Zweten = Stoppen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AppaloosGirl

Berichten: 645
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Zonnemaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:26

Mijn paard zweet soms al na een paar rondjes draven als het wat warmer is. Dus dan ga ik niet stoppen.

Ik blijf altijd nog wel een tijdje doorrijden, maar als ik merk dat ze het echt warm hebben rijd ik wel wat korter en stap ik ze goed uit

Poenarie

Berichten: 4974
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Noord Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:02

Ik denk altijd maar: 'jij stopt toch ook niet als je gaat zweten bij het sporten?'
, maar ik houd er wel rekening mee, bij te warm én koud weer.

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:00

als ji jzweet stop je toch ook niet! gewoon zijn conditie opbouwen dan wordt het wel minder

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:05

mijn vorige fjord had hier ook wel redelijk last van omdat hij dicht in zijn haar zat we scheerden hem dus een paar keer per jaar en hadden daarna deze problemen niet meer echter is het wel riskant want met deze zon ben je gelijk de bescherming kwijt

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re: Zweten = Stoppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:42

Ik zweet ook welleens als ik helemaal niets doe!!
ik heb het nu ook best heet nu ik achter de computer zit

het is de laatste tijd ook wel erg warm.
Maar ik denk dat je pony gewoon heel enthosiast is

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78531
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Zweten = Stoppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:59

Wij hebben er eentje die al begint te zweten als we ze inspannen. Na 5 minuten staat het schuim er al op, na 3 uur ook en is ze nog net zo hyperactief. Inderdaad uitkijken voor uitdroging, die van ons krijgt in het wedstrijdseizoen bij meerdere wedstrijden vlak achter elkaar ook electrolyten. En zouten zijn erg belangrijk!

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:32

Nee ik stop dan niet. Ik stop pas als ik het genoeg vind. Conditie en energie heeft ze genoeg dus daar ligt het niet aan. Ze zweet over het algemeen vrij snel, maar toont verder absoluut geen verschijnselen dat ze het werk niet aankan.

Het is per paard ook wel anders, denk ik.

esziiY
Berichten: 2379
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Veenendaal

Re: Zweten = Stoppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:28

Die pony maakt zichzelf zo druk... Dat doe jij niet!
Je gaat niet voor hem stoppen omdat hij toevallig zo moeilijk loopt te doen en zichzelf helemaal onderzweet..
Mijn paard doet het ook, zweet ook supersnel.. Maar dat komt gewoon door tekort aan conditie!
dus gewoo doorrijden../ het is zn eigen schuld

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Zweten = Stoppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:10

Ik zou zeggen dat een tekort aan conditie niet de schuld is van de pony, maar van de ruiter die er te weinig mee doet

Zweten is niet een reden om te stoppen met rijden, te zware ademhaling en te hoge hartslag wel.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Zweten = Stoppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:58

De ene persoon zweet al als hij aan hardlopen denkt, de andere persoon zweet pas een beetje na een halve marathon.
Zo is het met paarden precies hetzelfde.

Dus geen stress.

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Zweten = Stoppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 15:31

Nou, Allemaal bedankt.

Ik heb van de week de 4 daagse gereden met hem. Na 4 dagen flinke kilometers gelopen te hebben was hij nog steeds zo actief als hij begon. Hij heeft veel gezweet, maar het komt inderdaad ook doordat hij zich zo druk maakt. Hij wilt maar gaan, gelukkig genoeg rust en genoeg water binnen gehad !

Chupa

Berichten: 971
Geregistreerd: 07-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:57

Een paard zweet gewoon wanneer ie goed los is, op dat moment moet je juist even doorzetten, want als je dan stopt, heeft ie net zn spieren opgewarmd en dan zet jij m alweer stil

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:59

Zweten is niet erg, het heeft een koelende functie. Wat minder is, is dat het paard daarbij ook erg schuimt maar dat heeft te maken met voeren, als een paard bij het zweten erg schuimt is de PH waarde te hoog dus de zuurtegraad, dit komt in de regel van te zure kuil.

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Zweten = Stoppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:01

jah, bij mij ook, het is zo'n warm weer, ga ff rijden, na een kleein half uurtje is meneer kletsnat, dus denk ik, jah ik stop maar.
Zet hem terug op zijn wei,, begint ie te rennen, bokken,springen enz
Dus jah...Heb hem beetje onderschat Hij was nog lang niet uitgeraast ook al was hij helemaal bezweet

Harm01
Berichten: 49
Geregistreerd: 14-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:11

oestinja schreef:
Zweten is niet erg, het heeft een koelende functie. Wat minder is, is dat het paard daarbij ook erg schuimt maar dat heeft te maken met voeren, als een paard bij het zweten erg schuimt is de PH waarde te hoog dus de zuurtegraad, dit komt in de regel van te zure kuil.


Even over die ph waarde het is n.l. zo hoe hoger de waarde hoe minder zuur.
7.0 is alkalisch dus niet zuur.
een waarde van 4.8 is zuur.

Liins

Berichten: 7906
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Deventer. (Overijssel)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:43

Zweten is niet een teken van moeheid! is een teken van de uitlating van afvalstoffen of weet ik veel wat voor stoffen bij paarden als je apard natuurlijk naar ene uur echt hevig begint te zweten word het natuurlijk wel anders maar als je mpaard al naar 5min (je hebt alleen maar testapt en klein stukje gedraaft) als zweet izijn het gewoon de afvalstoffen!

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Zweten = Stoppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:56

Mijn paard is ook zwart, en zweet ook behoorlijk snel (dit kan ook door spanning komen). Ik ga dan gewoon door, want ze heeft engerie zat.

Liins

Berichten: 7906
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Deventer. (Overijssel)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:00

Ja iid daarom, Paard van me vriendin (vorie pony) die was al 19 ofzo een die ing rustig aan de sjees hoor! Zweette ook altijd hele erg vlot maar nog geen grijntje moeheid,, na wedstirjd ook neit ging de pony nog rustig keihar din het weiland rennen ( s*kkell!! )

hipkippie

Berichten: 2217
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

Re: Zweten = Stoppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:06

Mijn pony zweet ook altijd heel gauw terwijl ze toch wel een aardige conditie heeft.
Vaak is het gewoon de opwinding,, van alleen al naar het bos toe stappen word ze soms al klam.
Ze wil altijd maar al te graag dus ik ga dan ook wel gwoon door als ze nat is.
In de winter kijk ik daar wel mee uit omdat ze dag en nacht buiten staat zonder deken, dat ik haar dan niet te veel in het zweet rij.
In de zomer maak ik me daar niet zo druk om, na het rijden lekker de slang er over