pony dreigt als ze uit het land gehaald wordt..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

pony dreigt als ze uit het land gehaald wordt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 09:24

Er staat een merrie bij ond op land die als je haar wil pakken om te rijden ze je dreigt met happen of ze is zo razend snel met haar achterbenen en dan krijg je een kick.. heeft iemand hier een oplossing voor? we hebben al een touwtje aan haar halster. Als je haar eenmaal hebt dan is ze ontzettend lief en met rijden ook.

juliaaa
Berichten: 449
Geregistreerd: 24-01-05

Re: pony dreigt als ze uit het land gehaald wordt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:15

Misschien ziet ze jou niet als leider? Althans niet op de wei!
Straffen is erg moeilijk denk ik, met het gevaar dat je een hoef in je gezicht kan krijgen. Misschien kun je wat grondwerk met haar doen, dat dat helpt?
En als je haar gaat pakken (zou ik zonder biks doen) gewoon een andere kant opkijken en dan een beetje schuin haar kant opkomen dat het niet lijkt voor haar alsof je haar komt halen. Heeeeel goed belonen (dit dan wel met biks/snoepjes).
En wat ook heel erg kan helpen is heel vaak eventjes als ze op de wei staat poetsen, of een klopje geven, even knuffelen.
Dat ze niet élke keer dat ze jou ziet op de wei, weet dat je haar komt halen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Groetjes, Julia

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:46

Niet weg rennen, gewoon blijven staan. En ook niet op haar toelopen als je bijna op pak-afstand bent.
Neem anders iets mee wat je naar haar toe kan gooien, bijv. een lang touw. Als ze jou bedrijgt c.q. wil wegjagen, jaag je eerst haar weg door het touwtje haar richting op te slingeren (niet door erg aanwezig te zijn, dus niet schreeuwen en springen enzo). Zorg dat het lang genoeg is zodat je uit de buurt van haar benen blijft. Soms zijn ze dan ineens heel verbaasd en staan ze stil en kan je haar pakken.
Overdrijf het niet, want sommige paarden kunnen misschien gepikeerd raken en laten zich niet meer pakken. (Heb ik zelf nooit meegemaakt).
Als je haar hebt gelijk belonen.
Verder niet alleen uit de wei halen als je gaat rijden. Ga ook naar haar toe om gewoon even te aaien, of om haar uit de wei te halen om even te poetsen.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:49

Precies, af en toe ook gewoon even een knuffel of een appel brengen, zodat ze weet jij niet alleen mar komt om te werken maar ook voor de gezelligheid!

Liins

Berichten: 7906
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Deventer. (Overijssel)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:00

Bij de shetlanders van me vrienidn was dat ook altijd zo erg 1 shet kwam lief naar je toe lopen die andere bokte je gewoon de wei uit! we moesten toen gewoon met zweep de wei in anders werden we aangevallen, op ene gegeven moment dachten we , we negeren het gewoon en zien wel en toen iid werd benzi jarloers op basje de andere shet en kwma die ook leif naar ons toe!

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 13:20

thnx voor jullie tips maar dat ik het land inga om haar appel of dergelijks tebrengen gebeurt al 2 maand..we sluiten haar momenteel in met de groep zodat ze wel gepakt moet worden..als we haar dan hebben dan belonen we haar heel overdreven!! maar goed tijd zal het leren..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:10

Meteen als ze het doet een enorme knal op haar kont geven met het halstertouw. Dit moet je echt niet pikken want het is levensgevaarlijk wat ze doen. En liefdadigheid helpt niet omdat ze ook niet lief is voor jou. Vervolgens een beetje wegjagen en haar dan weer toelaten om naar je toe te komen. Als ze bij je is dan beloon je haar heel goed. Je kan ook iedere keer zodra ze op stal is iets lekkers geven (niet in de wei) en af en toe alleen poetsen of wandelen. Dingen doen die je paard ook leuk vind. Zodat ze weet dat het niet erg is om naar stal te gaan. Mijn vz-pony heeft hier ook een hoefje van en ik heb dit zo opgelost, nu dreigt hij soms maar ik hoef alleen maar te zwaaien met het touw en meneer houd al op.

PaardenDroom
Berichten: 139
Geregistreerd: 28-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:35

(nog steeds heelemaal in love over mijn pas gelezen boek:P)
Ik raad je het boek Een paard liegt niet aan, hierin staan dat soort dingen omschreven.
Of je kan mischien een soort van join-up proberen, dus wegjagen en terug tekken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:00

Nee nee nee geen join up, kan levensgevaarlijk uitpakken wanneer je geen ervaring hebt!!! Geen aanrader dus Caitlin... Voor meer info over de join up kan je naar het stickie gaan bij naturals.

AnneMieKe_89

Berichten: 2361
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Strijen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:07

Een zweep mee mee nemen en een pets als ze dreigt, of trapt.
Zulke ongein is smerig en gevaarlijk.

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:55

miss_montana...wat jij beschrijft komt anders ook wel aardig in de buurt van een join-up. Je jaagt het paard toch eerst weg...en in dit geval is dat terecht!
Het is altijd moeilijk als je weinig ervaring hebt, of weinig gevoel ermee om goed te timen...wanneer wegjagen?..hoe lang er mee door gaan? Wanneer stoppen ermee? Wanneer naar je toehalen? Etc.
Ik zou zeggen...gewoon proberen, je hoeft er niet de naam join-up aan te geven...wat dat lukt toch niet in een grote wei!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:48

Nee, een join up is heel erg intensief en dat lukt idd niet in een grote weide. Je gaat net zo lang door totdat het paard zich overgeeft aan degene die hem opjaagt (kauw bewegingen etc). Met een beetje wegjagen en naar je toe laten komen zeg jij in feite dat jij de baas bent, het paard mag naar je toe komen wanneer jij dat wil maar hij hoeft geen onderdanigheid te tonen. Een join up is dus in mijn ogen iets heel anders dan een beetje wegjagen.

Anne_Bo

Berichten: 59
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:16

ik ga deze topic ff volgen. ik heb dat zelfde probleem ook met mijn VP die dreigt ook als je hem wil pakken met zijn achterbenen, en als je m te pakken heb heel lief is enz.