Teken... help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Teken... help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 22:15

Ik weet niet wat het meervoud is van een teek, ik hou het maar op teken.

Ik ben met Evita naar de veluwe geweest afgelopen week.
Elke dag controleren op teken, niks gevonden.
Maar gister heb ik er 12 er uit gehaald.

Morgen gaan we nog een keertje kijken, meeeen die beesten verstoppen zich goed zeg!
Ik haal ze er zelf uit met een teken tang, en kijk of alle pootjes er aan zitten. Dit is wel het geval.

Máár kan ze nou evengoed ziek worden(lyme)?

En is er misschien iets wat ik er tegen kan doen behalve hopen dat ik ze er allemaal uit heb?

Zijn er ervaren mensen met teken ?

Groetjes Nancy

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:18

Ohh bah 12????????????Ik heb de schrik al te pakken van 1!! Mijn poezen hebben soms wel 1 nou ik kom dr niet aan brr krijg de rillingen van die beesten..
Maar ik vroeg me dus idd ook af of het schadelijk is voor beesten??Ben benieuwd blijf dit even volgen..

geeek

Berichten: 1026
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: wezep

Re: Teken... help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:51

ik heb begrepen dat het wel schadelijk kan zijn maar als je ze er niet te lang in laat zitten dat het geen kwaad kan.
verder weet ik er ook niet zoveel van.. ik woon ook op de veluwe maar mijn pony heeft er nog geen 1 gehad terwijl ze wel op een bebosde plek staat

Vogel
Berichten: 239
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Buinen!!! Drenthe

Re: Teken... help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:53

Je paard goed wassen na de tijd help aangezien teken niet tegen water kunnen. Ook kan je anti teek spray kopn bij een dieren winkel voor de hond. Dit kan je op je paard sprayen. Controleer vooral tussen de benen op teken omdat ze warmte op zoeken.

Nickeltje

Berichten: 28256
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:53

Ziek kan ze in theorie altijd worden. Als ze langer dan een uur ongeveer zitten, hebben ze zich al goed vast kunnen bijten en dus voor overdracht van bacterien die Lyme veroorzaken kunnen zorgen.
Maar die kans is wel heel klein als je ze er snel af haalt.
Je kan goed merken dat je paard ziek is, ze worden sloom, hebben koorts en ''spierpijn'' of zijn stijf en dan kan je aan de dierenarts vertellen dat je er een tijdje geleden teken vanaf gehaald hebt. Hij zal dan verder checken.
Sterkte!

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 14:06

Bedankt voor de reacties! Vandaag ga ik haar wassen dan!

Vind het nog steeds dood eng, maargoed..
Zometeen nog een controle..
Ze zaten allemaal bij haar achterbenen, vlakbij haar uiers, bij haar manen, staart en eentje op de neus.

Pfoe, en sloom is ze iig nog niet. Ik zette haar in de bak, en ze was aan het crossen alsof ik haar ik weet niet hoeveel haver had gegeven.
Stijf ook niet, en koorts, nou ze eet nog wel, maar ik hou het in de gaten!

Nickeltje

Berichten: 28256
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:16

Je hoeft echt niet elke dag te gaan temperaturen ofzo hoor! Stel dat een dier ziek wordt van een tekenbeet, dan kunnen ziekte verschijnselen optreden van ongeveer een week na de beet tot wel 3 maanden daarna...
Maar als je merkt dat ze niet zich zelf en zoekig is, dan weet je waar je de DA voor moet waarschuwen...

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 14:17

Okee bedankt! Ik blijf wel nog een paar dagen controleren op de teken zelf, want als ze groter zijn zie je ze wat makkelijker.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Teken... help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:57

Mijn kat had gisteren ook zijn eerste teek van dit jaar! Aaah, ik vind die beesten zo vies!
Inderdaad goed controleren (jezelf ook!) dat is eigenlijk wel het meeste wat je kunt doen.

Wiesje

Berichten: 2916
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 07:28

Onze hond (een echte buitenhond ) heeft dagelijks minimaal 3 teken. En die worden er wederom dagelijks vanaf gehaald. Het beest loopt gewoon continu onder een struik door waar het volgens mij van de teken stikt

berijl
Berichten: 310
Geregistreerd: 13-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:10

vooraf idd goed insprayen. Mocht er een teek zitten, deze z.s.m. verwijderen. Beste remedie is struikgewas en bomen (soms zitten ze ook in het gras) vermijden want daar laten ze zich uit vallen.
maar dat is niet altijd even gezellig.
Veel plezier op de veluwe

Charlie_P

Berichten: 3045
Geregistreerd: 08-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:12

pas wel op met middeltjes voor andere dieren(zoals honden), deze kunnen schadelijk zijn voor paarden!

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:12

1 goede tip geef je dieren knoflook, ook je hond en kat daar komen teken absoluut niet aan. heb vandaag ook een teek ontdekt bij mn pony die kreeg geen knoflook ik meteen mn paard nagekeken en die had er geen 1 terwijl ze allebei samen het bos ingaan en op dezelfde wei staan enz. maar geef ze knoflook helpt het beste. en als een dier veel teken heeft kunnen ze op de duur ook bloedarmoede krijgen maar dat is wel in extreme vorm dan

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:19

ik heb vandaag ook flink wat teken ontdekt bij mijn paard en shet, heb het grootste deel er nu uit, maar die beesten zitten echt op onmogelijke plekken!
ik ga morgen de laatste paar eraf halen en dan hopen dat ze ook een beetje teekvrij blijven.( ben net verhuisd naar boswijke omgeving, het was te verwachten) maar is er een middel, behalve knoflook wat ik hierboven las wat zou helpen zodat de teken er niet op komen. wassen heb ik ze gelijk gedaan vandaag, maarjah... das een uurtje dat ze nat zijn en daarna kunnen er weer nieuwe op natuurlijk

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:11

Bij mijn vriendin op stal hebben ze regelmatig teken. Paarden, hond en katten.
In het begin vonden we dat ook wel eng maar er is er nog nooit 1 ziek geworden gelukkig. Regelmatig controleren en direct verwijderen en ontsmetten is meestal voldoende.

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:03

Ja idd vind teken ook dood eng!!
onze kat heeft er regelmatig, vind het wel altijd een leuk werkje om ze eruit te halen
als ze eruit zijn stamp ik ze altijd meteen dood.

Coentjuh

Berichten: 9851
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:08

Kunnen ze daar ziek van worden

Wovaldi staat met 10 andere hengsten in het zgn hengstenbos met veel bomen en idd veel teken.. haal er elke week wel 10 uit ofzo, maar ja vind ik niet gek na een week en zoveel bomen/struiken/planten...

Grrrrr waarom bestaan die stomme beesten

Zitten vaak bij oksel zeg maar, oren, kaak/kin, buik, en bij z'n piemeltje en kontje maar zal het goed in de gaten houden, Wovaldi is al niet de sterkste en als ie hier van iets zou oplopen...!

balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:11

paarden kunnen (voor zover bekend) geen lyme krijgen... honden en mensen daarentegen wel...
het gaat er trouwens niet zozeer om of je alle pootjes hebt, maar vooral of je het koppie hebt...
controleer vooral goed jezelf... dat is wat belangrijker dan je paard. ik haal ze bij m'n paard er alleen uit als ik ze tegen kom (ja duh :p ) ik ga niet op zoek ofzo. ik haal ze er trouwens gewoon uit met m'n handen, als je maar draait en alles meeneemt, dat is het belangrijkste, maar dan moet je jezelf daar wel in vertrouwen.

edit: een plekje die ik wel altijd controlleer: de neus... vooral bij blessen (tot over de neus) zie je ze goed zitten... en daar zitten ze ook vaak omdat ze met het grazen met hun neus de hele tijd in 't gras staan.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:07

Een teek geeft zoiezo pas na 24 uur bij een gastheer speeksel af waarmee de teek zijn ziekten verspreid.

Neemt niet weg dat het rotbeesten zijn. Dit jaar zie ik ze voor het eerst bij mijn paarden eigenlijk. Honden af en toe, maar die worden ingespoten, katten zelden, hebben bandjes om.

Rivjenn

Berichten: 4022
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:26

mijn paardje had laatst een teek op zijn borst.
Het was helemaal opgezet en er hing een lubber vocht tussen zijn voorbenen.
De dierenarts gebeld, maar die zei eruit halen, ontsmetten en verder niks aan de hand.
Het zag er na 2 dagen weer normaal uit en hij heeft er niet echt last van gehad.
Maar het zijn geen leuke beestjes!

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Teken... help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:32

mijn pony heeft dat ook gehad. had ook een teek en daarna een hele harde bult. en ie was ook warm dus teek eruit gehaald en ook ontsmet en savonds nog eens ontsmet en gekoeld en ok na 2 dagen was het weg echt heel vreemd. de da zei ook dat er 1 of ander zalfje voor was maa rmoest het eerst zo proberen.

Lynnlovesyou
Berichten: 380
Geregistreerd: 16-08-05

Re: Teken... help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 11:40

als ze wit geel zijn hebben ze dan al gezogen of niet ?
ik vind het suppr enge beesten zelf 1 gehad en men paard ook bij mijn paard ging em er supper snel af maar ik mocht naar de dokter !

nathe

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-06-05

Re: Teken... help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:21

mijn paard krijgt een soort allergische reactie van teken. hij krijgt dan een enorm gezwel (soms niet met 1 hand vast te nemen).
gelukkig heb ik nu een product gevonden wat helpt tegen teken

freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

Re: Teken... help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:29

Ik ben bezig het product 'Endure' uit de USA te bestellen.
Er schijnen maar twee werkzame stoffen te zijn om teken echt te weren.

Let op, geen Frontline oid gebruiken, dit schijnt door mensen toch best veel bij paarden gebruikt te worden, echter kan dit schadelijk zijn.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Re: Teken... help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:06

Zo snel mogelijk de teken verwijderen (niet met alcohol maar met een tang of pincet oid). De teken kunnen via je dierenarts naar een laboratorium in Utrecht worden verstuurd. Daar zijn ze momenteel met een onderzoek bezig naar teken en of ze Lhyme of Borrelia kunnen overbrengen (dus of die teken besmet zijn), verder brengen ze hiermee ook de tekenpopulatie (waar in nederland komen de teken voor) in kaart. daarvoor de teken in een potje naar de d'arts brengen. Kan dus ook met teken die je van honden/katten of jezelf afhaalt!