Zweten = Stoppen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Zweten = Stoppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 13:10

Mijn fjord zweet altijd heel snel... Nu geloof ik niet dat het komt omdat hij moe is. Hij zweet al na 8 minuten stappen en misschien net 2 minuten draven. Hij wordt gewoon nu 2 maanden al volop gereden, toch wel bijna elke dag. Hij krijgt nu dan van mij sinds 2 weken bijgevoert (eigenaar doet het niet ).

Nu was ik vrijdag een heel eind gaan rijden, in totaal 3 uur. Na een half uur was hij al zeik en zeik nat (van zijn oren tot zijn kont). Maar hij blijft gaan.. Hij heeft dan nog zoveel energie. Overhaaste stap, steeds harder draven en in galop vechten om hard te mogen. Hij loopt zich zelf ook altijd zo op te fokken, dat idee heb ik echt... Gewoon een giga dribbelkont.

Ik ben altijd bang dat ik een paard dan teveel laat doen als het zo zweet. Dan ga ik altijd stappen en minder intensief rijden, maar bij Fjordy juist niet, aangezien hij die teugels uit mijn handen blijft trekken.

Wat vinden jullie ?

(Sorry als verkeerd staat)

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:13

Jij gaat toch ook zweten als je je zo uitslooft??

En ga je door? ja!

Nickeltje

Berichten: 28256
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:14

Mijn paard (geen fjord) zweet ook zo snel als die van jouw. Blijft ook maar doorgaan en harder willen dan eigenlijk verantwoord is. In het begin maakte ik me daar druk om, vooral in verband met oververmoeid raken of uitdroging.
Bij lange ritten zorg ik dat ze van te voren goed gedrinken heeft en als ik water onderweg tegen kom (ik woon bij veel rivieren) laat ik haar drinken als ze wil, maar ik trek me er inmiddels verder niet veel meer van aan en rij gewoon lekker. Ik hou dus alleen wel rekening met dat ze echt genoeg water krijgt...

Freedom1
Berichten: 1954
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Zweten = Stoppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:16

ik zweet nu al en doe nog niets van werk
dus ja voor paard zalt ook wel nt zo erg zijn. alleen wel maken dat ie niet teveel vocht verliest

kimmie101
Berichten: 235
Geregistreerd: 24-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:20

hmmm Pandora (zwart) zweet al als ze met dit weer op de stal of in de wei niks staat te doen

Nickeltje

Berichten: 28256
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:23

Mijn paard is inderdaad ook zwart. Maar ook als het niet warm is, in de winter enzo, dan zweet ze gewoon al heel veel bij matig werk... Is gewoon variatie tussen verschillende paarden. Mensen zweten ook verschillend. Persoonlijk vind ik dit weer heerlijk en zweet een klein beetje als ik bezig ben, maar er zijn genoeg mensen die nu nat zijn zonder iets te doen... Individuele variatie...

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Zweten = Stoppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 13:32

Fieuw, dit lucht al wel weer op !
Water is er in overvloed, de bak is altijd gevuld, zolang hij kan drinken wanneer hij wilt (voor / na rijden) is er geen kans op uitdroging toch ?

Is het zo dat zweten ook een manier is van afkoeling voor paarden ?

Nickeltje

Berichten: 28256
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:54

Ja, net als bij ons... Maar sommigen hebben kennelijk meer afkoeling nodig dan anderen en zweten dus meer...

Nickeltje

Berichten: 28256
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Zweten = Stoppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:58

Als je je druk maakt over uitdroging, dan kan je dat heel makkelijk zelf testen.
Eerst bij je zelf: als je tussen duim en wijsvinger een stukje huis op de rug van je hand pakt en daar iets aan trekt, heb je een huidplooi tussen je vingers. Als je dit loslaat, veert die huid als het goed is, direct weer terug en zie je die plooi niet meer. Als je uitgedroogd bent, blijft die plooi wel staan en trekt maar langzaam weg.
Zo werkt het ook bij je paard. Als hij stil staat (anders trekken spierbewegingen de plooi meteen weg) kan je tussen duim en wijsvinger een huidplooi op zijn hals pakken en iets aantrekken. Laat dit los en kijk hoe snel dit weer weg trekt. Als het goed is direct tot binnen 1,5 seconde. Anders is er wel sprake van uitdroging en heeft hij toch echt wel water en wat rust nodig tot het weer normaal is...
Sterkte verder deze warme dagen!

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:59

niet stoppen als die zweet maar stoppen als die nie tmeer kan

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Zweten = Stoppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:03

net wat de rest eigenlijk hierboven zegt! zweten is echt niet erg!

mijn paard begint al met zweten als ik net rond stap! het ene paard zweet gewoon meer als eht andere paard! net zoals bij mensen eigenlijk

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:00

Ik ben het er mee eens dat sommige paarden meer zweten dan anderen. Echter, ik zou als ik jou was goed opletten wanneer hij zichzelf voorbij gaat lopen. Paarden met een dergelijke looplust overvragen zichzelf heel makkelijk. En dat is niet goed voor ze. Overmatig zweten kan een teken zijn, maar het is nog beter om de hartslag te meten. Meet de hartslag voor de rit, als hij nog 'in rust' is. Meet de hartslag na dat half uur. Hoe ver is het gestegen en vooral, hoe lang duurt het voordat het weer zakt. Hetzelfde doe je na de rit. Daaruit kan je opmaken hoe goed zijn conditie is en of hij echt aan kan wat je van hem vraagt.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:21

Ik zit hier achter mijn computer ook zo te zweten, ik zet hem denk ik maar uit;; Grapje

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Zweten = Stoppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:22

Amber_ schreef:
Is het zo dat zweten ook een manier is van afkoeling voor paarden ?

Klopt. Dus eigenlijk is jouw paard hartstikke slim bezig: op deze manier probeert hij zichzelf zo koel mogelijk te houden.

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Zweten = Stoppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 17:31

Nado schreef:
Ik ben het er mee eens dat sommige paarden meer zweten dan anderen. Echter, ik zou als ik jou was goed opletten wanneer hij zichzelf voorbij gaat lopen. Paarden met een dergelijke looplust overvragen zichzelf heel makkelijk. En dat is niet goed voor ze. Overmatig zweten kan een teken zijn, maar het is nog beter om de hartslag te meten. Meet de hartslag voor de rit, als hij nog 'in rust' is. Meet de hartslag na dat half uur. Hoe ver is het gestegen en vooral, hoe lang duurt het voordat het weer zakt. Hetzelfde doe je na de rit. Daaruit kan je opmaken hoe goed zijn conditie is en of hij echt aan kan wat je van hem vraagt.


Het lijkt mij sterk dat ik teveel van hem vraag.. want hij is dus na 10 minuten stappen al nat. Al is het wel een goed een idee om een keer te doen met zijn hartslag.

Karin schreef:
Amber_ schreef:
Is het zo dat zweten ook een manier is van afkoeling voor paarden ?

Klopt. Dus eigenlijk is jouw paard hartstikke slim bezig: op deze manier probeert hij zichzelf zo koel mogelijk te houden.


Fieuw Toch wel !

Als zijn ademhaling normaal is, maar wel zweet.. Is het toch ook okeh ?

esther_sonja
Berichten: 3068
Geregistreerd: 23-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:33

voor mij betekend het wel stoppen
ik heb een shetje, en als ie gaat zweten gaat ze rollen ...
ik gaf haar dan wel vaak een tik maja.. die dikke billen ook ...
en ik vond het gewoon zielig , ze heeft totaal geeeen conditie

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:54

Klopt. Ademhaling goed in de gaten houden (het moet niet te lang duren voordat het paard weer 'op adem' is) en als je een stethoscoop hebt, kun je ook de hartslag meten. Maar meestal merk je wel aan het paard of je gas terug moet nemen. Zweten hoeft iig geen reden te zijn om te stoppen.

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Zweten = Stoppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 18:16

Ik heb vrijdag laatst dus een flinke rit ( 2,5 uur) gemaakt, en hij was dus zeiknat. Van zijn hoofd tot op zijn kont en hij droop... Zijn neusgaten stonden wel groot, maar hij had een normale ademhaling. Ook was hij na 15 minuten stappen in het bos toch (aardig) kurk droog.

Kan ik hieruit halen dat hij toch een goede / redelijke conditie heeft ?

Nickeltje

Berichten: 28256
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 00:38

Dat demk ik wel ja... Als ik het zo lees, heeft je paard een goed vermogen om te herstellen van zwaar werk, en dat duidt toch op een goede conditie...
Geen zorgen dus, gewoon goed opletten!

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Belgiƫ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 00:39

ik reed vroeger zelfs nog verder als mijn paard schuimde en als ik nu longeer en ze begint te schuimen doe ik ook gewoon verder

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Zweten = Stoppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 09:23

Nou in igg allemaal harstikke bedankt !

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:58

Veel zweten is niet erg, waar je wel mee uit moet kijken is oververhitting. Met dit warme weer dus wat rustig aan doen, niet superzwaar trainen, en bij voorkeur rijden als het wat koeler is, dus 's morgens of 's avonds.

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:15

Mijn paard zweette ook altijd supersnel, gewoon van opwinding.
Nu gaat t steeds beter. Hij is wat rustiger geworden maar toch gaat er geen rit voorbij dat hij niet zweet. Niet mis mee, vind ik!
Een paard dat niet zweet, is wel erg!

taffy

Berichten: 1071
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Zweten = Stoppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:31

een paard die pijn heeft zweet ook sneller
al hoeft dat bij jou niet het geval te zijn
zolang je paard geen zadelwang of stijfheid ect. heeft zal het ook gewoon kunnen dat hij wat sneller zweet

kissielover

Berichten: 1740
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:05

mijn pony stond vandaag al bezweet op stal terwijl hij eigenlijk nooit zweet. maar ja met die warmte en die zon bove op zn stal! maar net al hierboven allemaal staat zweten is niet erg!