nieuwe pony erbij, hoe laten wennen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
klavertje
Berichten: 433
Geregistreerd: 08-07-05

nieuwe pony erbij, hoe laten wennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 10:56

Waarschijnlijk komt er binnenkort een schetlander bij mijn pony in de wei. Mijn pony staat al een jaar alleen in de wei (wel met koeien ). Ze is erg lief maar ik ben bang dat ze baas in eigen wei /inloopstal gaat spelen. Hoe pakken we dit het beste aan ? Mijn pony is een merrie, de schetlander is een ruin.

Michelle_R
Berichten: 115
Geregistreerd: 12-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:57

Misschien eerst apart zetten.. en zo laten wennen aan elkaar? en dan na een tijdje ze bij elkaar in zetten en dan kijken hoe het gaat.
succes iig

_Dunja_

Berichten: 4204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: bollenstreek

Re: nieuwe pony erbij, hoe laten wennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:36

Wat je het beste kunt doen, is er een schrikdraadje tussen zetten.
Dan kunnen ze wel al ruiken en kennis maken zonder dat ze bij elkaar kunnen komen.

Als je hier geen optie voor hebt kun je ze iedere dag even in de bak aan de hand laten ruiken en op die manier even aftasten hoe dat gaat.

Kyrseltje

Berichten: 8731
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:14

schrikdraadje, maar oppassendat ze niet achter het schrikdraadje naar elkaar gaan schoppen ,dat deden mijnpony's naar mn nieuwe pony.. toen hebben we ze gewoon bij elkaar gezet.. en dat ging gelijk super...

PaardenDroom
Berichten: 139
Geregistreerd: 28-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:40

Mischien eerst op neutraal terein, waar ze allebei nog nooit geweest zijn laten wennen, en daarna samen naar de weide brengen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:42

Wat wij deden was, Schrikdraad tussen het land. Maar wel dta ze kunnen snuffelen.
Na 1 uur weghalen en klaar.
Wel er even bij gebleven maar het is toch altijd trappen en steigeren.

Charlie_P

Berichten: 3045
Geregistreerd: 08-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:19

Ik heb mijn paarden gewoon bij elkaar in gezet..Ze maken natuurlijk even uit wie de baas is, maar daar zijn het paarden voor toch.Heb zelf nog niet meegemaakt dat het echt fout ging. Wel even in de gaten houden natuurlijk

wednesday

Berichten: 814
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herk-de-Stad (Belgiƫ)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:20

gewoon samen zetten... ze zullen zelf wel uitmaken wie de baas wordt normaal loopt alles wel goed

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: nieuwe pony erbij, hoe laten wennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 08:08

als je een beetje een grote wei hebt kun je ze wel meteen bij elkaar inzetten, zo hebben ze ruim de kans om weg te komen mochten ze elkaar achterna gaan zitten..

heb je dat niet dan zou ik proberen om eerst een draadje te spannen en deze weg te halen als je ziet dat het goed gaat.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:39

In een wat grotere omgeving (bak is ook groot genoeg) gewoon bij elkaar zetten.

Ze zullen wel even gillen, dreigen en uitmaken wie de baas is, maar dat hoort erbij.

Draadje ertussen zou ik noooit doen, als ze dan gaan maaien o.i.d. snijd straks een van beide zijn benen door.