Paard met verweneritis!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juliaaa
Berichten: 449
Geregistreerd: 24-01-05

Paard met verweneritis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 01:14

Hallo!
Ik zit een beetje met een probleem;
Mijn paard heeft een beetje last van verweneritis!
Ik ben zelf heel erg een snoepjesgever en knuffelaar en nu verwacht hij heel erg van me dat ik hem steeds een snoepje geef. Natuurlijk snap ik dit en ben er ook meteen mee opgehouden zodra ik het merkte (nu doe ik het alleen na het rijden/als ik alleen ga poetsen na het terugzetten op stal en altijd in de voerbak en niet uit mijn hand).
Maar zijn gedrag is er niet minder van geworden; het is heel vervelend! Als hij niks lekkers krijgt, is hij heel draaierig en kijkt hij steeds in mijn hand of er dan écht niks is.
Verder is het niet zo dat hij me domineert of zo, hij luistert wel heel goed naar me, maar het is zo jammer want eerst was hij altijd heel rustig met poetsen en de hele tijd lekker knuffelen en nu is het allebei veeeeeel minder geworden.
Zijn er nog andere mensen met dit probleem?
Groetjes, Julia
Ook wil ik binnenkort met vrijheidsdressuur beginnen, maar ik ben bang dat dit het juist verergert, omdat hij bij de vorige eigenaren heeft geleerd om (ipv te schrapen denk ik) zijn voet op te tillen en dan krijgt hij iets lekkers. Nu staat hij altijd met zijn been in de lucht als hij iets wil!
Groetjes, Julia

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Paard met verweneritis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 08:25

consequent blijven

nee is nee, de mijne was ook een ramp met snoepjes geven,maar als je gewoon volhoud en niks geeft vergeet hij het vanzelf wel

ikke

Berichten: 37559
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paard met verweneritis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 08:27

Hhmmm, tja, lastig als je ze zoiets hebt geleerd en ze zijn er gevoelig voor. Het beste is nog altijd om ongewenst gedrag te straffen. Daarbij hoef je niet meteen te gaan slaan, een duidelijke stemverheffing werkt vaak al voldoende. Indien dat niet werkt, klein tikje. Zo kun je verder gaan, maar ga niet verder dan strikt noodzakelijk.

Met vrijheidsdressuur zou ik erg voorzichtig zijn bij dit paard. Je hebt een behoorlijk risico dat het op schooien uitdraait, zoals je zelf al aangeeft. Ik zou zeker niet zonder (semi)-proffesionele begeleiding doen. Timing is in jouw geval meer dan belangrijk en just die timing is waar hele volksstammen de mist ingaan. Vaak is dat niet erg, maar sommige paarden weten feilloos hun eigenaar te dresseren.

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 08:35

Gewoon elke keer als je paard probeert te happen in je jas of naar je hand om dat snoepje te zoeken corrigeren met je stem (evt. kracht bijzetten met een tikje).. OOk als je paard gaat draaien ed gewoon corrigeren. Snoepje of niet, dat gedrag is nooit gewenst. Als je paard kijkt of alleen zijn hoofd draait maar verder blijft staan gewoon negeren..

Verder hoop ik dat je ervan geleerd hebt, aangezien ik het ook niet echt slim van jouw zelf vind dat je het in de hand hebt gewerkt. Maar goed dat je er nu wat aan wil doen en daar heb je echt even tijd voor nodig want je paard zal dit schooieren niet weer binnen 2 tellen afgeleerd hebben.

Succes in ieder geval!

juliaaa
Berichten: 449
Geregistreerd: 24-01-05

Re: Paard met verweneritis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 10:37

Volgens mij hebben jullie iets verkeerd begrepen !
Het is niet zo dat hij gemeen is tegen me, hij draait niet zijn kont naar me toe of iets en ja af en toe probeert hij dan een mini-hapje te nemen en dat straf ik dan ook gelijk en dan komt hij daarna vaak onschuldig bij me staan!
Het is meer dat ik zie dat hij gefrustreerd is dat hij geen snoepje krijgt en dat is gewoon heel vervelend om te zien en dat bedoel ik met draaierig. Hij staat de hele tijd met zijn been omhoog (wat ik dus niet heb aangeleerd)!
Tja, ik vind het ook stom van mezelf! maar ik had hier geen ervaring mee gehad met andere paarden en ik verwen ze gewoon graag.
Mijn paard is hier denk ik ook gevoelig voor, hij is verder echt ontzettend lief, zou nooit iemand opzettelijk kwaad doen (voor zover ik weet ).
Maar ook heeft hij i.v.m een peesblessure een tijd in de wei gestaan (dus elke dag een paar uurtjes en verder normaal op stal). Nu merk ik dat hij dit ook als vanzelfsprekend is gaan zien, want toen ik hem gister gras liet eten (langs de wei niet in de wei) aan een halster en daarna weer terugwilde, keek hij me heel verbaasd aan en bleef staan.
Hij doet dus wel wat ik zeg en is verder heel lief, maar ik merk gewoon dat hij er gefrustreerd/niet blij mee is.
Nog meer mensen met tips of die iets soortgelijks hebben meegemaakt?
Groetjes, Julia

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:50

Ik denk dat je toch teveel menselijke gevoelens in je paard bent gaan leggen. Het is heel normaal dat je paard aan een bepaald ritme is gaan wennen, en het doorbreken van dat ritme gaat moeilijk worden. Daarom moet je bijvoorbeeld sommige dingen ook steeds anders doen. Nooit iedere keer op dezelfde plek afstappen bijv, of iedere keer bij een buitenrit hetzelfde stukje in rengalop.

Mijn merrie gaat ook weleens aan de hand grazen, en wil dan ook niet terug. Ze mogen duidelijk aangeven dat ze het niet zo fijn vinden, maar ze moeten wel gehoorzamen. Als je het vaker meeneemt, gaan ze op den duur ook weer makkelijker mee terug. Voorkom in dit geval wel dat je iedere keer een anders stukje opzoekt, anders krijg je van die snackende paarden die meteen het gras induiken als ze wat zien (en jij dan op je buik er achteraan kunt). Mijn paarden mogen op een bepaald stukje grazen, en mogen pas zakken met hun hoofd richting gras op het moment dat ik er toestemming voor geef.

Mijn oudere merrie (inmiddels 12, gekocht toen ze 4 was) loopt trouwens ook iedere keer mijn handen te controleren als ik aankom of er niet iets in zit, terwijl ik nooit uit de hand voer of heb gevoerd. Ze is sowieso een paard dat heel erg met de mond bezig is, neemt af en toe mijn vingers tussen haar lippen, wil graag op het tandvlees gemasseerd worden, en dat doe ik dan ook. Haar dochter is heel anders, en als die met haar mond bij me komt ontaard dat toch vaak in bijten.

Ik zou iig eisen dat hij zijn been laat staan, verder proberen veel aandacht te geven bij zijn mond, lippen masseren, misschien het tandvlees (kijk uit als je lange nagels hebt, want dat kan zeer doen)

juliaaa
Berichten: 449
Geregistreerd: 24-01-05

Re: Paard met verweneritis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 10:58

Dank je!
Ik ga heel hard mijn best doen en hopen dat het overgaat. Vindt het gewoon erg vervelend om te zien als hij zo gefrustreerd bezig is!
Ik hoop/denk dat het wel goed komt, maar het heeft inderdaad vast veel tijd nodig .
Groetjes, Julia

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:14

Een goede tip als je toch een keertje wat uit de hand wilt geven vind je in het boek Grondwerk van Inge Teblick. Je paard moet eerst je ene hand aanraken voordat hij het snoepje mag pakken. In het begin hou je je ene hand zo dat hij automatisch je ene hand aanraakt als hij richting snoepje gaat, in de loop van de tijd kun je het steeds moeilijker gaan maken.

Boek Grondwerk, Inge Teblick

juliaaa
Berichten: 449
Geregistreerd: 24-01-05

Re: Paard met verweneritis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 11:40

Dat is echt heel leuk, dank je wel!
Ik ga inderdaad zoals al geadviseerd niet zomaar aan grondwerk beginnen zonder professionele hulp, anders dan zijn we misschien weer terug bij af.
Zou nog graag horen of andere mensen dit weleens met hun paard hebben meegemaakt en of/hoe ze er vanaf zijn gekomen.
Groetjes, Julia

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:51


loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: Paard met verweneritis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:46

ben het wel met cassidy eens.

verder gewoon heel consequent zijn met straffen voor fout gedrag, maar ook belonen voor goed gedrag. en dan dus niet met eten natuurlijk , maar met stem of gewoon een kopje.

er bestaat toch ook zoiets al klikkertraining voor paarden? misschien is dat iets voor jullie als je met vrijheidsdressuur wilt beginnen.

juliaaa
Berichten: 449
Geregistreerd: 24-01-05

Re: Paard met verweneritis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 18:02

Ja, ik ben er dus (vind ik zelf) best consequent mee bezig, vinden jullie dan dat ik helemaal geen snoepjes meer moet geven (dus ook niet na het rijden)?
Ik heb nu niet zoveel tijd, maar als ik dat wel heb, dan ga ik wel uitzoeken wat die klikkertraining inhoudt in ieder geval bedankt voor de tip!

juliaaa
Berichten: 449
Geregistreerd: 24-01-05

Re: Paard met verweneritis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 07:45

En ook helemaal afleren dat hij met zijn been omhoog staat (dat dus straffen)?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:55

Ik zou hem iig leren dat je dat ongewenst gedrag vind. Straffen is een hard woord, ik zou hem corrigeren. Tikje tegen zijn been tot hij hem neerzet en dan belonen (door te kriebelen/aaien, niet met voer)

mandy101

Berichten: 1274
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:57

blijf streng hij moet het leren

juliaaa
Berichten: 449
Geregistreerd: 24-01-05

Re: Paard met verweneritis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 14:50

Oke, bedankt allemaal !
Ik ga de tips gebruiken en als het niet lukt horen jullie nog wel van me

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:28

Ik heb mijn paard ook verwend.

Vaak zoekt ze dus ook naar snoepjes. Maar ik heb mezelf nu aangewend om haar pas wat te geven als ze er wat voor gedaan heeft. Dus na het rijden krijgt ze wat, en als ik bv. vrijheidsdressuur met haar doe. Maar ik heb ook wel eens gehad dat ze te pas en te onpas een snoepje kreeg. Daardoor werd ze erg vervelend door telkens te bedelen.

Als ze nu nog bedeld of vrijheidsdressuur gaat uitvoeren zonder dat ik het vraag zeg ik duidelijk 'Nee, op' tegen haar en duw haar weg. Negen van de tien keer werkt dat, en probeert ze het niet weer. Mocht ze doordrammen, dan krijgt ze dus wel een corrigerende tik.

Duidelijkheid is het sleutelwoord hierbij. Wees consequent tegen je paard.

juliaaa
Berichten: 449
Geregistreerd: 24-01-05

Re: Paard met verweneritis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 21:18

Oke daar heb ik wat aan! dank je wel

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:21

Ja idd wat hierboven al is gezecht.
Tuurlijk je kan verwachten dat hij zo reageert.
Gewoon idd consequent blijven en geen snoepjes geven als hij erom vraagt.

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Re: Paard met verweneritis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:43

juliaaa schreef:
Ja, ik ben er dus (vind ik zelf) best consequent mee bezig, vinden jullie dan dat ik helemaal geen snoepjes meer moet geven (dus ook niet na het rijden)?


Kun je hem niet na het rijden wat in zijn voerbak geven?