Hoe ga ik buiten het beste met hem om?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Hoe ga ik buiten het beste met hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 11:46

Hallo bokkers,

Bij mijn vorige stalling, ging ik wekelijks naar buiten met mijn nichtje voor een lekkere rit en daar had mijn pony geen problemen mee.Hij stak ook zo de weg over waar auto`s, vrachtwagens, bussen etc. rijden. Met het rijden ook geen probleem. Ik reed in het bos met lange teugels en het beestje was helemaal relaxed. Stap. draf of galop, allemaal geen probleem. Hij was helemaal in zijn nopjes.

Nu ben ik verhuisd naar een andere stal en mijn pony is volledig in paniek buiten. Zodra er maar wat verkeer aankomt, spant hij zichzelf helemaal aan en wil er alleen maar vandoor. Of ik er nou op zit of naast loop en of mijn moeder en bij is of niet, het maakt niet uit.
Nu ben ik afgelopen zondag met een groep van zo`n 10 paarden naar buiten gegaan, maar heb het maar 15 minuten volgehouden. Zo hyper was hij en hij wilde alleen maar in galop.
Ik ben dus terug gegaan naar stal omdat de groep er ook niet rustiger van werd. Ik dacht dus eerst dat het misschien eraan lag dat hij nu ineens alleen buiten was, maar met de groep ging het dus ook niet.

Weet iemand waar dit aan kan liggen en wat ik er het beste aan kan doen. Binnenkort ga ik met iemand van stal gewoon met z`n tweeën. Ik hoop zo dat het dan we goed gaat, want ik vind buitenrijden in de zomer zo heerlijk.
Kan iemand mij misschien dus helpen met tips of ideeën.

Alvast bedankt allemaal.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:30

Hij moet gewoon wennen waarschijnlijk. Probeer veel met hem te wandelen zodat hij zich op zijn gemak gaat voelen in de nieuwe buurt. Laat hem lekker grazen wanneer je aan het wandelen bent zodat hij het associeert met buiten=leuk. Dan ga je het langzaamaan opbouwen door weer op hem te gaan zitten. Eerst ga je een stukje wandelen, dan stap je weer op voor 20min en dan stap je weer af. Vervolgens ga je na een tijdje dit volhouden en op een gegeven moment blijf je op hem zitten.

Suc6!

girlie1985
Berichten: 59
Geregistreerd: 23-03-06

Re: Hoe ga ik buiten het beste met hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:46

jammer is dat he, wil je lekker gaan buitenrijden en dan gaat dat zo!!
Ik kan me voorstellen dat het met een groep van 10 paarden helemaal niet gaat, dan fokken ze elkaar allemaal op en zijn ze gewoon drukker!! Ik denk dat het eerst belangrijk is om helemaal aan de stal en omgeving te wennen. daarna idd gaan lopen met hem, het liefst met een ander rustig paard erbij. lekker laten grazen en in het begin vooral nog niet te ver gaan. wanneer je erop gaat zou ik dat eerst met een ervaren rustig paard erbij doen, het zijn toch kuddedieren en het zalhem meer op zijn gemak stellen dan in zijn eentje!!
Wordt vooral niet boos, want dat maakt het alleen maar erger, geduld hebben is het belangrijkste!!
heel veel succes ermee!!