hangen in de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ManuelaBreed
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-06-06

hangen in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 11:50

Hai,
Mijn pony gaat braaf de trailer in maar is onderweg altijd erg druk.
In de trailer zag je aan een kant allemaal strepen staan van zijn hoeven. Dus is er een keer iemand in de trailer blijven staan met rijden. En het bleek dat hij (spirit) zijn hele gewicht naar links hangt in alle bochten.

Als we rechtdoor rijden gaat het goed maar als er een bocht is naar links of rechts gaat hij helemaal naar links hangen en staat dus eigelijk niet meer op zijn eigen benen.

Wat kan ik hieraan doen ?
Manuela

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:20

in een anderhalfpaards trailer of 2 paards met schot opzij vervoeren en vooral erg rustig rijden! vooral in de bochten.
Een paard kan heel slecht beoordelen wanneer de chauffeur een bocht gaat maken en als je dan iets te hard rijdt weet ie niet snel genoeg zn evenwicht te bewaren waardoor hij wel moet hangen om niet onderuit te vallen.

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:44

Sowieso je paard met transportbeschermers vervoeren. Dan loop je de minste kans op verwondingen.

In een anderhalfpaards-trailer heeft een paard de ruimte om zich schrap te zetten. Zet hem wel aan twee kanten vast, zodat ie niet de gelegenheid heeft om zich om te kunnen draaien, wanneer z'n touw op de één of andere manier losraakt.

In bochten zou ik heel voorzichtig rijden. Kennelijk vind hij dat eng. Zelf rij ik altijd met een gangetje van ongeveer 20 km/uur over een rotonde of wanneer ik afsla. Ga maar gewoon stapvoets door de bochten, dus met 10 km/uur of zelfs langzamer. Geef je pony het vertrouwen dat er niets kan gebeuren.
Maar ook na de bochten moet je op je rijgedrag letten. Wacht met optrekken tot je trailer weer recht achter de auto is. Als je optrekt wanner je trailer nog in de bocht is, krijg je pony elke keer een slinger mee, en je kunt zelf ook wel bedenken dat zoiets niet fijn reizen is.

Probeer eerst korte stukjes met hem te reizen. Wanneer een dier niet prettig reist, kost het veel van zijn energie. Als je het rustig aan met hem opbouwt, heb je er alleen maar meer profijt van.

Heel veel succes.

ManuelaBreed
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 17:50

bedankt voor jullie reactie !

Ik heb een twee paardstrailer, waarbij het middenschot er wel uitkan, maar dan is wel erg breed. en heb dan geen stang voor achter zijn kont, dus dat kan helaas niet.

Hij heeft inderdaad altijd transportbeschermers om, en heeft vroeger altijd harstikke braaf in de trailer gestaan, dus daarom begrijp ik het niet zo goed.

Maar we rijden inderdaad altijd stapvoets door de bochten maar dan lijkt het wel of hij zijn evenwicht niet kan houden.

Gewoon oefenen dus .. ja ik doen elke keer een stukje verder.

Manuela

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:24

Je kan met dit soort paarden juist gewoon beter een twee-paardstrailer hebben, ik weet niet of je een houten middenschot hebt of een rubberen? In het eerste geval, zou ik een rubberen aanschaffen, dan hebben ze net iets meer ruimte.

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:55

het paard waar ik op rijd heeft der ook last van,
zo in eens eerder deed ie het nooit
hij doet het alleen inde bochten naar links.
hij stond toen elke keer op de rechterkant, en liet zich gewoon vallen als ware.
heb hem nu elke keer op links staan en dat gaat al beter, maar het licht er ook aan op welke trailer die staat ( ik rijd altijd met iemand anders mee heb zelf geen trailer)

goede transportbeschermers omdoen, en blijven oefenen langzaam rijden wat ook wil helpen is er een ander paard naast zetten die die goed kent.

succes

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:17

probeer een stang van een anderhalfpaardstrailer te lenen/kopen als je je paard alleen vervoert dan kun je het schot een stuk opzij zetten.

ManuelaBreed
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 10:39

Bedankt voor de reactie,
ik heb een houten tussenschot, dus ga eens even kijken naar een rubberen tussenschot.
Maar hij probeert zich nu ook wel eens om te draaien en daar heeft hij nu geen ruimte voor, maar ben bang als de ruimte groter wordt dat hij het zo voor elkaar heeft dat ie omdraait, voorzover dat gaat.
En ja dan gaat ie er zeker niet meer in.
Ik zal de volgende keer even proberen om het aan de rechterkant van de trailer te zetten.
Hij staat ook wel eens in de trailer met een ander paard die zo map is als een lammetje, maar daar steekt ie ook niet veel van op ..
Manuela

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:45

Als je bang bent dat ie zich om draait, zet hem dan aan 2 kanten vast. Kan ie geen kant op. Hij moet dusdanig kort dat ie zich niet omdraaien kan, maar hij moet wel de ruimte hebben om zich in evenwicht te kunnen houden.

Als ie zich niet vertrouwd in een tweepaard-trailer, zou je eens een anderhalfpaards kunnen lenen. Paarden die moeilijk reizen, kunnen zich in een anderhalfpaard-trailer beter schrap zetten.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:10

je zet met zo'n langere stang alleen de achterkant van je schot opzij, niet de voorkant, dus dat omdraaien zal wel meevallen. Omstappen met de bips voor de balans kan dus wel