Is dit een teken van vriendschap of?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LieveLotje

Berichten: 387
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: In een kartonnen doosje.

Is dit een teken van vriendschap of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 11:29

Als ik met mijn paardenmeis aan 't knuffelen ben, of als ik net ben afgestegen na 't rijden, schuurt ze soms best hard met haar hoofdje tegen me aan.

Nou vroeg ik me af waarom ze zo'n gedrag laat zien.
Is dat uit vriendschap of juist omdat ze me niet mag?
Moet ik dat gedrag dan straffen of belonen?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:30

nee, ze gebruikt je dan gewoon als jeukpaal en je kunt t haar het best afleren....tís niet echt respectvol...

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:30

Mijn pony wil dit ook doen na het rijden, en dat doet ie omdat ie jeuk heeft van het hoofdstel.

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:31

missnynke schreef:
nee, ze gebruikt je dan gewoon als jeukpaal en je kunt t haar het best afleren....tís niet echt respectvol...


Zeg maar gerust echt niet... Het is een teken dat ze jou onderdanig vindt.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Is dit een teken van vriendschap of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:33

Goede kans dat ze gewoon jeuk heeft en jij op dat moment de eerste geschikte schuurplek bent die zij tegenkomt.

Ik zou het niet goed vinden, ook al is het niet kwalijk bedoeld, voor je het weet heb je een klap van haar hoofd tegen het jouwe te pakken.

Ze vertrouwt je iig wel, anders zou ze het niet zo snel doen

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:35

idd het vertrouwen is er wel, maar het is niet speciaal een liefkozing
heel veel paarden doen dat, die van mij deed het ook, ik heb het omgedraaid hij hoeft mij niet te gebruiken om tegen aan te "jeuken" ik krabbel uit mezelf wel ff lekker op zijn hoofd even flink wrijven heerlijk vind ie dat.

pmarena

Berichten: 48220
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:37

Even een stevige borstel halen en die omhoog houden op dezelfde plek tegen haar hoofd , niet ermee bewegen verder , dan kan ze daar langs schuren. Is voor allebei fijner , ben jij niet meer het meest geschikte schuur-plekje , en je wordt niet half gemollesteerd door je paard

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:38

De mijne doet het ook weleens vroeg me ook af wat de bedoeling er van was. Maar nu weet ik het

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:41

Blomke deed het ook, Maar duwde haar gewoon weg. Vind het iritant zo'n groot hoofd tege me aangeschuurt en voelt alles behalve lekker

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:20

Het heeft idd niks met vriendschap te maken, maar puur het het feit dat je een ordinaire schuurpaal bent op dat moment.
Ik ben er zelf absoluut geen voorstander van om het toe staan. Binnen no time doen ze het bij jan en alleman. En leg dan maar eens uit dat ze het bij jou wel mogen en bij een ander niet.
Daarnaast hebben ze benen, voerbakken, muren zat om aan te schurken.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:28

Als Frits het doet dan is dat niet na het rijden, maar als ik ergens met hem naar toe loop. Hij geeft dan van die kleine duwtjes met zijn neus tegen mijn rug of schouders. En legt de zijkant van zijn hoofd tegen mijn arm. Dat vind ik echt wel een knuffel van hem aan mij. Hij doet dat op een speelse manier en houd op zodra ik dat aan hem vraag. Eigenlijk doet hij het vooral als er niemand bij is en dat maakt het echt speciaal voor me. Het duurde zeker een jaar voordat hij me goed genoeg vertrouwde en we dit spellertje kregen.
Ik heb begin wilde hij me ook wel eens als schuurpaal gebruiken NOT dus. Gewoon weglopen, niet op zijn kop geven, snapt hij veel.

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:52

kekaro schreef:
idd het vertrouwen is er wel, maar het is niet speciaal een liefkozing
heel veel paarden doen dat, die van mij deed het ook, ik heb het omgedraaid hij hoeft mij niet te gebruiken om tegen aan te "jeuken" ik krabbel uit mezelf wel ff lekker op zijn hoofd even flink wrijven heerlijk vind ie dat.


Zo doe ik het dus ook
Die van mij blijft maar beuken en schuren, maar ik weet nu dat ze dat dus altijd doe en doe het dan maar uit mezelf bij haar. Vind ze ook heerlijk en ik heb geen blauwe plekken van haar hoofd

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:27

Kaprice mag bij mij altijd even schuren. Ze vraagt het ook lief, dan duwt ze met haar neus tegen me aan, dan ga ik met mijn zij naar haar toestaan en zeg "kom maar" dan gaat ze schuren.
Heeft ze dat hele uur hard gewerkt, dan mag ze best even mij als jeukpaal gebruiken

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 00:42

Een paard zal in de wei alleen een paard als schuurpaal gebruiken dat lager in de rangorde staat als hij/zijzelf.

Mensen die door paarden als schuurpaal worden gebruikt ziet het paard dus als lager in de rangorde. Mij lijkt dat je dat niet wilt. Zeker niet omdat een paard altijd een paar honderd kilo zwaarder is als een mensen en het risico op blessures door niet-respectvol gedrag van het paard daardoor groter wordt.

Dus persoonlijk vind ik het geen goed plan om je te laten gebruiken als schuurpaal voor je paard.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 07:18

Ik sta het ook niet toe. De paarden weet eigenlijk al snel dat er pas geschuurd mag worden als het hoofdstel af is (ik ben nl. ook nog zo zuinig op mijn hoofdstel dat ik ook niet wil dat er een muur oid genomen wordt)

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Is dit een teken van vriendschap of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:11

Dat gedrag heeft helemaal niks te maken met vriendschap, vertrouwen of jeuk op het hoofd ofzo.....het is pure dominantiegedrag!!!
Mijn paard doet het ook heel vaak bij de paarden die onder haar staan en zelfs bij haar eigen veulen (meteen vanaf de eerste dag, dat kleine ding kon nog amper staan )
Niet toestaan dus!!!
Als hij nou erg gezweet heeft op zijn hoofd of hij is aan het ruien, pak dan even een borstel en help hem op die manier van de jeuk af, dan hou jij iig de touwtjes in handen!!!

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:17

Het heeft bij de meeste paarden wel degelijk te maken met jeuk
Ik laat het wel toe, alleen na het rijden, en net als Rupsje al zegt: het paard heeft hard voor je gewerkt en heeft gewoon jeuk.
Mijn paard vertoont verder nooit dominant gedrag eigenlijk.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:18

LauraMc schreef:
Het heeft bij de meeste paarden wel degelijk te maken met jeuk

Dat zeg ik ook niet
Maar ik raad aan om dan gewoon even een borstel erbij te pakken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:20

Het is inderdaad omdat ze jeuk heeft.. dat ze echter tegen jou aan gaat schuren is er een teken van dat ze jou onderdanig vind.
Dus geen teken van vertrouwen op blabla, gewoon een teken dat jij lager in rang staat dat haar (in haar ogen). Ik zou 't dus ook niet toestaan.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Is dit een teken van vriendschap of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:28

Bij ons op de wei hebben we momenteel erg veel last van vliegend gespuis, zelfs nu al dazen en alle paarden hebben erg veel last van jeuk. Alles schurkt en schuurt ook met en aan elkaar, dominant of niet.

Natuurlijk blijft het zo dat een dominant paard een onderdanig paard met een "boze blik" kan wegsturen, maar dat dominante paard is niet gek en wil zelf ook schuren.......... daar heb je dan toch een ander paard voor nodig.

De enige die niet mee doet is mijn pony, maar die heeft een boett deken op en is dus meer geïnteresseerd in het gras.

hansje
Berichten: 263
Geregistreerd: 26-12-05

Re: Is dit een teken van vriendschap of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:06

Ik laat mij paard nooit schuren tegen mij. Ik schuur indien nodig zelf eens aan der hoofd.
Ik wil namelijk niet gedegradeerd worden tot boom.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re: Is dit een teken van vriendschap of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:34

jarrah schreef:
Dat gedrag heeft helemaal niks te maken met vriendschap, vertrouwen of jeuk op het hoofd ofzo.....het is pure dominantiegedrag!!!


Dat zei je wel maar geeft niet.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:23

En als je paard nou dicht bij je komt en zo even dicht tegen je aan blijft staan met zijn hoofd en dan pas zijn hoofd weg doet?

Is dat een teken dat hij niet graag een knuffel heeft?Of dat hij het maar voor heel eventjes wilt?

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:10

Des mag zich aan mij wel even schuren. Wel als ik zeg dat het mag. Ik wil namelijk niet dat ze zich tegen mijn buik schuurt. En ze moet ook stoppen als ik het zeg, dan kriebel ik haar met mijn hand over de neus.
Misschien niet zoals ik het geleerd heb, maar wel zoals ik het gevoelsmatig goed vind!

secricible

Berichten: 25703
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:38

hier is het heel gemakkelijk. Voordat het hoofdstel af is wordt er niet gekrabt. Af en toe wrijf ik zelf even over zijn koppie, maar meestal is het gewoon wachten