longeren met veulen erbij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

longeren met veulen erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:54

Ik wilde onze merrie eigenlijk weer een beetje gaan longeren om haar in conditie te houden. Het veulen is nu 7 weken oud.
Maar wat moet ik doen met het veulen tijdens het longeren. Kan het kwaad om die gewoon los in de bak mee te laten lopen?

Ze staan 24/7 in de wei en we hebben alleen een schuilhok, dus geen stal waar je het veulen gemakkelijk in op kunt sluiten. Ik zou haar eventueel wel aan een touw aan het hek vast kunnen zetten?

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:57

volgens mij kan je ze best mee laten lopen hoor.
toen mijn merrie dr veulen had gehad heeft die met rijden ook meegelopen en soms weer alleen in de stal.was hij t in t begin niet mee eens.
maar aan het ken vastzetten lijkt me niet zo slim idee. als ze gek gaan doen of gaan hangen enzo..kan je haar beter mee laten lopen.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:58

Zou haar ook niet vastzetten. Voor je het weet heb je paniek en gaat ze hangen etc. Gewoon los laten lopen en zien hoe het gaat.

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 13:05

Ik was ook al niet zo'n fan van dat vastzetten aan het hek, maar maakte me zorgen of het niet te zwaar voor het veulen was om mee te lopen (ik longeer niet zo lang hoor, 5-10min). Ze loopt namelijk keurig naast moeders mee (past goed op voor de longe), maar gaat niet lekker rustig in een hoekje staan ofzo

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:09

volgens mij kan dat best hoor.als ze moe zijn merk je dat wel. als je gewoon niet te lang achter elkaar laat draven moet dat wel kunnen.in de wei rennen ze ook..en gewoon tussendoor laten stappen.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:48

Ik liet het veulen gewoon meelopen, ze zien al snel dat het alleen maar cirkels zijn en dat mama niet weggaat. Als ze dan moe zijn gaan ze aan de buitenkant van de cirkel staan wachten. Ik had altijd het idee dat het veulen het supergaaf vond dat mama eindelijk eens meerende in plaats van suf te staan grazen

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 14:57

Urielle schreef:
Ik had altijd het idee dat het veulen het supergaaf vond dat mama eindelijk eens meerende in plaats van suf te staan grazen


Dat geloof ik ook wel. Die van mij kijkt altijd zo van "toe nou mamma, doe nou eens mee, het is zo leuk om keihard te rennen" Maar ja moeders heeft er nooit zin in, dus rent ze maar samen met de hond langs het hek.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:19

Ik zou merrie met veulen lekker op het land laten, de conditie van de merrie heb je snel genoeg weer te opgepakt. Als je de merrie gaat longeren zal je het veulen meer uitputten dan dat hij vanuit zichzelf zou doen. Als je rustig aan zou doen heeft dat longeren ook geen zin.

Helemaal met een veulen en dan met een longeerlijn heb je het risico dat het veulen in de lijn loopt. Wil je je merrie beweging geven, stap er dan op en ga rijden. Je zult merken dat de merrie in het begin meer met het kind bezig is, en het veulen danig in de weg gaat lopen. Wil je echt hard aan het werk, zet het veulen dan in een goed afgesloten box (NIET op het land laten, helemaal niet in het begin, hij kan door sloten en over hekken heen om bij zijn moeder te komen, NIET vastzetten, of je moet een paard willen opvoeden met nekletsel of levenslang trauma om vast te staan) en ga rijden.

Persoonlijk blijf ik erbij dat, als je voor een veulen kiest, je het veulen ook de gelegenheid moet geven om in alle rust groot te worden, en niet gaan join-uppen met de moeder, of longeren, rijden enz. Neem je verantwoordin tegen het veulen en geef hem op zijn minst een half jaar de tijd met zijn moeder op het land.

Als je echt zo graag wilt rijden kun je natuurlijk ook met vier maanden spenen...ben je er helemaal vanaf....

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 16:35

Cassidy schreef:

Als je echt zo graag wilt rijden kun je natuurlijk ook met vier maanden spenen...ben je er helemaal vanaf....


wie heeft het over rijden?

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:49

ik ben wel mn merrie gaan longeren toen dr veulen een maand was en mn veulen liep eerst mee met mamma dr rondjes maar toen ze door had dat we nergens heen gingen ging ze lekker in een hoekje spelen of slapen tot mams klaar was.
Het hangt van het karakter van je merrie en van je veulen af hoe ze er op reageren. En inderdaad, als het niet gaat dan maar even niet rijden of longeren tot je veulen oud genoeg is om te spenen.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:10

Ik ben het niet met je eens Cassidy. De merrie blijft veel beter in conditie wanneer ze tijdig (met mate!) weer opgepakt wordt in plaats van steeds een half jaar stil te staan bij elke dracht. Bovendien zou dan geen enkele fokmerrie in de sport uitgebracht kunnen worden, want de meeste worden al terug gedekt wanneer ze net geveulend hebben. Een half jaar stil staan is erg lang voor een paard (en het is alleen een half jaar als de merrie tot het eind toe wordt doorgereden en dat is vaak moeilijker dan de merries weer snel oppakken). Wij reden vroeger al weer wedstrijd ( heel dichtbij) als het veulen 6 weken was en dat ging prima. De veulens waren zo ook veel gemakkelijker te spenen achteraf.

QueJira

Berichten: 1049
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Zeeland

Re: longeren met veulen erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:36

Uhm wat is er mis mee om veulen en moeder even uit elkaar te halen ? Heeft moeders ook eens rust. Gewoon rustig opbouwen beginnen met 5 minuten en zo uibreiden.Hier beginnen we daar na een week of 5 mee,niet alleen omdat merries gelongeerd of gereden worden,maar ook om merrie af en toe even rust te gunnen,veulen gaat dan gewoon in box naast zn moeder,niets aan het handje,,,

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:53

Ik geloof niet in het uitbrengen van fokmerries in de sport, als je er echt 100% voor gaat, dan laat je een merrie eerst presteren en aansluitend de fok in. Fokken met een sportmerrie zou ik niet doen op het moment dat ze nog volledig in de sport mee moet draaien, en het klinkt mij teveel als het van twee walletjes willen eten.
Ook ben ik geen voorstander van het ieder jaar een veulen willen fokken. Het lichaam kan zich zo veel beter herstellen als er een jaartje pauze tussen zit. In de natuur krijg je ook niet iedere jaar een veulen uit een merrie...gemiddeld krijg je in 12 jaar iets van 10 veulens. Kun je wel redeneren dat een merrie gust blijft als ze het echt niet meer aankan (en dat gebeurt dan ook) maar moet je er echt ieder jaar een veulen uit willen trekken?
Dus op het moment dat je als amateur, particulier, op laag tot middel niveau in de sport meedraait, doe je merrie een plezier en gun haar de rust met het veulen, op het land. Conditie heb je met twee tot drie maanden na dat halve jaar weer opgebouwd, als je tot vlak voor de bevalling hebt kunnen rijden/hobbelen.

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:00

ik laat mijn veulen ook gewoon meerennen als ik longeer
ze kan niet in de longe verstrikt geraken al je de longe houdt zoals het hoort hoor

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: longeren met veulen erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:03

Ik heb geen ervaring met longeren met een veulen erbij (wij reden alleen af en toe zonder zadel in de wei).. maar het lijkt me toch wel een beetje eng met de longeerlijn.. als mams een beetje gek doet moet niet net het veulen ervoor lopen/staan!!?
Klein veulen als ie er onderdoor kan!

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: longeren met veulen erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:08

Chessie schreef:
Ik heb geen ervaring met longeren met een veulen erbij (wij reden alleen af en toe zonder zadel in de wei).. maar het lijkt me toch wel een beetje eng met de longeerlijn.. als mams een beetje gek doet moet niet net het veulen ervoor lopen/staan!!?
Klein veulen als ie er onderdoor kan!

in de wei kan ze ook gek doen...

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: longeren met veulen erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:43

ik ben het deels met cassidy eens...(grotendeels)
longeren en zo kwa lijnen is te gevaarlijk en het veulen achterlaten op het land al helemaal

geef de merrie de tijd met het veulen.....je wist waar je aan begon..
maar 6 maanden hoeft in mijn ogen ook weer niet...als het veulen een maand of 3 a 4 is kan je het rustig achterlaten in een veilige box (geen open bovendeur dus want heb er wel eens veulens overheen zien gaan) en de merrie rustig aan weer oppakken..

ik ben overigens ook geen voorstander van elke jaar een veulen...maargoed dat is eigenlijk offtopic en een beetje mijn mening

Katoo71

Berichten: 861
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: waar ze een kruiwagen voor een beer aanzagen...

Re: longeren met veulen erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:50

Ik ben sinds een week ook weer begonnen met licht werk ik laat het veulen erbij lopen maar die gaat als een achtelijke door de bak rennen en precies de andere kant op als mamma !

Dus nu staat ze 10 minuten alleen op stal (ze is nu 6 weken ) en dan ben ik even met de merrie aan het werk en dan gaan ze het land weer in .
Dat gaat goed.

Eva_
Berichten: 6698
Geregistreerd: 23-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:30

Mm, niet doen.
Ik dacht het ook eens te doen, veulen liep netjes uit de 'ring' naast mams. Maar dacht daarna even lekker te gaan racen, nou toen heb ik gejankt van schrik, en zoo hard meegerend. Veulen liep dus gewoon in de lijn.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: longeren met veulen erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:00

Wij zijn na 4 weken alweer begonnen met opbouwen en Breeze rende gewoon vrolijk mee, zowel met rijden als met longeren.
Hij vind het allemaal prima, ging soms tegen de richting in rondjes rennen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: longeren met veulen erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:35

maaitjuh schreef:
Hij vind het allemaal prima, ging soms tegen de richting in rondjes rennen.


En hij is nooit in de lijn geraakt? Dan hebben jullie geluk gehad.

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:38

een veulen is misschien wel speels maar niet blind

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:43

wat ben ik dan een dierenbeul.....
na 2 weken heb ik mijn merrie weer gezadeld en 5 minuten gereden, veulen in de box

nu ben ik zover, dat ik haar in het land opzadel, ga rijden in de bak,en veullie ...... die blijft lekker bij zijn vriendjes,hij wil niet eens mee.....
en ik heb het idee dat mijn merrie het wel prettig vind, zo zonder veullie af en toe......

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re: longeren met veulen erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:47

Cassidy schreef:
maaitjuh schreef:
Hij vind het allemaal prima, ging soms tegen de richting in rondjes rennen.


En hij is nooit in de lijn geraakt? Dan hebben jullie geluk gehad.


Hij loopt toch ook niet tegen een tak aan?

Hij is niet dom..

TS: Lekker rustig longeren en kijken hoe beide erop reageren. Miss gaat het veulen wel aan de kant staan, miss loopt hij stukje mee.

Let gewoon op dat als het veulen te dicht bij de lijn komt je er goed op let het weg te houden bij het veulen.

En een veulen is zo los uit de lijn hoor Je staat er maar 10 mtr vandaan

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: longeren met veulen erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:08

Cassidy schreef:
En hij is nooit in de lijn geraakt? Dan hebben jullie geluk gehad.


Wel eens een veulen gehad dat tegen de lijn liep, maar dat ding hangt niet los, dus veulen liep opzij en klaar.