pony zo vals alsmaar kan / waarschijnlijk door verzorger.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

pony zo vals alsmaar kan / waarschijnlijk door verzorger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 11:02

hallo

wij hebben een hele leuke en ook goede merrie opstal, maar ze is zo vreselijk gemeen en vals. als je langsloopt pakt ze je in je rug en als je iets te hard loopt voor haar deur langs valt ze uit naar je gezicht ofzo.
als je met haar bezig bent is het een heel stuk minder, maar haar verzorger vind het alleen maar mooi als ze zo naar je toe komt zetten. ook heeft dat beest geen manieren hij rent de stal in trapt als je ook maar iets bij de buik/flank loopt. en nu heeft ze een veulentje, merrie en veulen zijn gewoon braaf merrie vind het best als je bij haar inkomt en het veulen aanhaalt. maar nu loopt de verzorger met het veulentje langs de weg en als hij ook maar iets verkeerd doet staat ze hem, als ze bij de stal komen wil dat kleintje naar zijn mama en stijgert tegen de deur aan dan slaat ze hem en scheewt naar hem, als een klein
henst veulen schopt hij ook wel als je aan zijn kontje komt. hij wipt zijn konyt de lucht in en zij schopt hem, ik heb al duizend keer geprobeerd met haar erover te praten dat ze meer moet belonen en wat rustiger moet doen maar het werkt niet, het veulen loopt altijd al met zijn oren in zijn nek en stijgert voor het minste. met de merrie ( 4 jaar ) springt ze alleen maar en galoperen. merrie heeft nu iets last van hanetret. wie heeft er mischien tips hoe ik haar wat ''normaler '' met de pony's kan laten omgaan, die pony's worden echt verkloot als het zo door gaat

alvast bedankt voor de tips

groetjes

Pluttersput

Berichten: 15019
Geregistreerd: 11-09-05

Re: pony zo vals alsmaar kan / waarschijnlijk door verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:04

Ik ben bang dat je er neit heel erg veel aan kan doen. Het zijn wel haar verzorgpony's. Misschien eens kijken of je de echte eigenaars van de pony's kan vinden? En dan eens uitleggen. Wel rot dat ze zo tegen haar pony doet. En al helemaal dat veulen. En al helemaal als hengstveulen zijnde! Maar goed, veel succes ermee iig.
Groetjes, mij

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:11

sorry hoor maar dat is gewoon dieren mishadeling! en waarom gaad ze in godsnaam met dat veulen lopen?:S ik weet niet hoe oud dat veulentje is maar laat het gewoon lekker bij zijn mama staan.. een veulen heeft nog geen manieren hoor als het geboren word. dat moet je hem leren maar dat gaat niet op zo'n manier!!! ik denk dat je het beste naar de eigenaren van de paarden kan gaan .. of behandele zij hun net als haar? en anders moet je gewoon een keer goed tege haar uitvallen doet zij tog ook tegen die paarden;).. behandel een ander zoals je zelf behandelt wil worden.. neem aan dat zei vroeger niet geslagen werd als ze ging huilen omdat ze der moeder misten!

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:16

Om het dierenmishandeling te noemen vind ik te ver gaan, maar ze heeft geen benul hoe ze met een dier om moet gaan. Als het niet je eigen paarden zijn, ben je er dan elke keer bij? Je schrijft het een beetje op een kinderlijke manier...

Als het daadwerkelijk zo is, probeer met de eigenaren te praten. Willen die niet luisteren, is er weinig aan te doen vrees ik. Wachten totdat het een keer goed fout gaat...

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:18

geen dierenmishandeling? sorry hoor maar je hoord een dier neit te slaan! als een moeder haar kind slaa tis het tog ook kindermishandeling (I)

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re: pony zo vals alsmaar kan / waarschijnlijk door verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 11:22

ik vind dat als zei een dier zo aanpakt dat ze toch niet goed bezig is.
als ze een veulentje ( van 21 april ) schopt als hij een keertje zijn kont omhoog gooit vind ik dat ze wel fout bezig is, maar je kan banketstaaf als brugman maar het dringt niet door want ze scheewt en tiert zo verder tegen hem en ik wil graag dat dat veulentje niet verkloot word.
dat kleine diertje moet dingen bijgebracht worden met geduld en liefde, maar ze luistert niet en gaat gewoon door.
de eigenaar weet het van de merrie en geeft haar soms les, van het veulentje weet hij niet eens volgens mij

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:25

ik denk dat je haar eens echt dreigend aan moet spreken laat haar kijken naar hoe andere paarden fuxioneren... zoek info voor haar op ik weet niet hoe oud ze is maar pubertijd is een leeftijd dat ze scheit hebben aan de hele wereld. mijn pony is ook zo geweest en heb het eigenlijk altijd links laten liggen moet ze maar luisteren dacht ik maar toen ik eens kritische er naar ging kijken zag ik al snel dat het vertrouwen er gewoon niet was. gewoon info er over op zoeken. dat is mijn tip en steek het anoniem tussen hun kast dan weet ze niet van wie het af komt.

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:27

sorry maar als die eigenaar het weet van die merrie waarom zegt tie dan niet gewoon dat ze heel snel moet opflikkere?

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:28

Sorry ik vind het een enorm Pennytopic. Als een veulen naar me bijt of trapt krijgt hij toch ook een beste knal terug, net als een volwassen paard. En al helemaal als het een jong hengstje is.
Als je problemen hebt met dat meisje, moet je dat met de eigenaar van het paard bespreken en niet op internet zetten. Je klinkt zelf ook niet als de meest ervaren paardenmens van Bokt dus ik neem dit topic met een flinke korrel zout.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re: pony zo vals alsmaar kan / waarschijnlijk door verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 11:31

dat vind ik dus echt verkeerd om zo omtegaan met een veulen een veulen moet toch leren met geduld en liefde niet met slaan en schoppen, een klein veulentje krijgt zo niets geen vertrouwen in mensen

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:34

@ urielle dus stel jij hebt een veulen en eimand gaat die verzorgen, schopt en slaat dat beest dan vind jij dat niet erg? leuk jo zo word ie toch hardstikke schuw, straks heb je er helemaal niks meer aan, moet je dat paard eerst weer helemaal vertrouwen in mensen laten krijgen!

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re: pony zo vals alsmaar kan / waarschijnlijk door verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 11:35

ok urielle iedereen heeft zo zijn eigen aanpak en van wat hij vind van wat kan of niet, kan hier nog wel over doorgaan maar ik laat het maar gewoon vroeg gewoon om hoe ik het kan verhelpen

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:39

Kimmie_Paard schreef:
@ urielle dus stel jij hebt een veulen en eimand gaat die verzorgen, schopt en slaat dat beest dan vind jij dat niet erg? leuk jo zo word ie toch hardstikke schuw, straks heb je er helemaal niks meer aan, moet je dat paard eerst weer helemaal vertrouwen in mensen laten krijgen!


Als mijn veulen naar mensen trapt hoop ik dat ze hem gelijk een beste tik terug geven ja. Dat was gelijk de laatste keer dat hij zo'n geintje uit zou halen.
Een veulen kan prima koppelen dat trappen en bijten = stout = op zijn falie krijgen. Daar worden ze niet schuw van
Waar ze schuw van worden is als ze de reden niet zien, als je niet consequent bent of van 1 miljoen keer een klein minitikje.
Nog nooit gezien dat de merrie haar veulen ineens goed hard in zijn kont beet als hij aan haar uier begon te bijten?

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: pony zo vals alsmaar kan / waarschijnlijk door verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:40

ammygek schreef:
dat vind ik dus echt verkeerd om zo omtegaan met een veulen een veulen moet toch leren met geduld en liefde niet met slaan en schoppen, een klein veulentje krijgt zo niets geen vertrouwen in mensen


Bij paarden is er een heel simpele manier van omgaan:
paard lief = verzorger lief
paard niet lief = verzorger ook niet lief
Van lief zijn tegen een stout paard krijg je onopgevoede monsters die als driejarige bovenop je springen.

Midget
Berichten: 488
Geregistreerd: 13-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:43

met Urielle eens

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:44

Urielle heeft een goed punt hier, ik weet ook niet hoe oud de verzorgster is. Maar als een veulen mij trapt dan straf ik ook. Dat ga ik niet belonen. Hoe de verzorgster met de merrie omgaat is mij niet echt duidelijk.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:46

Ik volg jouw onderschrift Urielle
Je moet natuurlijk wel eerlijk tegen zo'n beestje zijn, maar wel duidelijk laten merken dat je daar níét van gedient bent.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re: pony zo vals alsmaar kan / waarschijnlijk door verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 11:48

ja maar als zei een veulen alleen maar straft, dan leert dat veulen niet wat goed of fout is.
je hebt gelijk dat als hij trapt dat je hem straft maar een veulen een trap terug geven vind ik persoonlijk wel wat hard

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:54

Dan zal ik die vierde zijn...het moet wel normaal blijven, maar bijten/slaan is direct reactie ...als je zo'n jong ding niet op zijn plaats zet, krijg je hele vervelende oudere dingen.

Als je ooit met een volwassen hengst bezig bent geweest dit dat niet heeft geleerd weet je wat ik bedoel...(merrie of ruin kan evengoed heel erg zijn hoor). Veel en veel lastiger om een volwassen paard zoiets bij te brengen dan een veulen.

Neemt niet weg dat deze verzorger misschien niet helemaal zo goed is, maar alles relativeren...en belonen moet ook en alleen maar springen met een vierjarige vind ik ook niks, maar het zijn niet mijn paarden. Dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar en deels ook van de verzorger. Spreek er met de eigenaar over als je het er niet mee eens bent.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re: pony zo vals alsmaar kan / waarschijnlijk door verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 11:56

wizewo: bedankt ik zalhet aan de eigenaar voorleggen
i.v.m. het veulen

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re: pony zo vals alsmaar kan / waarschijnlijk door verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 11:59

ik zal het ook met hem over de merrie hebben, maar je hebt wel gelijk ze is nog niet zo heel lang bezig met de paarden en zit in de pubertijd dus daar dring je niet zo goed doorheen

floor__

Berichten: 1503
Geregistreerd: 18-10-05
Woonplaats: Pijnacker

Re: pony zo vals alsmaar kan / waarschijnlijk door verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:00

Als een veulentje je echt met opzet bijt (en niet gewoon omdat hij het niet fijn vind dat je aan zn kont zit ofzo, want dat moet je dan gewoon rustig oefenen) dan mag hij van mij ook wel een knal krijgen hoor. Dan is het misschien een paar keer niet zo leuk, maar daarna weet hij dat het niet mag. En daarna kan je op een rustige en liefdevolle manier met hem bezig zijn.\

als je nu te 'soft' bent, krijg je later problemen. een vervelend veulentje word een vervelend paard.

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:07

Wees ook voorbereid op weerstand van eigenaar als je gaat praten... niet iedereen heeft het zo goed voor met zijn paarden of heeft een ander beeld van het goed voor hebben. Dus het KAN zijn dat het je niet in dank afgenomen wordt en het als bemoeizucht wordt afgedaan, terwijl je het best goed bedoelt. Maar zoals ik eerder zei, het is niet jou verantwoordelijkheid. Maar misschien wordt je er ook wel uitgelegd/duidelijk waarom die verzorger zo verzorgt/rijdt. Misschien zijn het de orders van de eigenaar?

Maar het veulen zou van mij ook echt een tik krijgen hoor en geen kleintje ook (en beloning ook als het wel braaf is)

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re: pony zo vals alsmaar kan / waarschijnlijk door verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 12:20

ok een tik geven als hij gewoon gemeen bijt of trapt maar hij is niet gemeen, en ook als hij iets gewoon niet snapt straft ze hem
ok ik geef mijn hengst ook wel een tik als hij bijt maar er is verschil tussen het gemene en niet gemeen bijten. maar dat vind ik.
en ik heb verder niets geen problemen met de net 3 jarige hengst dus ik neem aan dat het dan goed gaat want hij weet wat hij kan flikken

als ik naar de eigenaar toega zal hij zeker wel luisteren
ik heb die merrie in gereden met een vriendin en hij weet dat de verzorgster wat te ruw en onbezonnen doet
maar ik zal tegen hem zeggen van het veulentje en wat hij ermee doet moet hij dan maar zelf weten

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re: pony zo vals alsmaar kan / waarschijnlijk door verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 12:22

ik weet niet of ik gemeen overkom maar dat is niet de bedoeling.
ik leer er zo zelf ook nog wat meer bij, je bent nooit klaar met leren.