Longeer probleem met jong plots zeer opstandig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QueJira

Berichten: 1049
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Zeeland

Longeer probleem met jong plots zeer opstandig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 18:53

Voordat jullie gaan roepen neem les of laat iemand anders het doen,ik ben 25 jaar ik werk full time in de paarden en heb ruim voldoende ervaring met jong en moeilijk spul En ik ben vandaag voor het eerst tegen een probleem aangelopen wat longeren betreft wat ik niet opgelost kreeg....
Misschien heeft iemand hier de gouden tip?!

Het is zo: Ik ben al een aantal weken met een aantal merrie s bezig die naar de keuring moeten.Waren echt zo groen als gras konden echt niets nog.Alles ging tot vandaag heel voorspoedig.Merrie s kennen singel,worden met hoofdstel en bijzet teugels gelongeerd en dat ging allemaal goed tot vandaag.

1 van de merrie's weigerd pertinent linksom te gaan(vanuit het niets),het is niet dat ze het niet snapt of dat ze pijn heeft.Ik ben al een aantal weken met haar bezig en links en rechtsom beiden geen probleem,tot vandaag dus.Ik heb echt alles geprobeerd; bak is al afgezet,goedschiks geprobeerd,kwaadschiks geprobeerd,maar ze graaft zich gewoon in als ik de zweep er gewoon een keer goed over haal.Ze blijft stokstijf staan of ze blijft met me meedraaien.Ik krijg haar niet meer bij me weg en dan voorwaarts.Andere hand geen probleem het is echt onwil,ik ben geen leek op dit gebied,maar ik kreeg dit vandaag dus niet opgelost en aangezien merrie over ong 2 weken naar keuring moet zou het fijn zijn als ik haar op allebei de kanten kan longeren anders krijg je ook zon raar gespierd paard

Help !
Laatst bijgewerkt door QueJira op 31-05-06 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

QueJira

Berichten: 1049
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Zeeland

Re: Longeer probleem met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 18:56

misschien moet ik dit er nog bij vermelden.Merrie heeft een veulen aan de voet,wat dus op stal blijft als er met haar gewerkt wordt.Dit is rustig opgebouwd,eerst gewoon 10 minuten van haar veulen weg en nu ongeveer een half uur.Veulen is er gewoon rustig onder en merrie ook

Sky_Britt

Berichten: 1173
Geregistreerd: 14-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:00

Heb je al geprobeerd om een 2de persoon langs haar te laten lopen als je linksom wil gaan? Dat werkt meestal best goed, gewoon een paar rondjes iemand haar vast laten houden en daarna langzaam aan steeds zelfstandiger linksom laten lopen. Maar dan moet jij wel gewoon in het midden blijven staan en de commando's geven.
Ik ben geen grote expert in longeren maar dit lijkt mij iets wat zou kunnen werken.

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re: Longeer probleem met jong plots zeer opstandig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:04

Het medisch gedeelte heb waarschijnlijk je al uitgesloten? En wat doet ze als je haar los laat lopen en naar links opjaagd?
Misschien kan je er een tweede persoon bij vragen die je eventueel helpt met longeren? Net even genoeg om haar weer aan het werk te zetten...Het klinkt verder wel als een paard waarbij links niet haar fijnste kant is, maar dat ze zo koppig blijft...raar verhaal.
Ik zou het anders ook niet weten: gewoon half gespierd paard naar de keuring....

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:08

probleem deed zich alleen vandaag voor??

zou het morgen gewoon weer even proberen,
desnoods met iemand erbij 1 heeft haar aan de longe ander loopt er rustig schuin achter met een zweep.
rechts om beginnen dat is haar makkelijke kant

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Longeer probleem met jong plots zeer opstandig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:09

Ik heb ook altijd op een africhtingstal gewerkt waar we idd ook paarden klaar maakte voor de keuring, paarden aanreden, Of klaar maakte voor de ibop, vsn etc..

Ik durf zo niet 123 te zeggen wat het probleem is. Ik begrijp dat je voorheen wel gewoon linksom kon longeren? Ik zou eerst een kijken of ze het met een halster wel doet. Of evt los... Het kan zijn dat ze tanden of kiezen aan het wisselen is. Het kan ook zijn dat ze ineens teveel haar spieren belast, ze is immers nog jong. Het kan ook zijn dat ze de verkeerde spieren heeft belast.

Maar natuurlijk ook echte onwil.. Ik zag dat je in zeeland woont, in het dorp of provincie?

QueJira

Berichten: 1049
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Zeeland

Re: Longeer probleem met jong plots zeer opstandig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 19:15

Ekkie schreef:
Het medisch gedeelte heb waarschijnlijk je al uitgesloten?


Ik zou het anders ook niet weten: gewoon half gespierd paard naar de keuring....


Merrie mankeerd niets,vee arts is hier bijna dagelijks wel even op stal.(zeker in dit seizoen,met alle veulentjes en hengsten die gecasteerd worden en vervolgens weer ziek worden omdat ze door het rot weer weer terug op stal moesten )

Ja ik zie haar al lopen op de keuring,half krom en half bespierd paard... !

Morgen maar eens vragen of iemand haar wil begeleiden als we linksom gaan,maar goed dat is in stap goed te doen,draf en galop wordt moeilijker
En ja het is echt koppigheid,tuurlijk hebben alle paarden een goede kant en mindere goede kant,maar niets plots na bijna een maand staken en je ingraven en niets voelen en horen. Voor vandaag is ze gewoon 3 a 4 keer per week netjes links en rechtsom gelongeerd,niks geen narigheid.Ook niet links moeilijker

Als ik haar los probeer te longeren en ze moet de linker kant op doet ze dat een half rondje,tot ze bij de afzetting is en dat springt ze er gewoon over,als je het hoger zet loopt ze er gewoon onder door

QueJira

Berichten: 1049
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Zeeland

Re: Longeer probleem met jong plots zeer opstandig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 19:19

jeske333 schreef:
Ik heb ook altijd op een africhtingstal gewerkt waar we idd ook paarden klaar maakte voor de keuring, paarden aanreden, Of klaar maakte voor de ibop, vsn etc..

Ik durf zo niet 123 te zeggen wat het probleem is. Ik begrijp dat je voorheen wel gewoon linksom kon longeren? Ik zou eerst een kijken of ze het met een halster wel doet. Of evt los... Het kan zijn dat ze tanden of kiezen aan het wisselen is. Het kan ook zijn dat ze ineens teveel haar spieren belast, ze is immers nog jong. Het kan ook zijn dat ze de verkeerde spieren heeft belast.

Maar natuurlijk ook echte onwil.. Ik zag dat je in zeeland woont, in het dorp of provincie?

Tot vandaag was ze gewoon ook normaal op links te longeren.Misschien is het morgen weer als sneeuw voor de zon verdwenen dit probleem,maar dan nog:ze heeft wel gewonnen vandaag en met die hele jongen paarden is dat geen goede zaak(zowiezo niet natuurlijk)
Ik dacht dus ook misschien komt het door singel,of bijzet of wat dan ook.Dus ik heb alles af gedaan,maar ook dat mocht niet baten.
Ik woon in de provincie Zeeland trouwens

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re: Longeer probleem met jong plots zeer opstandig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:31

QueJira schreef:
Ja ik zie haar al lopen op de keuring,half krom en half bespierd paard... !
Ik ook: meer en meer na jouw posts!


Morgen maar eens vragen of iemand haar wil begeleiden als we linksom gaan,maar goed dat is in stap goed te doen,draf en galop wordt moeilijker
Ja luister eens: je moet er wel IETS voor over hebben! Gewoon die leuke man 'van verderop in de straat' even vragen.

Als ik haar los probeer te longeren en ze moet de linker kant op doet ze dat een half rondje,tot ze bij de afzetting is en dat springt ze er gewoon over,als je het hoger zet loopt ze er gewoon onder door

Blijkbaar is je afzetting wat draad? Dus ze is niet gemeen bezig, alleen heel erg slim...


Je longeert haar verder wel met alleen een enkele longe? En heb je al eens gekeken of ze extreem rechtsgebogen is? Misschien wordt ze voor haar gevoel teveel aan het werk gezet, begint ze nu pijntjes te krijgen en heb je daarom dit verzet...

bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:36

komt me enorm bekent voor. ik heb zo een hengst die tot voor kort geen probleem maakte uit linksom te lopen, tot vorige week, nu wil hij al een aantal dagen niet linksom ik heb ook alles al geprobeert , maar niets helpt en als resultaat ik stikop en hij ook stikop.ik wil hem ook nog niet te lang laten werken omdat hij nog zo jong is, maar ik kan niet stoppen met iets dat slecht is. als hij een ronde linksom is geweest beloon ik hem ook enorm,maar de dag erna is het weer hetzelfde.ook hij is 100% gezond verklaart. ook maar eens iemand aanspreken om mee te wandelen en voor de rest hou ik dit topic in de gaten. heb je al geprobeert om een kleine cirkel te maken ? hielp bij mij niet, maar misschien bij jou wel. veel geluk

QueJira

Berichten: 1049
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Zeeland

Re: Longeer probleem met jong plots zeer opstandig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 20:12

ekkie

afzetting is staanders met balken over de hele breedte van bak,ze heeft gewoon maling daaraan.Te hoog gaat ze er onder door te laag springt ze er over.Sinds vandaag allemaal....
Ach wie weet,tis en blijft een jong ding,wie weer is het morgen voorbij,maar mocht dat niet het geval zijn moet ik alle zeilen bijzetten,want ze mag hier niet nog een keer mee wegkomen.

QueJira

Berichten: 1049
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 20:13

bayaatje schreef:
heb je al geprobeert om een kleine cirkel te maken ? hielp bij mij niet, maar misschien bij jou wel. veel geluk

ja,bak is afgezet ong 15 bij 15 meter.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:34

Als ze weigert om linksom te lopen, draait ze dan om? Zo ja, naar binnen of naar buiten? Waar kom je uit zeeland? Als het niet lukt morgen, wil ik best komen kijken en helpen. Als je te lang wacht krijg je alleen maar meer problemen.. je mag me een pm sturen als je interesse hebt..

QueJira

Berichten: 1049
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 21:41

jeske333 schreef:
Als ze weigert om linksom te lopen, draait ze dan om? Zo ja, naar binnen of naar buiten? Waar kom je uit zeeland? Als het niet lukt morgen, wil ik best komen kijken en helpen. Als je te lang wacht krijg je alleen maar meer problemen.. je mag me een pm sturen als je interesse hebt..

ze komt naar binnen,en daarna in staking(binnen een paar passen)en blijft alleen om me heen/mee draaien

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re: Longeer probleem met jong plots zeer opstandig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:50

Hoe is het gegaan met je bijna-half-bespierd paard? 'Doet' ze het nu wel en hoe heb je het opgelost?

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:43

ben inderdaad ook wel benieuwd of het probleem is opgelost

QueJira

Berichten: 1049
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Zeeland

Re: Longeer probleem met jong plots zeer opstandig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 17:14

Ok even een kleine Up date

Ze doet het dus nog steeds niet goed.Als er iemand bij blijft die mee loopt bij achterhand met zweep gaat het redelijk zoalng de volte maar klein genoeg blijft,maar als ze het beu is loopt ze ook daar gewoon dwars doorheen...Eigenaar mag het zelf morgen proberen,want dit is zon karakter merrie nou daar zeg je U tegen niet normaal en dr veulen is net zo erg!
Er is wel 1 verbetering; in stap lukt het allemaal wel weer,dus we komen er wel.Als ik gewoon de tijd zou hebben zou ik me ook helemaal niet druk maken,maar goed, tijd is nou net hetgene wat ontbreekt in deze.

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 09:38

haha jah, mijn 4jaars doet dat ook,alleen gaat die nog stijgeren en naar je kappen.. Weet ook geen oplossing; ik heb me er gewoon bij neergelegd dat mijn paardje een karaktertje heeft... (niet dat ik het toelaat hoor:))

Kitty84

Berichten: 1334
Geregistreerd: 25-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 09:47

Is het misschien de tijdsdruk die het hem doet? Natuurlijk...ze lijkt me een pittige dame....maar juist doordat je 'graag wilt' dat ze er netjes uitziet voor de keuring kan het allemaal wel eens wat minder gaan?

Het zijn af en toe net kleine kinderen ... als je haast hebt / tijdsdruk beginnen ze te jengelen en te 'zaniken'...

Het is gewoon maar een hersenspinsel van me hoor

Veel succes met d'r in ieder geval!

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:04

Ik ben het met Kitty eens, het is jammer dat je die tijdsdruk heb, anders zou ik zeggen 'zet haar even een weekje of 2 weg' zodat ze even kan bijkomen, zowel lichamelijk als geestelijk, van het werk. Iemand heeft het geloof ik al geopperd, maar werk je ook aan de dubbellonge ? Ter afwisseling, maar ook omdat het een stuk minder rigide is dan een bijzet, je kunt makkelijker inspringen op haar bewegingen. Succes er nog mee!

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:07

Dat stil staan en zich ingraven en compleet afsluiten voor wat jij doet noemen ze ook wel"freeze". Zo'n paard bevriest dus totaal. Enne, meestal doen ze dat toch wel met reden. Pure onvervalste onwil vind ik altijd een moeilijke conclusie want misschien doe je daadwerkelijk wel iets fout of begrijpt ze het niet goed wat je bedoeld. Zoals ik het zie komt het "freeze" stadium na het gevecht. Freeze wil dus eigenlijk zeggen dat het prooidier paard zegt: roofdier pak me maar, ik geef het op.
Maar goed, zo zie ik het.
Ik zou opnieuw beginnen en niet vechten.
Deze merrie past dus niet in de standaard-aanpak.

Kiftje
Berichten: 46
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: Kortrijk

Re: Longeer probleem met jong plots zeer opstandig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:07

Ik had juist hetzelfde probleem, maanden deed ze alles perfect, en van de ene dag op de andere,..... gedaan! Eerst deed ze alles links niet meer paar dagen later ook rechts niet meer. Heb er toen iemand bij gehaald die veel meer ervaring heeft met paarden dan ik, maar ook hij wist geen raad. Veel pogingen ondernemen, maar het had geen zin. Ik heb me er dus maar bij neergelegd, maar keur het zeker niet goed. Ze is en blijft nu eenmaal een paardje met karakter en met een eigen mening. En longeren doet ze blijkbaar echt niet graag

QueJira

Berichten: 1049
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 22:06

Tiessie schreef:
Dat stil staan en zich ingraven en compleet afsluiten voor wat jij doet noemen ze ook wel"freeze". Zo'n paard bevriest dus totaal. Enne, meestal doen ze dat toch wel met reden. Pure onvervalste onwil vind ik altijd een moeilijke conclusie want misschien doe je daadwerkelijk wel iets fout of begrijpt ze het niet goed wat je bedoeld. Zoals ik het zie komt het "freeze" stadium na het gevecht. Freeze wil dus eigenlijk zeggen dat het prooidier paard zegt: roofdier pak me maar, ik geef het op.
Maar goed, zo zie ik het.
Ik zou opnieuw beginnen en niet vechten.
Deze merrie past dus niet in de standaard-aanpak.
dit is inderdaad een overgevoelige hele bloederige merrie ja! Ondanks de tijddruk heb ik haar 2 dagen met rust gelaten en ben gewoon weer van voor af aan begonnen met haar.Het is denk ik allemaal een beetje te snel gegaan,dat ging een paar weken goed tot ze dus "dicht klapte" zal maar zeggen...
MAAR we hebben begin van de week een doorbraak gehad! Gewoon los in de longeer bak en net zolang gewacht in het midden (was ong 20 min) tot ze op hield met racen en op een gegeven moment oog voor mij kreeg,ik heb haar daarna zelf benaderd(wat voor heen niet kon als ze los was),een aai gegeven en haar naar links begeleid en mijzelf toen weer omgedraaid,eindelijk had ze oog voor mij.Ik kon haar nu wel overal aanraken zonder dat ze stond te trillen,ze bleef uit vrije wil bij mij staan en ik kon haar nu ook "wegsturen" zonder dat ze dan meteen weer ging racen langs de omheining. Ze gaat nu dus netjes linksom,maar wel gewoon in vrijheid.Dus geen bijzet en longeerlijn eraan,maar goed we zijn dus al weer een eind op de goede weg.gelukkig krijg ik alle vrijheid van eigenaar,hij zag ook wel in dat ze een andere aanpak nodig had dan het gros van de paarden en staat daar gelukkig voor open.

Borremans
Berichten: 12
Geregistreerd: 13-04-06
Woonplaats: op een plekkie achter beplakte oude kranten

Re: Longeer probleem met jong plots zeer opstandig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:46

Als ik jouw verhaal leest,maak ik er zelf uit op dat ze het longeren een beetje kots beu is en in staking gaat.
Wat je ook kan doen is een afwisseling maken met haar naar buiten og balkjes of anders eens lekker los te longeren(ala Monty Roberts)
Is misschien een optie.
Succes.

QueJira

Berichten: 1049
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Zeeland

Re: Longeer probleem met jong plots zeer opstandig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 10:44

Borremans schreef:
Als ik jouw verhaal leest,maak ik er zelf uit op dat ze het longeren een beetje kots beu is en in staking gaat.
Wat je ook kan doen is een afwisseling maken met haar naar buiten og balkjes of anders eens lekker los te longeren(ala Monty Roberts)
Is misschien een optie.
Succes.

nou van 3 weken 3/4 keer per week half uur aan de longe zal ze het niet "kotsbeu"zijn ,dat er iets aan de hand was/is ben ik het mee eens,maar als 3/4 per week longeren al te veel gevraagd is...
Het was niet gewoon staken omdat het werk geestdodend was.Maar goed ,we gaan in ieder geval de goede kant op nu