

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 23:13

Hetzelfde antwoord eigenlijk, is moeilijk te zeggen... hangt echt heel erg van het paard en van de omgeving af.... geduld is een schone zaak