Paard steeds gevaarlijker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prii

Berichten: 985
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Breda

Paard steeds gevaarlijker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 19:19

Gevaarlijk is misschien een groot woord, maar ze word steeds K*tter.
Zondag werden haar vriendjes buiten gezet , maar mn verzorgpaard moest nog binnen blijven staan, omdat ik wilden gaan rijden.
Helemaal in paniek, dus wat doet ze..ze springt uit haar stal
Duur half kapot, stuk van de muur eruit. Gelukkig had ze zelf niks.
Maar vandaag heeft ze weer iets nieuwss 'bijgeleerd'.
ik wilde haar uit de wei halen, ik pak er dus, niks aan de hand.
maar hoe verder we van haar vriendjes weg gaan hoe vervelender ze wordt. Vervelender...Bokken en stijgeren naar mij..

Binnenkort gaan 3 van haar 4 vriendjes weg. ik hoop dat ze dan een beetje normaler gaat doen.

Maar zou ik nou volgende keer als ik haar uit de wei wil halen een zweep meenemen zodat ik een tik kan geven als ze bokt, of moet ik iets anders proberen ?

Ik snap niet waarom ze zo doet , want ze weet gewoon dat ze weer terug mag naar het poesten en rijden. ( ik rijd niet elke dag).

Er zit wel bloed van clinton in, ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft. ik denk het wel.

Ik hoop dat jullie misschien tips weten om haar fatsoenlijk zonder gevaar voor eigen leve( ) uit de wei te halen.

Sorry voor het lange verhaal

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:22

probeer zo streng mogelijk voor hem te zijn als tie zo doet. en als hij iets goed doet moet je hem belonen dan merk hij vanzelf dat dinge goed doen meer opleveren als wanneer hij vervelend doet;-) geef in elk geval niet op want dan krijgt hij alleen maar zijn zin heel veel suc6

Midget
Berichten: 488
Geregistreerd: 13-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:13

ik ben het eens met kimmie_paard...

prii

Berichten: 985
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Breda

Re: Paard steeds gevaarlijker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 20:20

ok , maar moet ik dan geen zweep meenemen voor als ze bokt ?

Maar ik probeer echt streng te zijn..maar dan bokt ze en rukt ze zich los en kan ik haar niet meer houden.. en dan rent ze weg.
Moet ik dus weer van voor af aan beginnen..

prom
Berichten: 2339
Geregistreerd: 12-03-05
Woonplaats: Dêlft, op mijn scootâhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:57

euhm, streng zijn, *zweep meenemen kan, zou alleen mijn keus niet zijn. je slaat iets er eerder in, dan eruit * En verder hebben we de paarden snoepjes Zodra ze iets goed doet (meeloopt ect.) een snoepje geven. Het zou kunnen helpen. En als ze straks dan met zen 2e staan? Ze der allebij uit halen. Maar idd niet opgeven. Tenzij het gevaarlijk word voor jezelf. Anders kan je ook aan iemand vragen, of diegene even wil helpe. Met zen 2e ben je sterker ect. dan in je eentje

succes !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:00

Je paard heeft maar weinig opvoeding genoten en heeft totaal geen respect voor jou. IS er niemand op stal die jou kan begeleiden hierin?

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Paard steeds gevaarlijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:35

Het probleem waar je mee zit is dat een paard een kuddedier is en het instinct zegt dat alleen de groep veilig is. Dus weggaan uit de groep of alleen achterblijven op stal is voor haar levensbedreigend, dus als je dan ook nog met een zweep gaat slaan omdat ze terug wil naar de groep, gaat het echt fout.
Veel hangt af van hoe jij je opstelt, of zij zich veilig kan voelen bij jou. Dus jij moet rust en vertrouwen uitstralen. Het gaat niet om streng zijn, maar om veiligheid en duidelijkheid. Zoek iemand die je hierin kan begeleiden, want dit is niet iets dat je op een afstandje kunt uitleggen.
Mogelijk kun je wel wat doen door met een stalgenoot af te spreken dat je met z'n tweeen gaat rijden, dus samen uit de groep halen en bij elkaar in de buurt poetsen en opzadelen. Als dat werkt, kun je dat voorzichtig uitbouwen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:41

Ik zou grondwerk gaan doen om haar respect te verkrijgen. Zweep is een quick fix, niet de langdurige oplossing. En je paard voor straf alleen zetten (of blij zijn met het vertrek van zijn weidegenootjes) omdat hij anders zo klierig is bij het uit de groep halen...tja, weet jij wel hoe een paard in elkaar steekt?

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:21

Ik denk dat je haar eens ontzettend op d'r plek moet zetten, want het is gewoon ronduit gevaarlijk wat ze doet. Gelukkig gaan er 3 paarden weg, zodat ze mis. wat minder wordt. Denk niet dat het ligt aan het bloed wat erin zit, want mijn paard heeft ook ontzettend hete ouders met echt karakter, zoals mijn paard dus ook is, maar zij is en blijft altijd eerlijk (als haar maar niet beledigd..)
Ga er goed mee aan de slag, en grondwerk lijkt mij ook misschien wel een oplossing!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:33

Als ik het goed begrijp staan de paarden nog niet zo lang in de wei. Ik denk dat jouw paard er vooral aan moet wennen om af en toe van zijn soortgenoten gescheiden te worden. Ik zou zeker geen zweep meenemen, in dit geval zorg je er alleen maar voor dat je zijn vertrouwen wegneemt. Je schrijft zelf al dat je paard zo in paniek was dat ie de stal uitsprong!

Maar probeert ze je nou gericht te slaan? Dat maak ik niet helemaal uit je verhaal op. Want dat moet je natuurlijk direct afstraffen. Maar nogmaals, let goed op de reactie van je paard. Doe anders (na het halster) een bit in en neem 'm aan een wat langere lijn mee van de wei, dan word je niet direct meegesleurd als ie de lucht ingaat. Verder zo veel mogelijk negeren en alleen op jou gerichte agressie afstraffen.
Laatst bijgewerkt door ellenlouise op 01-06-06 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:37

Cassidy schreef:
En je paard voor straf alleen zetten (of blij zijn met het vertrek van zijn weidegenootjes) omdat hij anders zo klierig is bij het uit de groep halen...tja, weet jij wel hoe een paard in elkaar steekt?


Dit is toch geen tip cassidy??? (ik zie nl. niemand hier die dat oppert, of ik lees erover heen )

En eerlijk gezegd denk ik dat het gedrag van je paard eerder (tijdelijk) verergert als er weidegenootjes weggaan dan verbetert.

AnitaJoeri
Berichten: 66
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Paard steeds gevaarlijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:59

Ik denk ook dat je een balans moet vinden tussen positief belonen en corrigeren.
Zelf zou ik nooit snoepjes mee nemen, maar dat is persoonlijk, als ze braaf is zeggen dat ze braaf is.

Niet treuzelen, maar vol (zelf)vertrouwen door wandelen, en als ze begint te dansen (en dan gelijk bij het begin) even een strenge stem op zetten, als ze dan stopt en volgt gelijk weer belonen met een normale of lieve stem.

Verder zou ik idd met wat grondwerk aan de gang gaan, genoeg info hierover op Bokt en erg handig bij een paard wat zo hangt aan zijn kudde.

prii

Berichten: 985
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Breda

Re: Paard steeds gevaarlijker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 19:41

Oké bedankt.
Ik ga het zeker proberen !

prii

Berichten: 985
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Breda

Re: Paard steeds gevaarlijker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 19:45

o,ja en cassidy

Ik zet haar echt niet alleen om haar te straffen hoor, maar ik kan haar toch moeilijk in de wei borstelen en opzadelen terwijl die anderen erbij staan ?

Naja..kan misschien wel, maar dat is vervelend want dan zitten ze de hele tijd te klieren.
Ik vind het ook helemaal niet leuk dat haar vriendjes weg gaan. Maar het is zo. ik ben niet de eigenaar

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:49

en als ze eenmaal uit de wei is ook meteen belonen.. zodat ze weet dat uit de wei gaan ook iets goed is.

prii

Berichten: 985
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Breda

Re: Paard steeds gevaarlijker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 19:55

Jah dat doe ik zeker !
Maar dan nog iets..(was ik vergeten )
Hiervoor deed ze dit nooit..dus van mij niet vertrouwen ? of ze vertrouwt mij opeens niet meer.. ik weet het niet..

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Paard steeds gevaarlijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 07:38

Urana schreef:
Maar ik probeer echt streng te zijn..maar dan bokt ze en rukt ze zich los en kan ik haar niet meer houden.. en dan rent ze weg.
Moet ik dus weer van voor af aan beginnen..


Toch een keer aanpakken, en als je bang bent dat ze zich lostrekt de hengstenketting mee

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 07:45

gewoon opvoeden........ wat ook kan helpen is een strakke regelmaat..

Dus bijvoorbeeld altijd om twee uur halen uit het land, of sóchtends op stal laten staan en dan gaan rijden en na het werk het land op.

Welk bloed er in zit heeft hier niks mee te maken

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 07:52

Ik voel met je mee, ik heb precies hetzelfde gehad met uit het weiland halen, achteruit lopen, steigeren. In principe geen probleem want het is doodnormaal paardengedrag, alleen moest Ukkie even leren dat ik nog altijd de beslissingen nam en niet die henstige Hafliinger!

Dus de volgende dag niet alleen een halster, maar ook een kopstuk met smalbitje en longeerstukje ingedaan. 2 touwtjes, 1 voor de vriendelijke en een voor de scherpe inwerking. Zoonlief meegenomen met een menzweep en zo maar eens geprobeert. Hij heeft nog 1 keer gesputtert en daarna was het over. Wel doe ik nog steeds beide hoofdstellen om, je weet maar nooit met die pubers wanneer de hormonen toch weer opspelen.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Re: Paard steeds gevaarlijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:38

Wij hebben dit ook gehad met onze Tinker. In het begin stond hij alleen en was er niets aan de hand. Toen kwam er een merrie bij hem en was er geen land meer met hem te bezeilen.

Als we de merrie uit het land haalden, werd hij knettergek en ging dwars door de draden heen.
Andersom, als we hem uit het land haalden, en de merrie bleef achter, gaf hij na enkele meters zo'n ruk aan het touw, dat ik hem niet kon houden en weg was hij weer....

We hebben hem eerst een paar weken rustig laten staan en daarna is mijn man met hem aan de slag gegaan. Hij heeft hem aan de longeerlijn gedaan en zich heel erg schrap gezet toen Diablo weer uit wilde breken. Dat hielp. Hij heeft het een paar keer gedaan. Toen merkte hij dat hij niet meer uit kon breken en hij draaide om als een blad aan de boom.
Sindsdien hebben we geen centje pijn meer met hem.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:12

Ik ga mee met Ellen Louise, de kudde kleiner maken zal niks helpen en misschien idd verergeren.

Maar waarom moet jou verzorgpaard overdag de wei uit? Bij mijn verzorgpaarden mag dat niet eens, maar dat komt ook omdat de meesten veulens hebben.
En onze paarden zijn ook dood ongelukkig als ze alleen op stal komen te staan en de rest staat vrolijk buiten. En eerlijk gezegd kan ik het me ook nog wel voorstellen.

Waarom kun je s'avonds niet rijden? Of staan de paarden 24 uur per dag buiten?

nayomi
Berichten: 23
Geregistreerd: 30-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:55

ik denk dat het smiddags uit de wei halen het probleem niet is. of het nou smiddags of savonds is het probleem blijft vooral omdat ze hem er niet elke dag uit haalt..

De oplossing van amondi is misschien nie tzo vriendelijk. maar als je htezonder die middelen niet lukt zou ik dat eens proberen. ik zou eerst proberen omals je bij hem in de wie staat om hem te pakken even belonen dat het goed is. dan het hoofdstel omdoen en zogauw ze begint te bokken of iets dergelijks een flinke ruk. loopt ze weer door gelijk belonen en blijven praten! dan voelt ze zich op haar gemak. tenminste de meeste paarden. Dit een paar keer prberen. geen vooruitgang.. dan zou ik de minder vriendelijke methode doen...
Snoepjes werken denk i kniet.. want ze loopt niet mee dus geef je haar altijd brokjes als je het fout doet.. of je geeft haar er dus geen omdat ze het niet goed doet en dat werkt dus jniet.. haar snoepjes geven als ze buiten de wei is en goed is meegelopen is natuurlij kwel een id.,, of het goed of fout is.. paarden zijn wel op hun gemak als ze mogen eten.. eerlijk is eerlijk..

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:48

Adriana schreef:
Maar waarom moet jou verzorgpaard overdag de wei uit?


Mijn paard moet ook gewoon mee naar binnen zodra ik tijd/zin heb om te rijden hoor. Zou wat moois zijn als hij dat ineens zou mogen beslissen

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Paard steeds gevaarlijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 14:27

Ik had dit probleem ook met mijn paard (die is 1,83m). Ik heb hem aan de longeerlijn gedaan, zweepje erbij en een bak met een beetje brokken. Die brokken deden het gelukkig voor hem. Maar dan ben je wel op alles voor bereid.

ikar_

Berichten: 67
Geregistreerd: 01-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:15

Cassidy schreef:
Ik zou grondwerk gaan doen om haar respect te verkrijgen. Zweep is een quick fix, niet de langdurige oplossing. En je paard voor straf alleen zetten (of blij zijn met het vertrek van zijn weidegenootjes) omdat hij anders zo klierig is bij het uit de groep halen...tja, weet jij wel hoe een paard in elkaar steekt?


Idd helemaal mee eens