ervaring met jonge hensten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
girlie1985
Berichten: 59
Geregistreerd: 23-03-06

ervaring met jonge hensten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 20:36

Ik heb een verzorghengstje van nu 2 jaar en 2 maanden. hij is ongeveer 1,30 m hoog en best een streskipje (snel bang en dan snuiven en met zn staart omhoog lopen).
Tot ruim anderhalf jaar was hij echt super lief, hij liep naast me mee, ik kon spelletjes met hem doen etc. Nu sinds een half jaartje is hij echt moeilijk geworden. Hij bijt veel, puur om te spelen, maar niet leuk natuurlijk. En steigenen doe hij nu ook. Wanneer hij steigert geef ik een rukje met de hengstenketting en als hij bijt, bijt ik terug met mijn hand in zijnhals of op zn kont en soms een tikje tegen zijn mond (maar dat wil k niet teveel anders wordt hij nog kopschuw).
Soms merk ik dat wanneer ik boos op hem ben, hij dit niet accepteerd en ook boos wordt.
Nu vroeg ik me af op jullie tips voor mij hebben hoe ik met zo'n ondeugende hengst moet/ kan omgaan. Hebben jullie er ervaring mee met dit gedrag?

bedankt!

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:58

Heel streng en consequent zijn, duidelijk aangeven wat wel mag en wat niet mag, niet bang zijn om hem aan te pakken, eventueel dan maar eens wat harder als hij niet onder de indruk is van je, en als hij te lastig wordt 'tsjakka'.
Ik weet niet of hij ook in de opfok heeft gestaan of met andere paarden samen en zo wat manieren heeft kunnen leren? Anders wellicht nog de moeite om hem samen met een ruin te zetten die dominanter is dan hem, zodat hij daar wat manieren krijgt.
Tsja, paardenpubers

Marrke

Berichten: 3679
Geregistreerd: 06-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:30

Idd consequent zijn. En zoals Urielle al zegt paarden kunnen elkaar ook manieren leren. Het is daarom wel handig om hem bij wat andere paarden te zetten.
Op deze leeftijd kunnen idd de hormonen een rol gaan spelen

AYM
Berichten: 44
Geregistreerd: 05-02-06

Re: ervaring met jonge hensten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:40

Hier nog een..

Heel consequent blijven. nee = nee
Altijd dezelfde straf geven.

En in een kudde zetten kan ook veel opleveren. Hij moet op zijn plek worden gezet

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: ervaring met jonge hensten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:43

jah wij hebben er ook zo een van 8,5 maand en dan nog wel ff iets groter.

nee=nee=klap/tik

Ja=Ja=Beloning.

Werkt super.
Bij mij luistert hij perfect, bij mijn moeder niet *gossie*

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:38

Streng zijn.

Nee is vandaag nee, is morgen nee en is altijd nee.
Geen discussie over mogelijk.

Je kunt hem beter één keer een harde dreun verkopen waar hij goed van schrikt dan vijf keer een zacht tikje. Van een tikje zijn de meeste hengsten, die een beetje brutaal zijn, niet van onder de indruk.

Het is een idee om je pony naar de opfok te brengen. Zijn leeftijdsgenoten kunnen hem ook eens goed op zijn plaats zetten als dat nodig is.
Als het gedrag zo blijft kun je hem ook laten castreren.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78542
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: ervaring met jonge hensten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:54

Flinke tik verkopen, en ze weten echt wel dat ze het verdiend hebben. Kopschuw worden ze er niet van, wij hebben veel hengsten opgefokt, die hebben veel corrigerende tikken gehad (en krijgen ze nu nog, ook met een volwassen hengst moet je consequent blijven), en we hebben geen kopschuwe paarden staan.

anneM_Ajax

Berichten: 2594
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Breukelen UT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:03

kopschuw worden ze alleen als je straft terwijl ze niks doen. Jou hengstje test jou nu ongelooflijk uit en dus zoals de rest zegt heel erg consequent zijn. En vooral niet bang zijn om een keer een flinke klap uit te delen. Je hebt wel kans dat hij ff onder de indruk is maar het dan juist weer probeert om te kijken of je soms weer zo reageert. Dan is het aan jou de taak om precies weer zo te reageren dan zal je zien dan is het meteen een schatje want dat heeft hij door dat hij toch wel op zn kop krijgt

Jiviejik

Berichten: 989
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:42

Mijn strafwoord is KLAAR!
Bij alle paarden altijd.. hand omhoog en roep klaar.. als waarschuwing.. daarna gewoon een knal.. braaf gedrag overdreven belonen..

Goed gedrag is belangrijker dan slecht gedrag

girlie1985
Berichten: 59
Geregistreerd: 23-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 15:04

Sizz schreef:
Streng zijn.

Nee is vandaag nee, is morgen nee en is altijd nee.
Geen discussie over mogelijk.

Je kunt hem beter één keer een harde dreun verkopen waar hij goed van schrikt dan vijf keer een zacht tikje. Van een tikje zijn de meeste hengsten, die een beetje brutaal zijn, niet van onder de indruk.

Het is een idee om je pony naar de opfok te brengen. Zijn leeftijdsgenoten kunnen hem ook eens goed op zijn plaats zetten als dat nodig is.
Als het gedrag zo blijft kun je hem ook laten castreren.


Ik wil hem idd ook laten castereren, maar zijn ene bal is niet ingedaald, nog ff afwachten en anders wordt het een buikoperatie!! Maar even over dat harde dreum verkopen, dat heeft bij meneertje dus geen zin, dat was ook t probleem, omdat hij namelijk zon stresser is, wordt hij daar alleen maar opgefokt van!! Echt lastig!!
Thanks voor het advies!

girlie1985
Berichten: 59
Geregistreerd: 23-03-06

Re: ervaring met jonge hensten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 15:07

Neonlight schreef:
Flinke tik verkopen, en ze weten echt wel dat ze het verdiend hebben. Kopschuw worden ze er niet van, wij hebben veel hengsten opgefokt, die hebben veel corrigerende tikken gehad (en krijgen ze nu nog, ook met een volwassen hengst moet je consequent blijven), en we hebben geen kopschuwe paarden staan.


de consequente tik doe ik nu idd ook, maar geef jij dan een tik op het hoofd of op de kont of iets anders??
Ik heb nu als ik loop een zweepje bij de hand en als hij dan bijt of zich wil omkeren naar mij geef ik hem een tik!!

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:43

idd altijd streng afstraffen..alleen zou ik hem als ik jou was niet terug 'bijten' dit ziet hij meer als spelen dan als straf

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78542
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: ervaring met jonge hensten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:07

Die tik geef ik hem gewoon op zijn kop als hij bijt, ik sla met vlakke hand op zijn neus, dus bij de neusgaten. Bij slaan trap ik ze, en dat is meestal onder de buik. Donderdag nog gedaan, een jaarling kapte met het voorbeen naar me, die heeft 3 schoppen onder zijn buik gehad. Bij ander ongewenst gedrag wordt vaak op de kont geslagen, bij idioot meelopen bijvoorbeeld tik met een zweep op de kont of voor op de borst als de kans erin zit dat ze me meesleuren.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:14

Ik pak gewoon de eerste plek waar ik bij kan
Zolang het maar snel na het 'misdrijf' gebeurt, is mijn reden daarachter.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78542
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: ervaring met jonge hensten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:38

Ja, daarom is het bij bijten ook de neus. Alleen bij sommig gedrag denk ik ook aan mijn eigen veiligheid, tik op de kont met gevaar dat hij me omverpringt doe ik dus niet aan.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: ervaring met jonge hensten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:26

Ten eerste is snuiven en met de staart omhoog lopen echt geen teken dat ze bang zijn, hij is juist aan het showen omte laten zien hoe stoer hij wel niet is. Hij is gewoon aan het puberen en probeerd je gewoon uit, heel normaal dus. Als je er niet mee om kan gaan doe eht dan niet want dan word het alleen maar erger natuurlijk. Hengsten zijn heel makkelijk als ze de goede opvoeding gehad hebben en als duidelijk is wie de leider is. Op die leeftijd gaan ze altijd proberen wie nou de leider is en dat willen ze graag zelf worden. Bijten is bij ons een gerichte tik op de neus met duidelijk nee, slaan is bij ons een schop voor de kont terug. Steigeren ligt er aan op welke manier en in welke situaties maar geen van mijn beide hengsten doet eht meer.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:43

Ik hoop voor je dat de eigenaar snel beslist om hem te laten ruinen. Een hengst met dergelijk machogedrag moet je op zijn plek kunnen zetten, anders gebeuren er ongelukken.
Inscharen op die leeftijd zal weinig meer uithalen, weet niet of je uberhaupt nog op die leeftijd ergens terecht kunt.

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:30

zo had ik ook een paardje wat ik vanaf veulen af aan verzorgde. als 3 jarige was iedereen bang voor hem, behalve ik, ik kon alles met hem..dat kwam alleen maar omdat de anderen hem niet de baas waren, terwijl hij voor een hengst redelijk makkelijk was.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: ervaring met jonge hensten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:42

Ik ben het er ook mee eens dat je beter 1 keer goed kan straffen,dan tien keer een beetje.
Wel eerst natuurlijk nee zeggen of welk woordje jij ook gebruikt bij het corrigeren, maar als hij dan niet luisterd en toch doorgaat in 1 keer uithalen.
Niet gaan afwachten of hij gaat mutsen en stressen, maar gewoon gelijk doorlopen en negeren.
Op het moment dat jij o rustig maar jongen gaat roepen naar aanleiding van een welverdiende tik heeft het dus al geen meter zin meer.

En conseqeunt blijven idd, niet je paard in elkaar slaan en ook niet voor elk dingetje want niet alles is ernstig, maar welheel duidelijk aangeven wanneer bij jou de grens bereikt is.

Succes

winnertje
Berichten: 92
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: halsteren

Re: ervaring met jonge hensten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:52

net als de meeste consequent zijn als dat zo is krijg hij respect voor je en dan weten jullie allebei waar jullie aan toe zijn en dan zal hij miss wat rustiger worden

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Re: ervaring met jonge hensten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:53

Echt heel erg streng zijn! Niet denken van nu even geen straf geven. Natuurlijk ook nog leuke dingen blijven doen maar als het niet gaat minderen.

Naambordje

Berichten: 2255
Geregistreerd: 17-02-06

Re: ervaring met jonge hensten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:35

Poeh, wij hadden ook een welshhengstje die zo gemeen kon zijn..hij sloeg zo met zijn achterbeen naar de voorkant..mjah..hoe we dat hebben opgelost? Inderdaad consequent zijn..*Of je het zielig vindt of niet..* Maar hij heeft zelfs een keer een sigaret tegen zn neus gehad..

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: ervaring met jonge hensten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:36

Dta vidn ik dan weer veel te ver gaan.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: ervaring met jonge hensten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:40

Weet niet of het per ongeluk of expres ging....onze hond en kat hebben ook weleens met een aangestoken neus gestaan omdat ze iedere keer weer richting kaars of sigaret gingen, en die ene keer dat wij niet oplette tsja....was die natuurlijk raak.

Expres tsja....vind ik dat dus geen manier van straffen.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: ervaring met jonge hensten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:41

Nee inderdaad dat valt bij mij toch echt onder de noemer dierenamishandeling als je zoiets express gaat doen