achterbenen niet willen geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

achterbenen niet willen geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 16:21

Ik verzorg nu paar maanden ook een a-welshje. Holly is 7 jaar en komt uit een natuurreservaat. Toen ze op stal kwam kon ze nog helemaal niks. Ik ben haar toen mak gaan maken. Ze is al een heel stuk vooruit gegaan.

Longeren,poetsen,afspuiten enz. daarvoor was dat niet mogelijk ze vertrouwde niemand.

Het probleem is dat ze haar achterbenen niet wilt geven. Eerst lukte het wel maar toen de smid kwam voor het eerst toen niet meer. ze wilt ze echt niet geven.


Ze staat vast en als ik rustig met mijn hand naar haar achterbeen gaat gaat ze draaien en proberen te trappen of snel haar been omhoog doen en weer wegzetten.

Hoe kan ik dit oplossen want het is verder een schat van een ponytje

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 00:34

mijn pony wou ook haar achterhoeven niet meer geven nadat de hoefsmid eens was geweest
ik heb ze niet gevraagt en de hoefsmid kon ze de keer daarna goed opnemen en daarna ik ook dus ik kan je niet echt tips geven want mijn manier was niet echt goed denk ik

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 00:36

Halstertouw om het been heen doen en zo het been oppakken. Dan kun je zelf ook niet geslagen worden.

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 00:38

mijn paard zou op hol slagen op die manier

Melia
Berichten: 9850
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:30

misschien met 2 personen? 1 persoon houd de pony vast en de ander die gaat langzaamaan met de hand vanaf het bovenbeen naar onderen en zegt 'voetje' en probeert hem op te tillen, zodra dit lukt dan hou je hem heel even vast en dan zet je hem weer neer (niet uitkrabben dus). En dit oefen je ook aan het andere been, zodra de pony begint te schoppen met het been terwijl jij het vast hebt, dan zorg je dat je het been goed vasthoud, en vooral rustig blijven, de pony moet jou vertrouwen en moet weten dat het niet erg is als z'n achtervoetje opgetild word. Zodra de pony allebei de achterbenen goed optilt zonder weinig trapproblemen probeer je ze een keer uit te krabben, en probeer te zorgen dat er iemand bij het hoofd van de pony staat zodat ze iemand bij zich heeft zegmaar, evt. met een plukje hooi of wat dan ook (als het goed gaat) en natuurlijk belonen met stem of een klopje op de hals
Succes ermee

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 19:26

dat hebben we al geprobeert met 2 man en dat hielp ook niet

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:06

Persoonlijk ben ik niet een voorstander van touwen. Als een dier niet fatsoenlijk heeft geleerd om voetjes te geven, waarom dan meteen zo rigoureus?

Mijn eerste pony die ik kreeg kon ook geen voetjes geven. Van een oude man heb ik geleerd hoe ik mijn pony voetjes moest geven.

De reacties die je beschrijft, komen op mij over alsof je pony het niet vertrouwd. Zorg dus eerst dat je vertrouwen krijgt. Let wel, dit doe je niet in een middag. Hier gaat een langere periode overheen.

Begin met je hand over haar kruis langzaam naar beneden, maar niet te laag. Als je merkt dat ze weg wil draaien, dan zit je dus te laag met je hand. Aai haar gewoon een aantal keren vanaf het kruis naar beneden over het been tot je uiteindelijk helemaal naar haar hoef kunt strijken, zonder dat ze wegdraait of naar je uithaalt.
Blijf zelf rustig, en denk altijd om je veiligheid. Ga rustig met je hand naar beneden en beloon haar uitbundig zodra ze netjes blijft staan.
Vervolgens bouw je het uit, en strijk stevig met je hand vanaf het kruis naar beneden en vraag om 'voetje' (of welk commando je maar gebruikt). Tilt ze haar voet op, uitbundig belonen.
Dan wordt het tijd om haar voetje eens heel kort vast te houden. Doe het zo kort, dat ze niet de gelegenheid krijgt om zelf terug te trekken.

En bouw het uit zodat ze uiteindelijk zonder problemen een voetje geeft.

Melia
Berichten: 9850
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:25

miekelover schreef:
dat hebben we al geprobeert met 2 man en dat hielp ook niet

dan doe je denk ik toch iets verkeerd.. tot nu toe is dit bij veel pony's die daar lastig mee waren, wel de beste en de meest werkende manier

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 18:28

het probleem is dat ze 7 jaar lang in een natuurreservaat heeft gelopen dus van voetjes geven heeft ze nog nooit gehoord. Haar voor voetjes doet ze wel keurig alleen haar achterbenen niet

Melia
Berichten: 9850
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:46

Hmm das idd erg lastig, ik heb het trouwens niet meegemaakt bij de al wat oudere pony's, dus dan is het idd lastiger voor ze, iig nog succes met de achterbenen, want denk niet dat ik je verder kan helpen

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Re: achterbenen niet willen geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 23:29

Als de tip van porscherider niet helpen kan je ook dit proberen, is mij toen wel gelukt met een haflinger die voor wel gaf en achter dus niet.

Ik hoop alleen dat je wel gewoon de achterbenen kan poetsen.

Als je het achterbeen heb gepoetst moet je eigenlijk de onderkant van de hoef willen "poetsen".

Probeer of je het beentje zo kan bewerken met schuiven dat de pony met de toon (voorkant van de hoef) op de vloer laat staan en jij wat
straal ziet. Poets de straal met (het borsteltje van de) hoevenkrabber. Klaar is dat been. Volgende been ook zo.

Gewoon volhouden en steeds iets meer op de toon laten steunen zodat je meer straal ziet en als laatst hele straal ziet.

Op een gegeven moment is dat niet eng meer en kan je proberen heel rustig de toon een cm van de vloer te tillen, voet krabben en klaar.
Mocht de situatie een keertje "eng" zijn voor je pony weer toon laten steunen op de vloer.

Het kwartje gaat vanzelf vallen dat het niet eng is om het been op te tillen en kan je steeds hoger vragen.
Na bezoek van de hoevensmid weer ff zelf voeten poetsen met steunen op de toon, zodat er verschil zit tussen jou en hoevensmid.

Bij mij heeft het een maandje gekost, maar daarna nooit meer problemen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:09

porscherider schreef:
Persoonlijk ben ik niet een voorstander van touwen. Als een dier niet fatsoenlijk heeft geleerd om voetjes te geven, waarom dan meteen zo rigoureus?


Je zegt zelf: denk om je veiligheid. En dan zie ik geen probleem om het met een zacht katoenen halstertouw te proberen, voordat je met je handen te werk gaat. Als je met je handen gaat werken komt je hoofd namelijk akelig dicht bij de achterbenen. Advance en retreat methodes laten zich namelijk ook met een touw doen. Het is helemaal afhankelijk hoe je het touw hanteerd....

Neem een lang zacht en dik katoenen halstertouw en haal daar de knip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jouw of zichzelf kan bezeren op het moment dat ze wel uithaalt terwijl jij het halstertouw in handen hebt, en het zo uit je handen trekt .
Leg het touw in een lus op de grond terwijl je beide uiteinden vast hebt. Zo komt je hoofd ook niet te dicht in de buurt van de benen. Laat het paard een stop vooruit maken, zodat hij met een hoef in de lus staat. Begin bij de voorbenen en laat het touw zachtjes naar boven en naar beneden glijden, maak daarbij ook een beetje zagende bewegingen. Je maakt in principe met het halstertouw de aaiende beweging die je anders met je hand gaat doen, met dat verschil dat je hoofd uit de buurt van de benen blijft.
Als dit goed gaat sla je het touw nog een keertje extra om het been en laat het zakken tot in de kootholte. Als je deze extra lus niet maakt, kan het touw te snel van het been glijden. Geef zachte druk tot ze het been optilt, maar ga niet trekken. Als ze het been geeft, vasthouden tot ze ontspant, daarna weer neerzetten. Dit uitbouwen tot je ook het been naar voren kunt halen. Alleen neerzetten als ze ontspant, zal in het begin wat knokken zijn, maar blijven oefenen.

Hetzelfde doe je met de achterhand. Sla het halstertouw om het achterbeen, ook hier is weer de veiligste manier dat je het touw in een lus op de grond legt en het paard een stap naar voren laat zetten tot hij in de lus staat. Dezelfde aaiende beweging met het touw maken, aansluitend weer extra lus in het touw, laten zakken tot de kootholte en druk geven tot ze voetje geeft. Als ze gaat hengelen of trappen, doorzetten, druk houden maar niet gaat trekken. Ga bij de achterbenen naast het paard staan, op ongeveer singelhoogte, buiten bereik van de achterbenen. Stopt je paard met knokken laat je het voetje weer zakken. Wacht met het laten zakken van het been tot je ontspanning krijgt!
Als het goed gaat terwijl je naast je paard staat, kun je gaandeweg schuin achter je paard staan, en het been naar achteren halen, zoals een smid dat ook zou doen. Vaal oefenen, met een kleine twee weken zou het probleem dan opgelost moeten zijn (mits je het goed doet)

anneM_Ajax

Berichten: 2594
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Breukelen UT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:14

heey anouk
gaat het al wat beter?
bij sissi had en soms nog heb ik dat probleem ook, bij haar kotm het echt voort uit angst ze heeft gewoon dat vertrouwen niet in de mens. Is in haar geval ook logisch want haalde ze uit werd er 3 keer teruggetrapt. Dat werd zo erg dat je helemaal niks meer met haar kon. Nu doe ik haar en ze wordt steeds beter. Eerst kon je niks aanraken en nu kan je gewoon poesten en meestal ook uitkrabben. Maar al shet druk is op stal dan doet ze het niet omdat ze het dan weer een beetje eng vind.
Wat bij mij heel ergheeft geholpen zijn snoepjes. Als je haar bijv op dr kont aait en het gaat goed beloon je haar uitvoering met je stem. Ga je iets naar beneden en de wil wegdraaien dan haal je meteen je hand ervanaf. Ook weer heel erg belonen met je stem en meteen een snoepje geven. Zo kan je dat opbouwen totdat ze steeds meer toelaat. Probeer alleen wel ook het snoepjes geven af te bouwen. Dus is holly 3 dagen braaf bij dr schenkel dan geef je daarvoor geen snoepje maar maar alleen meloning met je stem en een aai over dr hals. Het ligt aan je pony hoe lang het gaat duren. Maar bij voroal geduldig en heel lief voor dr.

succes anouk en het gaat je lukken. Zoon hoefsmid bezoekje kan ook best stressvol zijn bij zoon paardje dus het is best logisch dat ze zo reageerd

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:19

Overigens lijkt me dit meer een topic voor verzorgpaarden? Als je niet de eigenaar bent en niet het zeggenschap hebt over dit paard, zul je ook tegen het probleem aanlopen dat anderen het anders willen dan jij dat kunt beinvloeden.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 19:01

ik kan alleen maar in het weekend oefenen omdat ik met stage zit

Pikeur

Berichten: 6311
Geregistreerd: 01-02-06

Re: achterbenen niet willen geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:01

leg je had op zijn been, glij rustig naar beneden, als je bij de kootholte (iets hoger) bent pak je dat been beet en gaat een beetje tegen het paard aanduwen met de rest van je lijf

touwen zou ik niet aan beginnen als ik jou was

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 20:48

als ik dat al doe dan begint ze al te draaien en dreigen te trappen soms

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:39

Het feit dat je alleen maar in de weekenden kunt oefenen is natuurlijk ook niet goed he? Dit moet dagelijks meegenomen worden!

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 18:37

ja ik kan er niks aan doen dat ik voor blokstage iedere dag naar antwerpen moet

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 00:21

Die stage gaat toch ook niet jaren duren?

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 09:17

nee dat weet ik maar ik moet iedere dag 6 weken lang op en neer naar antwerpen.


maar je kan ook wel normaal reageren

Biancaa

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: den haag ypenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 00:05

Hai mieke,

Mijn tinkermerrie is ook pas sinds 2 jaar in Nederland. Er is in die 2 jaar niks met haar gedaan. dus ze kende ook geen voetjes geven. Ik ben nu dus al 3 maanden aan het oefenen met haar. Voor gaat bij haar ook perfect al wil ze het soms niet doen en gaat dan met haar hele gewicht erop staan (en dan tegen haar aan duwen om van gewicht te veranderen heeft geen zin, ze weegt maar iets van 700 kilo...)

Achter was echt ene probleem, terug trekken, naar haar zelf schoppen (ze schopt nooit naar mij) en wegdraaien of weglopen. Nu doe ik het dus zo, ze is gek op poetsen, dus als ik aan het poetsen ben, dan doe ik uitgebreid haar billen en benen. Dat vindt ze namelijk wel lekker. Als ik bij de onderkant ben van haar been, dan druk ik in de kootholte een beetje en zeg dan voetje, dan tilt ze hem een cm op, dan zet ik hem alweer neer, gelijk belonen en weer verder gaan met poetsen. Zo gaat ze het beschouwen dat hetbij de poetsbeurt hoort en dat vindt ze lekker. Je moet het voetje geven dus ook iets lekkers van maken, maar gewoon heeeeel rustig aan. Nu tilt ze na 3 maanden haar achterhoef op en kan ik hem even vasthouden. Mag nog niet krabben, maar dat geeft niet. We hebben tijd zat...

Ze heeft bij mij ook een probleem gehad bij de smid hoor, pffff was een gevecht, maar hij is toen opgehoudne omdat hij juist wiklde dat ze geen trauma's eraan overzou houden. hij heeft gezegd, we gaan methaar beginnen als veulen, dus langzaam aan opbouwen.

Heeft jouw hoefsmid wel doorgezet, dus ze wilde eigenlijk niet en dan toch doorgaan? Dan heeft ze nog een trauma erbij, ze vertrouwde al geen mensen, dan dus nog minder.

Dus gewoon eerst goed vertrouwen opbouwen, zo lang ze net buitenrijd, dan hoeft er ook niet gekrabt te worden.. Lekker poetsen en langzaamaan opbouwen, dan komt het vanzelf.

Ik snap van Cassidy eigenlijk niet waarom het bij de topic voor verzorgpaarden moest, er hebben toch wel meer mensen problemen met dit? en ik ben toch degelijk de eigenaresse van mijn tinker. Dat moet niet uitmaken, het gaat toch om de omgang van het paard, verzorger of eigenaar... Misschien dat het wel handig is om de eigenaar van dit paard er ook op te wijzen dat er veel getraind moet worden...

en als je die 6 weken naar antwerpen moet , dan zou ik gewoon wachten met dit, dalijk als je terug bent, heb je tijd zat... Je moet er rustig de tijd voor nemen. En ik oefen ook niet dagelijks, dan gaat ze het juist als iets vervelends zien, omdat ze het al niet fijn vindt. Ga nou maar eerst een band opbouwen, dan komt het voetje geven ooit ook wel... Eerst maar zorgen dat je overal aan mag zitten en overal mag poetsen....

Malima

Berichten: 5268
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Assen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:07

heey

mijn pony wou zijn achterbenen oowk niet geven omdat hij het moeilijk vind. dit kan gewoon vaak betekenen dat ze hun evenwicht nog niet zo goed kunnen houden en bang zijn. ze vertrouwen je daar dan nog niet goed in. ik zou nooit met 2 mensen of touw het been proberen omdat het paard dan nog angstiger kan worden. het moet met vertrouwen gaan. als je er echt een keer goed bij kan ga dan niet aan die been zitten sjorren maar knijp eens tussen die 2 botten die er zitten, daar zit een spier en dan geven ze hun voetje wel. zo kunnen ze eerst even zorgen dat ze goed staan en dan hun voetje geven zodat ze dus niet uit balans raken.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 18:50

ik was er niet bij toen ze hoefsmid kwam dusja ik weet niet hoe dit gegaan is

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:22

Biancaa schreef:
Hai mieke,

Mijn tinkermerrie is ook pas sinds 2 jaar in Nederland. Er is in die 2 jaar niks met haar gedaan. dus ze kende ook geen voetjes geven. Ik ben nu dus al 3 maanden aan het oefenen met haar. Voor gaat bij haar ook perfect al wil ze het soms niet doen en gaat dan met haar hele gewicht erop staan (en dan tegen haar aan duwen om van gewicht te veranderen heeft geen zin, ze weegt maar iets van 700 kilo...)

Achter was echt ene probleem, terug trekken, naar haar zelf schoppen (ze schopt nooit naar mij) en wegdraaien of weglopen. Nu doe ik het dus zo, ze is gek op poetsen, dus als ik aan het poetsen ben, dan doe ik uitgebreid haar billen en benen. Dat vindt ze namelijk wel lekker. Als ik bij de onderkant ben van haar been, dan druk ik in de kootholte een beetje en zeg dan voetje, dan tilt ze hem een cm op, dan zet ik hem alweer neer, gelijk belonen en weer verder gaan met poetsen. Zo gaat ze het beschouwen dat hetbij de poetsbeurt hoort en dat vindt ze lekker. Je moet het voetje geven dus ook iets lekkers van maken, maar gewoon heeeeel rustig aan. Nu tilt ze na 3 maanden haar achterhoef op en kan ik hem even vasthouden. Mag nog niet krabben, maar dat geeft niet. We hebben tijd zat...

Ze heeft bij mij ook een probleem gehad bij de smid hoor, pffff was een gevecht, maar hij is toen opgehoudne omdat hij juist wiklde dat ze geen trauma's eraan overzou houden. hij heeft gezegd, we gaan methaar beginnen als veulen, dus langzaam aan opbouwen.

Heeft jouw hoefsmid wel doorgezet, dus ze wilde eigenlijk niet en dan toch doorgaan? Dan heeft ze nog een trauma erbij, ze vertrouwde al geen mensen, dan dus nog minder.

Dus gewoon eerst goed vertrouwen opbouwen, zo lang ze net buitenrijd, dan hoeft er ook niet gekrabt te worden.. Lekker poetsen en langzaamaan opbouwen, dan komt het vanzelf.

Ik snap van Cassidy eigenlijk niet waarom het bij de topic voor verzorgpaarden moest, er hebben toch wel meer mensen problemen met dit? en ik ben toch degelijk de eigenaresse van mijn tinker. Dat moet niet uitmaken, het gaat toch om de omgang van het paard, verzorger of eigenaar... Misschien dat het wel handig is om de eigenaar van dit paard er ook op te wijzen dat er veel getraind moet worden...

en als je die 6 weken naar antwerpen moet , dan zou ik gewoon wachten met dit, dalijk als je terug bent, heb je tijd zat... Je moet er rustig de tijd voor nemen. En ik oefen ook niet dagelijks, dan gaat ze het juist als iets vervelends zien, omdat ze het al niet fijn vindt. Ga nou maar eerst een band opbouwen, dan komt het voetje geven ooit ook wel... Eerst maar zorgen dat je overal aan mag zitten en overal mag poetsen....


Dit vindt ik echt een hele goed tip.
Ik ga het uitproberen, ik heb dit probleem namelijk ook bij mijn 1-jarige shireveulen.