remmen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Danah

Berichten: 350
Geregistreerd: 24-04-06

remmen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 18:20

ik heb soms een beetje problemen met buitenrijden.
op sommige stukken is mn pony echt bijna niet te houden (vooral in draf).ik weet dan niet precies hoe ik m bij me kan houden.
zwaar gaan zitten, ietsje langzamer lichtrijden probeer ik meestal.
maar dat helpt niet erg en dan wordt het uiteindelijk toch gewoon touwtrekken met de teugels
nu is mn pony vrij stug in de mond dus het is soms echt letterlijk trekken. vind ik zelf supervervelend omdat ik weet dat het niet zo hoort!

iemand tips?

ladigo14

Berichten: 686
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:59

je kan hem proberen op de volte te zetten .
en rustig blijfen .
diep ademhalen en diep zitten . als jij rustig bent is de pony dat ook succes .

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:00


Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:15

rudi schreef:
www.paardnatuurlijk.nl en dan one rein stop opzoeken


Dat is de noodrem en kan je beter alleen gebruik in noodgevallen

Wiesje

Berichten: 2915
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 07:20

Je zult toch echt met ophoudingen moeten werken. Als je gaat trekken verlies je het namelijk sowieso altijd. En blijf zelf ontspannen. Nu dat je weet dat je pony dit doet moet je niet bij voorbaat jezelf daar al druk over gaan maken (en nee, dat is gewoon heel normaal dat doet iedereen onbewust een beetje).
Als hij gaat rennen, maak je kleine ophoudingen. als hij dan gaat hangen gooi je gewoon een momentje de teugels los (even veel ruimte waardoor hij als het ware op z'n smoel valt) en dan pak je ze weer op. Misschien dat een instructrice of iemand erbij je kan helpen??

Als allerlaatste redmiddel zou je nog kunnen kiezen voor een scherper bitje (bv pessoa) om dat als noodrem te kunnen gebruiken. Je moet er dan wel zeker van zijn dat je niet blijft trekken maar los laat als je pony terugkomt.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: remmen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 08:41

in elk geval eens een tijdje goed in de bak aan het werk om te werken aan overgangen terug op je zit.
gebruik je stem er ook maar bij, werkt prima

pas als jouw dier in de bak prima reageerd op terugnemen op je zit weer naar buiten gaan.
buiten ook veel overgangen rijden, stukje draf en dan weer stappen..
pas als je dier echt goed ontspannen is gaan draven, zodra je ook maar merkt dat ie een spiertje spant om harder te gaan, stem erbij, en terug gaan naar stap.

zal een tijdje duren, maar als je goed oefent komt t wel goed

JaSpJo

Berichten: 76
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:37

niet meer gaan trekken het paard wint altijd.
en lekker in de bak oefenen veel overgangen

succes

Danah

Berichten: 350
Geregistreerd: 24-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 16:32

dankjullie voor de tips
ik zal inderdaad maar weer wat meer in de bak gaan oefenen.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:12

Wiesje schreef:

Als allerlaatste redmiddel zou je nog kunnen kiezen voor een scherper bitje (bv pessoa) om dat als noodrem te kunnen gebruiken. Je moet er dan wel zeker van zijn dat je niet blijft trekken maar los laat als je pony terugkomt.



Deze zinnen vielen me meteen op.Waarom een scherper bit gebruiken?Na een tijd loopt je paard daar ook zo doorheen.Ik zat ook in zo'n situatie,wou er ook een scherper bit aanhangen maar toch maar niet gedaan.Toen hij voor de zoveelste keer op hol sloeg ben ik maar al vloekend gaan rechtstaan en heb keihard aan 1 teugel getrokken waardoor hij het veld opging(en daar verder gallopeerde).Beter in het veld als op straat,toch?

Speedje
Berichten: 29
Geregistreerd: 15-05-06

Re: remmen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:54

Heb soms hetzelfde probleem met mijn pony. Binnen superbraaf maar buiten is het een race-eendje ze vind het buiten ook zo gaaf! Blijf dit topic volgen. Misschien een tip;
als je voelt dat ze wegsprint snel een overgang terug maken of iig haar hoofd bij jou houden. je kunt ook voordat je naar buiten gaat even in de bak wat oefeningen doen zodat ze haar hoofd bij jou houd.
en als ze al aan het galoperen is; beetje in je beugels gaan staan (niet naar voren hangen hé?) en ophoudingen maken; vast los vast los, als ze dan niet remt aan een teugel trekken. dit soort dingen werken bij mij wel probeer ze maar eens uit!!

Marjomar
Berichten: 120
Geregistreerd: 02-05-05

Re: remmen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 08:20

Lees eens goed wat de one-rein stop inhoud voor je met scherpere bitten e.d. gaat werken .Als je deze 'noodrem 'een paar keer gebruikt dan weet je pony al gauw genoeg dat je véél meer controle over zijn evenwicht hebt ,want je haalt hem uit balans,waardoor hij wel langzamer móet gaan.Als je in draf de binnenteugel hoog optilt(dus niet naar achteren) dan gaat hij na een paar stappen al terug in stap.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 09:29

Ik berijd wel eens één van de Arabieren op stal, in de buitenbak is op de volte zetten en deze afsluiten toch nog altijd wel de beste rem. Scherper bit zou ik niet zomaar aan beginnen. Verder sluit ik me aan bij Ellepel !

Danah

Berichten: 350
Geregistreerd: 24-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 18:15

ben zeker niet van plan aan een scherper bit te beginnen. ik rijd eigenlijk alleen recreatief en de situatie is nog best houdbaar gelukkig. komt denk ik ook omdat mijn pony bij de vorige eigenaar met tiedeman (?) werd gereden.

volgens mij heb ik trouwens niet echt duidelijk verteld dat het probleem niet op hol slaan ofzo is. het is soms onmogelijk om op een normaal tempo te draven maar gelukkig gaat ie er nooit echt vandoor. daarom is die one-rein stop ook geen optie.

@ speedje, hoe krijg ik dat hoofd bij me? pony heeft een gigantische dikke nek en stugge mond (voor mijn gevoel althans) en komt pas een beetje naar beneden na half uur intensief overgangen maken en figuren rijden in de bak.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 18:23

Ik had dit met mijn pony ook.
Ik ging met stang rijden maar dit werkte totaal niet. Toen is mij in een paardenwinkel ook verteld dat mijn paard een vechter is en je juist met zo'n zacht mogelijk bit moet rijden (ik heb nu een dubbelgebroken bit met rubbertjes aan de zijkant)
Mijn paard ging ook vaak uit zichzelf al galopperen op een stuk waar we dat altijd doen. Ik ben toen iets van een maand of 2 maanden alleen nog maar wezen stappen op die plekjes en ook vaak een hele rit alleen maar stappen, zodat het paard begrijpt dat het niet alleen maar crossen is. Ook ben ik in de bak heel erg met gehoorzaamheid bezig. galop-halt-galop, galop-halt-draf, enz. enz. en nu is hij kwa overgangen echt super licht in zijn mond, dus zeker het proberen waard!

Edit: bij mijn pony kan je ook beter met een los teugeltje rijden en pas gewicht op je teugels leggen als je wilt stoppen ed. anders wordt het een strijd wie het sterkste is en wie dat wint weet je toch al..