Hoe paard laten wennen aan water

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charaz

Berichten: 24321
Geregistreerd: 12-04-02

Hoe paard laten wennen aan water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 16:41

Mijn 2 jarige is bang van water, ik kan niet eens met de slang bij zijn hoeven komen.
Vast zetten is geen optie wij hebben nl. 1 ring om aan vast te zetten en dan gaat hij hangen als ik met de slang eraan kom.

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:50

Vastzetten is ook geen goed idee. Want als hij gaat hangen, krijgt hij een klap achter de oren van het halster en leert hij dus dat water een klap achter z'n oren betekend. Dat is dus wat je niet wilt.

Misschien kan iemand je helpen door je twenter vast te houden? Iemand die heel rustig is met paarden en er ook niet bang voor is.
Sowieso moet jouw paard leren om rustig stil te staan. Wanneer hij dat al niet kan, is het wennen aan water nog moeilijker.

Ik zou zeggen, pak een emmer, vul die met water en gebruik een spons. Knijp deze rustig leeg terwijl het water langs z'n benen stroomt. Een slang kan eng zijn omdat de stroom water niet ophoud. Beloon hem overdadig wanneer hij netjes blijft staan. Wanneer het afsponzen goed gaat, kun je eens de emmer voorzichtig over zijn voeten leeggooien. Bouw het op.

Ik weet niet of je de waterstraal uit de slang kunt regelen. Maar wanneer je daar aan toe bent, zou je eerst met een heel klein miezerig straaltje kunnen beginnen.

Let ten alle tijde op je eigen veiligheid en blijf náást je paard staan, vooral bij de achterbenen. En het allerbelangrijkste: straal rust en vertrouwen naar je paard uit. Ik heb zelf ervaren hoe je je onrust op een paard kunt overbrengen. Dus rust kun je ook overbrengen.

Heel veel succes.

Charaz

Berichten: 24321
Geregistreerd: 12-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 16:51

Bedankt voor je reactie! Als iemand hem vast houd gaat hij ook heel hard naar achter toe en als dat niet lukt vooruit rennen.
Normaal staat hij netjes stil.

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:58

Neem er de tijd voor. Bouw het iig heel erg rustig en stap voor stap op. Desnoods maak je eerst je hand nat, en sprenkel je wat spetters over z'n hoef.

isabel21
Berichten: 65
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Hoe paard laten wennen aan water

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:11

klinkt heel erg bekend mijn paard doet het ook..hij heeft er een schruft aan als er water op zijn achterbenen komt..
het is met wassen altijd een drama..
dus ik hoop dat er wat goede tips bij zitten..

AnitaJoeri
Berichten: 66
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Hoe paard laten wennen aan water

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:59

Beginnen met af sponzen is idd een erg goed begin.

Daarna misschien met een emmertje water langzaam langs zijn benen laten glijden.

Terwijl je met dit alles bezig bent de slang op een paar meter afstand aan laten staan zodat hij daar aan kan wennen.

Liins

Berichten: 7906
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Deventer. (Overijssel)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:01

ALat iemand het paard vast houden en maak de spons nat laat hem ruiken en spons hem eerst af edan ga je van een afstandje (waar de pony je wel kan zien) de spons nat maken MET DE SLANG!! en zo steeds wat meer en meer en meer! dan is je pony zo gewend

Laverne
Berichten: 326
Geregistreerd: 25-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:24

als mijn paardje water hoort is het al paniek in de tent. Dus ik heb gewoon een spons gepakt en heb het opgebouwd van een droge spons naar een supernatte spons. het gaat nu ok, ze is nog angstig, maar ivm een schimmelbehandeling moest ze wel.

Probeer inderdaad een tuinslang met een slap straaltje uit. Zo een knalharde sproeier is nix voor een paardje met angst.

Vastzetten is beetje eng, maar bijv op de poetsplaats in mijn ogen wel weer mogelijk.

Succes!

Charaz

Berichten: 24321
Geregistreerd: 12-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 12:54

Wij hebben helaas nog geen poestplaats, die moet nog gemaakt worden (toch een hele luxe zo'n ding thuis). Ga het vandaag eens proberen met spons training.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:16

mijn verzorgpaardje was ook erg bsng van water vooral van de slang. Ik heb het opgelost. iemand hielt hhem vast en ik met een spons en de slang op zijn lichaam en belonen. En nu kan ik hem alleen afspuiten. soms stelt hij zich wel eens aan

Dennis

Berichten: 31475
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:56

Niet vastzetten aan die ring, maar er een longeerlijn doorheen slaan. Dan kan je hem zelf vasthouden, maar ook los laten of laten vieren als dat nodig is.

Eerst met een emmer en een spons proberen. Later toch echt de tuinslang proberen(al is het met een heel zielig straaltje in het begin).

mieamore

Berichten: 425
Geregistreerd: 19-09-05
Woonplaats: vlissingen zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:31

onze twee jarige vond het op begin ook niks, heb eerst een paar keer van hem af gesproeid en zo steeds een stukje dichter bij, nu drinkt hij uit de slang en daarna proei ik op zijn benen langzaam bouw ik het op naar een hardere straal.
en veel geruststellen met mijn stem.
kan nu zijn benen afspuiten, en langzaam bouwen we dit op tot wassen.

doe het allemaal spelenderwijs.