geschift hengstje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

geschift hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 22:01

Haj
ik heb een ontzettend probleem met mijn veulen, twee maal daags geef ik hem veulenbrok en om dat de doen moet ik door zijn wei. In het begin, geen enkel proleem, maar na een tijdje kwam hij op me aangerend steeds erger en gevaarlijker. Dus besloot ik hem aan het touw te leiden. Eerste keer alles oke, maar daarna begon de pret weer, vandaag zo bokte hij en stijgerde hij zodanig veel dat ik hem heb moeten lossen (anders was ik nu een hoopje mensenmoes met brokjes) Dit kan zo niet meer verder... Waarschijnlijk doe ik iets fout ofzo, of misschien is hij nu eenmaal een echte hengst...
wie kan me helpen? zou castreren uitkomst bieden?
ik ben elke dag een beetje meer hopeloos :s

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:13

Castereren zal wel wat helpen maar je zal alsnog meoten zorgen dat je weer boven aan in de rangorde komt te staan. Staat hij alleen? Dat kan ook de reden zijn dat hij brutaal is.

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:17

Ja, maar loop je met de brokjes eerst door zijn wei voor dat hij ze krijgt.?

Ik bedoel mijn paarden zijn schatten in de omgang en kan alles met ze doen, maar als ik met brokjes door de wei loop en ze weten dat zijn ze ook opdringerig..

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:18

P.S. ik vind je titel nogal verkeerd.
Aangezien dit een probleem is die door je zelf is ontstaan.
(niet conseqent genoeg zijn)

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 22:24

Hij staat inderdaad alleen, vroeger stond hij met een andere hengst die hem ontzettend afmaakte en die nu verkocht is, ik heb tot nu toe geen geschikt vriendje gevonden, maar als ik hem castreer mag hij bij zijn beste vriendin staan die nu op de wei naast hem loopt.
Ik loop niet met de brokjes door de wei, hij krijgt geen brokjes uit de hand en hij moet wachten tot ik de emmer in zijn voerbak geleegd heb voordat hij mag beginnen eten.
Ik noem hem geschift op een vriendelijke manier, ik ben compleet zot van hem en wil hem geen kwaad aandoen, ik weet ook dat het probleem bij mij ligt (grotendeels wss) en heb veel respect voor hem, het is lief bedoeld...

marije86

Berichten: 1657
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:25

ik geef daantjuhhh gelijk,je paardje weet gewoon dat je wat hebt,mijn merrie hetzelfde erg lief karakter maar zodra ze wist dat ik wat had voor de walsde ze me bijna plat,daarom is het niet goed te keuren maar opzich wel logisch,waarom geef je hem niet vooraan brokken ofzo

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:26

Dan vind ik het neit zo gek, er is geen ander paard dat hem corrigeert, dus is dat jou taak maar hij zal dus ook met jou spelen en uitproberen

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:29

ja met eten hebben mijn paarden ook geen geduld.
Ze wachten wel en zullen me niks doen, maar ik moet wel een x brommen als ik wil dat ze wachten.

Dat is net zo dat als mijn paard aan het eten is en ik wil aan zijn achterbenen komen.
Ik moet even laten weten dat ik er ben en dat ik geen tegencommentaar (trap of iets dergelijks) duld!
Dan doet ze me ook niks!

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:32

Misschien volgende keer met een zweepje de wei in gaan, zodat je in ieder geval iets hebt om hem van je af te houden. Anders is het wel heeel gevaarlijk.

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:36

Je zegt in het begin verhaal dat je wel door de wei loopt en daarna zeg je van niet.. Wat is het nou?
Je kunt hem best een flinke opdonder geven als hij dit bij jou doet hoor, dat zou een ander paard ook doen.
Omdat hij helemaal geen afleiding heeft vind ik het niet gek dat die je uitprobeerd

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 22:37

Dan vind ik het neit zo gek, er is geen ander paard dat hem corrigeert, dus is dat jou taak maar hij zal dus ook met jou spelen en uitproberen
>zou het dan misschien helpen zou ik hem bij mijn andere merrie zet?

van het zweepje: ik gebruik meestal een touw om hem op afstand te houden als hij te gek doet, maar ik wil hem geen pijn doen, daar is niets goed aan, door zijn vorige weidemaatje heeft hij zich leren verdedigen als hij pijn had... de situatie zou wss verergeren...

hij staat op een wei met een open stal, en hij heeft inderdaad niet veel afleiding maar dat is een complexer probleem...

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:43

Maar je zult hem toch een keer moeten corrigeren.
Als mijn paard bijvoorbeeld slaat of mij omver loopt enz..
Dan kan hij een tik verwachten..
(ik sla hem niet verrot) maar een tik krijgt hij wel!

Als een paard in de natuur zoiets doet krijgt hij ook op z'n flikker van een ander paard en dat komt veel harder aan dan een tik van mij.
Verdedigt hij zich door mij aan te vallen, kan hij echt een rotschop verwachten!

Jij bent de baas.
Je zult hem dat duidelijk moeten maken.
En vaak kan je dan beter een keer hard en streng optreden dan 10x lief en zacht.

een keer conseqent en je paard weet waar hij staat.
Als je altijd zacht straft zal hij in de3 war raken, niet weten wat wel en niet mag en alleen maar verder gaan waardoor je hem telkens opnieuw moet straffen.

Echt waar een x effectief conseqent zegt zoveel meer en is eigenlijk liever voor je paard.

dan 10 x onduidelijk zacht aanpakken!
Jij zorgt zo voor verwarring!

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 22:48

ik zeg toch net dat hij door dat andere veulen geleerd heeft dat alt hij een tik krijgt hij zig niet moet laten doen! hij heeft van me al eens een ferme tik gehad hoor, dan loopt ie weg en komt ie terug...
toch bedankt voor het geven van de tip, maar ik denk dat er maar één oplossing op zit, hem castreren en hem bij mijn merries zetten, ik vind het wel zielig dat hij op zin 13 maand al ruin moet zijn...

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:50

Dan is je tik niet ferm genoeg.
Als je conseqent genoeg bent zal je paard niet direct terug komen!!!!!!!!!

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:51

P.S. ik denk wel dat castreren een deel oplost,
Maar je zult wel aan het gedrag moeten werken anders heb jij straks een verwende ruin die her opgevoed moet worden.
En dan word het een stuk lastiger.
Aangewend gedrag is moelijker eruit te krijgen.

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 22:52

oke goed, zeg me dan hoe ik moet leren consequenter zijn, ik wil mn veulen niet afmotten om daarna een schuw klein ventje over te hebben, is er geen andere manier om het te leren mij te respecteren?

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:53

Je hoeft hem niet af te motten! Je moet conseqent zijn!
Ik kan je dat van hier niet uitleggen.
Heb je niet iemand in de buurt met verstand van jongen paarden?

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 22:59

jazeker, hij vraagt 40euro per half uur en 1000 voor een weekje bij hem... dat is véél geld als je schoolgaand bent en alles voor drie paarden moet betalen... maar als het zo doorgaat zal ik wel eens bij hem langsgaan denk ik

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 23:00

Ja, ik bedoel een kennis in de paardenwereld.
iemand die met jou eens mee kan gaan naar jou jaarling?

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 23:05

wel de mevrouw waar ik hem gekocht heb kon er goed mee overweg (ik toen ook want hij kent hij is meteen met het spenen bij mij op de wei gekomen)maar toen was dat andere veulen er nog en dan was hij zeer onderdanig en bang, maar ik durf haar niet te vragen te komen helpen, ze heeft veel problemen met haar gezondheid en ook haar paarden doen haar soms wat aan (op medisch vlak) dit kan ik haar niet aandoen
voor de rest, is er nog een grote fokkerij hier in drongen maar die mensen hebben het drukgenoeg denk ik, bovendien is dit een probleem dat ik moet oplossen want ik ben het die hem moet opvoeden...

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 23:14

ja, maar er zijn mensen die je tips kunnen geven, voorbeeld kunnen geven.

ik kan zo niet zien hoe erg het is!
ik kan zo geen voorbeeld geven,

je moet het zien als rijden, ik moet dat zelf doen, maar er is wel een insructeur die mij op mijn puntjes wijst!

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:03

ireika schreef:
oke goed, zeg me dan hoe ik moet leren consequenter zijn, ik wil mn veulen niet afmotten om daarna een schuw klein ventje over te hebben, is er geen andere manier om het te leren mij te respecteren?


Er si groot verschil tussen opvoeden en zonder reden in elkaar slaan. Als een van mijn hengsten brutaal si reken maar dat hij op zn plek gezet word. Als ze trappen krijgen ze een trap terug als ze gericht bijten krijgen ze een beste slag.

Daar worden ze niet schuw van zolang je maar direct en duidelijk doet.

Midget
Berichten: 488
Geregistreerd: 13-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:26

mee eens

clara
Berichten: 666
Geregistreerd: 30-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:01

ik zou eens beginnen met castreren zodat hij bij andere paarden in de wei kan en anders eventueel in de opfok, opvoeding door een ander paard is erg belangrijk bji zo'n jong dier. Mijn hengstje is afgelopen maandag gecastreerd en is ook nog maar 1 jaar. De dierenarts zei tegen mij, hoe jonger hoe beter, des te minder last hebben ze ervan. Als de ballen zijn ingedaald kun je hem laten castreren. Een jaarling in z'n eentje in een weiland hoort niet, is mijn mening.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:17

Love, Language and Leadership van Parelli. Lijkt me erg interessant voor jou om je hier in te verdiepen. Een paard is een paard en je zult hem niet snel genoeg pijn doen. Je geeft hem veels te veel liefde.

In dit verhaal vind ik persoonlijk castreren vluchten voor de problemen. Want als ruin zijnde kan hij dit gedrag ook vertonen bij jou. Ik zou als ik jou was ook hulp zoeken.

En alleen in de wei vind ik ook niet kunnen want hij kan zijn gedrag niet spiegelen.

Succes.