Paarden onder elkaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natje_86
Berichten: 300
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: Weert

Paarden onder elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 16:27

Mijn paard is niet sociaal naar andere toe. Als ik erbij ben is er niks aan de hand. Maar zodra hij in de wei staat en andere paarden draaien zich alleen al om, dan begint hij te steigeren en te slaan met z'n voorbenen. Hierdoor heeft hij ook al in de draad gehangen. Daar had hij een wond van die gehecht moest worden. Toen alles genezen was mocht hij eindelijk weer naar de wei. Heeft hij zijn maatje zo opgejaagd dat die van angst over de draad is gesprongen!

Iemand dezelfde problemen of gehad? Tips altijd welkom... Ben een beetje radeloos...

Blof
Berichten: 31
Geregistreerd: 28-05-06

Re: Paarden onder elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:48

Misschien alleen in de wei zetten, zodat hij geen andere paarden in zijn territorium krijgt. Veiliger voor je eigen paard en dat van anderen.

Natje_86
Berichten: 300
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: Weert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 16:50

Ja klopt.

Maar hij vertoont ook zo'n gedrag naar de paarden in de wei ernaast.

Djaikha

Berichten: 216
Geregistreerd: 16-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:15

Ik heb nog een paar vraagjes:
1. Hoe groot is het weiland?
2. Hoeveel paarden staan er op hetzelfde weiland?
3. Staat hij altijd met dezelfde paarden op de wei?
Ik neem aan dat het een ruin is en geen hengst?

Als het weiland klein is of er teveel paarden op een stuk grond staan, dan kan hij dat beschouwen als dat die andere paarden in 'zijn territorium' zijn en hij die dus weg moet jagen. Als hij altijd met dezelfde paarden op de wei staat kan het zijn dat hij die paarden gewoon niet mag. Probeer dan eens een andere combinatie.

jomaro
Berichten: 1028
Geregistreerd: 27-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:29

Zou hem toch alleen zetten. Andere paarden kan hij dan in ieder geval niets aandoen. Bij ons staat een paardje ook alleen. Als je die bij een ander in de wei zet kan niemand er meer in. Iedereen slaat hij weg en bijt en steigert. De paarden op zich laat hij wel heel. Maar ja andere willen ook veilig hun paard uit de wei kunnen halen.

Natje_86
Berichten: 300
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: Weert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 12:52

Djaikha schreef:
Ik heb nog een paar vraagjes:
1. Hoe groot is het weiland?
2. Hoeveel paarden staan er op hetzelfde weiland?
3. Staat hij altijd met dezelfde paarden op de wei?
Ik neem aan dat het een ruin is en geen hengst?

Als het weiland klein is of er teveel paarden op een stuk grond staan, dan kan hij dat beschouwen als dat die andere paarden in 'zijn territorium' zijn en hij die dus weg moet jagen. Als hij altijd met dezelfde paarden op de wei staat kan het zijn dat hij die paarden gewoon niet mag. Probeer dan eens een andere combinatie.



1 hectare grond in twee stukken opgedeeld. Hij stond achter met nog 1 paard, en de rest stond voor in de wei. (2 paarden + veulen) dus teveel paarden zijn het niet! ja het is een ruin en hij heeft altijd met hem op de wei gestaan. En is tot nu toe altijd goed gegaan. Een andere combi kan helaas niet omdat hij het met de andere ruin niet kan vinden en de merrie met veulen zetten we er zowiezo niet bij.

Natje_86
Berichten: 300
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: Weert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 12:53

Ja inderdaad alleen zetten is wel een mogelijkheid. Maar dan moet ik een andere wei zoeken omdat het eigenlijk niet kan dat hij de helft helemaal voor zich alleen heeft en de andere 4 paarden op de andere helft.

Djaikha

Berichten: 216
Geregistreerd: 16-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:45

Dat zou idd genoeg ruimte moeten zijn. Dan weet ik het ook niet.
Dan denk ik dat alleen zetten, in ieder geval voor nu, de beste optie is totdat je er achterkomt waarom hij dit doet. Misschien kan je dan een stuk van het weiland waarin hij nu staat afzetten zodat hij toch alleen staat. Je kan het allicht proberen als het mag.

Ik hoop voor je dat het opgelost wordt! Succes!

JaSpJo

Berichten: 76
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: delft

Re: Paarden onder elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:24

hoi,

ja jeetje wat een gedoe.
weet je bij ons op stal hadden we ook zo een probleem maar dat loste zich vanzelf op.
maar het is natuurlijk niet leuk dat andere paarden (maar ook die van jezelf natuurlijk) zich bezeren.
heel veel succes.
en oja staat hij niet met een maatje of en paard dat op stal naast hem staat?

gr

Natje_86
Berichten: 300
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: Weert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 16:54

Daar stond hij eerst mee op de wei maar dat is het paard wat hij helaas over de draad heen heeft gejaagd!
Voorlopig staat hij nu ook alleen en kijken of het probleem zich nog oplost of niet. Zo niet moet er een oplossing gevonden worden

Xantaatje

Berichten: 581
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Monster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:38

Jeetje wat een gedoe he. Hoop dat dat de oplossing is voor je

Natje_86
Berichten: 300
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: Weert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 15:15

Ja anders ik wel. Dit is echt niet leuk zo

Xantaatje

Berichten: 581
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Monster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:07

Nee dat kan ik me voorstellen. Heel veel succes ermee