Is dit een teken van vriendschap of?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cremellogek

Berichten: 985
Geregistreerd: 12-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:54

Het gaat in dit geval om jeuk, en heeft dus niets met dominantie te maken. Of met respect, je ziet ook juist dat paarden die vrienden met elkaar zijn dit ook doen. Net zoals je soms aan iemand kan vragen om ff op je rug te kriebelen ofzo..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:45

Nee, dat is niet waar cremellogek

Paarden die vrienden met elkaar zijn kriebelen elkaar een beetje, dus gaan met hun lippen wat aan de ander krioelen en kriebelen.
Een paard dat zich gewoon lompweg tegen een ander paard aan zal schuren, zal dit altijd doen tegen een paard dat lager in rang staat.

En 'net zoals je soms aan iemand kan vragen om ff op je rug te kriebelen ofzo' is iets anders dan gewoon lompweg met je hoofd (omdat dat jeukt) tegen iemand aan beginnen te schuren Overigens is het toch geen vergelijking.. want paarden zijn geen mensen en andersom.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:28

Ik vind het een teken van dominatie, ik wil niet als schuurpaal worden gebruikt. Hoe hard hij ook gewerkt heeft. Cloud heeft het ook nooit geporbeert trouwens. Hij schuurt altijd zijn hoofd aan zijn been.

Mij kan het weinig scheelen hoe erg hij jeuk heeft, ik wens gewoon niet om te worden geschuurt. En hij geeft het ook wel aan als hij jeuk heeft en er net niet bij kan. Dan krap ik toch even? Dat vind ik prima, maar ik sta boven hem en ben geen schuurpaal.

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:59

mijn paard deed het altijd.. op een of ander manier doet ze het tegenwoordig nooit meer!

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re: Is dit een teken van vriendschap of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:48

Idd zoals meerdere zeggen moet je het je paard afleren.
het kan best pijn doen als het hard gaat!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Is dit een teken van vriendschap of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:06

Bij mijn paard heeft het wel degelijk met jeuk te maken. Hij doet het alleen als hij flink gezweet heeft op zijn hoofd: na een flinke training of tijdens de vetgates (rustpauzes) op wedstrijden.

Op vetgates is nu eenmaal geen stalwand beschikbaar waar hij even lekker tegenaan kan schuren, daarom houd ik hem op die momenten een ruwe handdoek of een natte spons voor waar hij aan kan schuren (overigens zie ik veel mensen dit doen op de vetgate). Ik laat hem iig niet aan mij schuren: hij kan behoorlijk hard schuren en daarmee doet hij mij pijn, dat mag dus niet. Maar ik vind het een kleine moeite om hem even te helpen met een handdoek of spons. Hij heeft op zo'n moment hard voor mij gewerkt, dan vind ik het wel zo aardig om hem even tegemoet te komen en van zijn jeuk af te helpen. Kleine moeite, groot plezier.

Er zullen vast mensen zijn die van mening zijn dat het ook bij mijn paard een teken van dominantie is. Kan heel goed, maar dan nog heb ik er geen moeite mee om hem even te helpen als er geen wand in de buurt is om aan te schuren. Zolang hij mij er maar geen pijn mee doet.

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:05

Precies @ Karin: zolang ze mij niet bezeerd vind ik het prima.
Maar dat had ik ook al gezegd....

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 23:53

Ok,maar dan vroeg ik me af:
Hij staat met een maatje op de paddock,dat maatje staat hoger in rang dan hij maar toch schuurt hij er nog tegenaan

geit

Berichten: 1511
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 00:06

mijn verzorgpaard wil ook wel eens eve lekker schuren en als ze hard gewerkt heeft mag ze dat van mij ook en trouwens ook als ze lekker beetje staat te staan.ik denk niet dat het bij haar met dominantie te maken heeft want tegenover andere paarden kan ze heel dominant zijn maar het paard bij wie ze in de wei staat mag ook lekker tegen haar aan schuren.
zolang je jezelf niet bezeedt heb ik er geen probleem mee.als ik jeuk aan je rug heb waar ik niet bij kan vraag ik ook ff aan iemand of ie ff wil krabbe en ja een paard kan nou eenmaal niet praten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:42

sjakie schreef:
Binnen no time doen ze het bij jan en alleman. En leg dan maar eens uit dat ze het bij jou wel mogen en bij een ander niet.


Mijn paard weet heel goed wat hij bij mij niet mag, en het dus juist wel bij een ander kan doen! Dat onderscheid kunnen ze makkelijk maken!

Mijne mag soms schuren, bv als het erg warm is geweest en hij goed bezweet is geweest, ik zou ook gek worden van de jeuk!

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Is dit een teken van vriendschap of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:48

Ik laat mijn paarden echt nooit aan me schuren, vind het zwaar irritant. Sta ik net met mijn zadel in mijn handen, beukt hij me even omver.
Ik wil best even krabbelen als hij jeuk heeft, vind ik zelfs wel gezellig, maar schuren sta ik niet toe.

DiantaM
Berichten: 11277
Geregistreerd: 10-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:22

Die van mij snapt het niet Die zal nooit aan iemand schuren, en daar ben ik zooo blij om!! Ik word altijd een beetje agressief van paarden die duwen, mijn vroegere verzorgpaard deed het ook nog eens super hardhandig..

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:52

Alles wat naar de ruiter toe niet aangenaam is, is ongewenst gedrag. Dus corrigeren. Vooral die drukjes in de rug, als je dat nu niet corrigeert heb je daar later heeeeeeeel veel plezier van! (Not dus).

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:00

mijn paard doet het na het rijden niet aan mij maar aan haar been! dat mag ze van mij ook nie want het kost me me hoofdstel (dit straf ik ook af) maar als ik het hoofdstel afhaal dan jeukt ze gelijk aan der eigen been
is dat wel goed dan zeg maar????

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:57

Als mijn paard even lekker tegen me aan wilt schuren na het rijden dan mag hij dat van mij.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:02

Als het echt om jeuk gaat schuurt ie maar tegen zijn been, niet tegen mij.

En idd ook pas nadat het hoofdstel af is. (als ie jeuk heeft doe ik dat wel snel hoor )

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Re: Is dit een teken van vriendschap of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:42

Het paard wat ik rijd mag wel tegen mij aan schuren. En zelfs met hoofdstel

Na het rijden heeft hij altijd jeuk, en dan mag hij schuren. Soms parkeer ik hem bij de strobalen, en laat ik hem daar aan schuren. Of ik hou hem (net als Karin zag ik) een handdoek voor. En bij gebrek aan, mag hij dus tegen mij schuren.

Dit deed hij al voordat ik hem begon te rijden, en een 17 jarig paard zoiets af leren vind ik persoonlijk haast geen doen

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:54

Ik vind het onzin dat een paard alleen zou schuren bij paarden (of mensen) die lager in rang zijn.
Mijn merrie staat altijd ergens onderaan (behalve als er shetlanders bij zijn) maar toch schuurt ze er bij anderen vrolijk op los.
Bij de leidende merrie zal ze het een stuk minder snel doen, maar toch gebeurt dat ook wel eens.
Ik ga zeker niet slaan o.i.d. als ze het bij mij doet. De ene keer heeft ze jeuk (en krabbel ik haar) en de andere keer bedoelt ze er mee: blijf van me af en laat me met rust, ik heb even nergens zin in.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:12

Ik ben er geen voorstander voor. En ik ben van mening dat ik het hoogste in rang ben, en dan gaan ze echt niet lompweg lopen schuren. Alleen maar terugkriebelen als het paard in hogere rang hen begint te kriebelen.
En ff voorbeelden voor hoe dat 'lieve' schuren kan aflopen:
- paard vindt dat het mag, gevolg: schuurt meisje tegen het prikkeldraad aan en wil niet stoppen
- ooit ijskoude handen gehad? En dan dat hoofdstel er langs gehad? doet echt behoorlijk wat pijn.
- Ik heb zelf last van mijn bekken en mijn rug, mijn evenwicht is dus niet optimaal en ik kieper dus ook meteen bijna om.

Er zijn zat andere plekjes om te schuren, en dat doen ze dus daar maar. Ik ben daar dus echt niet van gediend en vind het dus ook geen goed teken, want bij de alfa-merrie zullen ze ook echt niet ff gaan lopen beuken als ze kriebel hebben...

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:14

Ik stijg af, en haal als eerste het hoofdstel eraf. Mag ze mooi aan haar been jeuken. Zonder hoofdstel. Wel als ze in de wei staan schuurt ze echt heel zachtjes tegen mij aan. Niet zoals ze schuurt na het rijden.

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Is dit een teken van vriendschap of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 09:03

Wel grappig...
was ik gisteren op de manege en voor ik op zou stijgen, begon het paard tegen me aan te schuren. Met de reakties op dit topic in m'n achterhoofd geen ik haar een duw terug en mopper "ik ben je schuurpaal niet, ga maar iets anders zoeken". Waarop m'n instructrice zegt dat ik haar maar gewoon even moet laten schuren en dat het een teken is dat ze me wel vertrouwd!

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Is dit een teken van vriendschap of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:35

silkie schreef:
Wel grappig...
was ik gisteren op de manege en voor ik op zou stijgen, begon het paard tegen me aan te schuren. Met de reakties op dit topic in m'n achterhoofd geen ik haar een duw terug en mopper "ik ben je schuurpaal niet, ga maar iets anders zoeken". Waarop m'n instructrice zegt dat ik haar maar gewoon even moet laten schuren en dat het een teken is dat ze me wel vertrouwd!


Ja,waarom niet?
De mijn staat bij zijn vriendje lager in rang en toch mag hij lekker tegen zijn maatje schuren.En zijn maatje schuurt heus niet terug hoor!
Als zijn maatje met iets niet akkoord is,of even geen zin heeft heft hij dreigend zijn achterbeen op en dan stopt de mijn!

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Is dit een teken van vriendschap of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 12:31

Mijn paard is nu wel erg beleefd geworden, als ze jeuk heeft, geeft ze een mini-schuurtje, een soort kopje, en dan trekt ze zich terug terwijl ze me heel lief aankijkt me ogen die vragen: "Zou je daar even kunnen krabben, pleaeaeaeaease?"

Het is nu wel heel makkelijk geworden om een "ik heb jeuk schuur" en een "blijf uit m'n buurt schuur" uit elkaar te houden Haha!

Maaiikii

Berichten: 4474
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: Is dit een teken van vriendschap of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:53

Die van mij wil dat ook altijd na het rijden doen. Hij heeft dan gewoon jeuk aan zijn hoofd van het zweet. Vork

Saar4
Berichten: 2349
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Is dit een teken van vriendschap of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:54

arno8 schreef:
Citaat:
Mijn paard is nu wel erg beleefd geworden, als ze jeuk heeft, geeft ze een mini-schuurtje, een soort kopje, en dan trekt ze zich terug terwijl ze me heel lief aankijkt me ogen die vragen: "Zou je daar even kunnen krabben, pleaeaeaeaease?"

Dat doet mijn paard ook. Als ze jeuk heeft duwt ze haar hoofd tegen me aan om me vervolgens heel vragend aan te gaan kijken. Ik ga dan altijd met twee handen lekker boven haar ogen en rond haar oren wrijven. Dat vind ze heerlijk.

Mijn paard voert het trouwens wel door tot in het extreme. Als ze jeuk op haar lijf heeft wijst ze ook aan waar ik moet krabben. Mevrouw heeft personeel. Rolleyes
Maar goed, vragen staat vrij vind ik. Als ik geen zin heb om te krabben moet ze zelf maar wat verzinnen. Ik wil in geen geval dat ze zomaar tegen me aan gaat schuren.